Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Plaag??

Lee d'Oliveira

ZeewaterForum lid
Heb last van oranje “schilfertjes” die over men levend steen groeien. Heb er een paar uitgekregen en plat genepen. Geeft een oranje “inkt” achtige vlek. Met een fel
Zeegeurtje…iemand een idee? Heb het gevoel dat het leeft maar kan het niet met zekerheid zeggen.
 

Bijlagen

  • AE1F705B-65A7-44E9-882F-71EF5F80F69C.jpeg
    AE1F705B-65A7-44E9-882F-71EF5F80F69C.jpeg
    141,9 KB · Weergaven: 77
Heb last van oranje “schilfertjes” die over men levend steen groeien. Heb er een paar uitgekregen en plat genepen. Geeft een oranje “inkt” achtige vlek. Met een fel
Zeegeurtje…iemand een idee? Heb het gevoel dat het leeft maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Deze lijken op Convolutriloba retrogemma

https://www.melevsreef.com/articles/how-to-eliminate-flatworms-red-planaria (hier worden ze Red planaria genoemd maar volgens mij is het niet correct maar misvertanden met namen zie je vaak, niets aan de hand zolang je het dier in kwestie kan herkennen als worm en/of als plaag)
 
Deze lijken op Convolutriloba retrogemma

https://www.melevsreef.com/articles/how-to-eliminate-flatworms-red-planaria (hier worden ze Red planaria genoemd maar volgens mij is het niet correct maar misvertanden met namen zie je vaak, niets aan de hand zolang je het dier in kwestie kan herkennen als worm en/of als plaag)
Bedankt voor de feedback! Het klopt volledig wat je zei! Ze zijn ook ineens overal zichtbaar...dus heb Blue Life Flatworm RX besteld! Heb daar de meeste positieve reviews over gelezen. I keep it posted!
 
Bedankt voor de feedback! Het klopt volledig wat je zei! Ze zijn ook ineens overal zichtbaar...dus heb Blue Life Flatworm RX besteld! Heb daar de meeste positieve reviews over gelezen. I keep it posted!
Graag gedaan!
Ik ben heel benieuwd naar hoe het gebruik van dat middel uit zal pakken.
Succes daarmee!
 
Graag gedaan!
Ik ben heel benieuwd naar hoe het gebruik van dat middel uit zal pakken.
Succes daarmee
heb geprobeerd met Blue vet Rx (Blue life), heeft absoluut geen invloed! Heb de helft van de fles al gedoseerd maar het heeft niets uitgemaakt! Ik raad het niemand aan. Iemand een idee welk product wel doeltreffend is?
 
heb geprobeerd met Blue vet Rx (Blue life), heeft absoluut geen invloed! Heb de helft van de fles al gedoseerd maar het heeft niets uitgemaakt! Ik raad het niemand aan. Iemand een idee welk product wel doeltreffend is?
Misschien vindt je dit interessant om te lezen:





Ik heb deze wormen bestreden met Levamisole (vraag me niet naar de hoeveelheid, concentratie, ik dat het 10% was maar ik herinner me niet meer). Toen heb ik de koralen waar de acoels op zaten in een aparte emmer behandeld. In de emmer zat een pompje om het water te laten circuleren/mengen en de acoels lagen aan het einde van de behandeling ( een uurtje lang of zo) allemaal op de bodem.
Zeer effectief vond ik dat!
Alleen hadden ook andere diertjes last van dat middel zoals kleine slangsterretjes, slakjes en borstelwormen ( die zaten op/in de steen waar het koraal opgroeide.

Ik heb ook gelezen ( maar nog nooit kunnen ervaren) dat producten die lanthaan bevatten (om fosfaten te laten precipiteren) de acoels kunnen doden. Ook het doseren van een lanthaan chloride oplossing (vraag me niet naar de hoeveelheid) kan deze dieren doden. Ik meen begrepen te hebben dat Lanthaan een biocide is.
 
Bovenaan