Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat gebeurt er als je zuurstof toevoegd?

nanogumi

Senior Forumlid
Vraagje: stel je voegt Zuurstof O2 toe aan je water. Wat gebeurt er met je PH?
 
Ik zou verwachten dat je CO2 verdringd en je pH stijgt. Zeker weet ik het echter ook niet.

Het is wel zo dat de zoöxanthellen in de koralen CO2 nodig hebben...dus of het een goed idee is?
 
Dat dacht ik ook.
Met een pH controller zou je zo de pH stabiel kunnen houden. Maar omdat niemand dat doet vraag ik me af of dat zou werken. Veiligheid is natuurlijk ook een punt.
 
Dan ga je volgens mij ook je kh beïnvloeden…..

vindt je dit interessant lees hier dan eens ;

 
Laatst bewerkt:
Is dat ook niet het principe van mensen die ozon toevoegen? Uit mijn hoofd geeft ozon O3 een zuurstof atoom af aan bepaalde moleculen waardoor deze oxideren en minderschadelijk/ makkelijker uit de water kolom zijn te halen. Als bijkomstigheid houd je zuurstof over en is je water wat verreikt aan zuurstof. Maar als je zorgen maakt over de PH die te laag is kan je ook kijken naar een mogelijk laag KH, dit is naar mijn weten de buffer hiervoor.
 
Ozon zou ik alleen in je afschuimer toevoegen en in beperkte mate.
Water kan max 0.59 gram per liter opnemen .
Meer ozon komt dus vrij en Het is giftig voor mens en dier….
Ik zou hier niet mee experimenteren tenzij je goed weet wat je doet….

grt peter
 
Ozon zou ik alleen in je afschuimer toevoegen en in beperkte mate.
Water kan max 0.59 gram per liter opnemen .
Meer ozon komt dus vrij en Het is giftig voor mens en dier….
Ik zou hier niet mee experimenteren tenzij je goed weet wat je doet….

grt peter
Sorry als ik de verkeerde indruk wekte dat dit gebruikt zou moeten worden! De tip van Peter is inderdaad goed; doe dit niet zomaar toevoegen! Was meer een inhoudelijke gedachtegang..
 
Dank je wel voor de link. Wordt ik weer wat wijzer.

Het gaat me ook meer om de theorie.

Idd ik ben net opgestart. De pH wilt wel eens onder de 8 zakken. KH blijft constant op 6.9 (voeg Tropic Marin all for reef toe via doseerpomp.) Mag langzaam nog iets hoger.

Ga eerst eens zoeken naar betere ventilatie. Voor een stabielere pH.

De vraag kwam eigenlijk na een YouTube filmpje van een vissen importeur die de pH van de opvang bakken liet zakken met CO2 om dezelfde pH te krijgen als van het transport water. Om daarna de pH te laten stijgen met zuurstof. Mij was niet duidelijk of dat gedaan eerst met buitenlucht of daadwerkelijk zuurstof.
 
Zuurstof (ondanks de naam) beïnvloed de pH niet, ozon dus ook niet.

En zuurstof verdrijft dus ook geen CO2. Betere ventilatie voert wel CO2 af.
 
Met een lage KH van 6.9 is het toch ook niet zo gek dat je PH schommelt, als je m langzaam verhoogt zal de schommeling waarschijnlijk minder worden ook.
Al is een kh van 6.9 niet hoog, deze is meer dan hoog genoeg om de ph niet te laten schommelen..
Zelf houd ik mijn kh tussen de 7.2 en 7.5.. De Ph hier blijft tussen de 8.1 en 8.3..
 
Een KH van 6,9 is dikke prima. Gaat je pH niet merkbaar meer van schommelen dan een KH van 8.

De TS heeft nog niet gezegd in welke mate de pH schommelt. Of de ruimte waar de bak staat voldoende geventileerd is.

Wel zegt hij dat ie net is opgestart, dan is de CO2 productie van organismen in de bak ook nog niet stabiel.

Sterker nog, onder deze omstandigheden en met dit weer kunnen ook grote temperatuurschommelingen de geobserveerde pH verandering en medeveroorzaken.

Kortom, we weten (1) nog niet of en hoe ernstig het is en (2) te weinig van de omstandigheden om passend advies te geven.
 
Laatst bewerkt:
Aquarium staat op een kantoor, met airco. Temperatuur is dus geen probleem.
Ventilatie wel. Merk ik ook aan de vochtige lucht. Al is die lucht nu met de airco aan wel droog maar straks richting de herfst niet meer.

Aquarium is 500liter zonder kap. Ruimte is ca. 160m3. Overdag werken hier 1 a 2 man. Wel apart om te zien hoeveel invloed de CO2 heeft.

Dus zal iets van ventilatie/wtw moeten maken die vocht en CO2 gestuurd is. Had ik ook wel gedacht.

Ph is einde werkdag op ca. 7.9.
De volgende ochtend 8.05
In het weekend 8.15
 
Een pH schommeling van 0,15 is minimaal. Straks met (veel) dieren in de bak wordt die nog wel dubbel zo groot.
Dit komt door schommeling in CO2 verbruik en productie door de organismen in de bak. Dat verschild tussen dag en nacht.

Als die 1 a 2 man op 160m3 zo veel uitmaakt (0,1 pH punt), dan is die ruimte wel heel erg slecht (of gewoon niet?) geventileerd.
Permanent een kleine ventilator zachtjes over het water oppervlak laten blazen om de gasuitwisseling te helpen is misschien al wel de oplossing. CO2 gestuurde ventilatie gaat naar mijn idee wel heeeeel erg ver.

Ter illustratie, mijn bak is 230 liter en staat in een kamer van ongeveer 63 m3 het is niet aan de pH te merken of ik thuis ben of niet. Ook als ik alle ramen dicht heb. Wel woon ik in een 100 jaar oud pand met enkel glas en kozijnen die niet de beste meer zijn.

Dus een ventilatie rooster open of een raam op een heel klein kiertje gaat hoogst waarschijnlijk al voldoende zijn, mits er natuurlijk überhaupt iets open kan...
Wellicht is de airco instelbaar m.b.t. de ratio verse buitenlucht versus gerecirculeerde lucht die wordt gebruikt, wellicht ook wel goed voor de eigen gezondheid.
 
Het wordt een bubbelbad snapt toch iedereen.

En dan nu een echt antwoord. Als je zuivere zuurstof toevoegde zal dit gewoon ontwijken het evenwicht is afhankelijk van de partiële druk van zuurstof k = pO2. Dus je verzadigd het water en verhoogt concentratie in de ruimte en daardoor mogelijk (als het niet kan ontsnappen) de concentratie in je tank.

Als je lucht bedoeld ipv zuurstof wordt het een ander verhaal.
 
Bovenaan