Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

400 liter DSR van Bert

Bertuz87

Senior Forumlid
Hallo iedereen,

Het zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat er echt een bak in mijn kamer staat, desalniettemin wil ik toch alvast een dagboek starten. Zodat alles vanaf het begin in 1 topic staat.
Het idee is een bak van 100x50x50 (WH). Ik heb momenteel een zoetwaterbak staat, maar die gaat weg.

Het onderstel en de ombouw wil ik zelf gaan maken. Ik heb dit nog nooit gedaan dus het zal niet snel gaan, maar dat komt mooi uit, want haast heeft het niet.
Ik heb vandaag flink zitten knutselen in Google Sketchup om een tekening voor het onderstel te maken. Ik wil dit doen met 44x44mm vurenhout balken.

Is dit sterk genoeg denken jullie?

AquaSkelet.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Het meterrif van Bertuz87

Hallo iedereen,

Het zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat er echt een bak in mijn kamer staat, desalniettemin wil ik toch alvast een dagboek starten. Zodat alles vanaf het begin in 1 topic staat.
Het idee is een bak van 100x50x50 (WH). Ik heb momenteel een zoetwaterbak staat, maar die gaat weg.

Het onderstel en de ombouw wil ik zelf gaan maken. Ik heb dit nog nooit gedaan dus het zal niet snel gaan, maar dat komt mooi uit, want haast heeft het niet.
Ik heb vandaag flink zitten knutselen in Google Sketchup om een tekening voor het onderstel te maken. Ik wil dit doen met 44x44mm vurenhout balken.

Is dit sterk genoeg denken jullie?

Bekijk bijlage 309671

Persoonlijk zou ik het frame anders insteken. Ik ga zelf ook een onderstel maken voor mijn nieuwe bak. Ik heb nu alleen even een plaatje van mijn Google sketchup versie in mijn topic:

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?88935-Nijkerk-s-rif-(RSM250)&p=930953&viewfull=1#post930953

Ik heb mijn idee voor het frame geleend van een topic op reefcentral. Zal morgen ff een link opsnorren voor je.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Persoonlijk zou ik het frame anders insteken. Ik ga zelf ook een onderstel maken voor mijn nieuwe bak. Ik heb nu alleen even een plaatje van mijn Google sketchup versie in mijn topic:

http://zeewaterforum.info/forums/sh...s-rif-(RSM250)&p=930953&viewfull=1#post930953

Ik heb mijn idee voor het frame geleend van een topic op reefcentral. Zal morgen ff een link opsnorren voor je.

Ik heb het idee ook van een topic hier op t forum. En kom het vaker tegen op internet om het in zon constructie te bouwen. Om het onderstel heen komen 18mm mdf platen. Dit lijkt mij toch wel stevig genoeg?
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Link toch ff snel opgezocht ;)

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1169964

Ook zie je in dat topic heef veel voorbeelden van mensen die op de in het topic gebruikte manier een onderkast hebben gemaakt. Naar mijn smaak gaan sommige iets te ver in het toepassen van frutsels, maar het idee is goed genoeg om een stevige onderkast te maken. Het voordeel is dat je geen middenstand nodig hebt en dat je te allen tijde goed toegang hebt tot je sump en overige apparatuur.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Hallo Bertuz,

Dat zal zeker sterk genoeg zijn voor je bak, vooral als de omkasting erom heen zit.
Succes met je opstart.

Mvg Robert
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik heb het idee ook van een topic hier op t forum. En kom het vaker tegen op internet om het in zon constructie te bouwen. Om het onderstel heen komen 18mm mdf platen. Dit lijkt mij toch wel stevig genoeg?

Uiteraard zal het door toepassing van de MDF platen wel stevig genoeg worden, maar je hebt wel een middenstand die altijd in de weg zal zitten. Tenzij je uiteraard met deurtjes wil gaan werken dan ontkom je waarschijnlijk niet aan de middenbalk.
Maar goed, neem eens een kijkje in het reefcentral topic dan doe je wellicht nog andere ideeën op.

