Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraag over cyano-control

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Vandaag de LFS bezocht ivm steeds last blijven houden van bruine verkleuring op bodem.
monstertje meegenomen en voorgelegd aan de winkel:

conclusie: ik heb last van cyano
ze vroegen wat mijn fosfaat/nitraat verhouding is deze is als volgt: fosfaat 0.1 nitraat 10
hierover werd gezegd dat dit prima is

uitgelegd werd dat er onbalans is in mijn bacteriehuishouding en dat daar een uitstekend en veilig middel voor is.

geadviseerd wordt het volgende middel aan te schaffen: cyano-control (zie foto)

Ik heb gezegd ik ga dit middel niet zomaar doseren maar leg het eerst voor op het forum:
Kent iemand het middel ? en is het veilig ?
Ik heb van @Erbe2307 een schitterend stuk foxkoraal overgenomen, dit is een pronkstuk en staat er top bij. Ik zou gek worden als dit dood gaat, ik ben dus erg voorzichtig


5D52E8CA-3926-47BE-9525-7B27D234D96D.jpeg
 
Gebruik ditzelfde product al jaren.
Ooit een uitbraak mee bedwongen en sindsdien wekelijks preventief.
Dus die Fox is het wel gewend.
 
Dit "goedje" is een bacteriepreparaat van bacteriën die langzaamaan de cyano wegconcurreren.
Het dood dus geen bacteriën, het trekt de balans de gewenste kant op.

Cyano bacteriën zijn niet slecht ofzo. Ze zijn ongewenst, omdat wij ze lelijk vinden.
Er is geen rif op aarde, gezond of ongezond, zonder hier en daar wat cyano groei.
 
Hee bedankt beiden precies de deskundige blik waar ik op hoopte:

een beetje cyano is inderdaad geen ramp

maar je gaat je op den duur zo onwijs irriteren aan die bruin gevlekte bodem terwijl je perfectionistisch bezig wilt zijn met deze hobby, dat je er van af wilt

goed om te weten dat dit middel veilig gedoseerd kan worden ik vertrouw jullie meer dan een LFS en fijn dat het foxkoraal hier tegen kan :)
 
Yes, en zonder KZ prijskaartje.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik dit ook.
Eerst om een rood fluwelen dekentje te bestrijden, dagelijks cf. voorschrift.
Nu 2~3x per week halve dosering voor de laatste restjes.
Topspul, heb géén enkele manuele handeling verricht (niet afzuigen, niet wapperen), duurt even voor het op gang komt en ineens ... weg
(@Erbe2307, bedankt voor de tip)
 
Ik gebruik dit ook.
Eerst om een rood fluwelen dekentje te bestrijden, dagelijks cf. voorschrift.
Nu 2~3x per week halve dosering voor de laatste restjes.
Topspul, heb géén enkele manuele handeling verricht (niet afzuigen, niet wapperen), duurt even voor het op gang komt en ineens ... weg
(@Erbe2307, bedankt voor de tip)
Nog een ervaren rot :)
thanks goed om dit te horen thanks
 
Ik blijf erbij, gebruik goed osmosewater en maak je zeewater met het betere zout aan, je valt van de regen in de drop sinds je het nieuwe water gebruikt
 
Ik blijf erbij, gebruik goed osmosewater en maak je zeewater met het betere zout aan, je valt van de regen in de drop sinds je het nieuwe water gebruikt
Sorry hoor, maar daar geloof ik helemaal niks van! Cyano is een opportunist en vrijwel altijd latent aanwezig. Als de condities voor de door ons gewenste bacteriën even minder goed zijn, of het aantal gewenste bacteriën verminderd heb je in no time cyano of dyno’s.

Marcel heeft z’n bio-blokken schoon gemaakt en daarmee zeer waarschijnlijk de hoeveelheid bacteriën in het systeem verminderd. Het is een nano, en die stabiel houden valt echt niet mee (been there, done that), een duwtje de verkeerde kant op...en pats!

Geen kritiek naar jou Marcel, ik vind dat je super bezig bent en prima dat je niet zomaar wat doet.
 
Sorry hoor, maar daar geloof ik helemaal niks van! Cyano is een opportunist en vrijwel altijd latent aanwezig. Als de condities voor de door ons gewenste bacteriën even minder goed zijn, of het aantal gewenste bacteriën verminderd heb je in no time cyano of dyno’s.

Marcel heeft z’n bio-blokken schoon gemaakt en daarmee zeer waarschijnlijk de hoeveelheid bacteriën in het systeem verminderd. Het is een nano, en die stabiel houden valt echt niet mee (been there, done that), een duwtje de verkeerde kant op...en pats!

Geen kritiek naar jou Marcel, ik vind dat je super bezig bent en prima dat je niet zomaar wat doet.
Ja klopt ik heb dit inderdaad verstoord door te rigoureus schoon te willen zijn.
toch wil ik het gebruiken het ontneemt voedsel van de algen omdat zij voedselconcurrenten zijn

dan raak ik van die zooi af en de bacterieculturen kunnen herstellen
 
Ik heb dit spul ook een aantal malen gebruikt, en ook mijn ervaring is dat het werkt. Maar... let wel goed op je Nitraat en Fosfaat, meet dit echt vaak! Staat geloof ik ook in de handleiding, maar dat is geen grap.
Bij mij is de laatste behandeling fout gelopen doordat Nitraat en Fosfaat naar 0 gingen, vervolgens kwamen een aantal koralen in de problemen. Ik doseerde zelfs Nitraat en Fosfaat en kreeg het nog niet om hoog zonder met het spul te stoppen.
Niet dat je het niet moet gebruiken, maar let op je waardes dus.
 
Maar dit is toch een onbalans in mijn bacteriehuishouding heeft niets met osmosewater te maken het is geen silicaatalg en ik gebruik het duurste zout wat er is van ATI labs
Het valt me op dat sinds ik je over je zeewater dat je gebruikt heb zien schrijven dat je van de regen in de drop valt met problemen. Nu ik hoop dat ik mis ben en het is maar iets dat me opvalt. Hopelijk los je het snel op! Wat is van je Blasto gekomen? Terug in orde gekregen
 
Werkte hier niet. Red Cyano RX werkte dan wel weer top.
Kan je hierover iets meer uitweiden?
Hoe lang heb je het gebruikt? Welke effecten zag je wel en niet? Wat waren je verwachtingen? Onder welke omstandigheden?
Ik kom dit graag te weten, zodat ik (en anderen met mij) kunnen leren wanneer wel en wanneer niet welk product te gebruiken of aan te raden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan