Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waar blijft m’n Sr+?

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
Om mijn Strontium op peil te krijgen voeg ik sinds 2 maand Sr+ toe, begonnen met dagelijks 0,5 ppm voor het totale watervolume (1000L na aftrek van steen e.d.) Toen ik na een week geen effect zag met de Salifert Sr test ben ik 1 ppm per dag toe gaan voegen, na een paar week 2ppm en ik meet nu nog steeds 0-3 met de Salifert test. Sinds gister voeg ik dus 3ppm per dag toe.

Ik begrijp dat het ‘buffert’ maar heb toch het idee dat ik iets over het hoofd zie? Inmiddels toch zo’n 3 flesjes van 500ml verder en nog steeds geen meetbaar resultaat.. De test is in december vervangen voor een nieuwe, dus die zal betrouwbaar genoeg zijn lijkt me.

Overigens staan m’n koralen er prachtig bij, het is meer een numerieke kwestie.

Is dit een normale gang van zaken? Is het mogelijk dat m’n koralen 3ppm Sr per dag consumeren? (Redelijke bezetting dat wel) of is het mogelijk dat de afschuimer alles er (direct) weer uithaalt?
 
Heel interessant vraagstuk. Ik lees hier graag over mee en hoop dat iemand een antwoordt heeft.
 
Kun je een referentie test uitvoeren bij iemand in de buurt die wel Strontium in de goede range heeft?
Dit om zeker te weten,
- dat je de test goed uitvoert;
- dat de test deugd;
- je vergelijkbaar resultaat kun produceren met andere testset;
- die andere persoon jouw water test.
 
Salifert Sr test is niet juist genoeg.

Heb nog iemand gekend die daarop afging en uiteindelijk een ICP test deed.

Ge kunt het al raden Sr stond veels te hoog.
 
zal als ik u was een flesje DSR Reference referentie vloeistof halen om je meting te eiken dan weet u zeker dat de test goed is.
 
Kun je een referentie test uitvoeren bij iemand in de buurt die wel Strontium in de goede range heeft?
Dit om zeker te weten,
- dat je de test goed uitvoert;
- dat de test deugd;
- je vergelijkbaar resultaat kun produceren met andere testset;
- die andere persoon jouw water test.

Goed punt, ik zal een meting te laten doen bij de LFS. Ga er wel wel vanuit dat ik de test correct uitvoer, maar zal ook daar nog eens induiken.
 
zal als ik u was een flesje DSR Reference referentie vloeistof halen om je meting te eiken dan weet u zeker dat de test goed is.

Ik wist niet dat dat te koop was handig. Wilde idd zelf al een referentievloeistof maken.
 
Dat klopt idd, maar dan zul je de Sr waarde wel eerst op peil moeten hebben. Eenmaal op peil kun je het idd samen toevoegen (50:1)
Maar aan de hand van je huidige verbruik kan je dus al wel bepalen of de 3ppm überhaupt verbruikt kan worden op een dag, of dat er toch ergens anders een klink in de kabel zit (zoals aangegeven bijvoorbeeld in de meetset of de manier van meten)
 
Maar aan de hand van je huidige verbruik kan je dus al wel bepalen of de 3ppm überhaupt verbruikt kan worden op een dag, of dat er toch ergens anders een klink in de kabel zit (zoals aangegeven bijvoorbeeld in de meetset of de manier van meten)

Niet aan gedacht, maar daar heb je gelijk in. Bedankt.
 
(dag Kh verbruik / 2.8)*19.7= dag Ca verbruik
(dag Ca verbruik / 50 = Sr verbruik

Als we nu gaan terug rekenen met 3ppm Sr per dag, zou dag Kh verbruik maar liefst 21.3 Kh per dag zijn, dus dat zal waarschijnlijk niet? Of wel?
(21.3 / 2.8)*19.7=150 (afgerond getal!)
(150 / 50)=3ppm Sr per dag!

Zoals ik al eerder zei de Salifert Sr test is niet juist genoeg.
Enkel een ICP test kan deze waarde juist meten.
 
De Salifert Sr test is voor velen een lastige.
Dit ligt aan de nauwkeurigheid waarmee en de vele stappen die je fouten kan maken bij het uitlezen vab de juiste kleuromslag. Zeker als je al probemen heb met kleurherkenning

Een test door een LFS is niet zinvol. Vaak gebruiken ze dezelfde test, met dezelfde fouten dus...
Een icp kan uitkomst bieden

De toets om te kijken of je met de test kan omgaan is de DSR reference. Daatvoor is het o.a. uitgebracht.

Het doseren kan ook op basis van Ca/Sr 50:1 in ppm uitgedrukt. Daarmee blijft de boel beschikbaar en goed in het gareel en
Om die reden is er de CaSr mix/EZcalcium uitgebracht.

De CaSr mix kan zo aangemaakt worden
http://dsrreefing.com/stock-solutions/

Zie ook de meng/verdunningscalculator
http://dsrreefing.com/stamoplossingen/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan