Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wisselen aquarium

Kiwi286

ZeewaterForum lid
Toch maar even een topic aangemaakt voor meningen.

Ik heb nu een 200 liter aquarium draaien. Draait zo'n 3,5 maanden.
Enkel was ik sterk aan het overwegen naar een nieuw aquarium te gaan. Zelfde liters, andere afmetingen. Langer voornamelijk. Nu zou eventueel tot max 300 liter ook kunnen. En het liefst zou ik daar voor gaan aangezien dat meer mogelijkheden bied.

Vandaag de knoop door gehakt, rustig opzoek naar een nieuwe bak.
Om het nog even wat definitiever te maken ontdekte ik zojuist dat mijn huidige aquarium lekt.

Nu wil ik graag meningen over hoe ik het beste van het ene naar het andere aquarium kan gaan. De lek kan op zich wel opgelost worden. Maar het liefst verhuis ik zo snel mogelijk naar een nieuwe. (Vertrouw het oude aquarium niet zo goed meer, beetje een DIY geweest. En bang dat er meer lekken gaan ontstaan) Enkel, wil ik ook de tijd nemen om een goede doorstart te maken. En niet te snel gaan zoals ik het begin bij dit aquarium wel deed.
Een probleem is dat ik maar 1 aquarium boven kan neer zetten ivm gewicht. Dus of het oude naar beneden zeulen en daar laten staan tot het nieuwe is opgestart. Of de nieuwe beneden opstarten en ze dan omwisselen maar dit lijkt me meer werk dan het eerste. (Of ik denk weer eens totaal niet logisch met mijn zondag avond hoofd)
Eerste is dus de meest logische, maar

Hoe kan ik dit het beste aan pakken? Kwa stenen en zand overzetten, maar evt ook water? En vooral de dieren? (Handjevol koralen, twee clowntjes, juffer en een blennei. Ook een dwergkeizer, maar die gaat er hoogstwaarschijnlijk uit en nog een handjevol poetsdieren, zeester, slakken etc)

Ik ben nog maar 15, dus kan niet zomaar een paar duizend euro neer leggen voor evt tijdelijk iets of whatever. Ook zit ik een beetje wat het handigst is kwa techniek. Omdat ik anders alles dubbel moeten kopen en daarna weer verkopen... Het is allemaal behoorlijk wat en het is niet niks een heel aquarium te verhuizen. Vooral omdat alles nog zo jong is. Maar, ik wil dit op een meest verantwoorde en slimme manier doen.

Hoor graag meningen en opties.
Bij voorbaat dank

Mvg, Kiwi.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar even een topic aangemaakt voor meningen.

Ik heb nu een 200 liter aquarium draaien. Draait zo'n 3,5 maanden.
Enkel was ik sterk aan het overwegen naar een nieuw aquarium te gaan. Zelfde liters, andere afmetingen. Langer voornamelijk. Nu zou eventueel tot max 300 liter ook kunnen. En het liefst zou ik daar voor gaan aangezien dat meer mogelijkheden bied.

Vandaag de knoop door gehakt, rustig opzoek naar een nieuwe bak.
Om het nog even wat definitiever te maken ontdekte ik zojuist dat mijn huidige aquarium lekt.

Nu wil ik graag meningen over hoe ik het beste van het ene naar het andere aquarium kan gaan. De lek kan op zich wel opgelost worden. Maar het liefst verhuis ik zo snel mogelijk naar een nieuwe. (Vertrouw het oude aquarium niet zo goed meer, beetje een DIY geweest. En bang dat er meer lekken gaan ontstaan) Enkel, wil ik ook de tijd nemen om een goede doorstart te maken. En niet te snel gaan zoals ik het begin bij dit aquarium wel deed.
Een probleem is dat ik maar 1 aquarium boven kan neer zetten ivm gewicht. Dus of het oude naar beneden zeulen en daar laten staan tot het nieuwe is opgestart. Of de nieuwe beneden opstarten en ze dan omwisselen maar dit lijkt me meer werk dan het eerste. (Of ik denk weer eens totaal niet logisch met mijn zondag avond hoofd)
Eerste is dus de meest logische, maar

Hoe kan ik dit het beste aan pakken? Kwa stenen en zand overzetten, maar evt ook water? En vooral de dieren? (Handjevol koralen, twee clowntjes, juffer en een blennei. Ook een dwergkeizer, maar die gaat er hoogstwaarschijnlijk uit en nog een handjevol poetsdieren, zeester, slakken etc)

Ik ben nog maar 15, dus kan niet zomaar een paar duizend euro neer leggen voor evt tijdelijk iets of whatever. Ook zit ik een beetje wat het handigst is kwa techniek. Omdat ik anders alles dubbel moeten kopen en daarna weer verkopen... Het is allemaal behoorlijk wat en het is niet niks een heel aquarium te verhuizen. Vooral omdat alles nog zo jong is. Maar, ik wil dit op een meest verantwoorde en slimme manier doen.

