Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Visbestand tips

Aquarium 2308

ZeewaterForum lid
Hallo Iedereen
Ik heb eens een vraag. Ik zou graag in mijn 2e bak het visbestand uitbreiden maar ik weet niet zo goed met wat. Er zijn super veel vissen die ik mooi vindt maar ik kan niet kiezen😅. Misschien dat jullie suggesties hebben? Wat zijn leuke, mooie of nuttige vissen volgens jullie?
Ik houdt van keizers, koraalvlinder, dokters en ook wat kleinere visjes zoals de gramma loreto.

Mijn bak is 180x100x60 cm en er zit totaal met sump +-1300 liter water in.

Visbestand nu is

Taeniura lymma (blauwpunt pijlstaartrog)
Oranje zandhapper
Gele lipvis
3 chromis viridis
Pomacanthus paru maat xs
Naso Elegans maat s

Niet veel dus...

Ik hoor graag wat jullie denken dat leuke vissen zijn.
 
3 chromis viridis
Dit is in mijn ogen een te kleine groep. Ik zou er 20 bij doen met een (of meerderen) groot vertakt koraalskelet waar ze zich in kunnen verstoppen.
Verder zou ik er een partner bij de zandhapper en een bij de gele lipvis bij doen.
 
Dit is in mijn ogen een te kleine groep. Ik zou er 20 bij doen met een (of meerderen) groot vertakt koraalskelet waar ze zich in kunnen verstoppen.
Verder zou ik er een partner bij de zandhapper en een bij de gele lipvis bij doen.
Dankjewel voor je reactie! Inderdaad het is een klein groepje. Ze komen nog uit mijn kleine bakje van 140 liter. Ik heb eraan gedacht om de groep uit te breiden maar ik twijfelde of dat verstandig was. Maar jij zou er zo 20 bij doen? Wordt het dan niet te veel? Gele lipvis kan ik er inderdaad wel een bij doen maar die moet dan niet te klein zijn want die rog gaat wel over het zand natuurlijk😅
 
Dankjewel voor je reactie! Inderdaad het is een klein groepje. Ze komen nog uit mijn kleine bakje van 140 liter. Ik heb eraan gedacht om de groep uit te breiden maar ik twijfelde of dat verstandig was. Maar jij zou er zo 20 bij doen? Wordt het dan niet te veel? Gele lipvis kan ik er inderdaad wel een bij doen maar die moet dan niet te klein zijn want die rog gaat wel over het zand natuurlijk😅
Graag gedaan!

20 of 15 (viridis ) . . . .. . je kan beter bepalen wat er beter in past, ook omdat jezelf aangeeft dat je vindt dat je niet veel vissen hebt of dat je nog ruimte hebt voor andere vissen.
Bedenk wel dat er in de loop van tijd de Taeniura, Pomacanthus en Naso best groot zullen worden en die hebben ook ruimte nodig.
Laat staan de belasting van het water.
Met grotere vissen zullen de Chromissen ook waarschijnlijk zich leuk (natuurlijk) gedragen, meer (redelijk) als groep blijven en eieren gaan afzetten ( bijna iedere of iedere dag).
De keuze is aan jou om het te proberen.
Ik vraag me af waarom een zandhapper bij zo'n rog?
Zal er de rog wel voor zorgen dat de bodem wat netter blijft?
Of vind je de zandhapper mooi
of noodzakelijk?
 
Graag gedaan!

20 of 15 (viridis ) . . . .. . je kan beter bepalen wat er beter in past, ook omdat jezelf aangeeft dat je vindt dat je niet veel vissen hebt of dat je nog ruimte hebt voor andere vissen.
Bedenk wel dat er in de loop van tijd de Taeniura, Pomacanthus en Naso best groot zullen worden en die hebben ook ruimte nodig.
Laat staan de belasting van het water.
Met grotere vissen zullen de Chromissen ook waarschijnlijk zich leuk (natuurlijk) gedragen, meer (redelijk) als groep blijven en eieren gaan afzetten ( bijna iedere of iedere dag).
De keuze is aan jou om het te proberen.
Ik vraag me af waarom een zandhapper bij zo'n rog?
Zal er de rog wel voor zorgen dat de bodem wat netter blijft?
Of vind je de zandhapper mooi
of noodzakelijk?
Ja ik vindt een schooltje wel grappig om te zien deze blijven ook met zijn 3e bij elkaar. Ik vindt het te rustig nu. De naso is bang voor mensen dus als je er echt dichtbij komt is hij weg. Maar die zit er nog maar 2 weken in en dat wordt steeds beter. De paru is natuurlijk een heel klein visje wat vooral tussen en langs de stenen zwemt nu.

Zandhapper snap ik je inderdaad helemaal. Maar ik had eerst die zandhapper erin gedaan en niet nagedacht dat dat misschien niet handig zou zijn met een rog. En uitvangen is ook geen optie en dus zit hij er nog in. Doet het overigens prima tot nu toe samen met de rog.
 
Ja ik vindt een schooltje wel grappig om te zien deze blijven ook met zijn 3e bij elkaar. Ik vindt het te rustig nu. De naso is bang voor mensen dus als je er echt dichtbij komt is hij weg. Maar die zit er nog maar 2 weken in en dat wordt steeds beter. De paru is natuurlijk een heel klein visje wat vooral tussen en langs de stenen zwemt nu.

