Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

chichi's nano reef

Kleine update:
Het kastje heb ik eindelijk even kunnen opruimen naar behoren. Losse kabels weg gewerkt en even ingedeeld.
Het is de bedoeling dat de doseerpomp wordt opgehangen / op een plankje aan de zijkant komt te hangen. zodat de bovenste plank vrij komt voor de kleine spulletjes enz. Weet allen nog niet hoe aangezien de pomp nog wel makkelijk gepakt moet kunnen worden ivm instellen wat vanaf de bovenkant gedaan moet worden. En tegelijk moet de pomp natuurlijk wel goed vast zitten.

Verder heb ik even mijn papiertje met waterwaardes er bij gepakt van vorige periode en vandaag even alles opnieuw getest.
Hier zit een aardig groot verschil in. Wat mogelijk te maken heeft met dat ik 1,5 week geleden een explosieve groei bruine alg heb gehad. ik heb toen een 50% waterwissel gedaan in combinatie met het schoonschrobben van mijn steen met een tandenborstel en het stofzuigen van de bodem.
Waterwissel heb ik dit maal gedaan met vers zeewater wat ik bij de aquariumspeciaalzaak heb gehaald. voorheen had ik het water zelf aangemaakt met instant Ocean zout.

Waardes:
Datum: 24/03 28/03 14/04 30/04
Temp: 25 23 25,1 25,3
Zout: 1024 1024 1023 1021
No3: 0 10 3 1
No2: 0 0,5 ? 0
Po4: 0,2 1.0 0,15 <0,03
KH: 10 10 13,2 4,8
CA: x x 340 295
MG: x x 1050 1095
PH: 8 8 8 8


Is het van belang om de waardes direct te corrigeren? Ik heb nog geen stukjes koraal of visjes er in zitten.

Verder vandaag ook mijn stromingspompje in de bak geplaatst, het is een kleine pomp van maar 3Watt.. echter achteraf pas gezien dat het ding 3000L/h zou produceren en vraag me af of dat niet te veel is voor mijn bakje? Het zand op de bodem is aan de hand van de stroming aardig verplaatst.
 

Bijlagen

  • IMG_20210430_175722.jpg
    IMG_20210430_175722.jpg
    117,2 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20210430_175737.jpg
    IMG_20210430_175737.jpg
    214,2 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20210430_195856.jpg
    IMG_20210430_195856.jpg
    149,2 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20210430_195902.jpg
    IMG_20210430_195902.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20210430_200047.jpg
    IMG_20210430_200047.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 55
Is de pomp niet regelbaar?

mvg

Arnold
Yes de pomp is zeer zeker regelbaar. Echter staat deze op het moment op "het max" niet zijn max.... De pomp kan veel harder! hij staat op het zachtste modus nu. Echter als ik de pomp harder zet voor iets meer stroming dan trekt de "uitvoer" dit niet. Het gaat enorm klotsen en zuigen, en de bak loopt sneller vol dan leeg lijkt het.
Ook is het zo dat in de slang van de pomp naar de bak nu toevallig een knik zit doordat de pomp op een bepaalde manier geplaatst is. Als deze knik er niet zit dan gaat het ook al gauw te hard.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan regelen.
 
Dan lijkt mij dat de pomp toch iets te zwaar is voor je aquarium... helaas

mvg

Arnold
ik denk het inderdaad ook. Echter op zn zachtst gaat het gewoon goed. Ik weet alleen niet of enkel de uitstroom du voldoende stroming geeft of dat ik er toch een (nog kleinere dan wat ik nu heb) stromingspomp bij moet zetten.
 
Update waterwaardes:

Vandaag even de waardes weer getest.

Temp: 25,7
Zout: 1024
Dkh: 3,6
PH: 8
Ammonia: 0
Nitriet: 0
Nitraat: 1.0
fosfaat: 0,03
Calcium: 330
Magnesium: 1050

Mijn vraag is: moet ik deze waardes gaan corrigeren? Enkel levend steen in de bak. Of gewoon nog zijn gang laten gaan en pas gaan corrigeren als de eerste koralen er in gaan?

Aquarium Staat er nog steeds mooi bij. Vandaag wel opgevallen dat ik een paar minuscule bruine stippeltjes op mijn glas had. en dat de stenen op sommige plekken ook wat bruinig poeder lijken te hebben met belletjes er op. Zie foto's
IMG_20210503_221024.jpgIMG_20210503_221039.jpgIMG_20210503_221057.jpgIMG_20210503_221102.jpg
 
Leuke bak!