Hoor graag meningen en opties.
Bij voorbaat dank

Mvg, Kiwi.
Hee kiwi @Patrick_NL heeft hier ooit een uitgebreid topic over geschreven misschien heb je hier alvast wat aan https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/faq-hoe-verhuis-ik-een-zeeaquarium.35110/
 
Bedankt Marcel! (En Patrick)
Maar dit is gewoon de hele boel verplaatsen, of zou je het zelfde kunnen doen van het ene naar het andere aquarium? En ivm verschil in liter (200 en 300, wss). Zou je dan gewoon 100 liter zeewater in het nieuwe aquarium kunnen zetten en de rest uit het oude halen? Alle stenen terug teggen, eventueel wat extra stenen kopen. En dan de dieren?
Hoe zal het systeem hier op reageren? Ik ga er vanuit dat de waterwaardes behoorlijk gaan schommelen op zo'n moment. Maar vrees dan toch een beetje voor een te hoog nitriet waardoor ik wat dieren zal verliezen. Of valt dit dan wel mee? Nu heb ik niet heel kwetsbare vissen, maar denk niet dat mijn koralen en anemoon heel blij worden van zulke waardes.
 
Bedankt Marcel! (En Patrick)
Maar dit is gewoon de hele boel verplaatsen, of zou je het zelfde kunnen doen van het ene naar het andere aquarium? En ivm verschil in liter (200 en 300, wss). Zou je dan gewoon 100 liter zeewater in het nieuwe aquarium kunnen zetten en de rest uit het oude halen? Alle stenen terug teggen, eventueel wat extra stenen kopen. En dan de dieren?
Hoe zal het systeem hier op reageren? Ik ga er vanuit dat de waterwaardes behoorlijk gaan schommelen op zo'n moment. Maar vrees dan toch een beetje voor een te hoog nitriet waardoor ik wat dieren zal verliezen. Of valt dit dan wel mee? Nu heb ik niet heel kwetsbare vissen, maar denk niet dat mijn koralen en anemoon heel blij worden van zulke waardes.
Typisch een vraag voor @Patrick_NL ..... ik kan je hier geen advies over geven kiwi
 
Bedankt Marcel! (En Patrick)
Maar dit is gewoon de hele boel verplaatsen, of zou je het zelfde kunnen doen van het ene naar het andere aquarium? En ivm verschil in liter (200 en 300, wss). Zou je dan gewoon 100 liter zeewater in het nieuwe aquarium kunnen zetten en de rest uit het oude halen? Alle stenen terug teggen, eventueel wat extra stenen kopen. En dan de dieren?
Hoe zal het systeem hier op reageren? Ik ga er vanuit dat de waterwaardes behoorlijk gaan schommelen op zo'n moment. Maar vrees dan toch een beetje voor een te hoog nitriet waardoor ik wat dieren zal verliezen. Of valt dit dan wel mee? Nu heb ik niet heel kwetsbare vissen, maar denk niet dat mijn koralen en anemoon heel blij worden van zulke waardes.
De levende have heeft niet in de gaten of ze terug gestopt worden in je oude glazen bak of in een nieuwe, dus een verhuizing naar een ander aquarium is verder niet spannender dan een gewone verhuizing.

Het verschil in waterhoeveelheid is ook niet enorm. Al denk ik wel dat je meer dan die 100 liter nieuw water nodig gaat hebben omdat je het vuile water niet mee wilt nemen. Hou daar rekening mee. Sowieso wel lekker wat achter de hand te hebben om een snelle verversing te doen wanneer nodig.

Als je het steen tijdens de verhuizing gewoon in het aquariumwater houdt, zal er weinig afsterven en dus geen grote gevolgen hebben op het systeem. Ik raad je wel aan het zand weg te gooien en nieuw zand te nemen, hier zit toch erg veel vervuiling in, zeker rond de stenen.

Waarschijnlijk zal je inderdaad even wat hogere nitraat meten (nitriet zal mee moeten vallen als je nu al een goede bacterie-cultuur hebt) en moet de boel weer een beetje z'n balans terug vinden. Je hebt dus kans op een algje hier of daar of wat flap. Maar dit gaat voorbij.

Als je nog wat geduld hebt met de verhuizing, kan je die van mij volgen. Ik doe eigenlijk hetzelfde, alleen gaat het nog eens naar een andere woning (en heb ik er helaas erg veel tijdsdruk op zitten).
 
De levende have heeft niet in de gaten of ze terug gestopt worden in je oude glazen bak of in een nieuwe, dus een verhuizing naar een ander aquarium is verder niet spannender dan een gewone verhuizing.

Het verschil in waterhoeveelheid is ook niet enorm. Al denk ik wel dat je meer dan die 100 liter nieuw water nodig gaat hebben omdat je het vuile water niet mee wilt nemen. Hou daar rekening mee. Sowieso wel lekker wat achter de hand te hebben om een snelle verversing te doen wanneer nodig.

Als je het steen tijdens de verhuizing gewoon in het aquariumwater houdt, zal er weinig afsterven en dus geen grote gevolgen hebben op het systeem. Ik raad je wel aan het zand weg te gooien en nieuw zand te nemen, hier zit toch erg veel vervuiling in, zeker rond de stenen.

Waarschijnlijk zal je inderdaad even wat hogere nitraat meten (nitriet zal mee moeten vallen als je nu al een goede bacterie-cultuur hebt) en moet de boel weer een beetje z'n balans terug vinden. Je hebt dus kans op een algje hier of daar of wat flap. Maar dit gaat voorbij.

Als je nog wat geduld hebt met de verhuizing, kan je die van mij volgen. Ik doe eigenlijk hetzelfde, alleen gaat het nog eens naar een andere woning (en heb ik er helaas erg veel tijdsdruk op zitten).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Patrick. Het ging me voornamelijk over de waterwaardes waar ik me zorgen over maakte. Aangezien ik dit aquarium helemaal van Zeeland naar hier hem verhuist en toen ook enkel nitriet en nitraat kon meten verwacht ik dat het niet al te zorgwekkend zou zijn, maar nu moet je wel rekening houden met een clubje vissen en andere dieren.

En hoe zou ik het moeten doen met evt zanddieren? Heb 2 zandslakken en 1 Strombus slak. Ga er vanuit dat een brokkelster ook gelukkig wordt als een beetje zand op de bodem ligt.
Het wordt vaak aangeraden zand pas later toe te voegen. Dus wat zou het slimst zijn?

Zou het eventueel verstandig zijn extra bacteriën toe te voegen, omdat er toch een verschil in liters zit en ik van plan ben wat extra stenen in de nieuwe bak te leggen?

Succes alvast. Hoop asap een nieuw aquarium te kunnen vinden ivm lek. En dan kan ik hem ook nog optijd op orde hebben voor de zomervakantie.
 
Die slakken redden het wel even zonder zand.
Als je een beetje geluk hebt is de balans met een paar weken hersteld en kan je zand toevoegen.
Goed opletten of je geen alggroei ziet. Blijft dit uit, dan is zand geen probleem
Top thanks, dan doe ik dat.
Levend zand lijkt me beter dan?
 
Kijk een naar Reef balance can Ocean Art.
Zelf hele goede ervaring mee.

Niet geheel hetzelfde als jou situatie, maar zelf heb ik een week of 8 terug mijn oude bak verhuist, een grotere neergezet en na een week begonnen de inhoud over te zetten.
Dit zonder enig probleem.

In die ene week de nieuwe bak;
- ingericht met dood steen (dag 1 en 2)
- osmose water gevuld (dag 2, 3 en 4)
- Zout er in (dag 4)
- Reef elixer en balance gedoseerd (dag 4 tot heden)
- NO3 en PO4 gedoseerd voor een start waarde (dag 4)
- 2 Liter zand van oude bak over gezet (dag 5)

- Week 2 in 3 dagen tijd de koralen over gezet
- Week 3 de vissen

In de 2e en 3e week heb ik nog NO3 en PO 4 kunnen meten.
Nu doseren ik dagelijks 30 ml NO3 verhoging van 1,4 ppm op 1100 liter) en om de 3 dagen 1 ml PO om deze met 0.01 ppm te verhogen.
En nog is er met salifert en Hanna geen nitraat of fosfaat te meten.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo kan, maar deze twee producten met bacteriën lijken bij mij zeker goed te werken.

Let wel;
meer dan 30 jaar ervaring en zeg niet dat het zo moet!
 
Kijk een naar Reef balance can Ocean Art.
Zelf hele goede ervaring mee.

Niet geheel hetzelfde als jou situatie, maar zelf heb ik een week of 8 terug mijn oude bak verhuist, een grotere neergezet en na een week begonnen de inhoud over te zetten.
Dit zonder enig probleem.

In die ene week de nieuwe bak;
- ingericht met dood steen (dag 1 en 2)
- osmose water gevuld (dag 2, 3 en 4)
- Zout er in (dag 4)
- Reef elixer en balance gedoseerd (dag 4 tot heden)
- NO3 en PO4 gedoseerd voor een start waarde (dag 4)
- 2 Liter zand van oude bak over gezet (dag 5)

- Week 2 in 3 dagen tijd de koralen over gezet
- Week 3 de vissen

In de 2e en 3e week heb ik nog NO3 en PO 4 kunnen meten.
Nu doseren ik dagelijks 30 ml NO3 verhoging van 1,4 ppm op 1100 liter) en om de 3 dagen 1 ml PO om deze met 0.01 ppm te verhogen.
En nog is er met salifert en Hanna geen nitraat of fosfaat te meten.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo kan, maar deze twee producten met bacteriën lijken bij mij zeker goed te werken.

Let wel;
meer dan 30 jaar ervaring en zeg niet dat het zo moet!
Bedankt, wat extra meningen en ervaringen zijn altijd welkom. Volgens mij had ik jouw dagboek een tijdje terug al eens doorgelezen!

Helaas kan ik de twee bakken niet tegelijk neer zetten. Maar wellicht dat het een optie is mijn huidige aquarium eerst naar de beneden verdieping te verhuizen zodat ik mijn nieuwe bak rustig boven kan opstarten. Denk dat dat het beste zou zijn om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ga zeker eens kijken naar de Ocean art!
 
Bovenaan