Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Koraal gaat dood! Door te hoge CA?

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo,

Sinds een aantal weken beginnen er koralen af te sterven in m'n bak..
Ben nu nagenoeg al m'n sps kwijt en m'n toorts mecry

Nu in het nitraat wat aan de hoge kan (8) maar dat is in het verleden wel hoger geweest zonder problemen.

Maar de ca is veel te hoog en word elke week weer wat meer..


De waterwaarden zijn

Kh 8.2
Ca 510
Mg 1410
No3 8
Po4 0.02
Ph 8
Zout 34%
Temperatuur 25°

Kan het zijn dat de koralen door de hoge ca het loodje leggen? Of is er meer aan de hand?

Ik gebruik de volledige triton methode.

Hoe kan ik het ca nu verlagen?
Kan ik een paar dagen stoppen met het doseren uit de ca fles en daarna een lagere dosering aanhouden zonder de dosering van de andere 3 flessen te veranderen? Of raakt het dan uit onbalans?

De xenia die ik niet weg krijg :mad: doet het wel erg goed net als de bottons en de mushrooms maar m'n flower heeft het niet fijn.

Ook heb ik vrij veel algen groei op de ramen.. meer dan dat ik had met een no3 van 20..?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Gertjan
 
Hoe oud is je fosfaat test? Dit lijkt erg op een scenario dat ik ooit een heb gehad met een fosfaat test die 0,08 aan gaf, terwijl deze veel hoger bleek. Ook door de aanslag op je ramen en Xenia houdt wel van wat fosfaat.
 
De regenta zij nog goed tot 10-2019 en ik gebruik de hanna checker dus dit zou vrij accuraat moeten zijn..

Voor nitraat gebruik ik red sea pro, kh de checker, zout dd refractometer en de rest salifert.

Ik heb overigens al ruim 2 maanden geen water meer ververst.. maar dat ik ook het hele idee van triton.
 
Check anders je fosfaat test eens met DSR reference (daar zit ook fosfaat in)

Ik blijk bijv er faliekant naast te zitten wanneer ik met een Hannah checker mijn fosfaat meet...
 
Hallo,

Sinds een aantal weken beginnen er koralen af te sterven in m'n bak..
Ben nu nagenoeg al m'n sps kwijt en m'n toorts mecry

Nu in het nitraat wat aan de hoge kan (8) maar dat is in het verleden wel hoger geweest zonder problemen.

Maar de ca is veel te hoog en word elke week weer wat meer..


De waterwaarden zijn

Kh 8.2
Ca 510
Mg 1410
No3 8
Po4 0.02
Ph 8
Zout 34%
Temperatuur 25°

Kan het zijn dat de koralen door de hoge ca het loodje leggen? Of is er meer aan de hand?

Ik gebruik de volledige triton methode.

Hoe kan ik het ca nu verlagen?
Kan ik een paar dagen stoppen met het doseren uit de ca fles en daarna een lagere dosering aanhouden zonder de dosering van de andere 3 flessen te veranderen? Of raakt het dan uit onbalans?

De xenia die ik niet weg krijg :mad: doet het wel erg goed net als de bottons en de mushrooms maar m'n flower heeft het niet fijn.

Ook heb ik vrij veel algen groei op de ramen.. meer dan dat ik had met een no3 van 20..?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Gertjan
Beste Gertjan,

dat het door de Ca komt lijkt me zeer sterk. Kloppen de gemeten waardes van no3 en po4 wel? (zijn de testjes nieuw of al een tijdje open / welk merk). Algengroei is toch een indicatie dat er een overschot is.

Dat je Ca en kH uit de pas loopt heeft, denk ik, te maken met dat de formule eerder Ca20 op kH2,8 is (geen bewijs hiervoor de inhoud van de flesjes is tenslotte geheim) terwijl Ca18.5 op kH2,8 eerder het geval is. Mg heeft ook kH nodig indien dit wordt verbruikt. Als je op kH stuurt en je Ca stijgt dan betekend dat je kH sneller daalt in verhouding tot Ca. Je doseert dan teveel en de oplossing is op Ca te sturen en kH los bij te doseren (zelf een stamoplossing maken met natriumbicarbonaat/natriumcarbonaat of een mix hiervan.. of een 'merk' kH+ kopen waar hetzelfde in zit.. dat is aan jou).

Als je testjes van kH en Ca kloppen tenminste... kH zal je eens in de zoveel tijd een beetje los moeten aanvullen. daar ontkom je niet aan. Succes, balen van je verloren koralen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik heb hetzelfde hoor. Mijn kh en ca verbruik is veel hoger dan mijn mg verbruik.
Ca mag je los van de andere 2 flessen bijsturen omdat hier geen andere stoffen aan toegevoegd zouden zijn.
Zelf moet ik dus ook extra kh en ca toevoegen om in balans te blijven.
Het werkt dus niet voor iedere bak jammer genoeg.
 
Hoe sterft je koraal af? Van onderen naar boven bleken, of van boven naar onderen bleken? No3 8 vind ik eigenlijk helemaal niet zo hoog.
 
Een Ca van 510 is zeker niet direct schadelijk.
Ik heb zelf bij de start met Triton maanden boven de 500 gezeten tot zelfs 550.

Oplossing Triton dosering terug geschroeft zodat de CA waarde weer rond de 420 - 430 was en mijn Kh hou ik op 8 door dit te sturen/doseren van HK+
 
Een Ca van 510 is zeker niet direct schadelijk.
Ik heb zelf bij de start met Triton maanden boven de 500 gezeten tot zelfs 550.

Oplossing Triton dosering terug geschroeft zodat de CA waarde weer rond de 420 - 430 was en mijn Kh hou ik op 8 door dit te sturen/doseren van HK+
Zelfde volgens mij als de suggestie die ik geef. Gebruik je dan ook de kH+ van triton, een ander merk, of eigen mix?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Zelfde volgens mij als de suggestie die ik geef. Gebruik je dan ook de kH+ van triton, een ander merk, of eigen mix?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

KH+ van Velda voor vijvers, haal ik hier bij Cranenbroek in emmers van 5kg, lekker goedkoop en veilig :eek:
 
Bedankt voor al jullie reacties.

De nitraat test was toch over de datum.. heb de test 8 maanden geleden gekocht dus het leek me niet mogelijk maar na met een test van salifert 25 te hebben gemeten toch even kijken.. expd 03-17 :( het was dus al bijna over de datum dat ik het kocht!:mad:

Een nitraat van 25 kan sps en de gevoelige toorts wel nekken lijkt mij.

De sps koralen verloren hun poliepen van zowel boven als onder en bij de toorts werd 1 kop eerst klein daarna slijmerig en viel er toen vanaf waarna de andere koppen volgden.

Ook viel mij op dat de dozeer container van de ca iets leger was dan de overige 3.. dat verklaart de hoge ca :(
Ik heb om ruimte te besparen de core7 flessen maar mn display is maar 115l.. ik heb dus de het dozeer apparaat zo geijkt dat 1ml 0.05 ml is zodat ik het tog nauwkeurig kan doseren maar hier zit dus een afwijking in.

Ik vind het ook bizar dat het nitraat zo hoog kan oplopen terwijl ik een refugium heb van 90l met 2x24w t5 en 9w jmb wieren led met 3 soorten calurpa, een bal cheato en een marine pure blok op een bak van 115l.

Helaas tog maar weer water verversen mecry

Ik heb sinds een week de 6500k buizen vervangen voor een grolux icm een coral plus.. hopen dat dit effect heefd.
 
De bezetting is:

2x clown
1x gramma loreto1x Chinese pijlvis
1x kleine gele doccker
1x poetsgarnaal

Ik voer afwisselend 1\2 blokje diepvries of een beetje vlokkenvoer per dag.

---- update ----

De gele dockter is overigens erg klein.. niet veel langer als een clown.. ik heb hem al een jaar en lijkt niet meer te groeien.
 
KH+ van Velda voor vijvers, haal ik hier bij Cranenbroek in emmers van 5kg, lekker goedkoop en veilig :eek:
Ah, ja per 5kg betaal je inderdaad €10. Mijn verbruik is bij lange na niet hoog genoeg om de bulkverpakking te kopen, maar voor €7,50 extra kan je ook 20 kilo erbij hebben. Wie weet, als mn verbruik ooit bizar hoog wordt haha!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bedankt voor al jullie reacties.

De nitraat test was toch over de datum.. heb de test 8 maanden geleden gekocht dus het leek me niet mogelijk maar na met een test van salifert 25 te hebben gemeten toch even kijken.. expd 03-17 :( het was dus al bijna over de datum dat ik het kocht!:mad:

Een nitraat van 25 kan sps en de gevoelige toorts wel nekken lijkt mij.

De sps koralen verloren hun poliepen van zowel boven als onder en bij de toorts werd 1 kop eerst klein daarna slijmerig en viel er toen vanaf waarna de andere koppen volgden.

