Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Valonia ik maak me wat zorgen

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Beste leden,

ik heb hier al eerder een topic over geopend maar wil mijn probleem nogmaals onder de aandacht brengen omdat het probleem zich vergroot

ik begin behoorlijk veel last aan het krijgen van valonia. Dit zijn nog maar kleine speldenknoppen maar het manifesteert zich op steeds meer plaatsen

mijn bak is mijn alles ik maak me zorgen

wat heb ik tot nu toe gedaan
=====================
- een mitraxkrab ingezet
- dagelijks met een pincet de kleine bolletjes
proberen voorzichtig los te trekken en verwijderen

wat gaat er niet goed
================
- de mitrax krab voert weinig uit zit op 1 plek in een spleet in het reefrock en verblijft daar ….. ook in het donker zie ik hem niet veel uitvoeren
- het dagelijks handmatig verwijderen van valonia helpt natuurlijk wel maar ik kan niet overal bij, het duikt trouwens op steeds meer plaatsen op

wat doe ik fout
===========
- mijn vrouw (ook een enthousiaste aqauriaan geworden) voert dagelijks de vissen. Ze geeft de krab 2 x per week een stukje diepvriesvis. Zou dit het inactief zijn in de hand werken ? Moet je deze dieren eigenlijk bijvoeren ?

wat heb ik zelf bedacht als oplossing
============================
- nog een extra mitrax kopen en inzetten wellicht helpt dit ?

heeft iemand een advies ?
Let op ik heb maar een 60 liter bakje ….
 
Tja , als je voor de krab er een soort Mc donalds van maakt kom je nooit van de velona af. 😜
ik zou er rustig 1 of 2 bijplaatsen…
 
Beste leden,

ik heb hier al eerder een topic over geopend maar wil mijn probleem nogmaals onder de aandacht brengen omdat het probleem zich vergroot

ik begin behoorlijk veel last aan het krijgen van valonia. Dit zijn nog maar kleine speldenknoppen maar het manifesteert zich op steeds meer plaatsen

mijn bak is mijn alles ik maak me zorgen

wat heb ik tot nu toe gedaan
=====================
- een mitraxkrab ingezet
- dagelijks met een pincet de kleine bolletjes
proberen voorzichtig los te trekken en verwijderen

wat gaat er niet goed
================
- de mitrax krab voert weinig uit zit op 1 plek in een spleet in het reefrock en verblijft daar ….. ook in het donker zie ik hem niet veel uitvoeren
- het dagelijks handmatig verwijderen van valonia helpt natuurlijk wel maar ik kan niet overal bij, het duikt trouwens op steeds meer plaatsen op

wat doe ik fout
===========
- mijn vrouw (ook een enthousiaste aqauriaan geworden) voert dagelijks de vissen. Ze geeft de krab 2 x per week een stukje diepvriesvis. Zou dit het inactief zijn in de hand werken ? Moet je deze dieren eigenlijk bijvoeren ?

wat heb ik zelf bedacht als oplossing
============================
- nog een extra mitrax kopen en inzetten wellicht helpt dit ?

heeft iemand een advies ?
Let op ik heb maar een 60 liter bakje ….
Geen idee of je op mijn advies zit te wachten, ik ben nog maar ongeveer 1,5 jaar bezig. Ik heb echter de zelfde situatie gehad, constant mee bezig om het handmatig weg te halen en uiteindelijk ook een 2de Mitrax er bij gezet. Bijvoeren van de Mitrax heb ik nooit gedaan en dan nog aten beiden i.i.g. niet genoeg er van dat het hielp, of ze er wel iets van aten weet ik niet. Mitrax krabben worden uiteindelijk best groot dus meer dan 2 in mijn Diamond 400 wilde ik niet doen, die dieren moeten er ook nog wonen als de Valonia op is en ze volgroeid zijn over weet ik veel hoeveel tijd. Ik denk ook gezien de impact van de twee dat geen enkel aantal genoeg was geweest.
Na heel erg lang van alles met de hand gedaan te hebben met alles weghalen wat we konden zien, en dat het altijd maar weer terug bleef komen, heb ik uit wanhoop Vibrant Reef geprobeert en dat heeft bij gebruik over langere periode het probleem helemaal opgelost. In een periode van enkele maanden werd het steeds minder en is het uiteindelijk helemaal weg gegaan.

Dat is mijn ervaring, hopelijk kun je er iets mee.
 
