Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Honing en cyano

Interessante info!!!

Maar 0.1ml op 500 liter is echt gigantisch weinig! Vreemd dat zo'n kleine hoeveelheid al zichtbaar effect heeft!

Hoe heb je dit dan gedaan? De honing aangelengd met osmosewater?
 
Interessante info!!!

Maar 0.1ml op 500 liter is echt gigantisch weinig! Vreemd dat zo'n kleine hoeveelheid al zichtbaar effect heeft!

Hoe heb je dit dan gedaan? De honing aangelengd met osmosewater?

Hoi Pikey,

Ik was erg sceptisch over het feit dat je met zo'n simpel product een mega probleem voor vele aquarianen kunt verhelpen ipv dure medicatie te kopen, waarmee je de hele bak omzeep kunt helpen. Of juist van het ene probleem naar het andere probleem gaat wat ik al vaker lees..

Die 0,1 is inderdaad verwaarloosbaar. Maar ik had geen zin om een overdosis bacterie voeding te geven naast mijn dosis VS die ik al toevoegde.
Ik zit inmiddels op 1 ml en het gaat nu erg langzaam met het minder worden.
Dus even kijken wat hiervoor de trigger is waarom er zo snel in het begin geminderd werd.

Toevoegen doe ik puur. zoals bijna al mijn doseringen, in het opvoervak waar het op de bodem valt en daar langzaam oplost. Je vissen eten het dan ook niet op en het komt ook niet door de bak vliegen.
 
En doseer je naast uw honing nu ook nog VS of heeft de honing hiervan de plaats ingenomen.

Momenteel zit ik ook met een flap probleem en zou ook de echte imker-honing eens een kans willen geven, vandaar de interesse in dit topic en de vragen ;-)
 
En doseer je naast uw honing nu ook nog VS of heeft de honing hiervan de plaats ingenomen.

Momenteel zit ik ook met een flap probleem en zou ook de echte imker-honing eens een kans willen geven, vandaar de interesse in dit topic en de vragen ;-)

Hoi Pikey,

Ik heb de dosering VS gelijktijdig afgebouwd en deze vervangen voor Honing zoals in het schema gedaan is. Ik zit nu op 1,0 ml honing en 0,5 ml VS.
Dit heb ik gedaan om een bacterie bloei tegen te gaan en een dip in NO3 te voorkomen.

Wel zelf blijven monitoren en je waardes blijven meten. Het is op eigen risico en voor mij is dit ook een experiment.
 
Ik heb door mn crash van een paar weken geleden ook weer een cyano plaag.
Aan de hand van deze post, heb ik het ook maar eens geprobeerd.
Ik heb twee keer eerder een cyano plaag gehad, en daar na veel afzuigen, en waterwissels zo na een maand (of 2) weer vanaf gekomen

De afgelopen 3 dagen heb ik een beetje honing toegevoegd, het lijkt me een vrij onschuldig experiment... En eigenlijk geloofde ik er geen bal van... Maar ik zie toch zeker verbetering!
Het is niet zoals chemiclean, dat de bestaande flap loslaat (maar de volgende dag weer net zo hard terug komt). Maar wat ik afzuig lijkt véél minder snel terug te komen. Ik zie ook veel minder van die luchtbelletjes uit de stenen en zand komen, wat je normaal altijd ziet tussen de paarse drek.
Ik heb het niet gemeten, maar ik denk dat ik +- 0.5 gram max 1 gram heb toegevoegd, op 500L
Leek me geen kwaad kunnen, omdat ik tot de crash 5 ml nopox doseerde, en dat doe ik nu niet meer.
 
Is een halve gram honing ook niet veel meer koolstof dan 5 ml nopox?
Zie je ook een afname in de nutriënten in het water?
 
Is een halve gram honing ook niet veel meer koolstof dan 5 ml nopox?
Zie je ook een afname in de nutriënten in het water?
Lastig, nitraat was al rond 1... en nauwkeuriger kan ik dat niet echt meten... Fosfaat zou ik thuis even op moeten zoeken, die kan ik met een hanna tester meten, maar die was ook vrij laag.
 
Je krijgt cyanobacteriën juist bij een relatief lage N/P ratio. Het zou me niks verbazen als dit effect komt doordat je suiker toevoegt. Dit wordt door C-gelimiteerde bacteriën gebruikt die daardoor meer P opnemen. Hierdoor krijgen de cyanobacteriën onvoldoende P.

Als azijn gemetaboliseerd wordt ben je dat pH effect kwijt en in een goed gebufferd zee aquarium is dat waarschijnlijk toch al nihil.
 
Het is allemaal wat dat flap, ik heb er soms ook last van en ben er ook zo weer vanaf .
Ik zuig het af en zet daar na mijn stroming wat harder en anders. En niet te vergeten een flinke powerfilter met om de dag nieuwe watten.
Nu al 6maanden geen flap meer gezien.
Ook iedere 14 dagen een biodigest ampul er in.
 
Waarom gebruik je geen combinatie met natuurazijn? In plaats van VS.

Weet niet of deze op mij gericht was maar ik gebruik het omdat ik hier al mee bezig was en niet teveel verschillende schakelingen wil maken met andere producten.
Het Vs is afgebouwd tot een minimum en honing opgebouwd tot de huidige dosering om geen NO3 dip te krijgen door teveel voeding.
 
Lastig, nitraat was al rond 1... en nauwkeuriger kan ik dat niet echt meten... Fosfaat zou ik thuis even op moeten zoeken, die kan ik met een hanna tester meten, maar die was ook vrij laag.

Hier ben ik wel benieuwd naar, omdat ik een stijging zag bij het toevoegen van de honing van de Lidl.
Nu met de imker honing blijft hij stabiel en ben ik die langzaam weer terug aan het brengen naar 0,1 mg/l. Is toen doorgeschoten naar de 0,31 🙄.
 
Hier ben ik wel benieuwd naar, omdat ik een stijging zag bij het toevoegen van de honing van de Lidl.
Nu met de imker honing blijft hij stabiel en ben ik die langzaam weer terug aan het brengen naar 0,1 mg/l. Is toen doorgeschoten naar de 0,31 🙄.
Had je op het moment dat je 0,31 had geen meer algen in je aquarium?
 
Weet niet of deze op mij gericht was maar ik gebruik het omdat ik hier al mee bezig was en niet teveel verschillende schakelingen wil maken met andere producten.
Het Vs is afgebouwd tot een minimum en honing opgebouwd tot de huidige dosering om geen NO3 dip te krijgen door teveel voeding.
Oke duidelijk.
 
Bovenaan