Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mogen producten tbv waterverzorging gemengd worden in doseerapparaat??

Johnny B

ZeewaterForum lid
Ik zit met de vraag, of ik verschillende producten tbv van de waterverzorging en bacteriehuishouding als een cocktail mag voorbereiden, natuurlijk in de juiste verhoudingen en aangelengd met osmosewater, en zo via een doseerapparaat kan toevoegen? (ik praat hier niet over nitraat, fosfaat, jodium enz.)
Heb al het advies gekregen van een ervaren aquariaan om dit niet te doen........maar wil eigenlijk de reden weten waarom wel of niet.
Zijn er misschien meer mensen op dit forum die dit ook doen?
Kan me voorstellen dat bepaalde bacteriekolonies niet samen gevoegd mogen worden omdat wellicht bepaalde bacteriën afgebroken zouden kunnen worden.
Maar als ik alles apart toevoeg, komt uiteindelijk alles toch samen in je aquarium.
Graag jullie advies.
 
Welke producten bedoel je?
Sommige producten kunnen met elkaar reageren, bijv Natriumcarbonaat en Calciumchloride, als je deze met elkaar mengt slaat het neer als een witte aanslag.
Verder kan ik me voorstellen dat bepaalde producten beginnen te werken zodra ze in water opgelost worden, dus dat moment wil je pas hebben in het aquarium, en niet al in de doseercontainer.

Maar al met al lastig te zeggen zonder te weten over welke producten het gaat.
 
ik bedoel bijvoorbeeld, reef fuel, special blend, amino acid, coral vits, zeobak enz. dus alleen voor de waterverzorging
 
Uit ervaring weet helaas( en diep verstopt in hun facebook staat het ook ergens) dat Reeffuel niet gemengd kan worden. Zelf bij een verdunning met water worden de bacteriën erin geactiveerd en gaat een soort vlies/drab vormen die je doseerpomp lekker verstopt.

Amino acids op de doseerpomp kan ik nog begrijpen maar bacteriën hoef je niet permanent toe te voegen op dagelijkse basis( in mijn optiek).
 
ok, bedankt voor jullie meedenken, zullen we dus niet gaan doen. (zou wel ideaal zijn geweest........cocktailtje maken en alles druppelt er in)
Ik werk al inmiddels 6 mnd volgens een bepaald schema wat betreft alle toevoegingen, en heb er weinig klagen over.
Alle waarden zijn constant en heb nog niks van bact explosie of zo gehad, koralen en vissen gaan er prima op.
Bak draait inmiddels 6 maanden, en enigste probleempje was een red cyano plaag, maar die is inmiddels ook opgelost.
Maar in elk geval bedankt voor jullie advies.
 
ok, bedankt voor jullie meedenken, zullen we dus niet gaan doen. (zou wel ideaal zijn geweest........cocktailtje maken en alles druppelt er in)
Ik werk al inmiddels 6 mnd volgens een bepaald schema wat betreft alle toevoegingen, en heb er weinig klagen over.
Alle waarden zijn constant en heb nog niks van bact explosie of zo gehad, koralen en vissen gaan er prima op.
Bak draait inmiddels 6 maanden, en enigste probleempje was een red cyano plaag, maar die is inmiddels ook opgelost.
Maar in elk geval bedankt voor jullie advies.
De grote vraag die je je nu zou kunnen stellen, is hoe de bak zou draaien zonder al deze toevoegingen.
Zijn ze een verrijking of een last?

Er zijn maar weinig bakken van 6 maanden die al die toevoegingen nodig hebben. Een
 
De grote vraag die je je nu zou kunnen stellen, is hoe de bak zou draaien zonder al deze toevoegingen.
Zijn ze een verrijking of een last?

Er zijn maar weinig bakken van 6 maanden die al die toevoegingen nodig hebben. Een

Exact.

Welke producten bedoel je?
Sommige producten kunnen met elkaar reageren, bijv Natriumcarbonaat en Calciumchloride, als je deze met elkaar mengt slaat het neer als een witte aanslag.

In aanvulling hierop. De verschillende oplossing hebben vaak een specieke pH om de toevoeging stabiel te houden. Aminozuren worden bijvoorbeeld doorgaans bij een pH van 3-4 bewaard. Als je dat combineert met een product met een hoge pH dan heb je dikke kans dat beide producten niet of nog maar zeer beperkt houdbaar zullen zijn.

Kortom:
1) heb je nou werkelijk alles wat je noemt nodig?
2) moet alles wat je noemt ook werkelijk dagelijks gedoseerd worden? In je lijstje noem je ook bacteriën. Dagelijks of 1 a 2 keer per week maakt daarbij echt niks uit.
3) als je het doseren van al die dingen als zo'n last ervaart, dan punt 1.
4) kan je het allemaal zomaar bij elkaar doen? NEE!!! Absoluut niet.
 
