Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

150L aquarium met potfilter haalbaar als zeeaquarium

AntonH

New member
Is het doenbaar een zoetwateraquarium om te vormen naar een zeeaquarium als je geen sump hebt?

Ik heb nu een 75x45x45 rimless aquarium (ook geschikt voor zeewater) met Oase thermomaster 350 potfilter.

Als ik daar een zeeaquarium van wil maken (softies, zoa's, oren + vissen en CUC) denken jullie dat dit werkbaar is?
Het volgende zou natuurlijk bijgeplaatst worden : verlichting, stromingspomp, ATO, interne skimmer (bvb tunze 9004) indien nodig, in-line wierenfilter na de filter kan ook later bijgeplaatst worden bvb.

Ik weet dat het met een sump beter is maar wil gewoon eventjes polsen als er mensen zijn die met een potfilter werken en daar ook succes mee hebben, ik ben nu vooral info aan het verzamelen indien ik zou overstappen nr zout.

Een andere optie zou een externe overflow box zijn met sump maar ik vind deze esthetisch helemaal niet mooi en twijfel ook aan de werkzaamheid als er bvb een siphon-break is.
Een volledig nieuwe bak is natuurlijk ook mogelijk met ingebouwde overflow en sump...

Alvast bedankt.

Als ik daar een zeeaquarium van wil maken (softies, zoa's, oren + vissen en CUC) denken jullie dat dit werkbaar is?
Het volgende zou natuurlijk bijgeplaatst worden : verlichting, stromingspomp, ATO, interne skimmer (bvb tunze 9004) indien nodig, in-line wierenfilter na de filter kan ook later bijgeplaatst worden bvb.
Prima toch?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dit is er één van.
Ik weet dat het met een sump beter is maar wil gewoon eventjes polsen als er mensen zijn die met een potfilter werken en daar ook succes mee hebben, ik ben nu vooral info aan het verzamelen indien ik zou overstappen nr zout.
Een potfilter kan maar daar heb je meer onderhoud aan, hij zou snel kunnen verstoppen (helemaal als je een koolstofbron gaat gebruiken om nitraat en fosfaat te verlagen) en het wordt een beetje ook nitraatfabriek.

De bedoeling van een sump is dat
- je je apparaten in kwijt kan (opvoerpomp, verwarming, eiwitafschuimer, bijvulsysteem, mediareactors, etc.), uit het zicht dus en meer ruimte in de bak zelf
- het systeem wordt groter en dat draagt bij aan de stabiliteit van de waterwaarden
- je een vak kan creëren waar het waterniveau hetzelfde is en dat is enorm van belang voor een correcte functionering van je eiwitafschuimer
- en nog meer

Zonder sump ben je wat beperkter maar je kan nog steeds een mooi functionerend aquarium neerzetten als je maar het systeem leert kennen en sommige handeling met discipline verricht.

Met een bakje van 150 liter en wat je wilt gaan houden ben je waarschijnlijk het beste of het makkelijkste af met enkel periodieke water wisseling. Dat is mijn mening.

Ja het kan.
Maar het succes valt of staat bij wat je aan vissen wenst te houden.
Twee nemo's is bijvoorbeeld al een hele zware belasting.

Beter zou zijn te kiezen voor kleinere rustige visjes zoals dwerggobies e.d.

Laatst bewerkt:
Prima toch?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dit is er één van.

Een potfilter kan maar daar heb je meer onderhoud aan, hij zou snel kunnen verstoppen (helemaal als je een koolstofbron gaat gebruiken om nitraat en fosfaat te verlagen) en het wordt een beetje ook nitraatfabriek.

De bedoeling van een sump is dat
- je je apparaten in kwijt kan (opvoerpomp, verwarming, eiwitafschuimer, bijvulsysteem, mediareactors, etc.), uit het zicht dus en meer ruimte in de bak zelf
- het systeem wordt groter en dat draagt bij aan de stabiliteit van de waterwaarden
- je een vak kan creëren waar het waterniveau hetzelfde is en dat is enorm van belang voor een correcte functionering van je eiwitafschuimer
- en nog meer

Zonder sump ben je wat beperkter maar je kan nog steeds een mooi functionerend aquarium neerzetten als je maar het systeem leert kennen en sommige handeling met discipline verricht.
Bedankt voor de info, wat bedoel je dat een potfilter een nitraatfabriek kan worden? Is dat door bvb te weinig schoonmaken van je mechanische filtermedia ? Of doordat als je kool gebruikt en dit verzadigd is het opnieuw afvalstoffen gaat afgeven (kool gebruik ik nu sowieso niet, wel purigen)

