Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 liter DSR van Bert

Na lange tijd weer eens een update van mij.

Ondertussen heb ik alles weer onder controle. De bak draait super en alles groeit als een tierelier. Ook de vissen doen het werkelijk geweldig.

Op Reefmasters heb ik wat stekjes aangeschaft en een koppeltje Kauderni's. Ik twijfel nog erg over het feit of het een koppeltje is. De tijd zal het leren, het is lastig te onderscheiden.

Omdat foto's meer zeggen hieronder weer een foto update:

IMG_2247.jpg

IMG_2314.jpg

IMG_2316.jpg

IMG_2319.jpg
 
12-04 zijn we de trotse ouders geworden van een zoon:)
Ik zat al langer te twijfelen, aan het begin van het jaar al, vanwege de kosten. Nu er een kleine bijkomt, heb je net weer wat minder te besteden dus heb ik toch uiteindelijk besloten om terug te gaan naar zoet.

Ik koop alleen een nieuwe bak, de rest van de opstelling blijft staan. Ik kan gewoon veel blijven gebruiken voor zoetwater, zoals opvoerpomp, auto topoff, doseerpomp etc. Dus eigenlijk hoef k geen geld uit te geven aan de wissel, het kost alleen weer even tijd. Maar uiteindelijk gaat je kind voor he!

Ik gooi dus de zoute handdoek in de ring, en pak de zoete er weer voor terug ;)
 
12-04 zijn we de trotse ouders geworden van een zoon:)
Ik zat al langer te twijfelen, aan het begin van het jaar al, vanwege de kosten. Nu er een kleine bijkomt, heb je net weer wat minder te besteden dus heb ik toch uiteindelijk besloten om terug te gaan naar zoet.

Ik koop alleen een nieuwe bak, de rest van de opstelling blijft staan. Ik kan gewoon veel blijven gebruiken voor zoetwater, zoals opvoerpomp, auto topoff, doseerpomp etc. Dus eigenlijk hoef k geen geld uit te geven aan de wissel, het kost alleen weer even tijd. Maar uiteindelijk gaat je kind voor he!

Ik gooi dus de zoute handdoek in de ring, en pak de zoete er weer voor terug ;)
Gefeliciteerd met jullie zoon.
Ja de prioriteiten komen dan ff wat anders te liggen. Gelukkig weet je nu wat het is om een goed draaiende bak te hebben. Zout is verslavend dus misschien in de toekomst......

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ha iedereen,

Ik zit te twijfelen of ik toch weer niet terug ga ik naar zoutwater. Zoetwater ben ik toch nu snel de uitdaging verloren. Bak staat al weer even. Ik ben momenteel an het nadenken om de bak om t bouwen naar zoutwater. Overloop erin laten maken, kast in orde laten maken. Heel misschien een nieuw frame laten maken.

Waar ik momenteel het meest naar aan het zoeken ben is verlichting. Ik wil overgaan op LED ipv T5. De afmetingen van mn huidige bak zijn 125 x 75 x 65H. Ik dacht dat twee Blue Marin Max Led 85w. of twee keer Maxspect Razor 130W wel genoeg zouden zijn.

Ook qua stroming, dacht ik eerder aan twee keer MaxSpect Gyre b.v. Zijn hier nog tips in te krijgen?
 
Ha iedereen,

Ik zit te twijfelen of ik toch weer niet terug ga ik naar zoutwater. Zoetwater ben ik toch nu snel de uitdaging verloren. Bak staat al weer even. Ik ben momenteel an het nadenken om de bak om t bouwen naar zoutwater. Overloop erin laten maken, kast in orde laten maken. Heel misschien een nieuw frame laten maken.

Waar ik momenteel het meest naar aan het zoeken ben is verlichting. Ik wil overgaan op LED ipv T5. De afmetingen van mn huidige bak zijn 125 x 75 x 65H. Ik dacht dat twee Blue Marin Max Led 85w. of twee keer Maxspect Razor 130W wel genoeg zouden zijn.

Ook qua stroming, dacht ik eerder aan twee keer MaxSpect Gyre b.v. Zijn hier nog tips in te krijgen?

Hi Bert, het blijft verslavend, niet?

Afhankelijk van wat je uiteindelijk als bezetting wilt hebben kan je prima voor LED kiezen. Zoals je wellicht nog weet heb ik naast twee Maxspect LED units ook nog T5 op de bak liggen en over die combi ben ik nog altijd meer dan tevreden.
Ik had qua stromingspompen twee Gyre's in de bak, te weten de oude '150' en een tweedehands '130'. Ik merkte de laatste tijd wel wat issues met beide pompen, mede door een toename aan minislakjes die het nodig vonden in de pomp te klimmen. Helaas zijn in mijn vakantie beide units (mogelijk door blikseminslag) overleden. Gezien het feit dat er weinig vergelijkbaars is qua pompen heb ik nu een nieuwe Maxspect Gyre XF 250 aangeschaft inclusief controller. Voor nu heb ik voldoende stroming, maar uiteindelijk wil ik nog een tweede aanschaffen die ik kan koppelen aan dezelfde controller.
 
Ha Bas! Ik dacht dat jij ook gestopt, maar toch niet ;-)

Het blijft inderdaad verslavend. Ik zal wel goed over de kosten na moeten denken, daarom wilde ik o.a. ook voor Led gaan. Wat is de afmeting van jou bak en hoeveel watt led heb je erop liggen?

