Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zee bakkie

Danishya

Senior Forumlid
Nou het is er eindelijk van gekomen, na enige tijd hier rondgekeken te hebben is dan eindelijk het moment daar dat ik eindelijk ben opgestart.
Even in het kort nog eens uitleggen wie ik ben.
Mijn naam is Theo, (Danishya is de naam van mijn jongste dochter) vandaar.
Ik ben 47 jaar en ben woonachtig in den bosch.
Ik loop eigenlijk al vanaf mijn 18 met het idee, dat ik ooit eens een zeeaquarium wilde.
Ik zat destijds in oirschot gelegerd, en kwam per toeval in de winkel van coenen in best binnen, alwaar ik voor het eerst een heuse zeeaquarium zag.
Vanaf dat moment heb ik het altijd iets geweldigs gevonden.
Nu, een kleine 30 jaar later is het er dan eindelijk van gekomen.(je kan niet zeggen dat ik er niet de tijd voor genomen heb)
Heb een aantal maanden geleden een juwel vision 260 gekocht, en heb zo langzamerhand alles een beetje bij elkaar gesprokkeld.
Ondertussen div. fora's doorgespit op zoek naar de nodige basis kennis.
Ik moet eerlijk toegeven, er komt meer bij kijken dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen, maar goed we hadden de tijd aan ons eigen, en een ding is mijn wel duidelijk geworden...dat je veel geduld moet hebben voor deze hobby.
Hoewel de bak nu is opgestart draai ik momenteel alleen met 2 T5 van 54W.
Ik heb de orginele buisjes vervangen voor de highlite bleu en de highlite marine.
En ik moet zeggen dat de kleur van de nieuwe buizen vele malen mooier opkomt.
Momenteel ben ik nog bezig om een nieuwe kap boven de bak te maken waarin straks ook nog eens 2x 120W aan leds komt.
Hieronder ff vlug 2 shots van de bak met oude en nieuwe buizen.
DSCN1294.jpgDSCN1295.jpg

Ik moet eerlijk zeggen dat de bak in het echt veel mooier opkomt dan op de foto, maar ik ben dan ook niet zo'n denderende fotograaf.
Er zit een kleine 36 kilo levend steen in, deels gebruikt, deels vers.
de zuil in het midden heb ik van een forum lid over genomen, en vind het wel een leuk zuiltje.
Momenteel is alles in werking en staat ook de afschuimer te pruttelen.
Ik moet alleen ff doorkrijgen wanneer hij nu precies goed staat, schuimen doet ie ,alleen schuimt ie nog niet zo dat de drap in de beker loopt, of moet ik hem ff de tijd geven?.
verders heb ik alles eerst 2 dagen met zoet water getest en door gespoeld, en er zijn geen rare dingen gebeurt, ook niet met stroom uitval of een verstopte durso, op aale twee de manieren kon ik droge voeten houden (pffffft).
Vandaag ook de testsetjes binnen gekregen, dus we kunnen aan de slag.
Zo dit was een begin van mijn dagboekje, zodra ik alles op een rijtje heb zal ik ook wat foto's van het DIY led project plaatsen.

PS. niet op de draadjes en het slangetje letten, dat wordt nog allemaal weggewerk

Ik heb de afgelopen tijd al meerdere berichten en vragen van je zien voorbij komen op het forum, dus het is leuk om nu te zien dat er een dagboek gestart wordt. Veel succes!

Qua opbouw heb ik nog een opmerking: ik zou het iets speelser hebben opgesteld en die vreemde puntige steen links van de pilaar weg hebben gelaten en de pilaar dan juist wat meer naar links schuiven. Dan is de indeling wat speelser en creeër je eigenlijk twee rifgedeeltes met een mooi open gedeelte daar tussenin. Maar dat is persoonlijke smaak uiteraard.

Vwb de afschuimer zou het natuurlijk heel goed mogelijk kunnen zijn dat deze nog niets af te schuimen heeft. Ik zou dat rustig nog even afwachten.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie..

FF over die rare puntige steen:o, ik heb hem inderdaad verwijderd gehad en later toch weer teruggeplaatst.
Zoals je weet is een 260 niet een erg diepe bak en juist met deze steen krijg je juist de illusie dat de bak juist wat dieper lijkt, vandaar dat ik hem weer teruggezet heb.
Ik schreef al dat het in het echt veel mooier opkomt dan je zo op de foto zou vermoeden, ook heb ik geprobeerd het rifje niet te hoog laten worden zodat er toch wat ruimte voor vissen overblijft (al zouden er dat dan niet veel worden), ik hou zelf namelijk niet zo van dat hele drukke, en zoals je al zei , smaken verschillen nu eenmaal.

