Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ngdv’s RSR Reef

Ngdv

ZeewaterForum gebruiker
Na een lange tijd gestopt te zijn begon het toch weer te knagen en ben ik in maart weer begonnen met de hobby. Hierbij was het plan om het in eerste instantie klein/simpel te houden. Maaaaaar zoals meeste wel weten loopt dat al weer snel uit de hand haha.
Ik heb hiervoor ook een dagboek gehad. Die is hier te vinden: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/ngdvs-rsr-250-reef.170547/

maar we zijn alweer een aantal jaar verder sinds mijn laatste dagboek. En zal hier gaandeweg wat dingetjes op posten.

Begin
Het begon heel bescheiden om een kleine 170L diamond legato te nemen en daar wat LPS en misschien een stylotje of 2.

2017BBE4-7BD8-4BE6-B041-5075DA78326B.jpeg
6EF382DE-1545-495C-916E-6A19108377DA.jpeg

Hierna was het vullen met kraanwater, alles schoonmaken, leeg halenvullen met osmose en daarvan zeewater maken. Dit heb ik toen gedaan met DSR custom reef zout. Daarna gingen we de scape opbouwen.
5061D4AC-E6D4-48EB-9EF7-0DF565AB62F6.jpeg
3F0592C9-468F-4B41-A314-97F9A1FD7584.jpeg

37BCB850-298D-4F63-91C8-BB3918AAE71E.jpeg
hierna kwam het wachten wachten en wachten. De opstart phase begonnen met bacteriën van microlift special blend en een klein stukje levend steen.
De andere diertjes vonden het wachten ook wel erg lang duren.

906CE96B-31E7-4CBD-856B-99955A66E432.jpeg

na 7-8 weken was de nitriet en ammoniak piek voorbij en was het tijd voor de eerste bewoners

37BCB850-298D-4F63-91C8-BB3918AAE71E.jpeg

Voor nu was dit het even, maar inmiddels zijn we al een stuk verder! Andere bak, andere techniek😁
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal gaat verder.
Nou waren we dus op het punt dat we de bak een beetje mochten vullen. Hier en daar kwamen en stukjes bij en Al snel merkte ik dat een apparaat zoals de Alkatronic toch wel heel handig was om je KH stabiel te houden.

6DF0F446-64F0-45F9-96BB-1CD56F096AF3.jpeg
E668D120-6929-4FE8-8885-7F167D6B8E1D.jpeg

Reefer 300XL
Hierna begon het toch wel weer te kriebelen om een groter aquarium te nemen. Na wat rond kijken en wat meten is de keuze gevallen op een Redsea Reefer 300XL. Hier viel de keuze wel weer om het aquarium op een andere plek te plaatsen. Netjes naast de bank waar de vorige Red Sea reefer 250 ook stond. En bij een nieuw aquarium hoort ook een nieuwe scape!
669CC4BD-A1F9-4AF4-B7AE-5B4E3E86D3C7.jpeg
494B683E-1072-43C9-932D-40DAD4B93F9D.jpeg
Nu was het nog even wachten op een lamp. Had besloten om de lamp aan de linker kant te doen en tijdelijk daar ook mijn koralen te huizen totdat de andere lamp binnen was.
met het verhuizen nagenoeg geen problemen ondervonden, klein beetje alg maar verder was alles wel prima.

Hier alvast wat foto’s van een 3 tal koralen

DFC33113-8341-4D51-A09A-F7B98CC425F5.jpeg

AA13B3C2-FD20-43E6-808F-B0FF3199C7DC.jpeg

82D42581-0F25-4CFC-BC74-6D3F4DF1EBAC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dino’s
Ik heb een maand na alles over gezet te hebben te maken gehad met een lichte vorm van dino’s, een laag fosfaat gehalte en een hoog nitraat gehalte.
mijn fosfaat bleef hangen op 0 , nitraat ging naar 25. Het fosfaat is natuurlijk gaan bufferen in het steen. Waarbij het met toevoegen ook zo weer weg was. Het gevolg daarvan was dat me nitraat niet wou zakken. En het gevolg daarvan was een dino uitbraak op de zand/steen(Laten onderzoeken door een LFS). Tot mijn geluk/verbazing bleven de dino’s aardig beperkt. Alhoewel ik het wel elke dag met een spuit allemaal wegspoot en om de 2 dagen mijn powerfilter moest vervangen. Dit neemt niet weg dat de oorzaak er nog steeds was. Een slechte verhouding in Po4 en no3, 0 vs 25.
En ja hoe ging ik dat nou oplossen. Immers had ik al best een bestand opgebouwd. En voeren deed ik al weinig. Daarbij kwam er ook niks uit me afschuimer zetten.

hoe ik het uiteindelijk heb aangepakt / heb overwonnen voor nu.
1: alles dagelijks afspuiten met een turkey vaster. En het zand omwoelen.
2: powerfilter, elke 2 dagen watten vervangen.
3: grote dosis met Po4 dagelijks en verspreid over de dag.
4: rust, accepteren dat de komende maand me zand wellicht nog bruin zal zijn en me niet laten verleiden tot super producten of black outs. Want voor mij was het tot nu toe alleen nog bruin zand en steen.

