Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

2 naaktslakken op buttons schadelijk?

Casto

ZeewaterForum lid
hallo allemaal,

Ik zat even rustig te kijken en dacht dat 1 van mijn leders op de 1 of andere manier was gaan splitsen en verplaatsen. op de foto bij de pijltjes zie je 2 naaktslakken kruipen. 1 daarvan lijkt heel erg op de poliep van een van mijn leders de andere is meer rozig van kleur.
beide hebben uitstulpsels in alle richtingen.
3 a 4 maanden opgestart met levend steen ivm dood levend steen maar ik zie ze nu voor de 1e keer. ze zijn wel mooi vooral die groene haha.

iemand een id met deze lastige foto?
 

Bijlagen

  • 20181218_133723.jpg
    20181218_133723.jpg
    131,3 KB · Weergaven: 48
Ik zie geen leder, maar wel buttonsetende naaktslakken. Afzuigen, of het steentje met buttons dippen (in zoetwater of in coral dip).
Verder even in de gaten houden. De "stekels" op de rug van de slakken krijgt de kleur van de poliepen van je buttons, heel geniepig ;)
 
Nudibranch, als ze tussen je buttons zitten waarschijnlijk de button etende soort.
Mooneater was me net voor;) wat hij zegt:p
 
Ik zie geen leder, maar wel buttonsetende naaktslakken. Afzuigen, of het steentje met buttons dippen (in zoetwater of in coral dip).
Verder even in de gaten houden. De "stekels" op de rug van de slakken krijgt de kleur van de poliepen van je buttons, heel geniepig ;)

klopt die leder staat niet op de foto maar er staat een leder in die precies lijkt op de slak van de grote pijl.
als ik ze nog een keer zie meteen er uit halen dus!
 
Zou als het enigszins mogelijk is het hele stuk er uit halen en dippen.
Voor je het weet zijn al je buttons kapot.
 
Ik heb ze met een pipet op kunnen zuigen dus hopelijk is het zo makkelijker vast te stellen.

die groene is wel echt super mooi haha.
Ze zijn uitgerekt 1cm groot.
 

Bijlagen

  • IMG-20181218-WA0003.jpg
    IMG-20181218-WA0003.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 28
  • IMG-20181218-WA0004.jpg
    IMG-20181218-WA0004.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 30
  • IMG-20181218-WA0006.jpg
    IMG-20181218-WA0006.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 28
Zou als het enigszins mogelijk is het hele stuk er uit halen en dippen.
Voor je het weet zijn al je buttons kapot.

stuk ligt los dus kan het er zo uitpakken.
hoe gaat dat doppen in zijn werk?
bak osmose water en daar in dippen of echt even laten liggen?
 
Button etende nudibranchi leggen altijd eitjes in je buttons.
Deze komen na 14 dagen uit en zijn na 6 weken geslachtsrijp.
Het is zaak om elke week je button voor minimaal 6 weken lang te controleren op slakken en verwijderen.
Ik zou het toch wel een beetje veel vaker doen dan die week... wat nou als je nu de slak eraf gehaald hebt die 13 dagen geleden al eitjes heeft gelegd? wacht je dan een hele week voordat je die te grazen neemt? Dan zijn je buttons weg..
Daarnaast zullen de eierpakketten niet van de buttons vallen met dippen, dus je blijft veel langer een probleem houden.
Overal wordt geadviseerd om elke 2 of 3 dagen te dippen en de buttons na te lopen..
 
nog 1 vraagje: als ze buttons eten waarom is er dan geen schade? de buttons staan er al een paar maanden in.
 
nog 1 vraagje: als ze buttons eten waarom is er dan geen schade? de buttons staan er al een paar maanden in.
Zijn je buttons in die paar maanden groter geworden?
Ze vreten de tentakels, buttons gaan instaan en verdwijnen. Het is een klein slakje, kleine hapjes.
Maar als het er meer zijn, dan kan het opeens hard gaan en dat wil je voor zijn.
 
Ik ga zeker jullie advies opvolgen hoor maar de buttons zijn flink uitgebreid na het plaatsen zeg maar. het was een steen met 3 kleuren buttons en er zitten een heleboel nieuwe kleine buttons op inmiddels. zelfs zo hard gegaan dat ik stukjes had afgebroken om elders in de bak te kunnen zetten.
 
Bovenaan