Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Visbestand meterbakje 160 liter bruto

Omdat ik me liever niet de risico's op de hals haal dat:
- de ruit van mijn bak springt doordat ik erin boor
- ik met veel pijn en moeite (en kosten) een sump plaats en dan nog het geluidsniveau van de skimmer vind tegenvallen

..als het ook met een spons- en pijpjes filter kan. Maar dat dat ook kan, daar zijn jullie minder van overtuigd, begrijp ik...
 
Zal zelf altijd voor een afschuimer gaan. Geheel geluidloos is zo goed als onmogelijk. Heb zelf ook een 9004 en vind t zelf erg meevallen qua geluid( vooral met me ouwe redsea afschuimer).

Als je een sump plaats in de onderkast kan je t juist heel stil maken door de kast met eierdop schuim te bekleden.
 
Eiwitafschuimer haalt de afvalstoffen er uit voordat het biologisch omgezet word door de bacteriën in het steen.
Zorgt dus voor lagere nitraat waarden

Een sump maakt het vele malen makkelijker, ik hoor de afschuimer helemaal niet in de onderkast.

Boren hoef je je niet al te druk om te maken, zo lang je rustig boort en goed koelt is het niet zo moeilijk.
Belangrijkste is dat het geen getemperd glas is.
Eventueel kun je het uitbesteden bij een aquariumbouwer of een hobbyiest om hulp vragen.

Ga bij een LFS met een degelijke zeewater afdeling langs en bekijk en beluister eens wat systemen.
 
Toch weer verder met mijn visbestand plan voor de meterbak (160 liter).

Nu ik merk dat mijn bak niet bepaald rijk is (weinig licht, niet erg poreuze stenen etc.), denk ik dat het misschien wel een goed idee is om de pitvis uit mijn hoofd te zetten. Maar misschien is het zelfs wel beter om ook de dwergkeizers uit m'n hoofd te zetten. Ik merk namelijk ook dat ik het best leuk vind om toch wat leders in de bak te hebben. Die verbruiken ook weer voedingsstoffen en dat is ook handig met niet zulk poreus steen..

Ik denk nu aan het volgende bestand:
1 Ecsenius bicolor (heb ik al)
2 poetsgarnalen (heb ik al)
3 heremietkreeftjes (heb ik al)
1 Mithrax krab
1 magnifica
2 fridmani
1 blauwspikkelgrondel
2 nemo's of kleine lipvissen (flashers?)

Nu vraag ik me af wat een goede volgorde van in de bak brengen is.

Kan ik nu de Mithrax, magnifica, fridmani's en blauwspikkelgrondel ineens toevoegen en dan later nog eens nemo's of kleine lipvisjes?
 
Lijkt me een prima plan. Wel moet je een afgedekte bak hebben: de pijlvisjes springen er anders uit. Voor dwergkeizers is je bak klein, maar de argi is een erg kleine soort die ook in de natuur een klein territorium heeft. Een tweetal daarvan lijkt me een leuke keuze. Denk ook aan egels, slakken, krabben als grazers. Voor doktersvissen is je bak te klein.

Dwergkeizers blijven toch ook wel erg mooi. Zou een paartje loricula ook mogelijk zijn ipv argi in mijn meterbak?
 
Dwergkeizers blijven toch ook wel erg mooi. Zou een paartje loricula ook mogelijk zijn ipv argi in mijn meterbak?
Dat zou ik zelf erg krap vinden.
 
Ik was er al bang voor.

Hopen dat argi ook weer verkrijgbaar wordt dan. Volgens mij zijn ze nu bij De Jong niet op voorraad.
Wat er vandaag niet is, kan er morgen zijn en is wellicht overmorgen weer weg. De doorlooptijden zijn daar zeer snel. Argi is op zich probleemloos verkrijgbaar.
 
Ik heb op dit moment in de bak zitten:
-bicolor blenny
-magnifica
-2 fridmani
-3 heremietkreeftjes
-2 poetsgarnalen
-1 percnon krab (wordt ingeruild voor een Mithrax)
-6 strombusslakkken

Ik wil daar nog bij zetten:
-watchman goby
-2 C. argi
-2 nemo

Kan dat? Of moet ik kiezen tussen de argi en de nemo's? Ik heb niet heel poreus steen en niet veel koralen (6 ledertjes) en wel een redelijke afschuimer (tunze 9004).

En wat is dan een goede volgorde van in de bak introduceren? Eerst de dwergkeizers? Of eerst de nemo's?
 
Laat eens een foto van de bak zien.
 
Ik heb op dit moment in de bak zitten:
-bicolor blenny
-magnifica
-2 fridmani
-3 heremietkreeftjes
-2 poetsgarnalen
-1 percnon krab (wordt ingeruild voor een Mithrax)
-6 strombusslakkken

Ik wil daar nog bij zetten:
-watchman goby
-2 C. argi
-2 nemo

Kan dat? Of moet ik kiezen tussen de argi en de nemo's? Ik heb niet heel poreus steen en niet veel koralen (6 ledertjes) en wel een redelijke afschuimer (tunze 9004).

En wat is dan een goede volgorde van in de bak introduceren? Eerst de dwergkeizers? Of eerst de nemo's?

Ik wacht nog steeds met smart op antwoorden op mijn vragen :) iemand die z'n kennis wil delen?
 
Even wat stof van dit topic afblazen..
Ik denk erover om in mijn bakje het volgende te huisvesten:
2 poetsgarnalen
2 Gramma loreto
2 Centropyge argi
Leders

Vande poetsgarnalen en de argi ben ik vrij zeker dat ik er twee kan huisvesten. Is 2 G.loreto ook een goed idee?
 
Kan ik ook proberen twee kleine C.argi erin te zetten in de hoop op een koppel? Of moeten ze per se verschillen in grootte?
 
Ha Pluk, leuk dat je bak nog draait. Ik heb helaas geen ervaring met zeewater dus kan je niet veel wijzer maken dan wat theoretische kennis. De Argi lijkt me een leuk visje. Deze dwergkeizers kunnen best fel zijn en zijn niet reefsafe maar alleen met leders zou het wel moeten kunnen. Omdat alle dwergkeizers geboren worden als vrouw zou ik twee juveniles nemen, dan lijkt me dat er automatisch een koppel ontstaat. Maar nogmaals, ik ben geen ervaringsdeskundige dus dit is slechts theorie.
 
Ha Pluk, leuk dat je bak nog draait. Ik heb helaas geen ervaring met zeewater dus kan je niet veel wijzer maken dan wat theoretische kennis. De Argi lijkt me een leuk visje. Deze dwergkeizers kunnen best fel zijn en zijn niet reefsafe maar alleen met leders zou het wel moeten kunnen. Omdat alle dwergkeizers geboren worden als vrouw zou ik twee juveniles nemen, dan lijkt me dat er automatisch een koppel ontstaat. Maar nogmaals, ik ben geen ervaringsdeskundige dus dit is slechts theorie.
Hé David,
Bedankt voor je reactie.
Ik zag jouw topic ook al voorbij komen hier :)
Over die dwergkeizers lees ik verschillende dingen: twee kleintjes/jonkies samen plaatsen, is handig om een koppel te krijgen. En soms lees ik juist weer dat de kleinste half zo groot moet zijn als de grootste.
 
Bovenaan