Ik zal kijken of ik de kale variant van mijn onderbouw heb, zodat je het wat beter kan zien..
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Uiteraard zal het door toepassing van de MDF platen wel stevig genoeg worden, maar je hebt wel een middenstand die altijd in de weg zal zitten. Tenzij je uiteraard met deurtjes wil gaan werken dan ontkom je waarschijnlijk niet aan de middenbalk.
Maar goed, neem eens een kijkje in het reefcentral topic dan doe je wellicht nog andere ideeën op.

Ik zal kijken of ik de kale variant van mijn onderbouw heb, zodat je het wat beter kan zien..

Wil inderdaad met deurtjes gaan werken, dus dan ontkom ik er niet aan. Er blijft als je met deurtjes werkt, niet echt een andere oplossing voor. Wat is het alternatief voor deurtjes dan? Want in de kast komt de sump en de electra, dus deurtjes zijn wel gewenst.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Wil inderdaad met deurtjes gaan werken, dus dan ontkom ik er niet aan. Er blijft als je met deurtjes werkt, niet echt een andere oplossing voor. Wat is het alternatief voor deurtjes dan? Want in de kast komt de sump en de electra, dus deurtjes zijn wel gewenst.

Ik wil gebruik maken van mdf platen die bijvoorbeeld met magneten vastzetten. Als ik dan bij de sump moet voor onderhoud hoef ik alleen maar de plaat te verwijderen. Ben er overigens nog niet uit of magneten de beste oplossing is, want ik heb hier een klein mannetje van bijna 10 maanden rondkruipen..dus het moet wel een veilige oplossing zijn.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik zou persoonlijk proberen de midden voorpaal wegneembaar te maken, handig als je in de toekomst eventueel de sump wil aanpassen cq vervangen.
Mijn aquarium (130x60x60) heeft een uitneembare aluminium steunpaal voor, deze blijkt in de praktijk amper mee te dragen en zit meer voor de sier.
Als je twijfelt zou je het bovenframe van kopmaat 44x63 kunnen maken.
Tenslotte moet je ook rekening houden met je doorvoeren, voor je het weet komt deze op een van je balken uit.
Succes met brainstormen en uitzoeken, is een van de leukste stukken van de hobby ;).
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik zou persoonlijk proberen de midden voorpaal wegneembaar te maken, handig als je in de toekomst eventueel de sump wil aanpassen cq vervangen.
Mijn aquarium (130x60x60) heeft een uitneembare aluminium steunpaal voor, deze blijkt in de praktijk amper mee te dragen en zit meer voor de sier.
Als je twijfelt zou je het bovenframe van kopmaat 44x63 kunnen maken.
Tenslotte moet je ook rekening houden met je doorvoeren, voor je het weet komt deze op een van je balken uit.
Succes met brainstormen en uitzoeken, is een van de leukste stukken van de hobby ;).

Ja daar heb ik idd ook al over nagedacht. Ga is kijken hoe ik die kan gaan doen, met een soort van schuif ervoor ofzo?

De doorvoer heb ik ook al over nagedacht, moet nog even kijken wat daar een oplossing voor is. Sowieso doorgeven bij het laten maken van het aquarium.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik zit momenteel te brainstormen over de indeling van mijn sump. Nu heb ik aardig wat over het gebruikt van een refugium gelezen. Wie heeft hier ervaring mee en is dit aan te raden voor een beginner?
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Iemand nog een idee wat ik met mijn sump / + refugium kan doen? Ik zit nu te denken aan een sump van 60 x 30 x 30. Maar met een ref. zou ik dan een 80 x 30 x 30 willen doen. Is een ref. geschikt voor een beginner zoals ik?

Ook zit ik te denken om een lichtkap te maken. Heeft iemand hier ideeën voor. Is het beste om gewoon een TL armatuur te kopen en daarom heen een dichte kap te maken. Want ik ben niet zo ontzettend handig dat ik zelf vanaf het begin een lichtkap kan maken.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Even een update over mijn idee wat betreft de onderkast.

Ik zit te twijfelen of ik dit met 44x44 ga doen. Ik lees op internet veel van het DIY systeem. En daar leent 22x50 zich misschien een stuk beter voor. Daarnaast is het ook een stuk handiger wat betreft de maat voor de overloop en doorvoer.

Ik zat dan te denken aan dit model wat gepost wordt op reefcentral en al aangegeven werd door bvansteyn. Iemand daar een oordeel over?

