Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Oeps..andere soort gekregen, wat nu?

SKT

Duiker en Reefer
Ik dacht gister een mooie Opistognathus Randalli gekocht te hebben bij één van onze speciaalzaken. In de winkel was er al wat verwarring ontstaan omdat ik zelf in het dier geen randalli herkende (en gezien de stresskleuren durfde ik dit zelf ook niet 100% zeker te concluderen), maar de verkoper verzekerde mij na navragen bij zijn collega dat dit toch de randalli moest zijn. Aangezien de vis anders veel te goedkoop geprijst zou zijn (andere optie was de castelnaui). Zo gezegd zo gedaan en diertje meegenomen.

Zit ondertussen in de bak en heeft een holletje gegraven pal bij de voorruit, nu de vis geen stresskleuren meer heeft is hij praktisch oranje van kleur en heeft geen zwarte kap op zijn kop, je raad het al exact de kleur samenstelling van de Opistognathus castelnaui. Nu zou ik normaliter denken, ach deze is ook mooi, hij doet het goed en is ook nog eens duurder dus wat is het probleem. Maar deze soort blijkt dus 25 cm groot te worden tegenover 14 cm bij de Randalli.

De bak is een Reefer 250 (90x53x50) waarin ik wat vis heb zitten zoals een dwergkeizer, gramma loreto's, halfwas poetsgarnalen dat soort spul. Ik ben bang dat meneer op termijn dit gaat zien als voer gezien het formaat bek waarover hij bezit. Heeft er iemand ervaring met deze soort en kan die mij iets vertellen over het combineren van vis hiermee? Hij is nu nogmaar een cm of 8.

Uitvangen zal ook een drama worden gezien mijn scape..


 
Ik dacht gister een mooie Opistognathus Randalli gekocht te hebben bij één van onze speciaalzaken. In de winkel was er al wat verwarring ontstaan omdat ik zelf in het dier geen randalli herkende (en gezien de stresskleuren durfde ik dit zelf ook niet 100% zeker te concluderen), maar de verkoper verzekerde mij na navragen bij zijn collega dat dit toch de randalli moest zijn. Aangezien de vis anders veel te goedkoop geprijst zou zijn (andere optie was de castelnaui). Zo gezegd zo gedaan en diertje meegenomen.

Zit ondertussen in de bak en heeft een holletje gegraven pal bij de voorruit, nu de vis geen stresskleuren meer heeft is hij praktisch oranje van kleur en heeft geen zwarte kap op zijn kop, je raad het al exact de kleur samenstelling van de Opistognathus castelnaui. Nu zou ik normaliter denken, ach deze is ook mooi, hij doet het goed en is ook nog eens duurder dus wat is het probleem. Maar deze soort blijkt dus 25 cm groot te worden tegenover 14 cm bij de Randalli.

De bak is een Reefer 250 (90x53x50) waarin ik wat vis heb zitten zoals een dwergkeizer, gramma loreto's, halfwas poetsgarnalen dat soort spul. Ik ben bang dat meneer op termijn dit gaat zien als voer gezien het formaat bek waarover hij bezit. Heeft er iemand ervaring met deze soort en kan die mij iets vertellen over het combineren van vis hiermee? Hij is nu nogmaar een cm of 8.

Uitvangen zal ook een drama worden gezien mijn scape..


Zou hem idd proberen te vangen , wel een heel verschil wordt een beste eter 😉
 
  • Like
Reactions: SKT
volgens hier ..hebben ze het over max 12 cm


hier ook

zou het inderdaad gewoon afwachten en er van genieten 😄😄.

kun je een foto plaatsen van hem....

thx peter
 
Op de site van de jong en deze site https://www.fishbase.se/summary/10356 wordt aangegeven 25 cm. Daarnaast zich je op beeldmateriaal dat het ook wel behoorlijke vissen zijn.

Ik heb wel een leuk filmpje maar die kan ik helaas niet uploaden...
 
Leuk beest maar als hij dik 20 cm wordt 🤪🤪🤪
 
Tja , dan zie je maar weer , wie kan je nu geloven....
als je het niet vertrouwt dan zou ik hem inderdaad terugbrengen....
 
Ik zou hem houden,je kan naar dat beestje een hele dag kijken hoe hij zijn " woonst " inricht:)
 
Ik ga hem voorlopig wel even houden denk ik. Ik zie tegenstrijdige informatie in bronnen en het is lastig om via youtube de grote te bepalen, gezien het beperkte beeldmateriaal. Mocht ie te groot worden, vangen we hem dan wel weer uit, ik heb ook geen zin om mijn nieuwe scape weer af te moeten breken..

Ondertussen heeft hij die hoek van de bak compleet verbouwd, ik zal later vandaag wel even een filmpje posten van zijn bouwerk. :)
 
Zoals beloofd, ondertussen gedoopt tot Bob de bouwer. Al is hij ondertussen wel redelijk uitgebouwd.

Ik heb niet echt iets aan de topic toe te voegen, maar vroeg me wel af welke soort het koppeltje gobies zijn in het filmpje.
 
  • Like
Reactions: SKT
Ik heb niet echt iets aan de topic toe te voegen, maar vroeg me wel af welke soort het koppeltje gobies zijn in het filmpje.
Istigobius Ornatus. Leuke zandhappers, leggen het zand ook weer terug op de zelfde plek als waar ze het vandaan gehaald hebben. Bodem wordt dus omgewoeld en weer aangeharkt. De man graaft af en toe een nest en gaat dan balsen rond het vrouwtje, tot nu toe heb ik nog geen eieren gehad.

De jong heeft ze niet zag ik, dus je zal een winkelier moeten vinden die meerdere kanalen heeft, ik kan je er wel één noemen maar weet niet of dat hier vrij mag. Stuur mij anders even een pb.
 
Istigobius Ornatus. Leuke zandhappers, leggen het zand ook weer terug op de zelfde plek als waar ze het vandaan gehaald hebben. Bodem wordt dus omgewoeld en weer aangeharkt. De man graaft af en toe een nest en gaat dan balsen rond het vrouwtje, tot nu toe heb ik nog geen eieren gehad.

De jong heeft ze niet zag ik, dus je zal een winkelier moeten vinden die meerdere kanalen heeft, ik kan je er wel één noemen maar weet niet of dat hier vrij mag. Stuur mij anders even een pb.
Heel erg bedankt voor de info
 
Ik zag deze post een paar weken terug en kwam toevallig vorige week bij een speciaalzaak twee van deze castelnaui tegen. Heb er een meegenomen, was helaas geen koppeltje maar ik vind zijn/haar gedrag echt heel leuk om naar te kijken. Inmiddels ben ik eigenlijk op zoek naar een manier om het geslacht te bepalen zodat ik hopelijk een koppeltje kan maken, maar ben bang dat het niet mogelijk is hier onderscheid in te maken. Heeft iemand wellicht een idee?
 
Bovenaan