Je magnesium, calcium en kh zou ik wel bijsturen. Calcium heeft geen prio maar zou het gewoon meepakken. Ik zou ook eens kijken welk aandeel er in je zout zit, het is namelijk aan de lage kant
 
Leuke bak!

Je magnesium, calcium en kh zou ik wel bijsturen. Calcium heeft geen prio maar zou het gewoon meepakken. Ik zou ook eens kijken welk aandeel er in je zout zit, het is namelijk aan de lage kant
Bedankt!

Ik heb vers zeewater gebruikt. En vul bij met osmose water.
Ik zal even kijken hoe dat ik het zout gehalte iets kan ophogen.

Ik wilde zodra de bak de eerste koralen zou krijgen gaan starten mat de Ati Essentials pro. Maar handig als ik daar nu al mee begin dus? Of gewoon nog even los bijsturen met losse poeders?

Wat raad jij mij aan?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik heb vers zeewater gebruikt. En vul bij met osmose water.
Ik zal even kijken hoe dat ik het zout gehalte iets kan ophogen.

Ik wilde zodra de bak de eerste koralen zou krijgen gaan starten mat de Ati Essentials pro. Maar handig als ik daar nu al mee begin dus? Of gewoon nog even los bijsturen met losse poeders?

Wat raad jij mij aan?
Bedoelde eigenlijk dat het aandeel calcium en magnesium in je zout (of heb je ververst met zeewater?) laag is. Als je ververst hebt met zeewater dan is dat het probleem. Ati essentials pro. Sommige mensen zweren erbij. Andere bij dsr... Uiteindelijk moet je iets gaan doen waar jij je fijn bij voelt. Ik stuur liever alles afzonderlijk van elkaar. En inderdaad eerst ca en mg op peil, dan pas beginnen aan koralen
 
Bedoelde eigenlijk dat het aandeel calcium en magnesium in je zout (of heb je ververst met zeewater?) laag is. Als je ververst hebt met zeewater dan is dat het probleem. Ati essentials pro. Sommige mensen zweren erbij. Andere bij dsr... Uiteindelijk moet je iets gaan doen waar jij je fijn bij voelt. Ik stuur liever alles afzonderlijk van elkaar. En inderdaad eerst ca en mg op peil, dan pas beginnen aan koralen
Ik ben begonnen met osmose water en zelf zout toe gevoegd. Zout van instant ocean.
Toen ik een enorme algen plaag had tijdje terug waterwissel gedaan met vers zee water. Na deze wissel was mijn zout 1026. Tussentijds bijvullen met osmose water. Bakje is dicht aan de bovenkant met glazen plaat dus er verdampt niet heel veel. Waar al het zout heen gegaan is?......

Ik ga me even verdiepen over wat handig is voor het tijdelijk aanvullen.
Ik wil sowieso ATI gaan gebruiken.
Maar om daar meteen mee aan te vullen?
Even uitzoeken.
Bedankt voor je tips en info!
 
Ik zou zeker zorgen dat je de waardes (KH, Ca en Mg) op niveau brengt. Dat moet de hele cycle ook ten goede komen lijkt me. Daarvoor kan je gewoon ATI essentials pro gebruiken. Je hebt geen gebruikers dus gewoon rustig aan toevoegen en op niveau brengen. Voor waterwissels geen synthetisch zout? Vind ik zelf prettiger werken :).
 
Ik zou zeker zorgen dat je de waardes (KH, Ca en Mg) op niveau brengt. Dat moet de hele cycle ook ten goede komen lijkt me. Daarvoor kan je gewoon ATI essentials pro gebruiken. Je hebt geen gebruikers dus gewoon rustig aan toevoegen en op niveau brengen. Voor waterwissels geen synthetisch zout? Vind ik zelf prettiger werken :).
Bedankt. Ik ga even kijken hoe ik het ga doen. :)
Ik heb een keer dat zout aangemaakt maar was beetje gedoe 🥺. Maar meer nog maar ik het niet gewend ben denk ik. Ik kwam toen even later in de dierenwinkel Jerrycan's met zeewater tegen en dacht handig!
 
Oke, ff naar de basis, voordat het toevoegingen geweld losbarst.

1. Verversingswater en zout:
- Welk zout (welke versie van Instant Ocean) heb je gebruikt. Instant Ocean sea salt is voor vissen aquaria en niet geschikt voor rifaquaria, het heeft namelijk veel te lage Ca/Mg waardes voor een rifaquarium.
- 1.024 bij 25 graden C is oke, maar het mag zeker wat hoger, dan stijgen Ca en Mg ook al een beetje mee.
- Wat zijn de waarden van het zeewater uit de winkel? Indien ook laag, dan schiet je daar ook niks mee op, tenzij je het aanvult met een zout geschikt voor rifaquaria.

2. Dosering:
- Waardes voor nu aanvullen met ATI EP kan prima, indien je IO Sea Salt en niet Reef Crystals hebt gebruikt. Verbruik wat je over de komende weken gaat meten komt niet door koraalgroei, dus kan je dat beter niet aanvullen met EP want dan gaan spore elementen stapelen.
- Als je regelmatig substantiële waterverversingen doet, wat op een nano heel makkelijk is en de simpelste methode voor een nano om waardes op pijl te houden en nutriënten te exporteren dan heb je voorlopig nog lang geen toevoegingen nodig. Mits je kwalitatief goed zout gebruikt voor je verversingen. Werken met toevoegingen en andere methoden van export kan maar zijn op een nano veel lastiger en veeeel gevoeliger voor fouten.

3. Steen:
- Die twee-componenten epoxie is niet heel sterk. Vroeg of laat zal er iets los gaan laten.
- Wat voor steen heb je gebruikt? Zonder leven in de bak op een algje en een paar bacterien na, kan je wachten tot je een ons weegt en dag nog is je bak niet opgestart.

Kortom:
Voor nu is de basis op orde krijgen en een routine ontwikkelen verre weg het belangrijkste.
Met routine bedoel ik, met welke regelmaat doe je dingen als water testen, waterwissels, welke apparatuur schoonmaken etc. Begin daar nu mee dit zorgt ervoor dat je jouw systeem gedurende deze prille fase leert kennen en je veel ervaring opdoet met bijvoorbeeld het doen van testjes. Zodat op het moment dat er dieren inkomen, je routine staat. Rust, reinheid , regelmaat dus. Ja, heel saai, maar de sleutel tot een stabiel en succesvol zeeaquarium. Al helemaal ingeval van een nano. Welke toevoegingen misschien ooit te gaan gebruiken is nu nog niet aan de orde.
 
Laatst bewerkt:
Oke, ff naar de basis, voordat het toevoegingen geweld losbarst.

1. Verversingswater en zout:
- Welk zout (welke versie van Instant Ocean) heb je gebruikt. Instant Ocean sea salt is voor vissen aquaria en niet geschikt voor rifaquaria, het heeft namelijk veel te lage Ca/Mg waardes voor een rifaquarium.
- 1.024 bij 25 graden C is oke, maar het mag zeker wat hoger, dan stijgen Ca en Mg ook al een beetje mee.
- Wat zijn de waarden van het zeewater uit de winkel? Indien ook laag, dan schiet je daar ook niks mee op, tenzij je het aanvult met een zout geschikt voor rifaquaria.

2. Dosering:
- Waardes voor nu aanvullen met ATI EP kan prima, indien je IO Sea Salt en niet Reef Crystals hebt gebruikt. Verbruik wat je over de komende weken gaat meten komt niet door koraalgroei, dus kan je dat beter niet aanvullen met EP want dan gaan spore elementen stapelen.
- Als je regelmatig substantiële waterverversingen doet, wat op een nano heel makkelijk is en de simpelste methode voor een nano om waardes op pijl te houden en nutriënten te exporteren dan heb je voorlopig nog lang geen toevoegingen nodig. Mits je kwalitatief goed zout gebruikt voor je verversingen. Werken met toevoegingen en andere methoden van export kan maar zijn op een nano veel lastiger en veeeel gevoeliger voor fouten.

3. Steen:
- Die twee-componenten epoxie is niet heel sterk. Vroeg of laat zal er iets los gaan laten.
- Wat voor steen heb je gebruikt? Zonder leven in de bak op een algje en een paar bacterien na, kan je wachten tot je een ons weegt en dag nog is je bak niet opgestart.