Zelf ben ik er vanaf gekomen door zoveel mogelijk handmatig weg te halen en een mitrax krab in de bak te plaatsen. Deze voer ik eigenlijk nooit bij en hij eet wat hij te pakken krijgt. Ik kan me voorstellen dat als je hem 2x in de week voert dat hij dan zelf minder opzoek gaat naar z'n voedsel.
 
Een Mitrax is een algeter. Ga je deze spiering voeren, is dat zoals don Pedro al zegt, alsof je elke dag alleen maar McDonald's eet.

Daarbij vervuilt die spiering enorm. Hogere nitraat en fosfaat dus meer alg.

Advies:
Stoppen met de McDonald's
Minder voeren
Mitrax erbij
Handmatig blijven plukken

Probeer nitraat en fosfaat wat omlaag te krijgen, dat is altijd een goede zet tegen alg.
 
Een Mitrax doet vaak niets met bestaande Valonia, behalve als hij uitgehongerd is. Maar zelfs dan kiest een Mitrax vaak liever nog een Zoanthus bijv uit dan een Valonia bol. Veel hobbyisten leggen te vaak de nadruk op de Mitrax. Doel van de Mitrax is juist om nieuwe aangroei te voorkomen.

Dus is het zoveel mogelijk zelf plukken en zonder dat de Valonia knapt (anders verspreid het zich nog vele malen erger).

Maar het kan ook anders: zet een concurrent van de Valonia in, zorg ervoor dat hetgeen waarom Valonia welig tiert wordt weggenomen. Gebruik Chaeto wier bijv. Ik lees dat veel te weinig als advies, maar een andere algensoort is vaak de grootste concurrent van Valonia, waardoor Valonia eerder geheel zal verdwijnen dan Chaeto o.a.
 
Ik zou die Mitrax eruit gooien voor die aan LPS of ander zacht spul begint te knagen. Zoals Marjan en Patrick zeggen, het de valonia moeilijk maken om te groeien.
 
Dat van die sporen is een hele hoop aangeprate angst en valt in werkelijkheid reuze mee.
De alg moet een bepaalde grootte hebben om volwassen genoeg te zijn en om überhaupt sporen te kunnen bevatten. En dan nog, in een bak met goede flow en filtratie hebben die sporen de grootste moeite om te settelen.


“Much has been said about the danger of liberating spores when popping the vesicles of bubble algae. This is particularly true for members of Order Valoniaceae, but even then, the vesicles are said to be a sporulant risk only when having reached at least a third of their full size. Even if spores escape when you botch the job of vesicle-removal ('vesectomy', anyone?), those escapee spores have to run the gauntlet of herbivorous filter feeders, filtration equipment, and the wild lottery of hitting a good, unoccupied spot to settle and grow. Those spores will eventually be released anyway if you don't remove the vesicles.”
 
Dat de bellen niet kapot mogen gaan omdat er dan bijvoorbeeld sporen vrij komen schijnt niet waar te zijn. Zo'n mithrax krab werkt ze ook niet heel naar binnen.


De v
oortplanting vindt plaats door celdeling, waarbij de moedercel kleinere cellen maakt die weer nieuwe bellen vormen.


 
Dat de bellen niet kapot mogen gaan omdat er dan bijvoorbeeld sporen vrij komen schijnt niet waar te zijn. Zo'n mithrax krab werkt ze ook niet heel naar binnen.


De v
oortplanting vindt plaats door celdeling, waarbij de moedercel kleinere cellen maakt die weer nieuwe bellen vormen.


Hey,

Of het verhaal met de sporen in de bubbels wel of niet waar is weet ik niet, daar lijken de meningen over verdeeld. Dat de Mitrax krab ze niet heel eet lijkt mij i.i.g. geen bewijs dat er geen sporen vrij kunnen komen als ze kapot gaan.

Maar terzake over de cel deling:
Als celdeling het is dan snap ik niet hoe het dan komt dat ze vaak opeens op een hele andere plek op duiken als waar je ze eerder zag. Gaat die cel dan in de water kolom ergens anders heen?
Is het overigens niet zo dat voortplanting altijd door celdeling is op een bepaald niveau? Ik ben heen bioloog, maar ik stel mij zo voor dat in de basis daar altijd wel spraken van is dus dat het niet heel veel betekend in deze.

Groeten,
activ
 
Een Mitrax doet vaak niets met bestaande Valonia, behalve als hij uitgehongerd is. Maar zelfs dan kiest een Mitrax vaak liever nog een Zoanthus bijv uit dan een Valonia bol. Veel hobbyisten leggen te vaak de nadruk op de Mitrax. Doel van de Mitrax is juist om nieuwe aangroei te voorkomen.

