Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

waterwissel

Een voorbeeld van mijn situatie, misschien heb je er wat aan, Jan de Bal. Ik wissel alleen water om spoorelementen aan te vullen en ongewenste stoffen iets te verdunnen.

- Mg: de zoutmix die ik gebruik is extreem hoog in Mg, ik zit altijd op 1400+, het verbruik is laag waardoor ik hier geen omkijken meer naar heb. Mg wordt dus aangevuld met een waterwissel.
- Ca / Kh; wordt toegevoegd d.m.v. kalkwater.. kalkwater verhoogt de saliniteit niet.
- Spoorelementen: worden aangevuld met een waterwissel.
- No3/Po4: wier, natuurazijn en fosfaatkiller houdt dit op het juiste niveau.

Stel ik doe een paar maanden geen waterwissel, dan is er nog geen man overboord.. de saliniteit moet wel in de gaten gehouden worden i.v.m de afschuimer die zout onttrekt uit het systeem.


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Tip: reef corner sporenelementen topjes

7 potten met alles wat je bak nodig heeft. Voor 125 Euro kun je met een bak van 500 liter ca. 6 jaar vooruit.

Groet frank
Welke sporenelementen zitten in pot 7?
Ik heb A, B, C, D, E en F dat zijn er 6.
 
Sorry dat ik laat reageer , verjaardag.
Dus FRANK als ik het goed begrijp kun je met natuurlijk zeewater zonder problemen wissels uitvoeren en daarmee je spoorelementen op peil houden.
Hoeveel liter op een bak van 430ltrs kun je mij aanraden.
 
Ik gebruik Mg ca kh van aqua medic

nooit geweten dat aqua medic Balling zouten verkocht, vraag aan de winkel waar je het gekocht hebt of ze ook sporenelementen verkopen van het zelfde merk.
reden dat het beter is om sporenelementen te kopen van het zelfde merk als de zouten is omdat je dan zeker weet dat je dan niet iets mist, bij Fauna Marin zit bijvoorbeeld de strontium bij de calcium in de calcium heet dan ook calcium mix

ik zou zeker als je net begint niet te veel experimenteren met allerlei verschillende methodes en merken te combineren.

ik zelf ben ik ooit begonnen met Fauna Marin en 6 verschillende flesjes met sporenelement,
nu met mijn 2500 liter aquarium heb ik zakken van 25 kg NaHCO3, CaCl2, MgCl2+MgSO4 en maak ik mijn eigen sporenelementen met ca 15 verschillende stofjes, waterwissels doe ik niet.
 
, bij Fauna Marin zit bijvoorbeeld de strontium bij de calcium in de calcium heet dan ook calcium mix
Ik heb vele tientallen kilo's van die mix gebruikt en kan je uit ervaring vertellen dat deze 'calcium mix' géén strontium bevat.

Inderdaad is het als beginner vaak afdoende om de macro-elementen (KH, Ca en eventueel Mg) handmatig aan te vullen en de sporenelementen middels waterwissels af te dekken. Jan, ik zie dat je als starter nog erg zoekende bent. Ik denk dat mijn boekje op veel van jouw (toekomstige) vragen een helder antwoord geeft. Hier zonder verzendkosten: https://www.libris.nl/boek/?authort...andleiding-voor-het-zeeaquarium-9789082101119
 
Ik heb vele tientallen kilo's van die mix gebruikt en kan je uit ervaring vertellen dat deze 'calcium mix' géén strontium bevat.

Inderdaad is het als beginner vaak afdoende om de macro-elementen (KH, Ca en eventueel Mg) handmatig aan te vullen en de sporenelementen middels waterwissels af te dekken. Jan, ik zie dat je als starter nog erg zoekende bent. Ik denk dat mijn boekje op veel van jouw (toekomstige) vragen een helder antwoord geeft. Hier zonder verzendkosten: https://www.libris.nl/boek/?authort...andleiding-voor-het-zeeaquarium-9789082101119

hey Tanne,

Deze conclusie trek ik omdat toen ik over ging op CaCL2 inplaats van calcium mix (Fauna Marin)en nog wel de sporenelementen gebruikte van Fauna Marin (alle 6 de flesjes) mijn strontium nul was (triton test), toen ik het zelf ging toevoegen zat ik precies goed.
Het lijkt mijn bovendien lastig om achter de samenstelling te komen alleen door veel gebruik, waarom ben jij zo zeker?