Bedankt voor de info, wat bedoel je dat een potfilter een nitraatfabriek kan worden? Is dat door bvb te weinig schoonmaken van je mechanische filtermedia ? Of doordat als je kool gebruikt en dit verzadigd is het opnieuw afvalstoffen gaat afgeven (kool gebruik ik nu sowieso niet, wel purigen)
Die watten en sponsen in een potfilter vangen het vuil af. Dit verzamelt zich erg snel, wordt afgebroken tot nitraat (etc).
In zoet water wil je nitraat voor je planten, maar in zout streef je naar een laag nitraatgehalte. Dit potfilter zit je dan dus in de weg.
Beter is het vuil direct uit de waterkolom te verwijderen dmv een afschuimer

Daarmee bedoel ik dat een potfilter een verzamel plek voor vuil en waar het vuil omgezet wordt naar nitraat.
Het spreekt voor zich dat dit zich af zal spelen afhankelijk van het medium dat je daarin zet.
Is het specifiek om bacteriën erop te laten groeien? Dan zal het nitraat produceren.
Gebruik je het filter met kool dan is het anders, die zal je op tijd moeten vervangen anders gaat zich ook gedragen als biologisch filter.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je zo'n Oase filter alleen met purigen gaat gebruiken.
Maar alles kan.

Een potfilter kan maar dat heeft mij voorkeur niet, ik zou het niet gebruiken.
Voor mij persoonlijk zou het niet werken.
Ik heb het in het verleden gedaan en ik ben er vanaf gestapt.

En alles wat hier verteld wordt zou je zelf kunnen ervaren.
Je zou dat filter kunnen gebruiken, het zal geen dieren doden maar of dat daadwerkelijk iets aan je aquarium toevoegt voor op de lange termijn is maar de vraag.

Ik zou meer leunen op de biologie van de bak in samenwerking met een eiwitafschuimer met daarbij waterverversing gebaseerd op de water waarden die je meet.
Daar heb je ook geduld voor nodig, ook om erachter te komen hoeveel biomassa je bak aan kan om al het leven in bak in balans te houden samen met je interventie wanneer het nodig is.

Die watten en sponsen in een potfilter vangen het vuil af. Dit verzamelt zich erg snel, wordt afgebroken tot nitraat (etc).
In zoet water wil je nitraat voor je planten, maar in zout streef je naar een laag nitraatgehalte. Dit potfilter zit je dan dus in de weg.
Beter is het vuil direct uit de waterkolom te verwijderen dmv een afschuimer
OK duidelijk. Had idd niet de link gemaakt met de planten in een zoetwateraq. Thx

Daarmee bedoel ik dat een potfilter een verzamel plek voor vuil en waar het vuil omgezet wordt naar nitraat.
Het spreekt voor zich dat dit zich af zal spelen afhankelijk van het medium dat je daarin zet.
Is het specifiek om bacteriën erop te laten groeien? Dan zal het nitraat produceren.
Gebruik je het filter met kool dan is het anders, die zal je op tijd moeten vervangen anders gaat zich ook gedragen als biologisch filter.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je zo'n Oase filter alleen met purigen gaat gebruiken.
Maar alles kan.

Een potfilter kan maar dat heeft mij voorkeur niet, ik zou het niet gebruiken.
Voor mij persoonlijk zou het niet werken.
Ik heb het in het verleden gedaan en ik ben er vanaf gestapt.

En alles wat hier verteld wordt zou je zelf kunnen ervaren.
Je zou dat filter kunnen gebruiken, het zal geen dieren doden maar of dat daadwerkelijk iets aan je aquarium toevoegt voor op de lange termijn is maar de vraag.

Ik zou meer leunen op de biologie van de bak in samenwerking met een eiwitafschuimer met daarbij waterverversing gebaseerd op de water waarden die je meet.
Daar heb je ook geduld voor nodig, ook om erachter te komen hoeveel biomassa je bak aan kan om al het leven in bak in balans te houden samen met je interventie wanneer het nodig is.
Ok bedankt voor dit duidelijke antwoord. (momenteel gebruik ik in mn oase filterwatte, 1.5kg seachem matrix en 100g purigen). Ik zal me verder verdiepen in deze materie en een zeeaquarium met potfilter laten varen, misschien omschakelen naar een sump in de toekomst.

Voor wat het waard is nog: een buitenfilter gebruiken kan prima. Ik heb deze altijd gebruikt, met filterwatten en wanneer nodig ook met kool en bijv fosfaatverwijderaar. Enige belangrijke detail is dat je met grote regelmaat de filterwatten moet vervangen en zoals Frank ook aangeeft, waterwissels toepassen.