Ik wil ook twee maxspect gyre pompen aanschaffen. Ze zijn wel prijzig, ik hoop ze alleen tweedehands te vinden. En wil daar dan de wifi controller voor hebben. En datzelfde geld voor de lampen. Dus hoop dat ik dat bij elkaar gezocht krijg ;-)
 
Ha Bas! Ik dacht dat jij ook gestopt, maar toch niet ;-)

Het blijft inderdaad verslavend. Ik zal wel goed over de kosten na moeten denken, daarom wilde ik o.a. ook voor Led gaan. Wat is de afmeting van jou bak en hoeveel watt led heb je erop liggen?

Ik wil ook twee maxspect gyre pompen aanschaffen. Ze zijn wel prijzig, ik hoop ze alleen tweedehands te vinden. En wil daar dan de wifi controller voor hebben. En datzelfde geld voor de lampen. Dus hoop dat ik dat bij elkaar gezocht krijg ;-)

Nope, nog altijd niet gestopt.. ;) ...wel een paar keer gedacht aan, maar toch nog altijd doorgezet.

Qua led had ik de 120W 10K units (twee stuks), maar doordat led's kapot gingen heb ik een upgrade kit gekocht online en zelf de ledpads vervangen door dit;
4 x Maxspect R420r Upgrade Kit auf LED 15000 K und Optik 120°

Mijn bak is 750 liter en in het verre verleden ben ik gestart met alleen deze led units. Uiteindelijk heb ik er ook nog twee keer 2 T5 units bijgeplaatst, te weten de ATI AquaBlue Special 54W en de ATI Blue Plus 54W. Hiermee heb ik voldoende qua licht.

Het aanschaffen van een nieuwe Gyre plus controller kostte me 325 euro, maar goed hij is lekker stil en geeft lekker veel stroming dus ik vergeet de aanschaf maar snel.. :p
 
Dankje Glenn, er zijn weer veel nieuwe ontwikkelingen op DSR gebied. Dus ben me al druk aan het inlezen.

Nope, nog altijd niet gestopt.. ;) ...wel een paar keer gedacht aan, maar toch nog altijd doorgezet.

Qua led had ik de 120W 10K units (twee stuks), maar doordat led's kapot gingen heb ik een upgrade kit gekocht online en zelf de ledpads vervangen door dit;
4 x Maxspect R420r Upgrade Kit auf LED 15000 K und Optik 120°

Mijn bak is 750 liter en in het verre verleden ben ik gestart met alleen deze led units. Uiteindelijk heb ik er ook nog twee keer 2 T5 units bijgeplaatst, te weten de ATI AquaBlue Special 54W en de ATI Blue Plus 54W. Hiermee heb ik voldoende qua licht.

Het aanschaffen van een nieuwe Gyre plus controller kostte me 325 euro, maar goed hij is lekker stil en geeft lekker veel stroming dus ik vergeet de aanschaf maar snel.. :p

Ah kijk. dus je hebt op 750 liter, 240 LED en 108 watt T5. Dan zou ik met mijn 500 liter met twee keer Maxspect RSX 100w wel een eind moeten komen. Ik wil ze aansluiten op de WIFI controller evenals de pompen. Ik ga met 1 pomp starten, en koop er wellicht een extra pomp bij in de toekomst. Maar eerst even wachten op onze gezinsuitbreiding aanstaande december. Begin 2019 is de planning om over te gaan. Echter wil ik nu alvast beginnen met alle spullen bij elkaar sparen, om de kosten wat te spreiden.
 
Nope, nog altijd niet gestopt.. ;) ...wel een paar keer gedacht aan, maar toch nog altijd doorgezet.

Qua led had ik de 120W 10K units (twee stuks), maar doordat led's kapot gingen heb ik een upgrade kit gekocht online en zelf de ledpads vervangen door dit;
4 x Maxspect R420r Upgrade Kit auf LED 15000 K und Optik 120°

Mijn bak is 750 liter en in het verre verleden ben ik gestart met alleen deze led units. Uiteindelijk heb ik er ook nog twee keer 2 T5 units bijgeplaatst, te weten de ATI AquaBlue Special 54W en de ATI Blue Plus 54W. Hiermee heb ik voldoende qua licht.

Het aanschaffen van een nieuwe Gyre plus controller kostte me 325 euro, maar goed hij is lekker stil en geeft lekker veel stroming dus ik vergeet de aanschaf maar snel.. :p

Hoe hoog hangen de LED's boven je wateroppervlak trouwens?
 
Haha bertuz we staan niet stil.
Alles is hetzelfde gebleven met full. Het concept was vanaf het begin goed, maar niet voor iedereen weggelegd.

Ik kreeg regelmatig kritiek dat full te tijdrovend of te moeilijk was. Daar heeft mij aan het denken gezet.

Voor de luie en reefers met een druk leven ben ik een oplossing gaan verzinnen in de vorm van kant en klare plug en play oplossingen. Daardoor vervalt de helft van het werk van inlezen, aanmaken van oplossingen en ook de risico op fouten maken is veel minder.

Dat heb ik de EZ lijn genoemd. Bij introductie begin 2017 kreeg ik veel kritiek uit eigen gelederen van fulldsr gebruikers, maar nu zit 70% van de nieuwkomers op EZ en veel full gebruikers zitten op een hybride van full/EZ (inclusief mijzelf)

De introductie van EZ heb ik buiten de forums gedaan, omdat ik mijn buik al vol had aan kritiek uit eigen kringen. Dan ga je eerst je eigen huis op order zetten voor je dat elders doet..
 
Bovenaan