Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat gebeurt er met mijn koraal?

Katmeteenc

ZeewaterForum lid
b083da99dcabcdb291224537e8e0b121.jpg


f942b1a595e4ef230767d96061fd04b7.jpg


Anthelia krijgt witte plekken, herkent iemand dit?

Oor is van bruin naar heel ochtend groen, rechts op de foto zie je de oorspronkelijke kleur al worden die ook lichter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het oor heeft zijn zooxanthellen afgestoten en andere koraal staat slecht (sterft af).

Ik vermoed hoge nitraat en fosfaat waardes in je bak die nog erger gaan worden als de boel afsterft.
 
Het oor heeft zijn zooxanthellen afgestoten en andere koraal staat slecht (sterft af).

Ik vermoed hoge nitraat en fosfaat waardes in je bak die nog erger gaan worden als de boel afsterft.

Tja die waardes zijn laag fosfaat lager dan de laagst meetbare waarde Colombo en nitraat heb ik was ook steeds laag eigen een nieuwe test gekocht omdat ik twijfelde omdat er wel algengroei is op de achterwand, maar is ook met de nieuwe test binnen de normale waarde.
Testen zijn van Colombo.’



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je fosfaat en nitraat te laag zijn moet je dat gaan toevoegen ‘ te laag ‘ is ook niet goed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat zijn al je waardes? Gezien de algengroei is er zeker wel fosfaat en nitraat aanwezig in je systeem.
Vertel ook wat meer over je systeem
 
Wat zijn al je waardes? Gezien de algengroei is er zeker wel fosfaat en nitraat aanwezig in je systeem.
Vertel ook wat meer over je systeem

Sera marine led Cube, opgestart met reel reef rock eind oktober vorig jaar. Voeg met ati vloeistoffen middels doseerpomp calcium, magnesium en carbonaten toe inclusief sporenelementen. De waardes zijn best oke al blijft magnesium steeds wat achter:

No3 niet echt meetbaar, lichte verkleuring maar haalt eerste waarde niet, po4 hetzelfde. Nitriet is 0
Ca 420, Mg 1250, kh dik 9.

Sommige koralen doen het echt goed. Sinularia, zoas, spijkerpoliep paddestoelleder, ricordea yuma, hairy discusoma, sterpoliep

2 weken geleden liet ik mijn emmer in het systeem vallen er leek niets aan de hand maar daarna was ineens mijn pompende Xenia die eerst goed deed helemaal verschrompeld en binnen 3 dagen weg, toen ging mijn sespitularia eraan. Of het met de emmer te maken heeft, het lijkt zo, al heeft de emmer op mijn clavularia na niets geraakt( deze takelt ook af sinds dien) en toen mijn oor ontkleurd. Mmmmm


Omdat ik mijn nitraattest niet vertrouw nu van een heel ander merk er een gekocht. (Tetra) ook hier meet ik een beetje nitraat maar zeker niet meer dan 5.


Vorige week
Zijn natuurlijk de eenvoudigere soorten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Sera marine led Cube, opgestart met reel reef rock eind oktober vorig jaar. Voeg met ati vloeistoffen middels doseerpomp calcium, magnesium en carbonaten toe inclusief sporenelementen. De waardes zijn best oke al blijft magnesium steeds wat achter:

No3 niet echt meetbaar, lichte verkleuring maar haalt eerste waarde niet, po4 hetzelfde. Nitriet is 0
Ca 420, Mg 1250, kh dik 9.

Sommige koralen doen het echt goed. Sinularia, zoas, spijkerpoliep paddestoelleder, ricordea yuma, hairy discusoma, sterpoliep

2 weken geleden liet ik mijn emmer in het systeem vallen er leek niets aan de hand maar daarna was ineens mijn pompende Xenia die eerst goed deed helemaal verschrompeld en binnen 3 dagen weg, toen ging mijn sespitularia eraan. Of het met de emmer te maken heeft, het lijkt zo, al heeft de emmer op mijn clavularia na niets geraakt( deze takelt ook af sinds dien) en toen mijn oor ontkleurd. Mmmmm


Omdat ik mijn nitraattest niet vertrouw nu van een heel ander merk er een gekocht. (Tetra) ook hier meet ik een beetje nitraat maar zeker niet meer dan 5.


