Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aqua forest componenten

zeefanaat

Senior Forumlid
Zoals de titel al zegt, ben ik benieuwd naar mensen met ervaringen mbt de aqua forest componenten.
Ik heb dit wat doorgelezen, maar het lijkt mij een prijzige manier van toevoegingen doseren.
Als ik naar mijn eigen aquarium kijk (700l), zou dit inhouden dat ik ongeveer 14 dagen met 5L doe. Wat inhoud dat ik elke maand ruim €80,- kwijt ben aan enkel toevoegingen.

Zie ik iets over het hoofd of?
 
Nope je ziet niks over t hoofd, het is idd erg aan de prijs. Je kan wel je oplossingen zelf mixen met component strong (uit Mn hoofd) en dan zelf “goedkoop” NaCl, natriumbicarbonaat, magnesiumchloride en calciumchloride vandaan toevoegen dit scheelt al iets.
 
Dat is inderdaad ook een optie. Gebruik nu ook eigen grootverpakkingen van kh, Mg en Ca.
Zit daarom ook nog te kijken naar andere mogelijkheden.
Momenteel maak ik nog gebruik van de sporenelementen van Theo van Reef Corner.

Het lijkt er in ieder geval wel op dat de componenten van aqua forest voornamelijk voor kleinere aquaria interessant zijn dan.
 
Dastaco is geen optie voor mij.
Maar dan nog zouden de kosten aardig prijzig zijn.
 
Zoals de titel al zegt, ben ik benieuwd naar mensen met ervaringen mbt de aqua forest componenten.
Ik heb dit wat doorgelezen, maar het lijkt mij een prijzige manier van toevoegingen doseren.
Als ik naar mijn eigen aquarium kijk (700l), zou dit inhouden dat ik ongeveer 14 dagen met 5L doe. Wat inhoud dat ik elke maand ruim €80,- kwijt ben aan enkel toevoegingen.

Zie ik iets over het hoofd of?

Kleinere bakken zijn gebaat bij zelf doseren, bij groter volume , dus liters, is een kalkreactor uiteindelijk een betere en constante oplossing.
 
Ik ben het er deels mee eens dat een kalkreactor beter/ constanter werkt voor grotere bakken. Ik denk dat met de huidige methodes die geleverd worden ook heel constant en goed kunnen draaien. Daarbij vind ik de nadelen van een kalkreactor groter dan van het af en toe aanvullen van de kannen. Mijn persoonlijke mening uiteraard...
En dan zijn de echt grote bakken uiteraard de uitzondering, daar zal een kalkreactor goedkoper en stabieler zijn.

Om even naar mijn eigen situatie te kijken, zal ik niet met een kalkreactor gaan werken. En dus kijken naar een alternatief voor wat ik nu gebruik aan doseringen.
 
Waarom wil je dan afstappen van wat je nu gebruikt icm de sporenelementen?
 
Ik mix nu zelf de toevoegingen en de sporenelementen zijn van Reefcorner. Aangezien de elementen van Reefcorner niet echt in de buurt voor mij zijn, wil ik eens kijken voor wat anders.

Daarbij ben ik vanwege een fulltime baan en een volledige studie erg druk, en lijkt een makkelijkere methode mij eventueel een goede oplossing. Vandaar dat ik mij aan het verdiepen ben in andere methodes.
Zo ook de ati essentials pro 2 part.
 
Ik mix nu zelf de toevoegingen en de sporenelementen zijn van Reefcorner. Aangezien de elementen van Reefcorner niet echt in de buurt voor mij zijn, wil ik eens kijken voor wat anders.

Daarbij ben ik vanwege een fulltime baan en een volledige studie erg druk, en lijkt een makkelijkere methode mij eventueel een goede oplossing. Vandaar dat ik mij aan het verdiepen ben in andere methodes.
Zo ook de ati essentials pro 2 part.
En Ez-trace voor sporen elementen? Is een mix van Magnesium, Potassium, Sulphate, Boron, Iodine en Mangaan.

Hoef je de rest van Dsr niet perse voor te gebruiken hoor ;)
 
Ik mix nu zelf de toevoegingen en de sporenelementen zijn van Reefcorner. Aangezien de elementen van Reefcorner niet echt in de buurt voor mij zijn, wil ik eens kijken voor wat anders.

Daarbij ben ik vanwege een fulltime baan en een volledige studie erg druk, en lijkt een makkelijkere methode mij eventueel een goede oplossing. Vandaar dat ik mij aan het verdiepen ben in andere methodes.
Zo ook de ati essentials pro 2 part.
Ben benieuwd wat je rekensommetje voor ati op uit zal draaien, zal ook wel flink zijn
 
Maar hoe zit het dan met de andere toevoegingen? Zoals strontium, barium, molybdeen, en enigszins zware metalen?

Rekensommetje van ati calculator is: 14ml per dag van fles 1 en 10ml per dag van fles 2. Deze flessen zijn €31,- voor 2x 2liter flessen.
Zou inhouden dat ik met fles 1, 142 dagen zou doen. En met fles 2 dan nog langer.
Dan zou ik met 1 fles €0,01 per dag kwijt zijn. Naar mijn menig lijkt dit niet te kloppen.
 
Zware metalen ben ik als de dood voor en zou ik nooit doseren,
Strontium zit bij Mn calcium in
Barium heb ik voldoende door af zout
Molybleen en boor zitten ook volgens mij bij de Mg in (uit Mn hoofd)

Je rekensom van ati kan idd niet kloppen. Ik zal ook eens rekenen
 
Situatie: bak 300 liter 2kh pd
42 ml pd
4000 (ml) :42 (ml/dg) =95 dagen
31 (euro) :95 (dagen) = 0,32 cent per dag

Klinkt wel interesant en vooral erg makkelijk...
 
Bovenaan