Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek bleu marine 60L nieuwe beginner

Terpie

ZeewaterForum lid
Vandaag is de bak alweer een week draaiende
Ik draai momenteel nog op dezelfde spullen als origineel
Uiteindelijk zal ik. Of wat gaan vervangen zoals ik bij andere gebruikers heb kunnen zien en lezen die net dezelfde bak draaien
Ondertussen begint zich er al aardig wat te vormen op de levende stenen verschillende kleuren die erop komen en groeien leuk om te zien
 

Bijlagen

  • E8FA5042-3553-4DD4-B9CA-D2A24373CCDB.jpeg
    E8FA5042-3553-4DD4-B9CA-D2A24373CCDB.jpeg
    152,1 KB · Weergaven: 52
Heel veel plezier met de bak
Dat rooster onder de stenen raden ze niet aan hier er blijft zooi in hangen
 
Heel veel plezier met de bak
Dat rooster onder de stenen raden ze niet aan hier er blijft zooi in hangen

Hallo mollie
Bedankt
Dat had ik nog niet gelezen echter is de bedoeling dat er straks zand overheen komt dit is puur ter bescherming dat de stenen niet direct in aanraking komen met de bodem ik denk zelfs er no over na om straks de stenen iets te liften bij het aanbrengen van het zand
 
Met zand onder je stenen word je constructie erg onstabiel
De dieren die straks je zand moeten schoon houden komen niet overal bij door het rooster vandaar roosters afgeraden worden
 
Ik snap wat je bedoelt maar dit geraamte zit alleen onder de stenen als ik er nu meer zand in doe of dikkere laag dan zou dit toch mee moeten vallen ik zie dat meerdere mensen dit toepassen om zo de bodem niet te beschadigen
 
De ruimte om je raster is vrij beperkt wordt bedoeld denk ik. Ikzelf heb een aantal slakken in de bodem zitten die daar hun werk doen, door het raster kunnen ze niet vrij rond bewegen in de zand bodem. Je zou een forse laag zand moeten hebben om je raster weg te werken zodat het je toekomstige bewoners niet dwars zit.
 
De ruimte om je raster is vrij beperkt wordt bedoeld denk ik. Ikzelf heb een aantal slakken in de bodem zitten die daar hun werk doen, door het raster kunnen ze niet vrij rond bewegen in de zand bodem. Je zou een forse laag zand moeten hebben om je raster weg te werken zodat het je toekomstige bewoners niet dwars zit.

Ik snap hem Gertjan
Wat ik kan doen is het volgende of ik schuif het rif met raster en al tegen de sump wand aan zodat op de voorkant een forse ruimte vrij komt
Of ik moet de stenen liften en alsnog het rooster er weg halen alleen ter oppervlakte van de stenen zit het raster echter vraag ik me ook af of ik wel genoeg steen erin heb of hoogte lijkt wat weinig
 

Bijlagen

  • 637BA98D-95B3-4AFC-9537-218D3E7551B9.jpeg
    637BA98D-95B3-4AFC-9537-218D3E7551B9.jpeg
    130,2 KB · Weergaven: 34
  • 23D79E00-4C5A-4E75-947B-D13B4A6CEE2E.jpeg
    23D79E00-4C5A-4E75-947B-D13B4A6CEE2E.jpeg
    125,1 KB · Weergaven: 35
Mijn voorkeur ging er naar uit om er geen raster onder te plaatsen. Het gaat bij mij om een kilo of 7 aan steen en ik had niet de verwachting dat dit de glazen onderkant zou gaan beschadigen. Gewoon rustig er in plaatsen, dan zit je wel goed denk ik. Wat de hoogte en hoeveelheid betreft is het een beetje voorkeur. Ik heb het bij mij nu vrij hoog, maar dat belet mij wel om wat hogere koralen bovenin te houden.
 
Mijn voorkeur ging er naar uit om er geen raster onder te plaatsen. Het gaat bij mij om een kilo of 7 aan steen en ik had niet de verwachting dat dit de glazen onderkant zou gaan beschadigen. Gewoon rustig er in plaatsen, dan zit je wel goed denk ik. Wat de hoogte en hoeveelheid betreft is het een beetje voorkeur. Ik heb het bij mij nu vrij hoog, maar dat belet mij wel om wat hogere koralen bovenin te houden.