Ps. over de afschuimer, ik weet dat er niet zo heel veel te schuimen valt, maar ik had eerlijk gezegt iets meer vuil verwacht omdat er ook vers levend steen ingebracht is, wat ik overigens wel gespoeld heb met zoutwater zodat het grootste vuil al eraf was.

Ik ga binnenkort starten met een RIO300, daarom ga ik je dagboek even volgen. Altijd leuk om te zien/lezen wat voor keuzes andere starters maken (en waarom).

Zie ik op de foto goed dat je plexiglas op de bodem hebt gekit? Zo ja, hoe heb je dit gedaan? (Wat zit er tussen het plexiglas en het glas, hoe dik is het plexiglas etc.)

Waarom heb je trouwens piepschuim onder de bak liggen? De Juwel bakken die ik ken geven in de handleiding nadrukkelijk aan dat dit niet nodig is. (Ze steunen alleen op de 'rand', dus de bodem ondersteun je er niet mee)

PS: Ik kan nog niet editen, dus vandaar nog een berichtje...

Ik heb inderdaad op de bodem stukjes plexiglas gekit, dit om de drukpuntbelasting van het steen op het glas weg te halen.
Het is 4mm dik, deze heb ik vervolgens gewoon rondom afgekit zodat er geen water of vuil onder kan komen.
Op een later tijdstip komt er toch een zandbodem in dus zal je van de plaatjes niets meer zien.

Over het piepschuim.
Ik zag tijdens het plaatsen van de bak dat de bovenkant van de kast niet geheel vlak was (was welleswaar mm werk, maar toch).
Nu kon ik 2 dingen doen, 1 de gehele bovenkant vlak schuren, of 2. een piepschuim plaatje eronder.
Ik heb het niet gedaan om de bodem te ondersteunen zoals je bij een vlak aquarium vaak doet, want net zoals je zei, de bodem rust niet op de plaat

Ik heb inderdaad op de bodem stukjes plexiglas gekit, dit om de drukpuntbelasting van het steen op het glas weg te halen.
Het is 4mm dik, deze heb ik vervolgens gewoon rondom afgekit zodat er geen water of vuil onder kan komen.
Op een later tijdstip komt er toch een zandbodem in dus zal je van de plaatjes niets meer zien.

Heb je er hierbij goed op gelet dat er echt NIETS, NOG GEEN ZANDKORREL onder het plexiglas zit? Anders kan dit juist een drukpunt vormen en dat is nou net wat je wilt voorkomen.

Over het piepschuim.
Ik zag tijdens het plaatsen van de bak dat de bovenkant van de kast niet geheel vlak was (was welleswaar mm werk, maar toch).
Nu kon ik 2 dingen doen, 1 de gehele bovenkant vlak schuren, of 2. een piepschuim plaatje eronder.
Ik heb het niet gedaan om de bodem te ondersteunen zoals je bij een vlak aquarium vaak doet, want net zoals je zei, de bodem rust niet op de plaat

Duidelijk, dit probleem heb ik zelf ook. Ik ga allen gebruik maken van isolatieband (Zoals je ook ziet voor tochtwering, maar dan dikker/steviger) Dit is wat minder dik dan piepschuim en meteen zwart.

Hey theo
Leuk om je bak nu is te zien en wat een prachtig levend steen hahaha.Dat je nog niks afschuimt is ook omdat de steen bij mij in de sump lag en mijn afschuimer ernaast.Zodra je wat gaat toevoegen zul je zien dat je afschuimer gaat beginnen.Mooie opbouw trouwens succes

mvg marc

hee marc
Inderdaad mooi steen(lol).
dat vermoeden had ik al, maar ik had ook nog enkele stukken ander vers steen gekocht, dus mijn gedachte was dat dat wel voor een beetje koffiedik zou zorgen.
We w8 rustig af.

@R1Alex .
nee er zit echt niks onder de plaatjes, ben wel iemand die op dat soort dingen let!.

en wat de tochtstrip (soort van).
Denk niet dat het bij mij geholpen zou hebben, weet niet hoe dik dat is.
en dat witte werk ik wel weg met formica

Zo vandaag voor het eerst met de testsetjes in de weer geweest.
Dit gedaan om gewoon ff vertrouwd te raken met het test gebeuren.
Gelijk ff de waardes maar mee gechecked dus.

Zout 35% op 25,2 graden
Ph 8,2
CA. 440
N03=2
N02=0
P04=0,1
Kh=10,2
MG=1440

Ik weet nu in ieder geval hoe de test's werken :p.

ergens heb ik gelezen "meten is weten",en op bovenstaande terug te komen, dacht ik laat ik eens kijken of het niet anders kan, en het kan anders!!
wat dacht je van deze meter http://www.hannainst.be/nl/producten/documents/HI83200-02_000.pdf

Dit is wel ff wat anders dan met je teststripje in de weer.
toevallig staat er op marktplaats ook een te koop http://dieren.marktplaats.nl/vissen...cMGgfeIjoGK5DiRbSYJ1RFYCSXcA8JbBNs3dPTV+pghNd
Is welleswaar niet zo uitgebreid als bovenstaande.

