Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Oorzaak geen Sps houden

kijk ik naar jouw analyse, ja veel sporenelementen staan wel erg laag...daar zou ik iets aan doen. Maar of dat de oorzaak is van jouw RTN betwijfel ik.
kalium inderdaad verhogen.
google eens naar het paper van :
Balling, Janse en Sondervan mbt functions of trace elements.

Wat ik wel opvallend vind is dat jodide in meerdere bronnen aan gorgonen wordt gekoppeld. Nu heb ik redelijk grote bruine gorgonen inmiddels (het eerste koraal dat in de tank zat) en meer resentelijker ook een paarse. Wat ik opmerkelijk vind is dat deze doen uitstekend doen. (citaat 1). Ook wordt hier weer aangehaald dat icp niet echt geschikt is voor een jodide bepaling. De rede dat ik me dus af vraag of het echt nul is en of een gebrek aan toevoegen ook de oorzaak van de STN kan zijn. (gezien voeding ook nutrienten bevat en het dus onmogelijk echt nul kan zijn).

Zo ook in (https://www.researchgate.net/public...ks_and_replenishment_in_reef_aquaria/download)
1)
"Iodine: Similar to bromine, constituent of
hormones, hardening of exoskeletons of
sponges, crustaceans and gorgonians,
highly enriched in algae, especially in
brown algae. Iodate (IO3
-
), which is the
stable form under surface conditions, is
reduced to iodide by nitrate reductase
in algae, protecting the photosynthetic
apparatus under high irradiation in this way"

2)"Not all elements can be analyzed by the ICP-OES and ICP-MS methods, because of its complexity behaviour. Iodide (Luther and Cole, 1988) and iodate (Herring and Liss, 1974) can best be measured by a polarographic method, the voltametric method in which the current is measured as a function of applied potential, using a dropping mercury electrode"
 
Wat is het recept voor je eigen gemaakte kalium/jodide oplossing Mefisto?

Gr. Wim


@Wim (en iedereen die dit interessant vindt:rolleyes:):
Mijn KI mix is (geheel toevallig) als volgt samengesteld:
- 32 gram KI (het laatste uit de pot) +
- met water aangevuld tot 500 gram.
Dit is mijn voorraad.
Bij het aquarium heb ik hiervan een klein 50 ml flesje uit de Salifert Calciumtest + 1 ml doseerspuitje.
Hoeveel ik hiervan moest gaan doseren? Geen idee. Begonnen met dagelijks 0,5 ml.
Na een paar dagen getest, niks meetbaar.
Doseren verhoogd naar 1 ml/dag, na een paar dagen weer gemeten. Zeer duidelijke kleuruitslag >0,06 op Salifert.
Downsizen naar 0,8 en uiteindelijk op 0,7 ml per dag uitgekomen om met de Salifert test (1x per week) op een lichte verkleuring uit te komen die correspondeert met 0,03.
1 dag dosering overslaan betekent daags erna geen verkleuring meer.
Voor mij, en mijn manier van aquarium verzorging een prima resultaat.
B753E6C0-5356-4B7F-9F1C-859FD03230FA.jpeg
 
Heb mij een nieuw doseertoestel gekocht en doel is om manueel -> automatisch

1ml/dag trace hard
0.5ml/ dag Dijood DSR
1ml K+/ dag DSR
1ml strontium/dag DSR

Mijn koralen reageren een voorlopig goed op. Verlichting op piekmomenten aan 144watt voor 350l. Harde koralen staan wel het hoogst in de bak.

613225FE-8D46-45A9-BD26-2976D4033DB7.jpeg
414E5C86-F53A-4C6D-B391-26A54924796E.jpegF6A34F85-F477-45E0-98B5-2745DD563D05.jpeg031F92D5-FBDF-4D3F-BC50-3D9FFEF1C0F7.jpeg
 
@Wim (en iedereen die dit interessant vindt:rolleyes:):
Mijn KI mix is (geheel toevallig) als volgt samengesteld:
- 32 gram KI (het laatste uit de pot) +
- met water aangevuld tot 500 gram.
Dit is mijn voorraad.
Bij het aquarium heb ik hiervan een klein 50 ml flesje uit de Salifert Calciumtest + 1 ml doseerspuitje.
Hoeveel ik hiervan moest gaan doseren? Geen idee. Begonnen met dagelijks 0,5 ml.
Na een paar dagen getest, niks meetbaar.
Doseren verhoogd naar 1 ml/dag, na een paar dagen weer gemeten. Zeer duidelijke kleuruitslag >0,06 op Salifert.
Downsizen naar 0,8 en uiteindelijk op 0,7 ml per dag uitgekomen om met de Salifert test (1x per week) op een lichte verkleuring uit te komen die correspondeert met 0,03.
1 dag dosering overslaan betekent daags erna geen verkleuring meer.
Voor mij, en mijn manier van aquarium verzorging een prima resultaat.
Bekijk bijlage 501160
Helemaal duidelijk?
Groetjes Wim
 