Vorige week
Zijn natuurlijk de eenvoudigere soorten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vorige week anthelia overgenomen van iemand. Daar ontstaan nu witte plekken op. Beschadiging van de verhuizing? Parasiet? Schimmel? Ik hoop dat iemand op de foto’s iets herkent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat heeft er in de emmer gezeten?
en hoe zit het met de stroming? Op de foto lijkt het alsof hij wel veel stroming krijgt.
anders kan je ook even proberen hem wat hoger in je bak te plaatsen om wat meer licht te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Op de foto lijkt je steen toch best groene aanslag te hebben.
Een waterwissel van 20% kan geen kwaad en wat kool inzetten en kijken hoe het daarop reageert.
 
Op de foto lijkt je steen toch best groene aanslag te hebben.
Een waterwissel van 20% kan geen kwaad en wat kool inzetten en kijken hoe het daarop reageert.

Dag, bedankt voor alle reacties, 10%waterwissel, stroming aangepast anthelia ziet er gelijk beter uit. Uitlopers hechten zich nu ook op substraat, hij is dus weer aan het groeien geslagen.

Het gebleekte oor, gedraagt zich op zijn kleur na normaal, misschien was teveel licht bij hem een probleem? Hij heeft een week ergens anders gestaan, meer in open licht misschien is dat het geweest. De rest van de oren doet ook niet mee met hem.

Er is inderdaad voldoende groene aanslag, meer dan voldoende zelfs, het blijft echter al maanden bij een groene kleur, geen draden of slijmlaag of zo alleen de achterwand vertoont teveel algengroei (grasmatje) maar daar is Henkie erg blij mee. Hij is net een nijlpaard zoals hij de hele dag graast. Ik overweeg om rowaphos te gaan gebruiken.

Filteren over kool deed ik al een tijdje en ben daar dus maar eens mee gestopt( toen mijn anemoon een kamikazeactie had en in de stromingspomp dook begonnen)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Test je water eens met salifert is de beste test voor zeewater


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Test je water eens met salifert is de beste test voor zeewater


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

voor fosfaat geef ik de voorkeur aan hanna, en voor nitraat de pro versie van red sea
 
voor fosfaat geef ik de voorkeur aan hanna, en voor nitraat de pro versie van red sea

Alles heeft zich goed hersteld, mijn mooie clavularia die bijna was gaan hemelen komt er weer bovenop, zie foto. Ook de anthelia is hersteld en het oortje lijkt langzaamaan zijn kleur weer wat terug te krijgen
Uiteindelijk heb ik naast een waterwissel een fosfaatremmer toegevoegd. Het lijkt nu allemaal goed te gaan.

Heb ik nog de volgende vraag. Wie weet de naam van de spons die tussen mijn clavularia groeit? Hij is roodachtig bij gewoon licht en kleurt lichtgevend rood onder blauwlicht. Hij heeft een soort netstructuur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Alles heeft zich goed hersteld, mijn mooie clavularia die bijna was gaan hemelen komt er weer bovenop, zie foto. Ook de anthelia is hersteld en het oortje lijkt langzaamaan zijn kleur weer wat terug te krijgen
Uiteindelijk heb ik naast een waterwissel een fosfaatremmer toegevoegd. Het lijkt nu allemaal goed te gaan.

Heb ik nog de volgende vraag. Wie weet de naam van de spons die tussen mijn clavularia groeit? Hij is roodachtig bij gewoon licht en kleurt lichtgevend rood onder blauwlicht. Hij heeft een soort netstructuur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De foto vergeten hier is hij
8ba99ca85f09d691d6245c20feea537d.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lijkt mij geen spons maar een roodwier te zijn (Halimenia ?)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Lijkt mij geen spons maar een roodwier te zijn (Halimenia ?)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Zou leuk zijn[emoji4], het lijkt alleen niet te groeien als een plant, eerder nog een schimmel door de rare netwerkstructuur


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan