Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waarom blijf ik problemen houden met deze koralen

Tjsa,,, wat kan het zijn. Verlichting, stroming? Het zijn eigenlijk ook de enige koralen welke niet aanslaan, de rest groeit goed. Ik heb me gecommitteerd aan de DSR-methode en wil deze dan ook het liefst blijven volgen. Als ik over een aantal weken nog steeds aan het klooien ben, dan stop ik met de toevoegingen en laat ik het zoals het hiervoor was. In dat geval neem ik er wel genoegen mee dat de hamer, toors en caulustrea niet blij worden in mijn bak.

Plan vanaf nu wordt dus:
EZ-Carbon op minimale dosering van D1 / D2 i.v.m. jojo effect
No3 en Po4 op pijl houden
Flap dagelijks afzuigen en afgezogen water aanvullen met vers aangemaakt water (DSR)

Wat zijn je overige waardes zoals Ca,Kh,Mg enz. Hoeveel stroming heb je? Wat voor verlichting en wat voor verlichtingsschema
. En ja soms heb je dat het ene koraal het wel goed doet. Belangrijk is rust en stabieliteit in je waardes. Wat voor de een goed is behoeft niet voor jou bak te gelden.
Je bak goed observeren en kijken wat er gebeurd. Dus als ik dit doe gebeurt er dit en reageren mijn koralen/lagere dieren zo.En wat zijn ideale waardes? Dat is ook bij een ieder verschillend. De ideale waardes vindt je in natuurlijk zeewater ergens bij een mooi rif maar dat blijft een utopie voor ons aqarianen.
Succes er mee.
 
Overige waterwaardes zijn stabiel. Strontium voeg ik iedere maand nog wel toe om bij de 8 te komen.

Waterwaardes
Temp 25,50
Ph 8,4
Zout 33ppt
Ca 445
Mg 1360
Kalium 390
Strontium ~6
Boor 4
Jodide 0,06

Stroming bestaat uit 1x Jebao RW8 en 1x Jebao RW4 en is volgens mij wel voldoende. Verlichting 2x AI Hydra 26HD.
 
Goede waardes dus gewoon even afwachten en niets toevoegen en kijken hoe het zich ontwikkeld.
 
Inmiddels alweer een tijdje verder er is nog niets veranderd. Groene flap blijft aanwezig, na afzuigen is het binnen 2 dagen weer terug. No3 blijft aardig op pijl zonder toe te voegen en voor Po4 moet ik dagelijks 0,08ppm!! doseren op het niveau op 0,04ppm in de bak te houden. Dit lijkt me niet normaal.

Omdat ik zie dat mijn koralen echt last beginnen te krijgen van de groene flap heb ik Chemiclean besteld, hiermee hoop ik de groene flap te kunnen verwijderen.

Ik heb geen idee in wat voor termijnen je moet denken, maar zit er zelf aan te denken om het nog een maand te geven. Als ik dan nog steeds zit te klooien met het toevoegen van Po4 dan stop ik hiermee. Sinds ik ermee begonnen ben is er '0' verbetering te zien, de koralen waar het slecht mee ging zijn inmiddels z.g.a.d. en de andere koralen doen het nog steeds goed. Geen verschil dus, behalve de groene flap....
 
De Chemiclean was gisteren binnen gekomen, weliswaar halfleeg omdat tijdens de verzending het potje was opengegaan. Er zat nog wel genoeg in om één dosering te doen dit dus ook gedaan.

Waterwaardes zijn nog steeds stabiel en de groei bij de SPS koralen ook. De LPS blijven nog steeds problemen geven, mijn favia die ik al een jaar heb en mijn lobophyllia beginnen het nu ook slechter te doen. Ze trekken zich helemaal terug en skelet is nu te zien.

Ik kan de vinger er niet achter krijgen. Buiten de LPS groeit al het andere koraal als kool (buttons, leders en SPS)
 
Waardeloos dat het potje open is gedaan tijdens de verzending, gelukkig nog wel een dosis uit kunnen halen. Nu hopen dat het snel weg is.

Je draait op ez en met je Carbon blijf je nu de flap voeden (ga niet heel de discussie van de vorige pagina`s herhalen;))
Hierom moet je dus zoveel bijvoegen.

Heb je al wel eens een icp test gedaan?
 
Inmiddels alweer een tijdje verder er is nog niets veranderd. Groene flap blijft aanwezig, na afzuigen is het binnen 2 dagen weer terug. No3 blijft aardig op pijl zonder toe te voegen en voor Po4 moet ik dagelijks 0,08ppm!! doseren op het niveau op 0,04ppm in de bak te houden. Dit lijkt me niet normaal.

Je blijft dus gewoon voeding toedienen waar de groene flap als eerste van profiteert?
Zie daar deels de oplossing van het probleem.
 