Laatst bewerkt:
ik ervaar dit als geen last, het is toch ieders streven om een zo fijne mogelijke cultuur te draaien, zonder al te veel problemen.
Voor de bak zelf zie ik het tevens niet als last, omdat alles in mijn bak in mijn ogen het naar de zin heeft.
Ik zie vaker de foto's en video's hier op het forum langskomen waar de problemen de pan uitrijzen, en ben blij dat me deze problemen bespaart zijn gebleven.
Dus mijns inzien draait mijn bak nog lang niet onaardig, maar elke bak heeft zijn ups en downs. En ik neem aan dat ieder zijn eigen watercultuurlijn en voedingslijn heeft om de waterkwaliteit op peil te houden, ook dit dient dagelijks of in regelmaat toegevoegd te worden.
tja en hoe het zou draaien zonder enkele toevoegingen of weiniger weet ik niet, en ik denk dat het niet verstandig is om een goed draaiende bak (in mijn ogen) te gaan wijzigen door toevoegingen achter wege te laten of te veranderen.
Maar toch bedankt voor je advies en het meedenken (y) (was van plan om een filmpje er bij te zetten.............maar is nog niet gelukt, volgt nog)
 
ok Rene, lees juist je bericht pas, en zal inderdaad elk product apart toevoegen, heb ik al een half jaar gedaan zonder problemen en zal dit verder zo doen.
Ps, ik ga van de toe te voegen bact enz er van uit dat de opgegeven hoeveelheden door de fabrikant juist zijn !
Ben nog lang niet kundig genoeg om hier aan te twijfelen.
Dank voor jullie meedenken en reacties
 
Te veel toegevoegde bacteriën gaan gewoon dood door de honger en de enige die er wijzer van wordt is de fabrikant.
Eenmaal per maand wat doseren lijkt mij voldoende om de diversiteit op peil te houden..
 
Volgens mij komt de boodschap niet helemaal aan. Wat Don Pedro zegt, alleen de fabrikant wordt hier wijzer van.
Je hebt in een bak van die leeftijd gewoonweg niet genoeg gebruikers om de toegevoegde stoffen op te nemen. Resultaat zal dan zijn dat je een ophoping krijgt van een of ander stofje wat we niet met de hobbysetjes kunnen meten. Resultaat is een tank-crash op het moment dat je bakje juist zo mooi draaide. En daarna komt op het forum de vraag waarom je bak crasht terwijl hij het toch zo goed deed en jij alle denkbare producten gebruikt om het zo ideaal mogelijk te maken.

Die toevoegingen zijn er om verbruik te compenseren. Als je verbruik nog niet op zo'n niveau is, loop je langzaam maar zeker je bak te vergiftigen.

Kijk maar naar de problemen met alle soorten bakken die altijd alles hebben gedoseerd. (los van de oudere bakken vol koralen).
Vroeger was het enige waar je mee te maken had een te hoog nitraat. Nu ontstaan er problemen door te hoog mobdyleen, arsenicum of kryptoniet..
 
Ok, dit maakt eea duidelijk. Het is dus gewoon een kwestie van continu over doseren, met als gevolg een crash.
Dan zou dit wel een reden of overweging waard zijn om bepaalde toevoegingen te minderen.
Dank voor het meedenken, en ik zal eens gaan uitproberen waarmee geminderd zou kunnen worden. en of daarna de resultaten gelijk blijven.
Zal wel moeilijk worden om te bepalen voor een groentje welke van de voedingen beperkt (minder) kunnen worden toegevoegd,
maar ik begrijp jullie insteek.
Bedankt nogmaals en ik zal jullie tips ter harte nemen.
 
Ok, dit maakt eea duidelijk. Het is dus gewoon een kwestie van continu over doseren, met als gevolg een crash.
Dan zou dit wel een reden of overweging waard zijn om bepaalde toevoegingen te minderen.
Dank voor het meedenken, en ik zal eens gaan uitproberen waarmee geminderd zou kunnen worden. en of daarna de resultaten gelijk blijven.
Zal wel moeilijk worden om te bepalen voor een groentje welke van de voedingen beperkt (minder) kunnen worden toegevoegd,
maar ik begrijp jullie insteek.
Bedankt nogmaals en ik zal jullie tips ter harte nemen.
Zo moeilijk is het niet. Stop met alles, een keer per week 10% verversen met een goed zout en je kan voorlopig wel een paar jaar vooruit.
Kan je van de kosten van al die middeltjes mooi leuke koralen kopen
 
klinkt goed Patrick, vrees dat ik dieper in de hele materie moet gaan graven.
Zal niet eenvoudig worden om te gaan bepalen wat wel en wat niet nodig of noodzakelijk is.
Als beginneling ga je er van uit dat de fabrikanten van de producten de juiste info geven.
Maar op een crash zit ik echt niet te wachten.

TOP bedankt zo ver
 
Heb hier al een aantal jaren een zeetobbe draaien , en buiten een maandelijkse waterwissel voeg ik geen extra's toe.
Het bakje draait op ati ess....
Al die toevoegingen klinken leuk maar ik denk dat die er zijn om enkel en alleen de zak van de fabrikant te vullen....
 
Klopt helemaal,
maar het is heel onduidelijk bij KZ wat nu wel moet, en wat toevoegingen zijn en wat je dus eigenlijk helemaal niet nodig hebt.
Ook op een gedownload schema van KZ zie je door de bomen het bos niet meer.
 
Klopt helemaal,
maar het is heel onduidelijk bij KZ wat nu wel moet, en wat toevoegingen zijn en wat je dus eigenlijk helemaal niet nodig hebt.
Ook op een gedownload schema van KZ zie je door de bomen het bos niet meer.
Mijn advies ; dumpen dat bos en neem de tijd , laat de natuur zijn gang gaan en zorg dat je de big 5 op orde houd. (Kh,ca,mg,no3,po4)
 
thanks, voor het mee denken (y)
heb inmiddels alles even stopgezet, en ga in de toekomst even alleen de hoognodige spullen van KZ toevoegen
 
Bovenaan