Wat ik wel opvallend vind is dat jodide in meerdere bronnen aan gorgonen wordt gekoppeld. "

Vaak zie je dat bronnen elkaars tekst copyeren/ herhalen. Soms letterlijk.
 
Vaak zie je dat bronnen elkaars tekst copyeren/ herhalen. Soms letterlijk.

Probeer daarom, als het even kan, te achterhalen of er wetenschappelijk onderzoek ten grondslag ligt aan het artikel waarop je je uitspraken baseert. Een goede bronvermelding (überhaupt) is wel zo fijn.
Wetenschappelijke artikelen zijn meestal niet gratis, maar de samenvattingen zijn meestal al duidelijk genoeg.
 
Oké maar het komt nu uit een wetenschappelijk artikel. Maar heb ook even een primair artikel er bij gezocht. (IODINE IN GORGONIAN CORALS.
BY KOICHI SUGIMOTO:
(Received for publication, January 11, 1928.) (https://scholar.google.nl/scholar?h...n&oq=Iodine+gorgo#d=gs_qabs&u=#p=zyBpsrPzflsJ)
Vandaar dat ik me af vraag waarom mijn gorgonen het goed doen en sps en lps slecht gaat. En nu wordt er deels gewezen naar dat jodide die op 0 staat (wat eigenlijk niet vreemd is als je het niet toevoegd).

En dan nogmaals de vraag naar boven komt zou dit (lage kalium en zeer laag jodide) nu de stn veroorzaken? Of zouden de dinos de oorzaak zijn? Met andere woorden zie ik iets over het hoofd?

Ik heb namelijk het gevoel dat andere die ook geen jodide actief toevoegen en of ook wat minder licht hebben (zoals rerfer Steve) wel in staat zijn sps te houden.
 
Probeer eerst de basis op orde te hebben voor je gaat experimenteren. Weliswaar zullen er vast bakken zijn die redelijk tot goed draaien zonder toevoeging van jodide, maar de meerderheid van de bakken draait beter wanneer dit wel wordt toegevoegd.
 
Probeer eerst de basis op orde te hebben voor je gaat experimenteren. Weliswaar zullen er vast bakken zijn die redelijk tot goed draaien zonder toevoeging van jodide, maar de meerderheid van de bakken draait beter wanneer dit wel wordt toegevoegd.

Wat ik lastig vind is dat die basis niet eenduidig is. Heb ik met mijn lijstje (conclusie post 20) de aanpassingen te pakken? Of mis ik zaken?
 
Wat ik lastig vind is dat die basis niet eenduidig is. Heb ik met mijn lijstje (conclusie post 20) de aanpassingen te pakken? Of mis ik zaken?
Dat is zeker een goed begin.
Ik vind de basis beslist eenduidig. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar houd je je aan de basis (zoals uitgebreid omschreven in onder meer mijn boeken) heb je sowieso een werkend recept te pakken. Koralen houden is beslist geen raketwetenschap meer.
 
Dat is zeker een goed begin.
Ik vind de basis beslist eenduidig. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar houd je je aan de basis (zoals uitgebreid omschreven in onder meer mijn boeken) heb je sowieso een werkend recept te pakken. Koralen houden is beslist geen raketwetenschap meer.

Dat dacht ik ook. Maar blijkbaar is het toch lastig voor deze chemicus.

Zou is jodide toevoegen voor jouw iets dat bij de basis hoort. En ergens anders staan andere uitspraken. Internet is helaas een wirwar van informatie die tegenstrijdigheden heeft. Zo staat op http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/ in tabel 2"
Iodine Control not recommended 0.06 ppm total of all forums"

Hoe moet je dan als leek meteen de goede keuzes maken?

Ik dacht namelijk dat mijn basis goed (genoeg) was. Vandaar ook dat ik met jullie wil sparren waar het anders moet.

Dus als je nog aanvullingen hebt graag.
 