Kortom:
Voor nu is de basis op orde krijgen en een routine ontwikkelen verre weg het belangrijkste.
Met routine bedoel ik, met welke regelmaat doe je dingen als water testen, waterwissels, welke apparatuur schoonmaken etc. Begin daar nu mee dit zorgt ervoor dat je jouw systeem gedurende deze prille fase leert kennen en je veel ervaring opdoet met bijvoorbeeld het doen van testjes. Zodat op het moment dat er dieren inkomen, je routine staat. Rust, reinheid , regelmaat dus. Ja, heel saai, maar de sleutel tot een stabiel en succesvol zeeaquarium. Al helemaal ingeval van een nano. Welke toevoegingen misschien ooit te gaan gebruiken is nu nog niet aan de orde.
1.
- Ik zie zo snel niet twee verschillende soorten, maar ik heb deze gebruikt:
aquarium-systems-instant-ocean-zout-120-liter-4-ki.jpg
- Ik lees veel verschillende waardes. Variërend tussen 1020 en 1035. met een gemiddelde van 1025/1028
- ik heb Het water van de winkel niet getest. Het wordt gewonnen bij Neeltje-Jans. Ik zal het eens gaan testen.

2.
- ik snap wat je bedoeld. In ATI EP zitten natuurlijk sporen elementen extra en in sommige zouten ook. dus Die 2 niet combineren.
- De keuze voor ATI EP te gebruiken is mede doordat ik zo min mogelijk waterwissels wil doen. Dit is een persoonlijke keuze I.V.m woon/werk levensstijl. Ik ben mij er van bewust dat dit met een nano lastiger is. Echter wil ik het eerst geprobeerd hebben. Als het niets wordt dan kunnen de waterwissels altijd nog :).

3.
- Van de epoxie had ik 0,0 verstand en deze was mij aangeraden. Hopelijk blijft het zitten zoals het zit. Het is gelukkig geen lastige constructie met hangende delen en/of veel druk/trek punten. De constructie bleef van zichzelf al zo staan zonder de epoxie. Die heb ik er extra tussen gefrommeld voor meer zekerheid.
- Ik heb levend steen gebruikt uit een grote goed draaiende bak van iemand anders. Ik wilde binnenkort 1 a 2 koralen toevoegen om alles op gang te brengen.

voor de routine heb ik een app gekocht. Ik weet even zo snel niet meer hoe hij heet. Maar hierin kan ik al mijn apparaten registreren. Onderhoud inplannen en in mijn agenda als herinnering zetten. Ook het meten enzo staat er in. Super handig.

Bedankt voor je tips en mening ik zie je reactie graag tegemoet.
 
1.
- Ik zie zo snel niet twee verschillende soorten, maar ik heb deze gebruikt:
Bekijk bijlage 558262
- Ik lees veel verschillende waardes. Variërend tussen 1020 en 1035. met een gemiddelde van 1025/1028
- ik heb Het water van de winkel niet getest. Het wordt gewonnen bij Neeltje-Jans. Ik zal het eens gaan testen.

- De soort die jij daar hebt is de verkeerde. Zie:
- Er is geen koraalrif op deze aarde waar het water een dichtheid heeft van 1035 kg/m^3. Wel is het zo dat het water rond tropische riffen gemiddeld een saliniteit heeft van 35 promille.
- Er worden drie verschillende eenheden gebuikt om het zoutgehalte van zeewater weer te geven, dat zijn: dichtheid (kg/m^3, bijvoorbeeld 1023,3 of in g/cm^3 1,0233), specific gravity (heeft geen eenheid, bijvoorbeeld 1,0264), saliniteit (in ppt, promille of PSU allemaal andere woorden voor zo goed als hetzelfde, bijvoorbeeld 35). Alle hier genoemde waarden een dichtheid van 1023,3 kg/m^3 of 1,0233,g/cm^3, een s.g. van 1,0264 en een saliniteit van 35 promille, zijn bij 25 graden C precies hetzelfde zoutgehalte. Alleen de meet-/rekenmethode verschild. Alle waarden behalve saliniteit zijn ook nog eens afhankelijk van de temperatuur.
- Noordzeewater heeft een laag zoutgehalte, want de Noordzee (zeker hier voor de kust) is een kleine ondiepe zee waar heel veel rivieren in uitkomen. Ook kan door het weer en getij de saliniteit wisselen bij het verzamelpunt. Dus als je winkel het niet controleert en corrigeert, dan moet jij dat doen.