Ik ben een beetje allergisch aan het worden voor hobbyisten die altijd maar aangeven dat een zeeaquarium met buitenfilter niet kan.

Voor jouw idee om een beeld te krijgen of het wel of niet kan: foto 1 is een 2 meter aquarium met enkel een buitenfilter. Foto 2 is een eenvoudige Juwel 240 met binnenfilter.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1426348169977.jpg
    uploadfromtaptalk1426348169977.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 82
  • 20211024_161043.jpg
    20211024_161043.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 84
Bedankt Marjan, dit is inderdaad een ander beeld die jij aangeeft, zo zie je maar dat er verschillende methodes zijn om tot een goed resultaat te komen. Misschien kontakteer ik je nog eens in de toekomst als dat mag voor meer info ivm deze mogelijkheden.

Bedankt Marjan, dit is inderdaad een ander beeld die jij aangeeft, zo zie je maar dat er verschillende methodes zijn om tot een goed resultaat te komen. Misschien kontakteer ik je nog eens in de toekomst als dat mag voor meer info ivm deze mogelijkheden.
Ik wilde je inderdaad graag ook een ander beeld meegeven. En contact opnemen kan en mag altijd, geen probleem 👍

Ter aanvulling van Marjan, hier een foto van mijn bak voor een half jaar terug. Zonder afschuimer al ruim twee jaar, sump voor auto-bijvulling en dosering, geen powerfilter of pot- wervelbedfilter, eens in twee weken actief kool van KZ en waterwissels eens per maand 10%. Ik heb sinds dat ik afscheid heb genomen van mijn afschuimer geen last meer van flap, dino's of andere algen en mijn waardes NO3 en PO4 zijn stabiel (meetbaar NO3= 2-5 en PO4 = 0.06) . Daarnaast zorg ik dat ik niet overmatig voer, dit is een onnodige belasting voor je bak. Ik heb liever een hongerige vis als een obesitas vis met overschot aan nutrienten/afvalstoffen in mijn systeem.

Er zijn dus verschillende manieren om succes een zeeaquarium te houden, maar je dient wel rekening te houden met hetgeen je wilt houden. Acro's en lederkoralen botert bijvoorbeeld niet altijd even lekker, tenzij je een degelijke afschuimer hebt.

Bijlagen

• 20210522_083555.jpg
    20210522_083555.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 55
Allemaal zinnig advies.

De opmerking van Rene is ook een belangrijke die ik kan onderschrijven met mijn bak zonder sump of afschuimer. Pas je bezetting erop aan. Wees bewust dat je het anders doen dan andere mensen en wat je mogelijkheden daarbinnen zijn. Minder en kleinere vissen en geen veeleisende koralen. Naarmate je de bak kent en je methode in de vingers hebt kan er veel meer dan je zou verwachten, maar laat dat niet het uitgangspunt zijn.

Veel plezier in ieder geval 👍 Hou ons op de hoogte.

Allemaal zinnig advies.

De opmerking van Rene is ook een belangrijke die ik kan onderschrijven met mijn bak zonder sump of afschuimer. Pas je bezetting erop aan. Wees bewust dat je het anders doen dan andere mensen en wat je mogelijkheden daarbinnen zijn. Minder en kleinere vissen en geen veeleisende koralen. Naarmate je de bak kent en je methode in de vingers hebt kan er veel meer dan je zou verwachten, maar laat dat niet het uitgangspunt zijn.

Veel plezier in ieder geval 👍 Hou ons op de hoogte.

Klopt helemaal wat Goodie zegt. Het is een combinatie van die iets wel of niet toelaat tussen dieren en techniek. Het vinden van de "sweetspot" is helaas een kwestie van ondervinden. Er is namelijk geen echte blauwdruk ergens van.

Voor wat het waard is nog: een buitenfilter gebruiken kan prima. Ik heb deze altijd gebruikt, met filterwatten en wanneer nodig ook met kool en bijv fosfaatverwijderaar. Enige belangrijke detail is dat je met grote regelmaat de filterwatten moet vervangen en zoals Frank ook aangeeft, waterwissels toepassen.

Ik ben een beetje allergisch aan het worden voor hobbyisten die altijd maar aangeven dat een zeeaquarium met buitenfilter niet kan.

Voor jouw idee om een beeld te krijgen of het wel of niet kan: foto 1 is een 2 meter aquarium met enkel een buitenfilter. Foto 2 is een eenvoudige Juwel 240 met binnenfilter.
Een buitenfilter zoals uit de zoetwaterwereld? Zo'n Eheim potfilter bijv?

Back
Bovenaan