gr Klaas
 
hey Tanne,

Deze conclusie trek ik omdat toen ik over ging op CaCL2 inplaats van calcium mix (Fauna Marin)en nog wel de sporenelementen gebruikte van Fauna Marin (alle 6 de flesjes) mijn strontium nul was (triton test), toen ik het zelf ging toevoegen zat ik precies goed.
Het lijkt mijn bovendien lastig om achter de samenstelling te komen alleen door veel gebruik, waarom ben jij zo zeker?

gr Klaas
Ik ben vrij zeker omdat ik het gehalte Sr alleen op peil kon houden met forse hoeveelheden strontiumchloride. Misschien zit er een beetje in, maar naar mijn idee verwaarloosbaar weinig.
 
Ik ben vrij zeker omdat ik het gehalte Sr alleen op peil kon houden met forse hoeveelheden strontiumchloride. Misschien zit er een beetje in, maar naar mijn idee verwaarloosbaar weinig.


Hoe dan ook sporenelementen gaan in verhouding tot de zouten die je toevoegt en aangezien je niet weet wat je precies toevoegt (max oplosbaarheid NaHCO3 100 gr de liter ter wel veel merken op meer zitten dan 100 gram per liter ook Fauna Marin)
kan je beter alles van 1 fabrikant hebben, zeker als beginner ;)

vond trouwens dat de balling methode maar summier beschreven werd in je boekje Tanne, tijd voor een nieuw boekje ?

gr Klaas
 
Hoe dan ook sporenelementen gaan in verhouding tot de zouten die je toevoegt en aangezien je niet weet wat je precies toevoegt (max oplosbaarheid NaHCO3 100 gr de liter ter wel veel merken op meer zitten dan 100 gram per liter ook Fauna Marin)
kan je beter alles van 1 fabrikant hebben, zeker als beginner ;)

vond trouwens dat de balling methode maar summier beschreven werd in je boekje Tanne, tijd voor een nieuw boekje ?

gr Klaas
Inderdaad staat de Ballingmethode er niet heel diepgaand in, maar wel glashelder de basis. En zonder die basis is de methode moeilijk te begrijpen. De methode zoals ik hem in mijn boekje suggereer is voor iedereen werkbaar. Natuurlijk kunnen liefhebbers die het maximale uit hun bak willen halen op een gegeven moment gaan fine-tunen, bijvoorbeeld door middels ICP-testen bij te sturen op sporenelement-niveau per element, maar ik durf te stellen dat 99 van de 100 hobbyisten hier geen behoefte aan hebben.

Jij en ik misschien wel, maar voor het gros is stabiliteit en een goede beheersing van de waterkwaliteit en de biologie essentieel. Ik sluit niet uit dat ik ooit een 'nieuw boekje' zal schrijven waarin ik ook dergelijke geavanceerde technieken omschrijf, maar bedenk wel dat de zeeaquaristiek ook voor mij gewoon een hobby is die naast een fulltime baan en een gezin beleefd wordt.

In mijn boekje doe ik wel een aantal andere tips en trucs uit de doeken waarmee elke liefhebber kan zorgen dat hij meer succes en plezier aan de hobby beleeft.
 
Dat is een goede eigenschap van u tanne, het is voor de meeste van ons een hobby, wat vraagt om een duidelijke te begrijpen uitleg.
Daar bent u boven vele verwachtingen zeer zeer goed in geslaagd.

En ja ook de vele hobbyisten zullen ooit iets verder willen gaan met hun bak, dan is een nieuw boekje zeer welkom.
 
waar is het boekje?
Eind van de maand in de aquariumwinkel en ook in de boekhandel verkrijgbaar. Beste natuurlijk bij de aquariumzaak kopen, ondersteun de winkels die onze hobby überhaupt mogelijk maken.
boekje_2.jpgboekje_2_achterk.jpg
 
Kan niet wachten ??bol.com gratis bezorgd?
 
Bovenaan