2.
- ik snap wat je bedoeld. In ATI EP zitten natuurlijk sporen elementen extra en in sommige zouten ook. dus Die 2 niet combineren.
- De keuze voor ATI EP te gebruiken is mede doordat ik zo min mogelijk waterwissels wil doen. Dit is een persoonlijke keuze I.V.m woon/werk levensstijl. Ik ben mij er van bewust dat dit met een nano lastiger is. Echter wil ik het eerst geprobeerd hebben. Als het niets wordt dan kunnen de waterwissels altijd nog :).

Alvorens doseren aan de orde komt, zal eerst moeten blijken of je voldoende nutriënten export kan realiseren met filtratie. Dat is op een nano het lastigst. Ik zag dat je al een salarias van plan was te gaan plaatsen, behalve dat een nano gewoon sneu is voor zo'n vis, ga je met zulk formaat vissen sowieso niet genoeg filtratie kunnen realiseren. Kijk even het dagboek van @Marcel oosterhof door, hij heeft afgelopen jaar doorlopen waar jij nu aan begint.

3.
- Van de epoxie had ik 0,0 verstand en deze was mij aangeraden. Hopelijk blijft het zitten zoals het zit. Het is gelukkig geen lastige constructie met hangende delen en/of veel druk/trek punten. De constructie bleef van zichzelf al zo staan zonder de epoxie. Die heb ik er extra tussen gefrommeld voor meer zekerheid.
- Ik heb levend steen gebruikt uit een grote goed draaiende bak van iemand anders. Ik wilde binnenkort 1 a 2 koralen toevoegen om alles op gang te brengen.

Prima. E.e.a. komt dan dus op gang, daar zijn geen koraaltjes voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
- De soort die jij daar hebt is de verkeerde. Zie:
- Er is geen koraalrif op deze aarde waar het water een dichtheid heeft van 1035 kg/m^3. Wel is het zo dat het water rond tropische riffen gemiddeld een saliniteit heeft van 35 promille.
- Er worden drie verschillende eenheden gebuikt om het zoutgehalte van zeewater weer te geven, dat zijn: dichtheid (kg/m^3, bijvoorbeeld 1023,3 of in g/cm^3 1,0233), specific gravity (heeft geen eenheid, bijvoorbeeld 1,0264), saliniteit (in ppt, promille of PSU allemaal andere woorden voor zo goed als hetzelfde, bijvoorbeeld 35). Alle hier genoemde waarden een dichtheid van 1023,3 kg/m^3 of 1,0233,g/cm^3, een s.g. van 1,0264 en een saliniteit van 35 promille, zijn bij 25 graden C precies hetzelfde zoutgehalte. Alleen de meet-/rekenmethode verschild. Alle waarden behalve saliniteit zijn ook nog eens afhankelijk van de temperatuur.
- Noordzeewater heeft een laag zoutgehalte, want de Noordzee (zeker hier voor de kust) is een kleine ondiepe zee waar heel veel rivieren in uitkomen. Ook kan door het weer en getij de saliniteit wisselen bij het verzamelpunt. Dus als je winkel het niet controleert en corrigeert, dan moet jij dat doen.



Alvorens doseren aan de orde komt, zal eerst moeten blijken of je voldoende nutriënten export kan realiseren met filtratie. Dat is op een nano het lastigst. Ik zag dat je al een salarias van plan was te gaan plaatsen, behalve dat een nano gewoon sneu is voor zo'n vis, ga je met zulk formaat vissen sowieso niet genoeg filtratie kunnen realiseren. Kijk even het dagboek van @Marcel oosterhof door, hij heeft afgelopen jaar doorlopen waar jij nu aan begint.



Prima. E.e.a. komt dan dus op gang, daar zijn geen koraaltjes voor nodig.
Wat is er precies zielig aan een salarias? Ik heb hier ook 1,5 jaar een salarias gehad in een effectief kleiner bakje. Nooit geen spatje aggressie en het beestje zwom altijd rustig rond. Nu in een 150 liter zie ik ook geen ander gedrag anders dan dat die meer graast omdat ik nu weer opstartalg
Heb.

Filtratie mag zeker omdat er hier gebruik word gemaakt van een sump geen probleem zijn lijkt me. Als ik het in een aio nano kon realiseren moet het hier met meer ruimte ook lukken toch?
 
Wat is er precies zielig aan een salarias? Ik heb hier ook 1,5 jaar een salarias gehad in een effectief kleiner bakje. Nooit geen spatje aggressie en het beestje zwom altijd rustig rond. Nu in een 150 liter zie ik ook geen ander gedrag anders dan dat die meer graast omdat ik nu weer opstartalg
Heb.