Dus is het zoveel mogelijk zelf plukken en zonder dat de Valonia knapt (anders verspreid het zich nog vele malen erger).

Maar het kan ook anders: zet een concurrent van de Valonia in, zorg ervoor dat hetgeen waarom Valonia welig tiert wordt weggenomen. Gebruik Chaeto wier bijv. Ik lees dat veel te weinig als advies, maar een andere algensoort is vaak de grootste concurrent van Valonia, waardoor Valonia eerder geheel zal verdwijnen dan Chaeto o.a.
Hee hier ga ik me eens in verdiepen het idee om het valonia moeilijk te maken met een voedselconcurent zou mooi zijn
 
Hey,

Of het verhaal met de sporen in de bubbels wel of niet waar is weet ik niet, daar lijken de meningen over verdeeld. Dat de Mitrax krab ze niet heel eet lijkt mij i.i.g. geen bewijs dat er geen sporen vrij kunnen komen als ze kapot gaan.

Maar terzake over de cel deling:
Als celdeling het is dan snap ik niet hoe het dan komt dat ze vaak opeens op een hele andere plek op duiken als waar je ze eerder zag. Gaat die cel dan in de water kolom ergens anders heen?
Is het overigens niet zo dat voortplanting altijd door celdeling is op een bepaald niveau? Ik ben heen bioloog, maar ik stel mij zo voor dat in de basis daar altijd wel spraken van is dus dat het niet heel veel betekend in deze.

Groeten,
activ
Dat de mitrax krab ze niet heel op eet bedoelde ik ook niet als bewijs dat er geen sporen in zitten, maar meer dat ik me afvraag hoeveel kwaad het kan dat ze kapot gaan.

Hoe het precies werkt durf ik ook niet te zeggen maar het volgende had ik gevonden op een site "Aseksuele voortplanting treedt op doordat celkernen binnen in de kogel zich delen en uitgroeien tot nieuwe individuen waarna de oude kogel afsterft. Soms vormen zich ook nieuwe kogels op de wortelachtige hechtdraden."

 
Dat de mitrax krab ze niet heel op eet bedoelde ik ook niet als bewijs dat er geen sporen in zitten, maar meer dat ik me afvraag hoeveel kwaad het kan dat ze kapot gaan.

Hoe het precies werkt durf ik ook niet te zeggen maar het volgende had ik gevonden op een site "Aseksuele voortplanting treedt op doordat celkernen binnen in de kogel zich delen en uitgroeien tot nieuwe individuen waarna de oude kogel afsterft. Soms vormen zich ook nieuwe kogels op de wortelachtige hechtdraden."

Die zooi popt i.i.g. uit het niets op overal als je het eenmaal hebt als padenstoelen in de herfst.
 
Die zooi popt i.i.g. uit het niets op overal als je het eenmaal hebt als padenstoelen in de herfst.
Ja precies ik pluk het steeds weg en een dag later duikt het weer op een heel andere plek op. De meeste bolletjes haal ik er heel uit maar ik kan niet voorkomen dat er ook af en toe eentje klapt

afzuigen gaat ook goed met een waterwissel maar niet op plekken waar ik er niet bij kan en dat is nu precies mijn probleem
zo blijf ik een bron houden

nitraat fosfaat zal ik wat lager brengen dat is een eenvoudige actie

alle tips over die voedsel concurrenten zijn welkom !
 
Een Mitrax is een algeter. Ga je deze spiering voeren, is dat zoals don Pedro al zegt, alsof je elke dag alleen maar McDonald's eet.

Daarbij vervuilt die spiering enorm. Hogere nitraat en fosfaat dus meer alg.

Advies:
Stoppen met de McDonald's
Minder voeren
Mitrax erbij
Handmatig blijven plukken

Probeer nitraat en fosfaat wat omlaag te krijgen, dat is altijd een goede zet tegen alg.
Thanks ik volgt dit sowieso op
Ik heb mijn vrouw (erg begaan met dierenleed) jouw bericht en dat van peet laten lezen dus mc Donalds per direct sluiten. Het kostte me nog de nodige overredingskracht om uit te leggen dat dit echt niet zielig is voor de krab

(We hebben het weleens vaker gezegd Patrick het blijven wonderlijke wezens 😀)
 
Bovenaan