Dus mijn eerst volgende aankoop zal ongetwijfeld wel zo'n gimmic worden

ergens heb ik gelezen "meten is weten",en op bovenstaande terug te komen, dacht ik laat ik eens kijken of het niet anders kan, en het kan anders!!
wat dacht je van deze meter http://www.hannainst.be/nl/producten/documents/HI83200-02_000.pdf

Dit is wel ff wat anders dan met je teststripje in de weer.
toevallig staat er op marktplaats ook een te koop http://dieren.marktplaats.nl/vissen...cMGgfeIjoGK5DiRbSYJ1RFYCSXcA8JbBNs3dPTV+pghNd
Is welleswaar niet zo uitgebreid als bovenstaande.

Dus mijn eerst volgende aankoop zal ongetwijfeld wel zo'n gimmic worden

lijkt mijn ook wat zo meter.
ik vraag me af of er nog wat bij komt aan vloeistoffen of is dit wat ik denk.
druppel op het element van het apparaat keuze uit wat je wil meten en de uitkomst komt op het scherm.

Als het dit is valt de prijs mee.
maar komen er nog vloeistoffen bij of stripjes dan kan het nog wel is oplopen in aanschaf van die stripjes of vloeistoffen.

Anthony,

Ik heb al verschillende apparaten van Hanna gezien. Losse 'Pocket' checkers voor bijv KH, NO3, Ca etc of een alles-in-één apparaat.
Dit apparaat is behoorlijk prijzig, maar de kleurstoffen waar je het over hebt vallen erg mee qua prijs.

je hebt er wel vloeistoffen bij nodig (reagensen), als het goed is staat dat ook op de site van hanna.
Ik kwam deze meter bij toeval tegen toen ik eigenlijk ging zoeken naar een handheld ph meter.
Ik heb zo het idee dat de testsetjes met die kleuren strip's meer een indicatie is dan een nauwkeurige aflezing/weergave.
dus vandaar

Hoelang duurd het voor de paarse kalk alg weer gaat groeien.
Ik zie namelijk op mijn steen (dat nu 4 dagen in de bak zit) een lichtpaarse gloed komen.
Zelfs op de zuil die eigenlijk helemaal wit was (verdroogd).
Het komt voornamelijk op de witte verdroogde plekken waar voorheen (volgens verkoper) eerder paarse kalkalg zat
Hoewel ik niet exact weet hoe paarse flap eruit ziet, heb ik zelf niet het vermoeden dat dit flap is.
Het zit namelijk erg vast op de steen, en krijg het er niet af.en het heeft dezelfde kleur als steen die ik eerder gezien heb met kalkalg.
Hoop in ieder geval dat het is wat ik denk, zal proberen er een foto van te maken (zal niet meevallen door de bolle ruit).

Ps. de steen heeft wel al een week in een bak gelegen onder dezelfde conditie als in het aquarium

Trouwens mijn eerste leven ontdekt in de bak en laat het net een glas annemoon zijn, dus vandaag middeltje besteld en morgen gaat de spuit erin;)

Ik heb zo goed en zo kwaad als het kon toch een foto proberen te maken, ze zijn niet echt duidelijk maar toch dat iemand mij iets meer kan vertellen

foto 1 DSCN1304.jpg
Foto 2DSCN1308.jpg
dit is het paarse goedje, voorheen waren deze stukken spierwit (dood).

Foto 3 DSCN1297.jpgdit is de gast die waarschijnlijk het loodje gaat leggen

Vandaag maar weer eens verder knutselen aan de led verlichting.
De kap is zover klaar dat ik ook de leds kan gaan plaatsen.
Was wel wat puzelen om een kapje te maken voor een vision 260.
DSCN1327.jpg
Wat fans geplaatst voor de koeling van de heatsinks, nou moet ik wel zeggen dat ik het warm worden van de koelribben vond meevallen hoor, na een uurtje branden kon je deze nog gewoon vastpakken.

Hieronder nog ff de opbouw van de leds.
De leds die gebruikt zijn zijn de cree xp-g cool white, de xp-g nutral white, en de Royal blue, blue
DSCN1329.jpgDSCN1328.jpg

Als alles klaar is zal ik een totaal plaatje plaatsen

Ziet er leuk uit! dit ga ik zeker volgen vind de led intressant!!!

die van mij lijk sprekend alleen komt die van mij uit china! en heeft een iets andere ombouw!

Back
Bovenaan