Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Worm/dier in oester?

superwitje

ZeewaterForum lid
Mijn vriendin ging vandaag eten in een restaurant met een vriendin. Zij stuurde mij een foto van haar oesters om te laten zien hoe leuk ze geserveerd worden en ik spotte iets zwarts in de rechteroester. Ik vond het zelf qua vorm op een borstelworm/zager lijken, toen ik haar hierop wees had ze de oester echter al opgegeten, dus ik heb helaas ook geen duidelijkere foto. Nu ben ik erachter gekomen dat in de Waddenzee een wormplaag actief is die de schelp van oesters doorboord en zichzelf in de oester vestigt. Hier lijkt het echter niet op want deze worm is lang, dun en roze. Het beestje (?) op deze foto verschijnt kort, dik en zwart. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat dit een deel van de oester is, maar iedereen waaraan we tot nu toe deze foto hebben laten zien zegt dit nog nooit in een oester gezien te hebben. Zelf heb ik geen idee, want ik eet nooit oesters (ook geen andere zeedieren overigens, fish are friends, not food :D). Ze voelt zich inmiddels ook niet zo lekker, maar dit zou ook kunnen zijn van de stress van mogelijk een worm te hebben gegeten. Nu vraag ik me af of iemand ons hiermee zou kunnen helpen, hoort dit bij de oester of is het toch een diertje dat de schelp is binnengedrongen?
 

Bijlagen

  • IMG-20201014-WA0080.jpg
    IMG-20201014-WA0080.jpg
    130,4 KB · Weergaven: 140
Ik weet ook zo gauw niet wat dit is, wie weet schiet het me later te binnen. Vanwege het dieet van mijn vissen heb ik denk ik al honderden oesters geopend, dit heb ik nog nooit gezien. Ik snap niet dat het zo geserveerd is.
 
Ja, ik had die artikels ook doorgelezen en dit is wel mijn vermoeden. Het enige probleem is dat deze worm vaak roze wordt afgebeeld en ik heb geen idee of er ook een zwart gekleurde variant van is. Het schijnt wel dit jaar een enorme plaag te zijn, dus op zichzelf zou het niet zo vreemd zijn.
 
Bovenaan