Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Po4 te laag?

micheldb14

ZeewaterForum lid
Mijn koralen staan er redelijk goed bij alleen een deel van mij LPS (voornamelijk toortskoraal en druifjeskoraal) staan vaak maar half open. Toen ik ze kocht waren ze namelijk ook een stuk groter. Mijn nitraat is ergens 2-4 (Colombo) en bij fosfaat is meet ik 0.00 met Hanna en 0.03 met Colombo.
kan het zijn dat mijn lage fosfaat sommige LPS half dicht laat staan?

En welke meter kan ik beter aanhouden? Hanna checker of Colombo? Ik weet dat een Hanna checker 0.04 ppm kan afwijken maarja hoe nauwkeurig is een setje van Colombo?

(let niet op de koralen in het zand, deze probeer ik te redden uit mijn andere aquarium waarin het me niet lukt koralen te houden...)
20180527_142711.jpg


Met vriendelijke groet,
Michel
 
Hoe staat met de andere waterwaardes?
Welke verlichting gebruik je?
Stroming enzovoort?
Meer informatie over het aquarium zou handig zijn om eventuele problemen te achterhalen.
 
Verlichting is de standaard verlichting van de aqua medic blenny (27W led, 3 spotjes van 9W)

Stroming:
Aqua medic ecodrift 4.0 in de achterwand op stand 1 (800/uur)
Jebao RW4 in het aquarium op wavemodus stand 2 (1000l/uur)

Dus ongeveer 22,5x de inhoud van de bak (80L)

De rest van de waterwaardes zal ik straks even meten en posten.
 
Bij deze de rest van mijn waterwaardes.

Temperatuur: 25
Zoutgehalte:35
Nitraat: 2-4 mg/l (Colombo)
Fosfaat: 0.00 met Hanna cheker en 0.03 met Colombo
Ph: 8.2
Kh: 7.2 DH
Ca: 440 mg/l
Mg: 1545 mg/l
 
Je kan je testen tegewoordig zelf ijken met de Dsr referentie vloeistof.

een fosfaat van 0,00 is niet fijn voor je koralen.


Probeer Je nutriënten te sturen op deze advieswaarden:

6ca9b1c2aed7f7f8fa6f8431bdd5008b.jpg

http://dsrreefing.com/compactcalc/
 
Oke bedankt, zeer handige tabel ook! Ik zal direct proberen mijn fosfaat iets omhoog te halen.
Ik zit zelf te denken aan vaker voeren met diepvriesvoer, of zijn er nog andere (betere) methodes om fosfaat omhoog te halen?
Het is namelijk maar een nano van 80L en ik meende dat fosfaat doseren in zo'n klein aquarium erg lastig is (extreem lage doseringen).
 
Oke bedankt, zeer handige tabel ook! Ik zal direct proberen mijn fosfaat iets omhoog te halen.
Ik zit zelf te denken aan vaker voeren met diepvriesvoer, of zijn er nog andere (betere) methodes om fosfaat omhoog te halen?
Het is namelijk maar een nano van 80L en ik meende dat fosfaat doseren in zo'n klein aquarium erg lastig is (extreem lage doseringen).

Het probleem is je heb een onbalans in NO3/PO4 die steeds verder uit elkaar zal gaan, wat uiteindelijk voor veel meer problemen gaat zorgen.
Het probleem is al aanwezig..
Als je meer gaat voeren doe je dat (logischerwijs) met hetzelfde voer waarmee het probleem is ontstaan. Dat zal het probleem alleen maar versterken.

Dus de enige goeie manier is de verhoudingen herstelen. Dat kan in jou geval met eenzijdig fosfaat doseren.

Waterwissels doen nagenoeg niks met je fosfaat.

http://dsrreefing.com/compactcalc/

0,48ml met een 1ml injectienaald doseren moet toch wel lukken?
b83710197fd78d7830d3759b53fcb53f.jpg


happy DSR reefer
 
Normaal voer ik meestal met vlok voer en af en toe een keer diepvriesvoer, mijn idee was minder vaak vlok voer en vaker diepvries voer. waardoor ik even veel blijf voeren alleen in verhouding vaker diepvriesvoer (want dit bevat meer fosfaat als ik me niet vergis). Ook heb ik omdat ik heel lang een probleem had met mijn nitraat (deze bleef altijd op 0) mijn eiwitafschuimer uit het aquarium verwijderd waardoor mijn NO3 nu al een paar maand op 2-4 blijft. Als door het voer de NO3 weer zal stijgen kan ik altijd de eiwitafschuimer terugplaatsen.

Maar als je van mening bent dat het verstandiger is om fosfaat te doseren dan wil ik dit ook zeker proberen.

Alleen als ik naar de DSR PO4+ flesjes kijk, kan ik niks vinden over een houdbaarheids datum. Bij een aquarium van 80L heb ik namelijk 0.08ml nodig om mijn PO4 met 0,01 te verhogen en het zou jammer zijn als ik maar iets van 10ml kan gebruiken tot de houdbaarheids datum is verstreken :p
 
Normaal voer ik meestal met vlok voer en af en toe een keer diepvriesvoer, mijn idee was minder vaak vlok voer en vaker diepvries voer. waardoor ik even veel blijf voeren alleen in verhouding vaker diepvriesvoer (want dit bevat meer fosfaat als ik me niet vergis). Ook heb ik omdat ik heel lang een probleem had met mijn nitraat (deze bleef altijd op 0) mijn eiwitafschuimer uit het aquarium verwijderd waardoor mijn NO3 nu al een paar maand op 2-4 blijft. Als door het voer de NO3 weer zal stijgen kan ik altijd de eiwitafschuimer terugplaatsen.

Maar als je van mening bent dat het verstandiger is om fosfaat te doseren dan wil ik dit ook zeker proberen.

Alleen als ik naar de DSR PO4+ flesjes kijk, kan ik niks vinden over een houdbaarheids datum. Bij een aquarium van 80L heb ik namelijk 0.08ml nodig om mijn PO4 met 0,01 te verhogen en het zou jammer zijn als ik maar iets van 10ml kan gebruiken tot de houdbaarheids datum is verstreken :p

Zelf heb ik nooit bij stilgestaan welk voersoorten een groter aandeel NO3 of PO4 oplevert.
Het zou wel interessant zijn dit in kaart te brengen.

Ik ga er echter heel anders mee om. Ik doseer naar behoefte.
DSR PO4+ kent geen houdbaarheid zolang je schoon werkt en de voorraad niet besmet.
Een visuele controle van de heldere vloeistof is voldoende

happy DSR reefer
 
Oké, dat is mooi om te horen! Dan zal ik binnenkort direct even een flesje aanschaffen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Bovenaan