StandTemplate.jpg
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Vandaag naar de Gamma (naast de deur) geweest, en gekeken welke kopse maten ze verkopen en op basis daarvan het volgende ontwerp gemaakt.



Naamloos.jpg

Blauwe balken 27x94
Groene balken onder 27x94
Bruine draagbalken 27x94

Roze staanders 27x69
Rode staanders 27x69

Gele draagbalken 27x119
Groene draagbalken boven 27x119
Oranje balken onder 27x119


Ik denk dat dit stevig genoeg is. IK heb voor de smallere kant gekozen omdat ik dan toch beter uitkomt met het uitzagen van mijn overloop. Anders kwamen de balken in de weg te zitten. En ik denk dat gezien het feit dat ik met deurtjes wil werken de draagbalk boven meer kan hebben. De verticale massa is zo een stuk groter dan met 44*44.
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
Re: Het meterrif van Bertuz87

Is het overigens een must om een kalkreactor aan te sluiten voor mijn bak?
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Vandaag naar de Gamma (naast de deur) geweest, en gekeken welke kopse maten ze verkopen en op basis daarvan het volgende ontwerp gemaakt.



Bekijk bijlage 312025

Blauwe balken 27x94
Groene balken onder 27x94
Bruine draagbalken 27x94

Roze staanders 27x69
Rode staanders 27x69

Gele draagbalken 27x119
Groene draagbalken boven 27x119
Oranje balken onder 27x119


Ik denk dat dit stevig genoeg is. IK heb voor de smallere kant gekozen omdat ik dan toch beter uitkomt met het uitzagen van mijn overloop. Anders kwamen de balken in de weg te zitten. En ik denk dat gezien het feit dat ik met deurtjes wil werken de draagbalk boven meer kan hebben. De verticale massa is zo een stuk groter dan met 44*44.

Ik denk dat het frame op deze manier zeker sterk genoeg is. Wat voor hout had je op het oog om het frame mee te maken?

Is het overigens een must om een kalkreactor aan te sluiten voor mijn bak?

Gezien het feit dat je met je bak gaat starten heb je sowieso de eerste tijd geen kalkreactor nodig. Pas als je merkt dat je KH schommelingen gaat krijgen moet je denken aan het handmatig doseren van KH buffer of het installeren van een kalkreactor.
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik wil het met vurenhout gaan doen en dat behandelen met of blanke lak of grondverf voor raamkozijnen.

Ik zit alleen nog twijfelen tussen kopmaat van mijn vurenhouten balken. Zou het voor het bovenwerk genoeg zijn om te werken met 27*94 of zou 27*119 toch echt beter zijn?




Ik wil niet met deurtjes gaan werken, maar met een verwijderbaar paneel aan de voorkant. Dit komt niet met magneetjes vast, maar met kogelsnappers.

En zo komen we steeds weer een stapje verder in de ontwikkeling:)
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik wil het met vurenhout gaan doen en dat behandelen met of blanke lak of grondverf voor raamkozijnen.

Ik zit alleen nog twijfelen tussen kopmaat van mijn vurenhouten balken. Zou het voor het bovenwerk genoeg zijn om te werken met 27*94 of zou 27*119 toch echt beter zijn?




Ik wil niet met deurtjes gaan werken, maar met een verwijderbaar paneel aan de voorkant. Dit komt niet met magneetjes vast, maar met kogelsnappers.

En zo komen we steeds weer een stapje verder in de ontwikkeling:)

Tja, persoonlijk zou ik voor de 27x119 versie gaan..kan het verder niet onderbouwen, maar zekerheid voor alles.. ;)

Ah..toch geen deurtjes? :rolleyes: Kogelsnapper? Hmm..daar ga ik eens naar kijken, want in mijn geval moet de onderbouw kiddyproef zijn en dat is met magneten vermoedelijk niet het geval..
 
Re: Het meterrif van Bertuz87

Ik geef toch heel graag de voorkeur aan de 94 versie. Dit omdat het toch in totaal 5 cm scheelt. Ik ga er nog is over piekeren.

Ja kogelsnappers, kreeg de tip van mn schoonvader. Is wel een mooi systeem zo te zien.
 
Bovenaan