Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

PAR-waarden aquarium

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie en tips/suggesties. Ik ga vanavond een nieuwe meting doen om te dubbelchecken. Dan zal ik ook kijken wat ik nu moet doen.

In ieder geval neem ik contact op met de winkelier die me de huidige led en samenstelling verkocht heeft. Daar is iets niet goed gegaan 😡
 
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie en tips/suggesties. Ik ga vanavond een nieuwe meting doen om te dubbelchecken. Dan zal ik ook kijken wat ik nu moet doen.

In ieder geval neem ik contact op met de winkelier die me de huidige led en samenstelling verkocht heeft. Daar is iets niet goed gegaan 😡
Winkeliers willen alleen maar verkopen is mijn ervaring helaas.
 
Winkeliers willen alleen maar verkopen is mijn ervaring helaas.
Deze mening deel ik niet helemaal met je.
Er zijn zeker winkeliers die je goed en eerlijk adviseren.
 
Welke par meter heb je? De seneye moet je goed houden qua hoek anders meet hij fout.
Daarnaast heb ik een Excel gepost daarmee kan je de theoretische par waarde op verschillende hoogtes uitrekenen. Dit komt zeer goed overeen met echte metingen. Zie techniek deel
 
Welke par meter heb je? De seneye moet je goed houden qua hoek anders meet hij fout.
Daarnaast heb ik een Excel gepost daarmee kan je de theoretische par waarde op verschillende hoogtes uitrekenen. Dit komt zeer goed overeen met echte metingen. Zie techniek deel
Top ga ik gelijk even kijken. Dank voor de tip
 
De orphek or2 balken vind ik ook wel heel interessant. Ze gebruiken iig mooie leds, Maar er is nog geen controller voor, en garantie zal beperkt zijn

De garantie is perfect , ik gebruik ook de orphek or2 en vind het mooie verlichting.
Garantie is goed te noemen, ik had een ledbar waar een lampje van kapot was, even contact op genomen en zonder probleem een nieuwe thuis gekregen.
 
De garantie is perfect , ik gebruik ook de orphek or2 en vind het mooie verlichting.
Garantie is goed te noemen, ik had een ledbar waar een lampje van kapot was, even contact op genomen en zonder probleem een nieuwe thuis gekregen.

Kun je hier ook programma's mee maken, zoals zonsopkomst en ondergang en maanverlichting?
 
Even een nieuwe test gedaan met de verlichting en mijn meter.

De Seneye meter direct onder de lamp houden geeft na verschillende hoeken en standen geprobeerd te hebben een maximale waarde aan van 576 PAR.

Daarna weer gemeten in het water onder verschillende hoeken. Mijn maximale winst is 10 par op alle waarden.
Dat betekent dat mijn hoogste waarde (center rif, 10 cm onder water) nu 70 PAR is....

Alle voorgaande reacties gelezen te hebben is dat dus veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig. :(:(

PAR aquarium.jpg
 
Ik geloof dat de tendens van de reacties wel duidelijk is. Mijn verlichting voldoet bij lange na niet en daar baal ik behoorlijk van. Deze verlichting is net 6 maand oud en nieuwe gekocht op advies van de winkelier.

Dus mijn actie is denk ik als volgt:
1. Dubbel checken van mijn metingen, binnen en buiten het aquarium. Klopt het echt wat ik meet.
2. Verlichting vervangen door een goede unit die in een dichte kap kan, zoals de Giezemann Pulzar bijvoorbeeld.

Het verklaart wel het een en ander...

volgens mij ben je nog 1 actie vergeten.... een fatsoenlijke winkelier gaan zoeken die je wel van kundig advies kan voorzien...
 
Even een nieuwe test gedaan met de verlichting en mijn meter.

De Seneye meter direct onder de lamp houden geeft na verschillende hoeken en standen geprobeerd te hebben een maximale waarde aan van 576 PAR.

Daarna weer gemeten in het water onder verschillende hoeken. Mijn maximale winst is 10 par op alle waarden.
Dat betekent dat mijn hoogste waarde (center rif, 10 cm onder water) nu 70 PAR is....