Nou gertjan

Vandaag de boel een reescape gegeven rooster eruit gehaald en wou er een kilometer steen in want uiteindelijk wil ik graag een koraal rif niet teveel vissen een paar en een paar schoonmakers
Man man man wat was dat lastig om weer een beetje iets in elkaar te krijgen telkens mooie creaties maar niet stabiel genoeg volgens mij zelf
Dus uiteindelijk deze constructie in elkaar gezet en dit zit goed in elkaar binnen in zit een holte gedeeltelijk in steen en een door gang om door te zwemmen zo kunnenze zich verstoppen als ze dat leuk vinden
Verder redelijk vlak gehouden voor koraal op 1 punt kan ik er wat minder goed langs maar dat lukt eromheen prima
Vooraan veel ruimte en zijkanten genoeg achter geen ik heb het rif er tegen aan gezet en dicht dit vind ik zelf geen belemmering

Lamp ga ik vervangen er is een nieuwe onderweg van 30 wat led inplaats van deze 11 watt originele lamp
 

Bijlagen

  • 716C7E6F-D98A-4568-8C1E-54D395BCF6A4.jpeg
    716C7E6F-D98A-4568-8C1E-54D395BCF6A4.jpeg
    179,4 KB · Weergaven: 34
  • CD7C4149-9A7A-4741-9D85-9E0063309916.jpeg
    CD7C4149-9A7A-4741-9D85-9E0063309916.jpeg
    126,7 KB · Weergaven: 35
  • 3C1D5161-0F04-48FB-A8F5-6DD4EB6D1642.jpeg
    3C1D5161-0F04-48FB-A8F5-6DD4EB6D1642.jpeg
    162,8 KB · Weergaven: 33
Ziet er netjes uit! Toch aardig wat steen er in gekregen en het lijkt er op genoeg ruimte om wat koraal te laten groeien. Leuk gedaan ook die doorgang in het steen. Ben benieuwd naar het verloop!
 
Dank je Gert Jan
Ik denk dat er aardig wat koraal ruimte is gecreëerd inderdaad
Ja die doorgang was lastig er zit ook nog een hele holte binnenin waar ze kunnen komen via dat gat die is namelijk 3D
Er zat al een natuurlijk holte in de grote steen dat is wat groter gemaakt zodat binnen in het geheel er een soort grot ontstaat
 
Ziet er netjes uit! Toch aardig wat steen er in gekregen en het lijkt er op genoeg ruimte om wat koraal te laten groeien. Leuk gedaan ook die doorgang in het steen. Ben benieuwd naar het verloop!


Gert had nog een vraag aangezien jij dezelfde bak hebt
Ik zit nu in eind derde week opstart waar er veel bruine alg begint te komen maar ook op het opppervlakte wat als een waas er over heen zit nu vraag ik mij af of mijn sump wel goed is want het trekt wel wat erin door de openingen maar het drijft en moet immers naar beneden getrokken worden richting de afschuimer de waterlevels in de drie sump delen zijn allen gelijk want ik heb op advies de filter kousen eruit gehaald die zaten in eerste vak en tussen tweede en laatste vak waardoor waterlevelels ongelijk waren en de wavemaker minder aantrok
 
Ik denk dat je wel goed zit. Inderdaad die filter er uit trekken is een goede zet, hij beperkte de doorstroom bij mij ook behoorlijk. Als het in ieder geval maar door de overloop in je eerste kamer komt, dan gaat het wel goed. Ik zou als ik jou was toch op termijn ook de eiwitafschuimer vervangen door de Tunze 9001, die heeft een aanzienlijk hogere capaciteit en ik denk dat je daarmee ook een stuk meer van de oppervlakte van je eerste kamer naar beneden trekt. De standaard afschuimer maakt een behoorlijke herrie en ik kreeg hem ook niet lekker draaiende. En ik begreep dat je stroming alleen nog maar vanuit je opvoerpomp komt? Dan is het ook zeker aan te raden om een extra stromingspomp bij te plaatsen, dan krijg je behoorlijk wat meer beweging in je bak en gaat er ook een stuk meer de afvoer in.
In principe zit je natuurlijk nog maar in je derde week. Als de bak straks wat stabieler raakt, dan zul je ook zien dat er aanzienlijk minder algen zullen ontstaan.
 
