Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een jubileum

Bedankt allemaal.

Het gaat de laatste maanden extra goed met de bak. Hoewel ik voordien ook al zeer tevreden was.
Waarschijnlijk is dit wijten aan de omschakeling naar producten van Aquaforest. Vooral het zout is me goed bevallen.
Ik zag direct een goede respons.
Mijn waterwaarden gingen op korte tijd duidelijk de goed kant op, dit in tegenstelling met andere producten die ik al eens gebruikt had.
Dit vertaalde zich tot een waarneembare betere conditie van mijn koralen, die zich nog steeds doorzet.


Remi
 
De bak is nu quasi vol met steenkoralen en heb ik mijn focus nu eens op vissen gezet.
Mijn keuze is dan een schooltje anthiassen geworden. 5 stuks.
Al lang was dit mijn intentie, doch het was er tot op heden nog niet van gekomen.

Zo een groepje van deze schitterend gekleurde en levendige visjes geeft nog een extra cachet aan de bak.
Mijn rifje wordt hiermee nog wat meer op de natuur lijken, in zoverre dat dit kan natuurlijk. Maar toch.


Remi


lightshot
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens een aantal metingen (salifert) uitgevoerd met volgende uitslag :
Kh : 7
NO3 : +/- 2
PO4 : +/- 0.03
Ca : 500


Met deze waarden ben ik uiterst tevreden, zo te zien ook de koralen.

Dit zijn mijn laagste waarden ooit. Lager hoeft liefst niet.


Remi



post a picture
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat we op de zelfde manier nog steeds een mooi aquarium kunnen houden Remi,maar het word wel heeeel dun hier op het forum met mooie bakken !!

Mvg,

Martin.
 
Leuk dat we op de zelfde manier nog steeds een mooi aquarium kunnen houden Remi,maar het word wel heeeel dun hier op het forum met mooie bakken !!

Mvg,

Martin.

Ja Martin, deze trend zie ik ook reeds enige tijd. De reden zie ik niet zo direct.
Het vraagt heel wat geduld om voor je persoonlijk de beste methode uit te vinden.
Eens deze gevonden, deze methode dan aan te houden is niet iedereen gegeven. Je word tegenwoordig overstelpt met nieuwe z.g. revolutionaire methoden. Of deze een echte verbetering brengen valt nog te bezien.

In ieder geval de basis voor het houden van een zeeaquarium staat reeds lang vast en voldoet nog steeds prima en is echt niet zo moeilijk.
Hoewel ik moet bekennen dat ik sinds enkele maanden ook wat gewijzigd heb en wat producten van Aquaforest ben beginnen
te gebruiken, niet alles, maar met deze welke ik dacht dat ze een gunstig effect zouden kunnen hebben.
En tot op heden ben ik er uiterst tevreden over. Ze brachten duidelijk nog wat extra dimensie bij aan de bak.

De trend dat de SPS koralen wat meer uit de belangstelling zijn en er meer aandacht naar LPS gaat maakt dat het natuurlijke wat verdwijnt uit de bakken, het worden mijn inziens meer wat etalage-bakken en heel wat eentoniger. Althans dat is mijn mening. Maar ieder zijn voorkeur.

Mvg,

Remi
 
Hoi Remi,
Al meer als een jaar niks meer gehoord,hoe is het met je aquarium op dit moment?

Mvg,
Martin.
 
dag Remi
is er speciale reden dat uw ca op 500 staat??
dacht dat dat gemiddeld 420 moest zijn ??
grtz
ziet goed uit mr zijn we door de jaren gewend van u he
nog altijd kraanwater??
 
Hoi Remi,
Al meer als een jaar niks meer gehoord,hoe is het met je aquarium op dit moment?

Mvg,
Martin.


Hoi Martin,
Het aquarium is er nog steeds.
Alles gaat gewoon zijn gang.
Hoewel ik wat terugslag heb gehad in het begin van dit jaar.
Ik had mijn No3 en Po4 sterk naar beneden gebracht, tot bijna 0.
Spijtig maar voor een aantal steenkoralen was dit niet goed en heb ik er door verloren.
Nu heb ik deze waarden terug laten stijgen en zie alles hersteld zich.
Ondertussen heb ik erwat meer SPS-koralen ingebracht voor wat afwisseling.

Remi
 
Rustig aan, maar nog steeds bezig.
Wel mijn NO3 en PO4 opnieuw langzaam laten dalen tot minieme waarden.
Ditmaal zonder problemen en nu een nog betere kleuring.

Remi


 
Laatst bewerkt:
Het is al lang geleden, maar ik ben nog steeds actief bezig met het aquarium.
Ik zie nu dat een aantal van de laatste foto's niet meer leesbaar zijn. Spijtig.
Kan dit verholpen worden?

Ik zal dan maar wat nieuwe foto's plaatsen.
Ze zijn alleen genomen tijdens de opstart met het blauwe licht.
Maar dit geeft wel een zeer speciale sfeer.

Remi20191206_120835 (2064 x 1548).jpg
20191206_120850 (2064 x 1548).jpg20191206_121036 (2064 x 1548).jpg
 
Niks mis mee Remi zo te zien,een mooi dichtgegroeid rif vol met koralen :love: !!
Mvg,
Martin.
 
Niks mis mee Remi zo te zien,een mooi dichtgegroeid rif vol met koralen :love: !!
Mvg,
Martin.

Hoi Martin, bedankt.
Kriebelt het nog altijd?

Ik kan na al die jaren nog geen afstand doen van het aquarium.
Ik probeer zelfs nog altijd iets nieuw.
Ik ben nu o.a. bezig met het toedienen van phytoplankton en nog wat andere zaken.
Het moet wel eenvoudig blijven, maar zo blijft het spannend.

Mvg. Remi
 
Zonder het in de gaten te hebben heeft het aquarium zeker een maand zonder afschuimer gedraaid. Een Bubble-Magus BM250S/PRO met 2 Aquabee pompen.

Ik had hem ingesteld om enkel s'nachts te werken vanwege het toedienen van phytoplankton.
Hij staat in een aparte plaats waar ik s'nachts niet kom.
Per toeval ontdekte ik dat hij afstond en dit dus zeker al een maand. Bij een herstart ging ook 1 rotor stuk.

Maar eigenaardig ik zag al die tijd ook geen verschil aan de bak.
De waardes bleven gelijk, hij stond altijd helder. Zelfs zeer helder. Koralen en vissen waren OK.
Vandaar dat ik het niet door had.

Dus betekent dit nu dat de bak zonder kan?
Hechten we teveel belang aan het afschuimen?
Heeft het phytoplankton er iets mee te maken?

Vandaag heb ik mijn afschuimer dan toch maar terug opgestart.
2 nieuwe rotors zijn deze morgend toegekomen.

Wel enkel s'nachts.

Remi
 
Bijzonder dat je zonder die BM250S nog steeds na een maand zo mooi draait! Je gaat je dan afvragen of je wel zo'n grote / dure afschuimer nodig hebt;)


Inderdaad, het verbaasde me ook.
Mijn aquarium is al zeer lang ingegroeide, met veel levend steen.
Ik vermoed dat dit helpt. Ook mijn vele uitgegroeide koralen spelen waarschijnlijk een rol.
Koralen verbruiken ook z.g."afvalstoffen".

Achter de stenen moet een massa fijn stof liggen. Ik heb het sinds de opstart nooit verwijderd.
Dat heeft dus ook geen invloed. Misschien helpt het wel.

Ik ga nu voor een afschakeling tijdens de dag, s'nachts zet ik hem aan, zodat het phytoplankton
dat ik tijdens de dag toevoeg niet onmiddellijk afgeschuimd wordt.

Ik denk dat het niet aangeraden is voor nieuwe bakken en bakken met weinig levend steen als buffer.

Afwachten wat het bij mij op langere tijd doet.

Wat ik ook ervaren heb, sinds de warme zomer heb ik mijn verlichting op 70% gezet i.p.v. 100 voor de temperatuur.
Ook hier geen enkel nadeel bemerkt en ik doe dit nu al half jaar.
Groei en kleur blijven O.K.

Remi
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit alles prachtig om te lezen, zo eenvoudig en zo mooi. Ik lees vele andere topics hier en op andere fora. Mensen geven kapitalen uit aan techniek(apex,ghl enz enz) zijn continue bezig met van alles bij te regelen of extra aan te schaffen en dan kom je dit topic tegen. Het kan blijkbaar ook anders. Ik denk dat er maar weinig bakken die bulken van de techniek er zo mooi bij staan als deze bak👍🏻. Maar ik kan het verkeerd zien want ben immers een leek.
 
Bovenaan