Alle voorgaande reacties gelezen te hebben is dat dus veeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig. :(:(

Bekijk bijlage 521094
576 par is ook weinig voor direct er onder.
Met de kwadraten wet I = P/A waar A = 4πr^2
A op 1cm = 0,001256637 m^2
A op 20cm = 0,502654824 m^5

576 * 0,001256637 = 0,723822947 = P (in een rare eenheid)

0,723822947 / 0,50265 = 1,44 par
Gelukkig komen leds dan nog samen en heb je een lens maar iets klopt niet. Op het apparaat is stuk of je leds zijn niet goed.
 
Is er een manier om te controleren of mijn meter goed is? Bijvoorbeeld onder een lamp van 40watt houden, zou xxxx Par moeten zijn?
 
Van af welke afstand ten opzichte van je led meet je? Om een grof idee te geven 15 3w leds op 50% met de onderstaande golflengtes geven op 32cm van een lamp in het midden ongeveer 140 par.

400,410,420,430,440,450,460,470,480,480,400,400,536,536,536

dus met 2w vindt ik de waardes bij nader inzien nog niet zo raar.


Hier de post met het Excel waar je in principe alles mee kan doorrekenen.
 
Is er een manier om te controleren of mijn meter goed is? Bijvoorbeeld onder een lamp van 40watt houden, zou xxxx Par moeten zijn?
Ik wil best mn seneye onder een peertje houden... word nog wel even zoeken of ik nog ergens een gloeilamp heb...
Maarre 60 par bovenin met deze ledbalken, klinkt mij als een redelijk te verwachten waarde. Prima waarde ook voor een zoetwateraquarium.
 
Van af welke afstand ten opzichte van je led meet je? Om een grof idee te geven 15 3w leds op 50% met de onderstaande golflengtes geven op 32cm van een lamp in het midden ongeveer 140 par.

400,410,420,430,440,450,460,470,480,480,400,400,536,536,536

dus met 2w vindt ik de waardes bij nader inzien nog niet zo raar.


Hier de post met het Excel waar je in principe alles mee kan doorrekenen.

Volgens mij zijn de hvp balken 1w leds.
Ik meet op 22cm (10cm onder water), 42 cm en 62cm (bodem) van de balken.

Als de waarden niet raar zijn, dan kan het dus zijn dat de balkjes en meter gewoon goed zijn, alleen het gewoon veel te weinig is?
 
Ik wil best mn seneye onder een peertje houden... word nog wel even zoeken of ik nog ergens een gloeilamp heb...
Maarre 60 par bovenin met deze ledbalken, klinkt mij als een redelijk te verwachten waarde. Prima waarde ook voor een zoetwateraquarium.

Als je dat experiment zou willen doen, dan heel graag. Dan weet ik tenminste of mijn meter goed is en kan ik die variabele afstrepen.

En ik denk dat het een schrijffout is, maar ik heb een zoutwateraquarium en geen zoet😂😂😂
 
Joh dan kan je gewoon stoppen met lampen maken of bijhangen. Ik heb 5x 15x 3w en 2x T5 voor op 300L

Dat zijn 75 3w leds wil je in de buurt komen moet je 225 1w leds gebruiken. En dan ga je er vanuit dat het licht rendement van de 1 en 3w hetzelfde is.

Een goede richtlijn is kijk hoeveel watt andere led lampen zijn. Zoveel watt moet je minimaal evenaren. (Minder fel zetten kan altijd).


Hier heb je bijvoorbeeld een 50w meting.
 
Laatst bewerkt:
Kun je hier ook programma's mee maken, zoals zonsopkomst en ondergang en maanverlichting?

Deze ledbars kunnen alleen aan/uit.
Zijn niet te regelen, ik gebruik ze samen met t5 verlichting en zijn geschakeld met een klok.
Het mooie van deze lampen is dat het balken zijn en goed verspreiden , het is niet zoals een led cluster waar alle verlichting uit 1 punt komt.
 
Deze ledbars kunnen alleen aan/uit.
Zijn niet te regelen, ik gebruik ze samen met t5 verlichting en zijn geschakeld met een klok.
Het mooie van deze lampen is dat het balken zijn en goed verspreiden , het is niet zoals een led cluster waar alle verlichting uit 1 punt komt.

Bij deze lampen zit gewoon een controler waarmee ze volledig in te stellen zijn.
 
Bovenaan