Zandhapper snap ik je inderdaad helemaal. Maar ik had eerst die zandhapper erin gedaan en niet nagedacht dat dat misschien niet handig zou zijn met een rog. En uitvangen is ook geen optie en dus zit hij er nog in. Doet het overigens prima tot nu toe samen met de rog.
Bij die naso zou ik nog een dokter zetten, je zal zien dat hij dan veel meer naar voren komt en minder bang is doordat hij andere vissen ziet. Sohal of lineatus😉
 
Kun je eens een foto van de bak laten zien? Afhankelijk van de inrichting zijn sommige opties beter geschikt dan andere...
 
Kun je eens een foto van de bak laten zien? Afhankelijk van de inrichting zijn sommige opties beter geschikt dan andere...
Ja zeker ik heb wel een foto. Dit is van alle 3 de kanten
 

Bijlagen

  • 20210324_174452.jpg
    20210324_174452.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 49
  • 20210324_174631.jpg
    20210324_174631.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 49
  • 20210324_174702.jpg
    20210324_174702.jpg
    152,6 KB · Weergaven: 49
Hoeveel zou je er dan nemen in mijn formaat bak?
Ik heb een groep van 16 chromissen en een groep van 10 anthiassen. Ik denk dat dit bij jou ook prima zal gaan? Het geeft echt heel veel leven en beweging in de bak.
Ik zelf zit nog eens te denken aan een grote groep kaudernis misschien simpel/gewoon maar toch ook wel leuk.
 
Wellicht een groepje gramma's? Heb ze een tijdje gehad, prachtige visjes. Lijkt me nog mooier in een flink groepje.
Eventueel een dwergkeizer? Of een paar. Zijn niet helemaal reef safe. (Betrap die van mij (Bispinosa) regelmatig op snoepen van de koraaltjes in mijn bak). Al las ik wel dat in koppel verband de kans kleiner is dat ze aan je koralen zitten. Of een andere 'kleinere' keizer zoals de navarchus of diacanthus.
 
Wellicht een groepje gramma's? Heb ze een tijdje gehad, prachtige visjes. Lijkt me nog mooier in een flink groepje.
Eventueel een dwergkeizer? Of een paar. Zijn niet helemaal reef safe. (Betrap die van mij (Bispinosa) regelmatig op snoepen van de koraaltjes in mijn bak). Al las ik wel dat in koppel verband de kans kleiner is dat ze aan je koralen zitten. Of een andere 'kleinere' keizer zoals de navarchus of diacanthus.
Als ik de database volg zijn gramma's enkel solitair of als koppel te houden, of hebben we het over verschillende dieren?

Naast wat goed bij je rif past dien je de afweging te maken wat je precies wilt; moeten ze perse reefsafe zijn of durf je de gok te wagen bijvoorbeeld. Koraalvlinders en keizers zijn namelijk niet altijd reefsafe waar dokters dat naar mijn weten vaker wel zijn. Anthiassen zijn ook leuk maar zijn fanatieke zwemmers en dus ook eters waarbij je dus vaak moet voeren en/of een voederapparaat dient aan te schaffen.

Bij de samenstelling van mijn bestand heb ik de database van www.liveaquaria.com gebruikt waarbij je bij 'Marine fish' redelijk wat filters hebt om een selectie te maken.
 
Wellicht een groepje gramma's? Heb ze een tijdje gehad, prachtige visjes. Lijkt me nog mooier in een flink groepje.
Eventueel een dwergkeizer? Of een paar. Zijn niet helemaal reef safe. (Betrap die van mij (Bispinosa) regelmatig op snoepen van de koraaltjes in mijn bak). Al las ik wel dat in koppel verband de kans kleiner is dat ze aan je koralen zitten. Of een andere 'kleinere' keizer zoals de navarchus of diacanthus.
Groepje gramma komt inderdaad ook op het lijstje. Weet alleen niet precies hoeveel ik er dan moet nemen. Dwergkeizer kan ook. Reef safe hoeft niet hoor daar maak ik me niet zo druk om. Pygo staat ook op het lijstje. Alleen dan wel uit de rode zee dus dat is even afwachten wanneer die er zijn.
 
Als ik de database volg zijn gramma's enkel solitair of als koppel te houden..

Naast wat goed bij je rif past dien je de afweging te maken wat je precies wilt; moeten ze perse reefsafe zijn of durf je de gok te wagen bijvoorbeeld. Koraalvlinders en keizers zijn namelijk niet altijd reefsafe waar dokters dat naar mijn weten vaker wel zijn. Anthiassen zijn ook leuk maar zijn fanatieke zwemmers en dus ook eters waarbij je dus vaak moet voeren en/of een voederapparaat dient aan te schaffen.

Bij de samenstelling van mijn bestand heb ik de database van www.liveaquaria.com gebruikt waarbij je bij 'Marine fish' redelijk wat filters hebt om een selectie te maken.
Gramma kun je prima in een groep houden zeggen ze dus dat ga ik ook doen. Reef safe maakt mij niet uit. Ik heb al een keizer en daar wil ik er zeker nog wel een of meerdere van bij. Dankjewel voor de link. Die ga ik zeker eens bekijken
 
Wat denk je van een groepje anthiassen in plaats van chromis?
Hartstikke leuk!
Ook al je geen roofvissen hebt die daarop gaan jagen hebben ze wel genoeg schuilplaatsen nodig om zich terug te kunnen trekken, tussen de rotsen en het koraal. Dit geldt natuurlijk ook voor de Chromis viridis
 
Hartstikke leuk!
Ook al je geen roofvissen hebt die daarop gaan jagen hebben ze wel genoeg schuilplaatsen nodig om zich terug te kunnen trekken, tussen de rotsen en het koraal. Dit geldt natuurlijk ook voor de Chromis viridis
Nee roofvissen heb ik niet. Ja de rog maar die eet die vissen (nog🤣) niet op. Schuilplaatsen zijn er genoeg
 
Bovenaan