Op de onderstaande foto zie je nog de bruine plekjes op het zand. Dit was na een uur of 2 na het omwoelen weer terug.
B6903043-BA6C-4C29-89AB-623D8CD9AA3C.jpeg

Nitraat
Dat was nog wel even een strijd. Mijn nitraat was op gaan lopen bij het doseren van redsea AB+. Heel mooi product maar denk persoonlijk dat ik teveel heb toegevoegd per keer en dat veel ook verloren is gegaan en dus omgezet is in nitraat. Dit kreeg ik ondanks dat me Po4 rond de 0,03-0,04 zat niet omlaag. Carbon vs 5 ML per dag en er gebeurde niks, ook niet na het stoppen van de AB+
Oké er kwam een product op de markt met de naam Reef Fuel, en kwam toch wel steeds meer voorbij dat dit product eigenlijk deed was het moest doen. Echter was het wel een 2 in 1 oplossing. Po4 en no3... tsja..... Po4 was al laag.
dus misschien maar is handig om een doseer unit erbij te halen om dat allemaal een beetje in goede banen te laten verlopen. En hier kwam toen de dosetronic. Een mede Aquarian waar ik heel toevallig ook mijn oude redsea reefer 250 van over had genomen had een dosetronic te koop. Mooie prijs, betrouwbare verkoper, vriendin over gehaald. En daar was ie dan. Alles snel ingesteld met hulp van me maatje @Wouter 5th . Die trouwens een geweldige service verleent voor focustronic!

reef fuel eronder , Po4+ verdunt en eronder gezet. En met een mooie steady Po4 van tussen de 0,03 en 0,05 zag ik het nitraat dalen. Ik doseerde 3 ML op 300L en 2,5 week later was me nitraat 1. Van 25 naar 1 wat Carbonvs maar niet lukte ondanks het toevoegen van Po4+. Heel tevreden over dit product.
B80B67FA-75C5-4904-97F9-965E2F6981A2.jpeg
1006EC25-0931-4F0B-AF08-8C574FF08C83.jpeg

Hitte
Wat niet echt had bijgedragen tijdens het naar beneden halen van me nitraat was dat er ook nog eens een hittegolf aan kwam. Op een flat werd dat al snel 30-32 graden. Aquarium: 27-28 graden. Allemaal fans erop maar dit hielp ook maar een klein beetje. Mobiele airco aangeschaft, maar dit deed ook weinig tot niks.
dus helaas wat stukjes verloren. Een mooie stukje spath, mijn Monti platen werden helemaal wit, 2 tenuis begon wit te worden, en de groei leek wel te stagneren. Gelukkig duurde het niet al te lang. Lastige is dat ik weinig tot geen plek heb voor een koeler. En met 32 graden een koeler hebben die warme lucht nog warmer maakt zag ik ook niet echt zitten. Maar voor de volgende zomer staat hier een koeler. Dan is het maar voor een paar weken even wat “lelijker” in de woonkamer. Kan het niet weer aanzien dat er stukken weg zie trekken.
De crafted montipora plaat is trouwens wel weer helemaal bijgetrokken en groeit als een speer nu.
 
Interessant om te lezen! Wat gebruik je verder nog qua methode naast de Reef fuel?
Jazeker, draai op full DSR. Eigenlijk altijd al gedaan en dat bevalt eigenlijk wel goed. Alleen de Carbon vs is me nooit echt goed gelukt omdat werkende te krijgen. Vandaar de uitstap naar Reef fuel.
 
Groei en herstel
Na de nitraat was het aan de koralen om bij te komen en te groeien. Dit gebeurde ook, alleen de nieuwe spath is bruin geworden en is nog niet terug gekomen op kleur. De montipora plaat daarintegen was helemaal wit en was er onder blauw licht met een filter nog een heel klein beetje een vage groen/rode kleur te zien. Nu is die eindelijk weer helemaal op kleur en zit er een hele mooie groei in.
B28D8DCF-1711-4E1D-B9C8-4B855E55AACB.jpeg
E636824E-087B-46FC-8D0D-6408A3629670.jpeg


dit geld ook voor een Montipora plaat die al een tijdje helemaal wit was. Ik had het als een verloren stukje beschouwd maar tot mijn verbazing, zit er een klein stukje aan wat nu weer rood aan het kleuren is. De rest van het koraal heeft het niet overleeft.

trachy’s willen het op een of andere manier niet geweldig doen. Ik heb er 2 gehad die allebei ineens wegtrokken en een daarvan vertoonde ook rare harde soort groen/blauwe puisten.
Alle andere LPS dhet prima.

