Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraag over kardinaalbaars

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Beste leden,

ik heb 2 kardinaalbaarzen waarvan er 1 aan het doodgaan is.
ik ben een dierenvriend en heb het beste met deze beestjes voor:

Als er straks 1 overblijft (ze waren een koppel het vrouwtje gaat dood) is dat dan zielig voor het mannetje dat achterblijft maw moet je er dan 1 nieuwe bijzetten of kunnen deze vissen ook prima solitair leven
 
Kauderni: ik ben niet goed in het sexen daarvan, maar volwassen dieren van hetzelfde geslacht (zeker twee mannen) levert meestal strijd op. Het mooiste is een ander exemplaar bijplaatsen.

Stervende vis: ik raad je aan de vis te verwijderen en met een scherp keukenmes de kop af te hakken. Niet leuk, maar je bespaart het dier een lijdensweg. Jouw leed weegt niet op tegen het leed dat je het dier bespaart. Een scherpe schaar volstaat ook. Dit is beslist de meest humane wijze om een aquariumvis te doden. Bevriezen et cetera is beslist NIET diervriendelijk.
 
Kauderni: ik ben niet goed in het sexen daarvan, maar volwassen dieren van hetzelfde geslacht (zeker twee mannen) levert meestal strijd op. Het mooiste is een ander exemplaar bijplaatsen.

Stervende vis: ik raad je aan de vis te verwijderen en met een scherp keukenmes de kop af te hakken. Niet leuk, maar je bespaart het dier een lijdensweg. Jouw leed weegt niet op tegen het leed dat je het dier bespaart. Een scherpe schaar volstaat ook. Dit is beslist de meest humane wijze om een aquariumvis te doden. Bevriezen et cetera is beslist NIET diervriendelijk.
Hij is vrij snel uit zich zelf dood gegaan
Wat mij bevreemdt is die rare plek op zijn lichaam
Het is open ....
7FAF7119-2A60-4EF9-AB6E-F3F1EF1BBD70.jpeg
 
Oei, misschien toch een aanval van een andere vis. Had hij dit al direct toen hij slechter werd of is hij geleidelijk in verval gekomen?
 
Hij is vrij snel uit zich zelf dood gegaan
Wat mij bevreemdt is die rare plek op zijn lichaam
Het is open ....
Bekijk bijlage 549413

Dingen gebeuren . . . ...
Het zou kunnen dat de fridmani ging happen toen ie zag dat de kauderni zwakker werd.
Dat kan ik me niet 1,2,3 voorstellen van zo'n een vis maar in zo'n nano bak kan misschien mogelijk zijn.
En vergeet niet, fridmani's zijn klein maar ze hebben wel scherpe tandjes.
De ruimte is dan beperkt en fridmani zowel kauderni's zijn territoriaal (of ze vinden het fijn een beetje op dezelfde plek terug te keren).


Ik denk dat een kauderni ook solitair kan leven maar als stel vind ik ze veel beter.
Hieronder kun je lezen/zien hoe je mannetjes en vrouwtjes herkent.

https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/kauderni-man-of-vrouw.144375/


En of het wel verstandig een nieuwe kauderni erbij te doen , dat is ook de vraag.
Als je ziet dat zo'n visje als een fridmani zich agressief gedraagt tegen medebewoners (of in dit geval tegen de kauderni) hoeft dat niet meteen een probleem te zijn maar dat zou wel kunnen worden mettertijd.
Stress hoeft niet altijd heftig te zijn maar kan zich manifesteren beetje bij beetje, dag in dag uit en het is soms niet makkelijk om dat te herkennen.
 
Een nadeel van een nanobakje is inderdaad dat natuurlijk gedrag namelijk een territorium vormen al snel leidt tot weinig tolerantie naar elkaar
Ik heb bewust mijn bezetting laag gehouden mezelf echt ingelezen of deze soorten geschikt zijn voor een nano en elkaar verdragen

mijn bezetting is
1 x fridmani
1 x gele goby
2 x kardinaal baars (nu dus maar 1)

maar dan nog is het lastig
De fridmani beschermt zijn territorium onwijs fel en duldt geen enkele vis in zijn area zelfs mijn mitraxkrab valt hij direct aan als hij daar komt.
gele goby huppelt door de hele bak en ondervind met de andere bewoners enkel probleem

de kardinaalbaarzen werden steeds meer verdrongen naar een hoek en hadden ongeveer 25% van het bakje beschikbaar vrij klein dus voor redelijk grote vissen. De fridmani eist constant 75% van de bak op terwijl hij veel kleiner is.

Wat ik vaak zie en zag is dat de fridmani hapte naar de kardinaalbaarzen als ze probeerden uit de hoek te komen. Ik denk dat stress en verminderde weerstand dus de oorzaak is geweest

tja en daar zit je dan als dierenvriend terecht geef je aan dingen gebeuren maar ik heb er gewoon een knoop van in mijn maag. ik vind het triest voor de nog levende kardinaalbaars en ben bang dat hem het zelfde lot ondergaat
ik heb die fridmani al een paar keer geprobeerd te vangen maar dat is onbegonnen werk hij kan met zijn slanke lichaam in elk klein holletje van het reefrock kruipen en is megasnel.
Ik zou dan mijn hele inrichting moeten afbreken en dat wil je ook niet.
dat machteloze gevoel bederft momenteel een beetje mijn plezier. Natuurlijk maken we allemaal mee dat een koraaltje afsterft of je waterwaarden uit balans zijn dat is allemaal te overzien en komt wel weer goed. Maar vissen die elkaar het leven zuur maken op leven en dood dat vind ik onwijs lastig om te zien.
 
