Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

3 x sera 130 van Michael uit Rotterdam



een filmpje van de bobbit, de jouwe kan een juveniel dier zijn , zou het niet terugplaatsen.
 
Grappig, nooit eerder gezien.
Zolang er geen kaken aan zitten, zou ik me niet te veel zorgen maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Pakt ook geen dode of levende mysis. Nog nooit gezien inderdaad.

Ik ga hem inderdaad weer loslaten, denk ik.



Grappig, nooit eerder gezien.
Zolang er geen kaken aan zitten, zou ik me niet te veel zorgen maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Nog nooit gezien. Zou het voor de zekerheid even delen op reef2reef denk dat daar iemand er wel antwoord op heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Met dank aan Grunsven uit Utrecht:

'Dit is een zeekomkommer van de familie Synaptidae. Die zijn mobiele en minder hard dan de standaard zeekomkommer.
Soorten zijn slecht beschreven en moeilijk te onderscheiden. Ik verwacht niet dat je er een naam op kunt plakken. Maar dat maakt voor hoe je hem niet houden weinig uit.
Het is een volkomen ongevaarlijke detrituseter.
Overdag verbergen ze zich en als het donker wordt pompen ze zich op een gaan ze eten.
Is deze meegekomen met levend steen? Dat is een mooie verrassing.'

Ik heb hem teruggezet.
 
Mijn symbiosegrondels (Cryptocentrus cinctus) leggen geregeld eitjes. Ze hebben twee holen. In één hangen ze soms een sliert met eieren aan het 'plafond'. De symbiosegarnaal mag er dan niet inkomen, het mannetje wuift de eitjes schoon water toe met de vinnen.

Ik doe maar weer eens een poging om ze over te houden. Ik ben al twee weken een brachionuskweek aan het opzetten, en ik heb nu genoeg. Vannacht een 'val' gezet met een lampje.

Vanmorgen overgedaan in een plastic cilinder, waarin ik water uit het grote systeem in druppel. En een voorzichtig luchtbelletje. En vol paar keer per dag brachionus voeren en een beetje fytoplankton in het water. Vanavond nog geen uitval.


filmpje:

 
Heel gaaf om te zien.
Hoe groot zijn ze nu en heb je ze nog allemaal.

Groetjes wesley
 
Heel gaaf om te zien.
Hoe groot zijn ze nu en heb je ze nog allemaal.

Groetjes wesley

Ik ben bezig met een nieuw filmpje. Er zijn er nog vier over. Ik heb er twee dood, maar helemaal gaaf uitgehaald. Ik had ze eerst in een klein bakje zitten, om ze goed te kunnen voeren. Ik denk dat ze elkaar hebben opgejaagd......
 
Het vervolg, drie maanden later, zie filmpje.

Ik had ze eerst in een kleiner aquarium zitten, om ze goed te kunnen voeren. Ze zijn enorm gegroeid, en zitten nu in een Sera. De aquariumwinkel denkt dat het Sepia bandensis is, een klein blijvende soort. Ik heb wat op internet rondgekeken en ik denk dat het inderdaad bandensis is. Het zijn fascinerende beestjes: ze veranderen de hele tijd van kleur en textuur. Er zijn mensen die er in slagen ze na te kweken. Dat moet wel, want ze worden maar een jaar oud.

Overdag zijn ze heel saai, en gebeurt er niets. Met het licht aan verstoppen ze zich, met een beetje geluk zie ik er één of twee. Alleen als ik er eten in gooi komen ze van hun plek. 's Nachts gaan ze los en gaan ze op rooftocht. Dan zijn het monstertjes. In het filmpje zie je als laatste shot de buit van vannacht: een oude, volgroeide, maar een beetje verkreukelde poetsgarnaal. Het shot daarvóór was vanmorgen toen het licht net aan ging. Hij probeert een garnaaltje uit het guppybakje te roven. Ik heb er drie juffertjes bij gezet, en die zijn (nog) niet gegrepen. Er zitten ook grote heremietkreeften in, die veilig voor ze zijn.

Ik voer ze mysis en garnaaltjes (gost shrimps). Veel. Vandaar ook een beetje flap.

3 maanden later
 
Schitterende dieren. Die bewegingen zijn zo helicopter/hovercraft-achtig. Wel duur voer zo'n poetsgarnaal.
 
Wauw wat een prachtige dieren! Ik keek met verbazing naar uw filmpje ik kende dit soort vissen nog niet.
 
Bovenaan