Ik gebruik EZ-Carbon en EZ-Trace, de rest van de stoffen vul ik aan vanuit de DSR full.
Maar het voelt inderdaad wel stom aan om Po4 toe te voegen samen met EZ-Carbon terwijl ik deze problemen heb.
Mijn gevoel geeft aan dat ik er inderdaad beter mee kan stoppen, maar volgens de DSR methode moet je dit dus niet doen. Tenminste zo heb ik
het begrepen in de posts van Glenn daarom wil ik het een kans geven.

Als ik nu weer stop met het doseren van Po4 gaat deze weer naar de 0 en dat is volgens velen ook weer niet goed.
Zijn er mensen hier die op DSR draaien met een nitraat en fosfaat gehalte van 0?

De chemiclean doet overigens echt heel goed z'n werk, de flap is op heel veel plekken al weg of bijna weg! dieren en koraal ‏en er geen hinder van te hebben.
Afschuimer gaat nog wel steeds over z'n nek.
 
Het is idd zeker geen gebruikelijke manier om te werken.
Hopelijk ben je er snel van af en zijn de problemen gewoon opgelost.

Carbon doseren zonder nitraat en fosfaat is wel vragen om moeilijkheden. Gegarandeerd dat je heel je water stript en alles gaat bleken.

Hoe je nu bezig bent is ook niet helemaal in lijn met wat dsr als advies geeft, dan zou je de flap alleen dagelijks afzuigen, licht verminderen (en volgens mij nog een paar dingen) en daarbij idd wel je waardes meetbaar houden.

Maja t gaat nu de goede kant op.
 
Chemieclean doet het idd ....maar bacterieen zijn allemaal vernietigd ,ook de goede dus na de behandeling ook doen wat ze zeggen water verversen en bacterieen toevoegen ,doe je dit niet dan wordt het straks een grote drama.
En mefisto heeft gelijk!wat glenn ook zegt in jouw geval luister eens naar een ander ?
 
Hoe lang ben je trouwens al met chemiclean bezig?
Kan nog wel na de waterwissel enkele dagen duren voor je Afschuimer weer normaal gaat doen hoor
 
Chemieclean doet het idd ....maar bacterieen zijn allemaal vernietigd ,ook de goede dus na de behandeling ook doen wat ze zeggen water verversen en bacterieen toevoegen ,doe je dit niet dan wordt het straks een grote drama.
En mefisto heeft gelijk!wat glenn ook zegt in jouw geval luister eens naar een ander ?
Dit klopt niet helemaal, chemiclean dood geen “goede” bacteriën.

Chemiclean is (waarschijnlijk) een antibioticum wat goed werkt op de flap maar de rest met rust laat
 
Chemiclean gistermiddag rond 15:00 toegevoegd. Chemiclean had inderdaad mijn voorkeur omdat dit 'vriendelijk' zou zijn voor de rest van je bak.
Morgen ben ik dus zo'n 48h verder en doe ik een grote waterwissel, misschien dan ook gelijk een goed moment om de methode aan te passen.

Zou ik dan het best alleen kunnen stoppen met EZ-Carbon of ook gelijk Po4 en No3?
 
Het is idd zeker geen gebruikelijke manier om te werken.
Hopelijk ben je er snel van af en zijn de problemen gewoon opgelost.

Carbon doseren zonder nitraat en fosfaat is wel vragen om moeilijkheden. Gegarandeerd dat je heel je water stript en alles gaat bleken.

Hoe je nu bezig bent is ook niet helemaal in lijn met wat dsr als advies geeft, dan zou je de flap alleen dagelijks afzuigen, licht verminderen (en volgens mij nog een paar dingen) en daarbij idd wel je waardes meetbaar houden.

Maja t gaat nu de goede kant op.

Had dit bericht over het hoofd gezien. Flap afzuigen heb ik geprobeerd, kwam net zo hard weer terug licht heb ik ook verminderd ook geen verschil. Helemaal verduisteren heb ik nog niet gedaan, maar de chemiclean lijkt een prima oplossing zonder al deze dingen te doen. Ik heb er nu ook een beetje haast achter gezet omdat de LPS problemen sneller erger worden, mijn favia doet het al een jaar goed en nu in een week tijd is hij bijna gehalveerd. Dat lijkt erop dat de methode die ik nu volg of heel lang duurt voordat het aanslaat of niet werkt voor mijn bak. Voor ik begon met het doseren van Po4 en No3 deden ze het niet goed, maar gingen niet dood.

Maar wat zou jij doen? Stoppen met de EZ-Carbon en de overige waardes gewoon in de gaten houden?
 
Ik heb chemiclean gebruikt in mijn vorige bak,
en heeft lang geduurd voor mijn bak weer redelijk ging.
Dood wel zeker ook goede bacteriën.

Er is al veel raad gegeven in je probleem, maar het lijkt er op dat je toch meerdere dingen aan het proberen bent.

Het lijkt ook vreemd, Carbon toevoegen maar ook po4+,.