Filtratie mag zeker omdat er hier gebruik word gemaakt van een sump geen probleem zijn lijkt me. Als ik het in een aio nano kon realiseren moet het hier met meer ruimte ook lukken toch?

Een Salarias fasciatus (want dat is doorgaand de soort die men bedoeld) wordt zo’n 13cm, eten bijna nooit vervangend voer. In een kleine bak kunnen ze niet genoeg algen als voer vinden om gezond te groeien. Een bak van 60 liter is veel en veel te klein.

Er zijn talloze soorten blennies veel geschikter voor een klein aquarium die wel vervangend voer aannemen. Alleen al meerdere kleiner blijven Salarias soorten zoals bij voorbeeld de S. segmentatus.
 
Een Salarias fasciatus (want dat is doorgaand de soort die men bedoeld) wordt zo’n 13cm, eten bijna nooit vervangend voer. In een kleine bak kunnen ze niet genoeg algen als voer vinden om gezond te groeien. Een bak van 60 liter is veel en veel te klein.

Er zijn talloze soorten blennies veel geschikter voor een klein aquarium die wel vervangend voer aannemen. Alleen al meerdere kleiner blijven Salarias soorten zoals bij voorbeeld de S. segmentatus.

Ik ging uit van een Ramosus, die heb ik zelf zitten. Hier geeft het geen problemen.

Waarom zou een salarias zo belastend zijn voor de bak trouwens?
 
Ik ging uit van een Ramosus, die heb ik zelf zitten. Hier geeft het geen problemen.

Waarom zou een salarias zo belastend zijn voor de bak trouwens?
Niet meer dan een andere vis van dat formaat. Het gaat mij ook helemaal niet om de Salarias, maar om de keuze van een vis van dat formaat voor een bakje van 60L.

Meestal willen mensen toch wel meer dan een vis. Als 13 cm moet kunnen, dan kan een dwergkeizer er ook wel bij. En een schooltje blauw groene juffers ook wel, want die worden maar half zo groot...
(ik overdrijf nu even, ik denk niet werkelijk dat de topic starter dit van plan is)

Maar waarom ben ik nu eigenlijk met jou deze discussie aan t voeren in andermans dagboek?

Mijn doel met de opmerking was om iemand te wijzen op een ongelukkige keuze en daarmee te prikkelen om misschien die keuze te heroverwegen en mogelijk enige verwachtingen bij te stellen.
 
Niet meer dan een andere vis van dat formaat. Het gaat mij ook helemaal niet om de Salarias, maar om de keuze van een vis van dat formaat voor een bakje van 60L.

Meestal willen mensen toch wel meer dan een vis. Als 13 cm moet kunnen, dan kan een dwergkeizer er ook wel bij. En een schooltje blauw groene juffers ook wel, want die worden maar half zo groot...
(ik overdrijf nu even, ik denk niet werkelijk dat de topic starter dit van plan is)

Maar waarom ben ik nu eigenlijk met jou deze discussie aan t voeren in andermans dagboek?

Mijn doel met de opmerking was om iemand te wijzen op een ongelukkige keuze en daarmee te prikkelen om misschien die keuze te heroverwegen en mogelijk enige verwachtingen bij te stellen.

Omdat deze discussie (als we dit al een discussie kunnen noemen :) ) toch verhelderend kan werken voor de topicstarter. Maar ik snap je punt. Een 60 liter heeft zeker z’n limieten, ben ik helemaal met je eens.

@Chichi Ikzelf heb in mijn 60L nano de volgende bezetting gehad:
- Amphiprion Ocellaris (2x)
- Salarias Ramosus
- Pseudocheilinops ataenia
- Poetsgarnaal
- zee egel
- 3 heremietjes

Ook nog kort een citroenlipvis die eruit is gesprongen net als 1 van de clowntjes. Eigen domme schuld omdat er geen net op zat.

Ik moet wel zeggen dat ik nu ik alles in een 120 liter heb zwemmen ik merk dat de clown echt duidelijk geniet van de ruimte. Achteraf gezien was dit misschien niet de beste keuze. Vwb de salarias ramosus, die heb ik echt heel klein gekocht en is naar mijn idee mooi met de bak meegegroeid. De Pseudocheilinops ataenia is een echte aanrader, leuk visje met een mooi karakter :).
 
Bovenaan