Een nadeel van een nanobakje is inderdaad dat natuurlijk gedrag namelijk een territorium vormen al snel leidt tot weinig tolerantie naar elkaar
Ik heb bewust mijn bezetting laag gehouden mezelf echt ingelezen of deze soorten geschikt zijn voor een nano en elkaar verdragen

mijn bezetting is
1 x fridmani
1 x gele goby
2 x kardinaal baars (nu dus maar 1)

maar dan nog is het lastig
De fridmani beschermt zijn territorium onwijs fel en duldt geen enkele vis in zijn area zelfs mijn mitraxkrab valt hij direct aan als hij daar komt.
gele goby huppelt door de hele bak en ondervind met de andere bewoners enkel probleem

de kardinaalbaarzen werden steeds meer verdrongen naar een hoek en hadden ongeveer 25% van het bakje beschikbaar vrij klein dus voor redelijk grote vissen. De fridmani eist constant 75% van de bak op terwijl hij veel kleiner is.

Wat ik vaak zie en zag is dat de fridmani hapte naar de kardinaalbaarzen als ze probeerden uit de hoek te komen. Ik denk dat stress en verminderde weerstand dus de oorzaak is geweest

tja en daar zit je dan als dierenvriend terecht geef je aan dingen gebeuren maar ik heb er gewoon een knoop van in mijn maag. ik vind het triest voor de nog levende kardinaalbaars en ben bang dat hem het zelfde lot ondergaat
ik heb die fridmani al een paar keer geprobeerd te vangen maar dat is onbegonnen werk hij kan met zijn slanke lichaam in elk klein holletje van het reefrock kruipen en is megasnel.
Ik zou dan mijn hele inrichting moeten afbreken en dat wil je ook niet.
dat machteloze gevoel bederft momenteel een beetje mijn plezier. Natuurlijk maken we allemaal mee dat een koraaltje afsterft of je waterwaarden uit balans zijn dat is allemaal te overzien en komt wel weer goed. Maar vissen die elkaar het leven zuur maken op leven en dood dat vind ik onwijs lastig om te zien.
Spijtig genoeg is dit in het zoutwater veel erger dan in zoetwater gebeuren. Het is echt veel inlezen en vooral veel en op zoveel mogelijk plaatsen uitleg vragen, bundelen en vergelijken met lectuur die je vindt. Ik moet eerlijk zijn Tanne zijn boeken en ook als je een antwoord krijgt van Tanne dan voel je dat deze mens weet wat hij zegt. Het moeilijkste in deze hobby is mensen vinden die je kan vertrouwen in hun raad geven en geloof me ik heb het hier meer dan eens gezien. Info via forums krijgen is enorm moeilijk want niemand kent op dat moment jou situatie of hoe je aquarium erbij staat. Het kleinste ding waar wij bij denken dat kn het niet zijn, daar moet je het soms gewoon zoeken. Maar, zeer belangrijk. Zorg dat je zoveel mogelijk info krijgt (voor je koopt), geloof niet alles wat ze schrijven, controleer iedereen door de juiste lectuur te raadplegen. Google kan hierin echt je vriend zijn hahaha.
 
Je kunt natuurlijk een flesseval proberen.
neem een 1/2 liter petflesje , snijdt hier de bovenzijde vanaf en plaats deze omgedraaid (dus met de oorspronkelijke opening )
weer in de fles.
plaats deze weer in je aquarium , liefst met iets eetbaars ...en afwachten......


 
Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk een flesseval proberen.
neem een 1/2 liter petflesje , snijdt hier de bovenzijde vanaf en plaats deze omgedraaid (dus met de oorspronkelijke opening )
weer in de fles.
plaats deze weer in je aquarium , liefst met iets eetbaars ...en afwachten......


Hee dit ga ik eens proberen bedankt
 
Hee dit ga ik eens proberen bedankt
Wij hadden drie cardinaal baarsjes en daar was er ook 1 duidelijk erg dominant naar een andere. Met genoeg geduld hebben we uiteindelijk de meest dominante uitgevangen en naar de lfs terug gebracht. Vooral geduld was in ons geval de sleutel. De andere zijn een koppeltje geworden en we zijn op het moment twee babies aan het zien opgroeien.
De visval met zo een flesje hebben we een keer gebruikt om een pepermunt garnaal te vangen en ook dat was een hoop wachten en ook proberen op het moment dat de garnaal actief was (in de nacht).
Als ik jou verhaal zo lees zou ik persoonlijk kiezen om de agressor er uit te halen, los van of die de oorzaak was van het stergeval heb ik het idee dat die veel te veel het gedrag van anderen beinvloed en dat zou ik jammer vinden.

Disclaimer: Ik ben ook nog maar een maand of 10 bezig. Dit is slechts mijn beperkte ervaring.
 
Bovenaan