Zorg dat je eerst het volgende (de basis) op orde hebt:
KH op niveau (7-9)
Ca op niveau (400-450)
Mg op niveau (1300+)
NO3 op niveau (1-5)
PO4 op niveau (0.01-0.08)
Genoeg licht (t5 of goede LED)
Genoeg stroming (20-40x de bakinhoud, opvoer niet meetellen).

Als je dit allemaal constant houd over de tijd, dan komt de groei vanzelf.
Jodium kan daarna nog extra helpen (maar dan moet de basis wel eerst kloppen, die is belangrijker), en inderdaad is het niet goed jodium op 0.06 te houden - Mefisto raad 0.003 aan (wat je dus niet kan meten).
Ik doseer daarom zelf EZ-Trace, dat is wat makkelijker dan zelf stoeien met jodium. EZ-Trace bevat Jodium, Kalium etc en dat doseer je relatief ten opzichte van je calcium verbruik.
 
Jodide blijkt vaak bij icp resten op nul uit te komen omdat dit lastig meetbaar is schijnt.

Nee hoor , jodium wordt goed gemeten .
Als ik de dosering verhoog/verlaag zie ik dat terug in de icp's .
Het duurt alleen even voordat je kan meten (dagelijkse lage opbouw)

Ik houd hem trouwens wel tussen 0,03 en 0,07 , om welke welke reden zou deze waarde te hoog zijn ?
 
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst te zorgen voor de dingen die mooneater opnoemt.
En dat een tijdje stabiel houd, daarna zou ik me pas zorgen gaan maken over elementen zoals iodine ed
 
... Mefisto raad 0.003 aan (wat je dus niet kan meten).

Ik raad niks aan. Ik stuur op meetbaar met Salifert. En probeer onder de 0,06 ppm te blijven. 0,03 ppm of lichter betekent aanwezigheid van jodide. Werkt, voor mijn aquarium , al sinds jaar en dag prima.
 
Dat dacht ik ook. Maar blijkbaar is het toch lastig voor deze chemicus.

Zou is jodide toevoegen voor jouw iets dat bij de basis hoort. En ergens anders staan andere uitspraken. Internet is helaas een wirwar van informatie die tegenstrijdigheden heeft. Zo staat op http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/ in tabel 2"
Iodine Control not recommended 0.06 ppm total of all forums"

Hoe moet je dan als leek meteen de goede keuzes maken?

Ik dacht namelijk dat mijn basis goed (genoeg) was. Vandaar ook dat ik met jullie wil sparren waar het anders moet.

Dus als je nog aanvullingen hebt graag.
Je bent chemicus? Ik raad je aan te blijven bij bewezen succesrecepten. Ik denk dat het gros van de mensen die daadwerkelijk succesvol zijn (op lange termijn goede groei, kleuring en gezondheid) met het houden van sps jood op welke manier dan ook toevoegen. Misschien heel erg proefondervindelijk en wetenschappelijk niet gefundeerd, maar het gaat om het resultaat :)
 
Zorg dat je eerst het volgende (de basis) op orde hebt:
KH op niveau (7-9)
Ca op niveau (400-450)
Mg op niveau (1300+)
NO3 op niveau (1-5)
PO4 op niveau (0.01-0.08)
Genoeg licht (t5 of goede LED)
Genoeg stroming (20-40x de bakinhoud, opvoer niet meetellen).

Als je dit allemaal constant houd over de tijd, dan komt de groei vanzelf.
Jodium kan daarna nog extra helpen (maar dan moet de basis wel eerst kloppen, die is belangrijker), en inderdaad is het niet goed jodium op 0.06 te houden - Mefisto raad 0.003 aan (wat je dus niet kan meten).
Ik doseer daarom zelf EZ-Trace, dat is wat makkelijker dan zelf stoeien met jodium. EZ-Trace bevat Jodium, Kalium etc en dat doseer je relatief ten opzichte van je calcium verbruik.

Deze basis heb ik al bijna een jaar redelijk stabiel. Op wat fluctuaties met fosfaat en een geleidelijke stijging van nitraat de afgelopen maanden van 4 richting 12.
 
Als dit stabiel is zou ik het toch echt in het licht gaan zoeken
Ik heb al een oproepje gedaan om een seneye te lenen/huren dan weet ik echt hoeveel par er overal is en kan ik mijn Verlichtingschema daar op aanpassen. En dan weet ik ook of de 2 t5's extra voldoende zou moeten zijn of dat daar nog meer bij moet.
 
Bovenaan