Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke opvoerpomp en afschuimer?

Malawifreak82

Junior Lid
Ik zit een beetje te snuffelen om uit te vogelen welke opvoerpomp en afschuimer ik nodig zal hebben.
Mijn bak heeft een inhoud van 180 liter. Ik lees over de opvoerpomp verschillende verhalen, de een zegt 3 tot 5 maal de inhoud van de bak per uur.
Een ander zegt 10 x de inhoud per uur, en nog wat variaties daartussen ;) Ook zou de pomp van de afschuimer invloed kunnen hebben op de keuze, klopt dat?
De opvoerpomp zou meer capaciteit moeten hebben dan de afschuimer. Zelf heb ik zo het idee dat 7 á 8 keer de inhoud goed moet zijn, dus dan zou ik een pomp van rond de 1300 liter per uur nodig hebben. Weet niet of het heel belangrijk is, maar mijn bak heeft een doorvoer van 32mm.

Dan de afschuimer, die in de sump komt te staan, zal ik er een nodig hebben die geschikt is voor een 200 tot 600 liter aquarium zoals de Deltec 600ix of de Vertex omega 130? I.v.m. wat overcapaciteit?

Alvast bedankt!
 
Qua opvoerpomp zou ik zeker de 10x aanhouden. Het liefst een groter model die je wat terugdraait (beter voor de levensduur en geluid)

Afschuimer idd ook wat ruimte in houden. Vaak zijn de aangegeven waardes bij een nihile bezetting dus 200 tot 600 zou voldoende moeten zijn voor een normaal bezette bak.
 
Bedankt voor de reply Sneaki! Ik vind de Jebao DCP2500 wel een mooi ding. Is wel 2500L per uur.. hij is instelbaar dacht ik dus dat zou moeten kunnen?
 
Ja zijn leuke pompen voor een goede prijs.
Ik zou zeggen gewoon aansluiten en je ziet vanzelf wel hoeveel je hem moet terug draaien. Overcapaciteit is nooit verkeerd in dit geval.
Hetzelfde geld trouwens voor de stromingspompen.
 
Ik heb ook de jebao opvoerpomp
Dat ding is superstil, weinig verbruik en kost in verhouding geen drol
Mocht deze ooit sneuvelen zou ik direct weer dezelfde aanschaffen
 
Oops, ik moet mIjn onderschrift n keer aanpassen zie ik :rolleyes:
 
Ik heb ook de jebao opvoerpomp
Dat ding is superstil, weinig verbruik en kost in verhouding geen drol
Mocht deze ooit sneuvelen zou ik direct weer dezelfde aanschaffen

Kijk, een gebruikerservaring, dat is altijd mooi:cool: Ik zie dat je ook een Deltec afschuimer hebt, ik overweeg ook een Deltec. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
 
Kijk, een gebruikerservaring, dat is altijd mooi:cool: Ik zie dat je ook een Deltec afschuimer hebt, ik overweeg ook een Deltec. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
Ook dat vind ik een goede afschuimer voor z’n prijs. Weinig stroomverbruik en doet zijn werk naar behoren. Ook wat betreft geluid hoor ik er weinig van maar daar heb ik wel eens wat anders van gehoord
 
Ook wat betreft geluid hoor ik er weinig van maar daar heb ik wel eens wat anders van gehoord

Ik lees goede, maar ook best veel negatieve verhalen over Deltec. Vooral dat de motor van de pomp het begeeft en toch best wat geluid produceert.
Altijd lastig he, zoveel mensen zoveel meningen (ervaringen) Ik schrijf ze nog niet af maar, maar ben ook naar een Vortex 130/150 aan het kijken. Over Vortex lees ik toch minder negatieve feedback (tot nu toe dan). Maar goed, geen haast :)
 
Ik heb de DCP5000 (draait op 60%) voor m'n Reefer 250, echt een geweldige pomp. De pomp is zo goed als geluidloos, dat vind ik belangrijk. Ik heb een Deltec SC1351 afschuimer, deze wordt verkocht als whisper silent. Dit is dus niet waar ik vind ze behoorlijk wat lawaai maken. Maar wellicht maken andere afschuimers nog meer geluid.
 
Ik gebruik de aqua medic dc runner 3.1 (2x) Werkt ook prima, ook stil.
Ik heb ook een deltec skimmer, de SC1456, daar ben ik dan weer niet zo vreselijk enthousiast over. (de pomp is hetzelfde als de SC1351). Niet bepaald geruisloos, ik heb al 1x een pomp stuk gemaakt, en twee keer is de regelknop afgebroken.(een keer is daarvoor onder garantie de hele afschruimer vervangen, dus ik heb ervaring met 2 stuks) En aan de regelbaarheid van de pomp heb je geen bal, want als je hem zacht zet schuimt hij niks af...
 
Van de week 2e hands een mooie Deltec SC1456 met controller gekocht! Morgen komen ook de opvoerpomp en de stromingspompen binnen. Al met al begint de techniek aardig compleet te raken:)
 
Heb zelf de DC runner 9.2 gekocht en vind deze toch veel brommen. Omdat het mijn eerste aquarium is weet ik ook niet of dit normaal zou moeten zijn of dat het (te)veel geluid maakt. Op het moment nog aan het proefdraaien met zoetwater maar ik merk nu al dat ik geneigd ben om de opvoer pomp zachter te zetten om wat minder achtergrond gebrom te hebben bij het tv kijken.
 
Heb zelf de DC runner 9.2 gekocht en vind deze toch veel brommen. Omdat het mijn eerste aquarium is weet ik ook niet of dit normaal zou moeten zijn of dat het (te)veel geluid maakt. Op het moment nog aan het proefdraaien met zoetwater maar ik merk nu al dat ik geneigd ben om de opvoer pomp zachter te zetten om wat minder achtergrond gebrom te hebben bij het tv kijken.
Zowiso heeft een pomp even nodig om in te draaien (lees: stiller te worden) ook wil hij in zoetwater wel anders klinken dan in zeewater. Kijk ook na of het niet gewoon resonatie is:)
Hij zou ip gewoon stil moeten zijn
 
Ik heb de skimmer even uitgeprobeerd met zoetwater en ik moet zeggen dat hij echt heel stil is. Hij is al ruim een jaar oud dus al ingedraaid natuurlijk.
 
Wij hebben een Deltec 1660 en zijn hier best tevreden over. Afkloppen, maar in de 3 jaar dat we deze nu gebruiken nooit problemen mee gehad. Vind ook dat ze makkelijk af te stellen zijn (was met de vorige die we hadden een drama, weet zo even niet meer welk merk dat was).
 
Bovenaan