Ik denk dat je wel goed zit. Inderdaad die filter er uit trekken is een goede zet, hij beperkte de doorstroom bij mij ook behoorlijk. Als het in ieder geval maar door de overloop in je eerste kamer komt, dan gaat het wel goed. Ik zou als ik jou was toch op termijn ook de eiwitafschuimer vervangen door de Tunze 9001, die heeft een aanzienlijk hogere capaciteit en ik denk dat je daarmee ook een stuk meer van de oppervlakte van je eerste kamer naar beneden trekt. De standaard afschuimer maakt een behoorlijke herrie en ik kreeg hem ook niet lekker draaiende. En ik begreep dat je stroming alleen nog maar vanuit je opvoerpomp komt? Dan is het ook zeker aan te raden om een extra stromingspomp bij te plaatsen, dan krijg je behoorlijk wat meer beweging in je bak en gaat er ook een stuk meer de afvoer in.
In principe zit je natuurlijk nog maar in je derde week. Als de bak straks wat stabieler raakt, dan zul je ook zien dat er aanzienlijk minder algen zullen ontstaan.


Bedankt Gert goed om te horen dat het opzich goed is
De stromingspomp was ik al mee bezig ik zal de afschuimer. Of vervangen maar alles op zijn tijd ben blij dat die bruine waas vrij normaal is
 
Ondertussen zit in bijna week 5 en heb ik vandaag een stromingspomp erbij in gedaan een tunze 6015 ik schrok er van hoe grote bal het was toen ik hem uit de doos haalde ik zat eerst Al te twijfelen tussen de tunze of de sicce welke vrij klein schijnt te zijn maar goed de tunze draait goed en brengt aardig wat meer stroming erin enige wat nog even moet uitvinden is waar hij het beste tot zijn recht komt.
Verder weinig leven in de bak er komt genoeg groene alg en groeit hier en daar wat slierten groen spul het bruine alg zit nog wat op de ramen ik zal morgen eens de eerste watertest gaan doen en kijken of er al een paar poetsgarnalen in kunnen.
Verder nog wat problemen gehad met de bleu marine wavemaker 600 welke ik nieuw had gekocht en bij de bak hoort erg jammer hij trilt gewoon erg tegen 1 van de zijkanten aan dus hier maar wat op uit gevonden want de pomp ging telkens schuiven door de trilling richting de zijde dus filterspons gesneden en eronder gedaan om die trilling op te vangen en dat werkt opzich goed dan maar zo nu en dan de filter schoonmaken
Nog een week dan komt er een sterkere lamp boven 30 watt inplaats van de 11 wat die er boven zit
Groet
 
En weer een update toevallig kwam voor het weekend de nieuwe lamp binnen eentje van 30 watt er zitten geen rode leds in maar het is al een heel verschil met de originele lamp dus we gaan het gewoon proberen
Verder bezig geweest met de opvoerpomp echter deze trilt nog steeds in de sump en geeft vervelend lawaai ik heb er nu filter kussen onderin gedaan om het wat meer te dempen maar de herrie blijft nog wel
Verder water getest en deze was goed was even puzzelen met de nieuwe testkit en ga testen met druppels is een kleine moeite en je moet er ook wat voor doen vind ik

Twee dagen later de eerste bewoners gekocht twee rode hermiet kreeften en een zwarte en nog drie slakken waarvan twee over de ramen heen gaan en eentje is een zandzever ik heb er nog geen zand in maar de verkoper zei dat red hij wel op tot er zand in komt wanneer ik dit doe ben ik nog niet over uit
Het is in elk geval een waar genot om naar te kijken op een bepaald moment van de dag wanneer de lamp aan staat (deze nu tussen 8 uur ochtend en 22:00 avond branden) dan hebben ze even een slaapje voor een periode dan zijn ze allen naar binnen gegaan in de cave

Verder nog een stromingspomp erbij in gedaan een tunze 6015 moest even wennen want wat een grote bol voor een klein aquarium maar hij werkt perfect en geen lawaai
De afschuimer werkt nu wel goed moet ik zeggen dus daar kan ik het nog even mee redden
 

Bijlagen

  • 7E47B36D-A327-469E-8F0E-F802155B90B6.jpeg
    7E47B36D-A327-469E-8F0E-F802155B90B6.jpeg
    132,5 KB · Weergaven: 20
  • 6E4D3ABE-1A4C-4BC2-A8CF-24BE7A17F5F6.jpeg
    6E4D3ABE-1A4C-4BC2-A8CF-24BE7A17F5F6.jpeg
    132,8 KB · Weergaven: 21
Bovenaan