D2972BA5-3F65-477B-9034-D171DECB168F.jpeg00BDDA2F-0207-403E-A377-53390B204D5A.jpeg

5C20A95A-40B1-482E-8C13-DE4507B76432.jpeg

Techniek en de nieuwe coralcares
Onderhand is er kwa techniek het een en ander veranderd. Te beginnen met wat er nog wel over is van de legato 170. natuurlijk de alkatronic en daarbij is er ook de bubble king mini 160 over gebleven. De rest van de techniek heeft plaats gemaakt voor een upgrade. Beide gyre’s 130 en 230 zijn vervangen voor 2 Gyre 330’s. Altijd super blij geweest met de maxspects. En met de 3 series is onderhoud ook weer een stuk makkelijker geworden en zijn een heel stuk stiller.

nou komen we bij de opvoer pomp, de Jebao had plaatst gemaakt voor een red dragon 4500 supersilence, en die heeft weer plaats gemaakt voor een red dragon 80watt met controller. Deze draait nu op 44 wat en dat bevalt prima.

De Jebao doseer pomp heeft plaats gemaakt voor een dosetronic en samen me de alkatronic is dat natuurlijk het ultieme duo.

de lampen.. er stonden 2 hydra’s op maar merkte dat ik met het overgrote deel van sps het net niet fijn genoeg vonden. Toen heb ik er een prime HD bij genomen en toen ging het al wat beter. Uit eindelijk een par meting gedaan en daaruit bleek dat het net iets beter kon. Een dag later kwam er een mooie gen 2 coralcare beschikbaar 2de hands. Die kon ik natuurlijk niet laten liggen. En ook maar besloten om er dan maar 2 te nemen voor een volledige dekking. En wat ben ik blij met de verandering! De koralen beginnen echt als paddestoelen te groeien. De lamp hangt er nu een anderhalf maand op, met een 2 weken acclimatisatie.

48AC3260-49B6-4EBC-BC90-02A701EE59BE.jpeg
A7738635-40F5-433E-9D69-23B353689E08.jpeg
 
Mooie upgrades Nigel! In korte tijd heb je toch weer triple A techniek in huis! En triple A koralen zag ik al! ;-)
 
Mooie upgrades Nigel! In korte tijd heb je toch weer triple A techniek in huis! En triple A koralen zag ik al! ;-)
Thanks! jazeker, kon het niet laten haha. Denk niet dat er kwa techniek nog iets is wat ik zou willen upgraden. Hooguit me apex nog wat uitbreiden met wat sensoren.
 
Bedankt voor het delen van je verhaal over dino's, ik precies hetzelfde helaas. Hoeveel po4 heb je gegeven per dag, je schreef 'grote dosis' ik doe dat nu ook, maar ik wil ook weer niet overdoseren, mn nitraat is dan weer niet hoog, namelijk 2 maar po4 0
 
Bedankt voor het delen van je verhaal over dino's, ik precies hetzelfde helaas. Hoeveel po4 heb je gegeven per dag, je schreef 'grote dosis' ik doe dat nu ook, maar ik wil ook weer niet overdoseren, mn nitraat is dan weer niet hoog, namelijk 2 maar po4 0
Leuk dat je meeleest! Ik gaf ongeveer 5 ML per dag op 300L. Daarbij heb ik ook wel is een meting gedaan 1-2 uur later om vervolgens weer 2-3 ML toe te voegen. Uit eindelijk kwam
Het een beetje omhoog. Nog wel schommelend en trok heel snel weer naar 0. Maar na 2-3 weken bleef het stabiel. Wel testen ik echt om de dag met me Hanna checker. Om ervoor te zorgen dat ik niet ineens een veel te hoog po4 had.
 
Leuk dat je meeleest! Ik gaf ongeveer 5 ML per dag op 300L. Daarbij heb ik ook wel is een meting gedaan 1-2 uur later om vervolgens weer 2-3 ML toe te voegen. Uit eindelijk kwam
Het een beetje omhoog. Nog wel schommelend en trok heel snel weer naar 0. Maar na 2-3 weken bleef het stabiel. Wel testen ik echt om de dag met me Hanna checker. Om ervoor te zorgen dat ik niet ineens een veel te hoog po4 had.
Thanks! Van welk merk voegde je toe?
 
Ik heb dit aquarium in het echt mogen aanschouwen, de fotos doen het geheel geen eer. In het echt een hele gave bak!
 
Top, heb ik dus ook een 300l dus dat geeft wel een aardige richtlijn. Ik hoop dat dat hier ook gaat werken. Ik hoor graag of bij jou de dino's wegblijven.
Tot nu toe blijft alles weg gelukkig.
Ik heb dit aquarium in het echt mogen aanschouwen, de fotos doen het geheel geen eer. In het echt een hele gave bak!
Foto’s doen het zeker geen eer aan. Ga ergens deze week een Spiegelreflex halen. Dan zullen hopelijk de foto’s wat mooier worden! Maar bedankt voor het compliment 😁
 
Paar foto’s van vandaag. 141E545C-3625-4009-A923-5C4F5728C717.jpeg
CC2AB888-ABE0-4A68-8F12-84450D75465B.jpeg
8D24A3AF-2CAD-48B2-BC5D-3C56D3C133AB.jpeg
 
Bovenaan