Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies bij visbestand 700+ liter

Martin87

ZeewaterForum lid
Hey Goedenmiddag allemaal,

Ondertussen ben ik begonnen met het samenstelling van mijn visbestand. De bak is 160x70x60 en met een sump van 120x40x40 totaal is ongeveer 700 liter netto water.

Dit is mijn huidige bestand,

- 1x zebrasomus flavens
- 1x vijlvis
- Koppel ampriphion perculas
- Bloedgarnaal 2x
- Pepermuntgarnaal 3x
- Heremietkreeft rood 2x
- Turboslak 3x
- Zandslak 2x
- 3x mitrax krabben
- 1x porseleinkrab
- 2x zandzevende zeesterren

Dit is wat ik graag zou willen bijzetten, wanneer ik kijk naar de vissen data base en het forum zie ik dat alleen de paracanthurus niet zou kunnen. In hoeverre zouden jullie dit wel of totaal niet adviseren in deze bak.

Visbestand bijzetten
- 1x magnificus siganus
- 6x anthiasssen of meer bartlettorum of squipimmes of evansi
- Gramma soort vanwege gedrag koppel
- 1x ctenochaetus strigosus
- 1x Paracanthurus hepatus
- 1x gobie met 2 pistoolgarnalen
- Koppel diamantlipvissen
- 1x koraalklimmer rood
- 1x dwergkeizer vis

Graag ben ik heel benieuwd welke anthiassen jullie zouden adviseren. Ik vind de oranje roze kleuren prachtig maar ze moeten ook houdbaar zijn in mijn aquarium denk aan de grootte en agressie.

Hetzelfde geld voor de Gramma soort welk koppel het beste voor mijn samenstelling.

Gaat de rode koraalklimmer samen met mijn garnalen deze zijn wel groot lees hier verschillende verhalen over op het forum.

Ben heel benieuwd wat jullie mij aanraden voor mijn bestand en ook met name welke volgorde van inbrengen. Of hebben jullie nog suggesties. Ik weet dat alles afhankelijk is van de bak en de inrichting daarom hieronder een foto van de inrichting.

6F2087D5-1E20-4578-B4DA-6E1B8E14553F.jpeg03463B82-3348-4A00-94A8-FCD897647640.jpeg02D63395-9482-4922-8A25-E1544AB98E88.jpeg

Techniek is als volgt:
- wervelbed filter met bactoballs (wekelijks verversen)
- Afschuimer bbk 250 supermarin
- 2x led Philips Coral care
- Opvoer RD 6500
- Maxspect gyre 250 2x
- Powerfilter tunze (tijdelijk in de hoofdbak)

Alvast bedankt voor alle moeite!
 
Wow, supermooie bak!

Ik weet niet genoeg van de meeste vissen.
De foxface moet er zeker in! Is bij mij echt de vis die de vrede bewaakt in de bak.
Anthiassen heb ik zelf nooit gedaan, omdat ik niet altijd diepvries voer aan ze kan geven... ik wil ooit wel eens een weekendje weg ofzo.
Diamantlipvissen willen graag onder het zand kunnen slapen. Er moet daar wel een plek met dik genoeg zand voor zijn. Ik heb dan weer een eigenwijze roodooglipvis, die niets moet hebben van het zand... dus je weet het nooit.
De koraalklimmer. Het zijn hele leuke vissen.... maarre ze eten wel je garnalen op, en ze zijn knap lastig er weer uit te vangen

De andere vissen heb ik geen persoonlijke ervaring mee. Het lijkt me dat die borsteltand dokter geen probleem is. Dwergkeizers moet je een beetje mazzel hebben, dat ze iet aan je koralen gaan zitten. Mijn rode dwergkeizer gedraagt zich heel netjes.
De paracanthurus wordt misschien wel een beetje groot, misschien een Acanthurus leucosternon, of Japonicus? Die blijven wat kleiner, zijn ook heel mooi, en ehhh ook een uitdaging.
 
Leuke suggestie.
Gramma: elke soort is geschikt. Meer dan twee gaat ook prima, ik heb er zelf zes (4 Loreto, 2 dejongi) op 600 liter water.

Diamantlipvis: zie in mijn boek hoe je het probleem met de biologische klok tackelt. Zoals Jan Willem aan gaf moet er wel voldoende zandbodem zijn voor hen om in te slapen.

Anthias: squamipinnis is een leuke keuze, bartlettorum ook. Evansi is wat lastiger. Ook op droogvoer doen squamipinnis en bartlettorum het, als ze het eenmaal accepteren.

Dwergkeizer: liever als koppel.
 
Wow, supermooie bak!

Ik weet niet genoeg van de meeste vissen.
De foxface moet er zeker in! Is bij mij echt de vis die de vrede bewaakt in de bak.
Anthiassen heb ik zelf nooit gedaan, omdat ik niet altijd diepvries voer aan ze kan geven... ik wil ooit wel eens een weekendje weg ofzo.
Diamantlipvissen willen graag onder het zand kunnen slapen. Er moet daar wel een plek met dik genoeg zand voor zijn. Ik heb dan weer een eigenwijze roodooglipvis, die niets moet hebben van het zand... dus je weet het nooit.
De koraalklimmer. Het zijn hele leuke vissen.... maarre ze eten wel je garnalen op, en ze zijn knap lastig er weer uit te vangen

De andere vissen heb ik geen persoonlijke ervaring mee. Het lijkt me dat die borsteltand dokter geen probleem is. Dwergkeizers moet je een beetje mazzel hebben, dat ze iet aan je koralen gaan zitten. Mijn rode dwergkeizer gedraagt zich heel netjes.
De paracanthurus wordt misschien wel een beetje groot, misschien een Acanthurus leucosternon, of Japonicus? Die blijven wat kleiner, zijn ook heel mooi, en ehhh ook een uitdaging.


Bedankt voor het compliment,

Ik heb ervaringen gelezen over anthiassen dat je ze ook kan laten overwennen aan droogvoer voor als je vb een weekendje weg wil. Aaah de dokters zijn mooie vissen maar voor mijn niveau en groten van de bak komen ze er bij mij niet in veel te moeilijk de witborst.

De koraalklimmer is wel een dingetje dan, aangezien ik mijn garnalen echt super vind. Geld dit voor alle koraalklim soorten 😬of is er een soort die wel zou kunnen samen leven zoals de spitssnuit koraalklimmer.

Dat van de zandbodem word geregeld, maar heb jij ervaring met de Diamantvissen. Lees veel berichten over sterfte binnen eerste jaar al geeft het boek van tanne hier wel goede richtlijnen voor het inbrengen en laten wennen van het aquarium.

De geeloog borsteltand ga ik zondag halen een supermooie exemplaar!!!!!

Heb je nog suggesties voor de volgorde? Bedankt voor de tips!!!
 
Leuke suggestie.
Gramma: elke soort is geschikt. Meer dan twee gaat ook prima, ik heb er zelf zes (4 Loreto, 2 dejongi) op 600 liter water.

Diamantlipvis: zie in mijn boek hoe je het probleem met de biologische klok tackelt. Zoals Jan Willem aan gaf moet er wel voldoende zandbodem zijn voor hen om in te slapen.

Anthias: squamipinnis is een leuke keuze, bartlettorum ook. Evansi is wat lastiger. Ook op droogvoer doen squamipinnis en bartlettorum het, als ze het eenmaal accepteren.

Dwergkeizer: liever als koppel.


Verschillen de squapimmes en bartlettorum veel qua gedrag of zij het alleen de kleuren. Ik wil voor een groepje van 7 gaan.

De dwergkeizer als koppel geld dat voor het zelfde soort of mogen het ook twee verschillende dwerkeixers zijn?

De gramma’s zij leuk tanne, maar denk je dat er ook nog 6 bijpassen in mijn aquarium? Word dat niet teveel??

Bedankt voor de reacties 😀
 
Dwergkeizers: soortgenoten.
Squamipinnis en bartlet: de bartlettorums worden in wat sneller tempo man, zeker als je nog weinig ervaring met Anthias hebt liever squamipinnis. Is ook voordeliger ;)

Gramma: met die kleine visjes zou ik me hier totaal niet druk om maken.

Heb je het hoofdstuk over voorgestelde visbezettingen in mijn tweede boek gelezen? Veel van jouw vragen worden er in beantwoord en uitgebreid verklaard :)
 
De koraalklimmer is wel een dingetje dan, aangezien ik mijn garnalen echt super vind. Geld dit voor alle koraalklim soorten 😬of is er een soort die wel zou kunnen samen leven zoals de spitssnuit koraalklimmer.
Ik had een dwerg koraalklimmer gekozen. ( Cirrhitichthys falco )
vanwege enthousiaste eigenaars als deze:
http://www.saltwatersmarts.com/falcos-hawkfish-dwarf-cirrhitichthys-falco-overview-1792/

Én omdat voor wat ik kon vinden, ze redelijk reef-safe zouden moeten zijn.
Én omdat hij kleiner was dan mijn, redelijk grote garnalen (die waren op dat moment, alleen lichaam een centimeter of 8), en dat waren de enige garnalen die ik had..

De garnalen waren te groot voor de koraalklimmer om op te eten.... hij beet gewoon de ogen van de garnalen af, waarna ze makkelijke prooi waren. En hij joeg mn pijlvis steeds de overloop in.
Daarna was mijn enthousiasme over de koraalklimmer redelijk bekoeld. En mn dokter of mn foxface, zou ik er zonder netje uit kunnen halen... maar damn deze vis heeft me veel tijd gekost om hem te vangen....
 
Dwergkeizers: soortgenoten.
Squamipinnis en bartlet: de bartlettorums worden in wat sneller tempo man, zeker als je nog weinig ervaring met Anthias hebt liever squamipinnis. Is ook voordeliger ;)

Gramma: met die kleine visjes zou ik me hier totaal niet druk om maken.

Heb je het hoofdstuk over voorgestelde visbezettingen in mijn tweede boek gelezen? Veel van jouw vragen worden er in beantwoord en uitgebreid verklaard :)

Bedankt voor de tips tanne!!
Ik zal het nog eens doorlezen wellicht heb ik het over het hoofd gezien.
 
Ik had een dwerg koraalklimmer gekozen. ( Cirrhitichthys falco )
vanwege enthousiaste eigenaars als deze:
http://www.saltwatersmarts.com/falcos-hawkfish-dwarf-cirrhitichthys-falco-overview-1792/

Én omdat voor wat ik kon vinden, ze redelijk reef-safe zouden moeten zijn.
Én omdat hij kleiner was dan mijn, redelijk grote garnalen (die waren op dat moment, alleen lichaam een centimeter of 8), en dat waren de enige garnalen die ik had..

De garnalen waren te groot voor de koraalklimmer om op te eten.... hij beet gewoon de ogen van de garnalen af, waarna ze makkelijke prooi waren. En hij joeg mn pijlvis steeds de overloop in.
Daarna was mijn enthousiasme over de koraalklimmer redelijk bekoeld. En mn dokter of mn foxface, zou ik er zonder netje uit kunnen halen... maar damn deze vis heeft me veel tijd gekost om hem te vangen....


Ooh jemig Hmm, ik denk dat ik die optie nog even laat varen dus 😂😂
Ik heb nog genoeg vis om uit te kiezen!!

Nu maar eens kijken op het forum of ik wat vissen zou kunnen overnemen.

Bedankt voor de tips!!
 
Bovenaan