Ook viel mij op dat de dozeer container van de ca iets leger was dan de overige 3.. dat verklaart de hoge ca :(
Ik heb om ruimte te besparen de core7 flessen maar mn display is maar 115l.. ik heb dus de het dozeer apparaat zo geijkt dat 1ml 0.05 ml is zodat ik het tog nauwkeurig kan doseren maar hier zit dus een afwijking in.

Ik vind het ook bizar dat het nitraat zo hoog kan oplopen terwijl ik een refugium heb van 90l met 2x24w t5 en 9w jmb wieren led met 3 soorten calurpa, een bal cheato en een marine pure blok op een bak van 115l.

Helaas tog maar weer water verversen mecry

Ik heb sinds een week de 6500k buizen vervangen voor een grolux icm een coral plus.. hopen dat dit effect heefd.

Een 90l refugium is gigantisch voor jou bezetting. zou ruim voldoende moeten zijn om zonder afschuimer je bak te filteren. Verlichting heeft een enorme impact op groei... kijkend naar de grootte van je sump mag je daar best een krachtig led groeilamp lamp op laten schijnen. Wedden dat je no3 dan verdampt? Hier een 25 refugium op 400l gehouden. 18w 24/7 aan en dat balletje cheato verdubbelde zich wekelijks in grootte. Cheatomorpha linum is erg fijn spul, caulerpha delft het onderspit. Voldoende doorstroming is wel belangrijk.. veel succes, met zo'n groot refugium gaat dat zeker lukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik heb ook een led balkje van 9w waaronder de wieren enorm veel sneller groeien dan onder de t5 (al krijgen de wieren daar ook licht van de t5).
Ik heb tot op heden geen betaalbare led lamp kunnen vinden die mn bak goed kan verlichten zonder of hoog boven het refugium te moeten hangen of/en belachelijk veel watt verbruikt.. zoiets als dit dus -->(https://www.amazon.de/Pflanzenlampe...pe-Pflanzenlicht-Zimmerpflanzen/dp/B01H138730).
Het refugium is een oud aquarium van 80x30x40cm dus ideaal zou een langwerpige led zijn zoals de jmb led.
Maar om mn hele bak daarmee te verlichten zou ik er nog 3 bij moeten kopen en dus 150e kwijt zijn.. en daarbij heeft de jmb led maar 2 kleuren led en dus maar 1 van de 2 clorofyll spectra.

De 6500k buis die ik er boven had hangen had de pieken in het spectrum op nutteloze punten zitten terwijl de grolux juist pressies op 420nm en 660nm piekt en nog een piekje op 630nm en de coralplus op 450nm dus het lijkt me dat dit een hele grote verbetering gaat geven (ik zie al meer groei).

Ik heb er ook Cheatomorpha linum in zitten en die ligt ook zowel onder de t5 als onder de led maar dat heeft bij mij nooit goed gegroeid :(
Vandaar dat ik er calurpa bij heb gedaan en dit groeit wel goed.. maar dus helaas niet nog snel genoeg.

Ik heb hierbij overigens ook nog een BM cone7 afschuimer.. deze schuimt iets meer als een halve beker bruine derrie per week af.. dat lijkt me net als het refugium behoorlijk overkill..




---- update ----

20171218_231238.jpg

Hier nog een foto van het refugium.

---- update ----

Ik heb trouwens een sicce 1.5 pomp die het water van de sump naar het refugium pomp en weer terug naar de sump..
De pomp zit voor de eiwitafschuimer en het water komt bij de afschuimer weer terug.
Het aquarium word aangedreven met een sicce 2.5 pomp.
 
Ik heb ook een led balkje van 9w waaronder de wieren enorm veel sneller groeien dan onder de t5 (al krijgen de wieren daar ook licht van de t5).
Ik heb tot op heden geen betaalbare led lamp kunnen vinden die mn bak goed kan verlichten zonder of hoog boven het refugium te moeten hangen of/en belachelijk veel watt verbruikt.. zoiets als dit dus -->(https://www.amazon.de/Pflanzenlampe...pe-Pflanzenlicht-Zimmerpflanzen/dp/B01H138730).
Het refugium is een oud aquarium van 80x30x40cm dus ideaal zou een langwerpige led zijn zoals de jmb led.
Maar om mn hele bak daarmee te verlichten zou ik er nog 3 bij moeten kopen en dus 150e kwijt zijn.. en daarbij heeft de jmb led maar 2 kleuren led en dus maar 1 van de 2 clorofyll spectra.

De 6500k buis die ik er boven had hangen had de pieken in het spectrum op nutteloze punten zitten terwijl de grolux juist pressies op 420nm en 660nm piekt en nog een piekje op 630nm en de coralplus op 450nm dus het lijkt me dat dit een hele grote verbetering gaat geven (ik zie al meer groei).

