Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zuurstofgehalte aquariumwater

Zomaar uit interesse:
Tijdens een algenbloei kan dit van invloed zijn maar in een goed draaiend aquarium gaat dit toch vanzelf goed? ….. of moet ik dit ook in de gaten gaan houden (meten) haha weer een item erbij om me druk over te maken 😂😂
 
Het was een serieuze vraag, ik had geen idee van de gewenste waarde en range aangezien ik nog nooit een dergelijke test heb uitgevoerd cq. daar een testset voor heb aangeschaft.

Maar ik ben inmiddels voorzien van het antwoord.
 
Ik kan met eigen metingen niet bevestigen of ik meer zuurstof in het water heb en de ph iets gestegen is,maar ...... ik weet wel dat sinds ik een oxydator in gebruik heb sinds mei 2021 ik nooi geen last meer gehad heb van cyano op mn zandbodem.

Ph en orp zouden er moeten mee gestehen zijn
 
Zomaar uit interesse:
Tijdens een algenbloei kan dit van invloed zijn maar in een goed draaiend aquarium gaat dit toch vanzelf goed? ….. of moet ik dit ook in de gaten gaan houden (meten) haha weer een item erbij om me druk over te maken 😂😂
Heb je afschuimer dan zou ik mij niet druk maken Ik vermoed dat de vraag van Marjan komt vanwege de jammerlijke vissterfte door Vibrant.
 
Heb je afschuimer dan zou ik mij niet druk maken Ik vermoed dat de vraag van Marjan komt vanwege de jammerlijke vissterfte door Vibrant.
Klopt, maar ook vanuit een vraag die ik privé kreeg (waarom bij iemand de anemoonvissen 's nachts altijd bovenin de bak sliepen - mijn verklaring was daarop: zuurstofgehalte daalt 's nachts dan te erg dus). Maar daar zocht ik de veilige waarden nog bij.

Ik herinnerde mij ook dat Eric Borneman ooit online leesbare artikelen beschikbaar had gemaakt met tabellen hierover. Dit zijn artikelen waarin hij dieper inging op zuurstof (o.a. wat koralen en photosynthese daarmee doen, hoe het stijging en daling van de pH beïnvloedt, hoe er dus verschillen in dag en nachtcyclus voor kunnen komen en wat dat betekenen kan en voor invloed heeft etc.)

Ocra43 plaatste deel 1 van de artikelen al:


Bij deze plaats ik de overige 2 delen:



Zou je die hier ook willen delen? Ben erg benieuwd.
In de 2e link is een tabel te zien.

Maar ook deze bijgevoegde afbeelding geeft e.e.a. weer in tabelvorm.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220115_010916.jpg
    Screenshot_20220115_010916.jpg
    111 KB · Weergaven: 23
Het is natuurlijk bekend dat hoe warmer het water wordt hoe minder zuurstof erin opgelost kan worden
En de hoeveelheid zuurstof dat opgelost kan worden in water is afhankelijk ook van de saliniteit, dus hoe zouter het water, hoe minder zuurstof erin opgelost kan worden.

Je ziet duidelijk op al die tabellen wat een paar graden verschil kan doen in het zuurstofgehalte.

Kan 0,5 mg/l zuurstof het verschil maken bij vissen, koralen en bacteriën op hun welzijn?

En in welke maten dan?

Ik denk dat vissen en bacteriën kunnen profiteren van een hoger zuurstofgehalte, ze hoeven minder moeite te doen om te kunnen ademen.

Los van de werking van een eiwitafschuimer en de oppervlaktebeweging in een aquarium zijn de bovenstaande parameters belangrijk genoeg om er rekening mee te houden voor een optimaal zuurstofgehalte.
 
Klopt, maar ook vanuit een vraag die ik privé kreeg (waarom bij iemand de anemoonvissen 's nachts altijd bovenin de bak sliepen - mijn verklaring was daarop: zuurstofgehalte daalt 's nachts dan te erg dus). Maar daar zocht ik de veilige waarden nog bij.

Dergelijk gedrag bij anemoonvissen is aangeleerd tijdens de kweek. Het heeft verder niks met het zuurstofgehalte te maken.

Het zijn alleen nakweek anemoonvissen die dit doen, als zuurstof het probleem was zouden alle vissen ‘s nachts aan de oppervlakte dobberen.

Ten laatste, tenzij je ‘s nachts de stroming helemaal uitzet, is er geen noemenswaardig verschil in zuurstofgehalte door de waterkolom.
 
Dergelijk gedrag bij anemoonvissen is aangeleerd tijdens de kweek. Het heeft verder niks met het zuurstofgehalte te maken.

Het zijn alleen nakweek anemoonvissen die dit doen, als zuurstof het probleem was zouden alle vissen ‘s nachts aan de oppervlakte dobberen.

Ten laatste, tenzij je ‘s nachts de stroming helemaal uitzet, is er geen noemenswaardig verschil in zuurstofgehalte door de waterkolom.
Nooit geweten. Wanneer vissen ploseling van gedrag veranderen qua dag/nacht uren en zich gaan opgeven rondom stromingspompen denk ik direct aan een zuurstofdaling. Bijzonder dat dit ze is aangeleerd. Bij mij kwam net als bij Ocra43 wel direct na het lezen ook de vraag boven hoe/wat/waarom dat dan?
 
Tijdens de kweek worden de larven afgevangen en die groeien op in een kale bak tot kleine visjes.
Van nature gaan ze op zoek naar beschutting. Als dan de bovenhoek van een glasbak de meeste beschutting biedt, dan gaan ze daar hangen.
Dit wordt ze niet aangeleerd, dit is het gevolg van natuurlijk gedrag in een onnatuurlijke omgeving.

Doorgaans leren ze dit gedrag met de tijd ook weer af in onze aquaria waar we doorgaans iets beter ons best doen om een natuurlijk(er) rif na te bootsen.
 
Tijdens de kweek worden de larven afgevangen en die groeien op in een kale bak tot kleine visjes.
Van nature gaan ze op zoek naar beschutting. Als dan de bovenhoek van een glasbak de meeste beschutting biedt, dan gaan ze daar hangen.
Dit wordt ze niet aangeleerd, dit is het gevolg van natuurlijk gedrag in een onnatuurlijke omgeving.

Doorgaans leren ze dit gedrag met de tijd ook weer af in onze aquaria waar we doorgaans iets beter ons best doen om een natuurlijk(er) rif na te bootsen.
Ik wist het niet en ik vind dit heel interessant om te lezen.


Waar heb jij dit gelezen of geleerd?


Heb je toevallig een link naar een publicatie of artikel op een site waar dat terug te vinden is?
 
Bovenaan