Voorbeeld , mijn nitraat is 2 po4 0.06 .
Ik blijf Carbon toevoegen omdat ez dat voorschrijft en ik mijn nitraat op 2 wil houden.
Probleem is dat Carbon ook po4 verminderd maar dat los ik op met po4 toevoegen.
Nu hoor ik weer menige denken,, stop dan met Carbon toevoegen , dan blijf je po4 stabiel, klopt maar nitraat loopt dan weer op.
Nu heb ik het bijna onder controle om nitraat en po4 op een goede waarde te houden.
Ik kan mijn po4 en nitraat sturen .

Voorbeeld 2.
Carbon dosering had ik verlaagd , mijn nitraat ging langzaam naar 10 po4 0.02 , niet goed dus.
Test gedaan met verhoging van Carbon en per dag 3ml po4+ toegevoegd . Na 7 dagen nitraat op 5 po4 op 0.05.
Nu heb ik het zover dat ik Carbon op een vaste waarde heb staan en dagelijks 1ml po4+ toevoeg.
Mijn waardes met ez
Mg 1350
Kh 9
Ca 450
Po4 0.06
Sall 1024
Temp 25.4

Dus stoppen met Carbon zou ik zo maar niet doen, beginnen er weer andere problemen.
Po4+ toevoegen is helemaal geen vreemd iets, zelfs nodig vind ik, weet je hoeveel bakken op het randje draaien met po4.
Maak een plan houd je daar aan.
En ja het kan je een paar koralen gaan kosten met je bak stabiel krijgen, zo wat ,, probleem op probleem veroorzaken kost op den duur veel meer.
Stap voor stap en heeel veeel geduld.

Doe er mee wat je wil, ik zet hier alleen mijn bevindingen neer met de ez methode.

Iedereen heeft het goed voor met advies, maar geen een bak is het zelfde, je zult het zelf moeten vinden wat bij jou het beste werkt.

En geloof mij, ik heb dezelfde weg bewandelt als waar jij je nu bevind .
 
Ik ben het helemaal met jan eens als je de drs methode volgt en je bak vrij is van problemen.

Maar gezien dit nu niet het geval is had ik het hele probleem anders aangepakt door idd gewoonweg te stoppen met de Carbon doseringen en dan dagelijks flap afzuigen en licht intensiteit verminderen.

Echter je nu al zo ver bent en al bezig ben met een chemiclean behandeling zou ik (!) voor nu ook gewoon doorgaan zoals jan omschrijft.

Nb
Leuk he al die mensen met hun eigen ideeen en opvattingen:) zo zie je maar weer dat er meer wegen naar Rome leiden.
 
Ik heb chemiclean gebruikt in mijn vorige bak,
en heeft lang geduurd voor mijn bak weer redelijk ging.
Dood wel zeker ook goede bacteriën.

Kan je hier wat meer over vertellen?
Wat heb je gedaan en hoe reageerde je bak hierop?
Waarop baseer je dat het ook “goede” bacteriën dood?

Ik heb het zelf enkele weken geleden gebruikt met goed resultaat en zonder merkbaar effect op groei/kleur/pe/vissen/waterwaardes ed
 
ik heb ook veel moeten leren en nog,
Dit is ook het leuke aan de hobby.
Maar ook erg vervelend als het maar niet gaat zoals je wil.

En ook hier is het nog verre van perfect hoor, maar als het allemaal vanzelf ging was het geen uitdaging en hobby.
Een mooi rif is niet van zelfsprekend moet je echt je best voor doen, maar dan heb je ook iets om trots op te zijn toch.

Dus kop op en volg een plan van aanpak.
 
In plaats van EZ-Carbon, kan je ook CarbonVS doseren - daar zit geen ijzer in wat fosfaat bind. Dan wel opletten wat er gebeurd met je fosfaat waarde.
EZ-Carbon is min of meer CarbonVS + FE (trace?) als ik het goed heb. Alleen CarbonVS doseren zorgt voor daling in Nitraat, en niet voor een daling in fosfaat, dus kan je veel minder fosfaat doseren.
 
In plaats van EZ-Carbon, kan je ook CarbonVS doseren - daar zit geen ijzer in wat fosfaat bind. Dan wel opletten wat er gebeurd met je fosfaat waarde.
EZ-Carbon is min of meer CarbonVS + FE (trace?) als ik het goed heb. Alleen CarbonVS doseren zorgt voor daling in Nitraat, en niet voor een daling in fosfaat, dus kan je veel minder fosfaat doseren.
Dit klopt niet. Wanneer er een koolstofbron wordt toegevoegd, daalt de nitraat en ook de fosfaat.
Met een ijzerbron daalt de fosfaat nog veel harder.

...
...
...

Ik laat dit even inzinken...

...
Met een toevoeging van koolstof, en een ijzerbron (ez-carbon) daalt de PO4...
...
...
 
Bovenaan