Ik heb er ook Cheatomorpha linum in zitten en die ligt ook zowel onder de t5 als onder de led maar dat heeft bij mij nooit goed gegroeid :(
Vandaar dat ik er calurpa bij heb gedaan en dit groeit wel goed.. maar dus helaas niet nog snel genoeg.

Ik heb hierbij overigens ook nog een BM cone7 afschuimer.. deze schuimt iets meer als een halve beker bruine derrie per week af.. dat lijkt me net als het refugium behoorlijk overkill..




---- update ----

Bekijk bijlage 484680

Hier nog een foto van het refugium.

---- update ----

Ik heb trouwens een sicce 1.5 pomp die het water van de sump naar het refugium pomp en weer terug naar de sump..
De pomp zit voor de eiwitafschuimer en het water komt bij de afschuimer weer terug.
Het aquarium word aangedreven met een sicce 2.5 pomp.
Juist. zoals je ziet heb je een oerwoud aan caulerpha; een mooi vangnet voor troep als je niet optijd oogst. Met die pomp kan je een mooie gyre of draaikolk maken door over de bodem te laten blazen (dan blijft de troep in beweging). Het het zand en fijn spul wat eventueel blijft liggen kan je afhevelen met een waterwissel, zo blijft het compartiment schoon. Verder helpt het de cheato een bal te vormen die vervolgens van alle kanten wordt belicht (draait immer rond) Ik heb caulerpha enkel als voer gehouden voor mn dokter, verder oogste ik alles hiervan.. uiteindelijk kan het verstrikt raken met de cheato en dan stopt de bal met draaien. Ik gebruikte zelf een e27 klem van duasource en POVI led pv04 model met een klein aandeel 430nm en grote piek van 660nm. Daar wordt cheato elastisch van en groeit geweldig. 450nm maakt cheato bros en compact is mijn ervaring. succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Ik heb een led lamp besteld via een chineese site.. 50w ufo groei lamp full spectrum met voornamelijk rood (hoge piek op 660 en 630).
Nu heb ik het idee om het refugium in tween te splitsen dan dacht ik in het 1e deel alleen de cheato te doen met de nieuwe led erboven en de cheato te laten tuimelen.
In het 2 e vak de calurplra met een stuk minder steen erin, de marine pure eruit en het 9w refugium ledje erboven waardoor het niet erg hard zal groeien maar wel in leven blijft.

Is dit een goed idee of kan ik beter alleen de cheato behouden?

Triton geeft aan om meerdere wiersoorten te houden, dat het afstervende wier voeding is voor de koralen en afsterven doet cheato niet aan krijg ik het idee xD
Ook barst het van de pods op het steen en de calurpra dus dat is ook zonde om allemaal weg te halen.

De marine pure wou ik er uit halen omdat hierdoor de nitrificatie zo snel gaat dat de cheato geen amonia krijgt wat deze volgens mij verkiest boven nitraat en daarbij heb ik 2 van die blokken in 250l totaal volume.. beetje overkill..

---- update ----

https://www.gearbest.com/grow-light...YeqwILWFgVlkJomK-7NAm2yZmvzX7vUYaAgicEALw_wcB

Deze lamp is besteld
 
Ik heb een led lamp besteld via een chineese site.. 50w ufo groei lamp full spectrum met voornamelijk rood (hoge piek op 660 en 630).
Nu heb ik het idee om het refugium in tween te splitsen dan dacht ik in het 1e deel alleen de cheato te doen met de nieuwe led erboven en de cheato te laten tuimelen.
In het 2 e vak de calurplra met een stuk minder steen erin, de marine pure eruit en het 9w refugium ledje erboven waardoor het niet erg hard zal groeien maar wel in leven blijft.

Is dit een goed idee of kan ik beter alleen de cheato behouden?

Triton geeft aan om meerdere wiersoorten te houden, dat het afstervende wier voeding is voor de koralen en afsterven doet cheato niet aan krijg ik het idee xD
Ook barst het van de pods op het steen en de calurpra dus dat is ook zonde om allemaal weg te halen.

De marine pure wou ik er uit halen omdat hierdoor de nitrificatie zo snel gaat dat de cheato geen amonia krijgt wat deze volgens mij verkiest boven nitraat en daarbij heb ik 2 van die blokken in 250l totaal volume.. beetje overkill..

---- update ----

https://www.gearbest.com/grow-light...YeqwILWFgVlkJomK-7NAm2yZmvzX7vUYaAgicEALw_wcB

Deze lamp is besteld
balen heb net 2 van die blokken gekocht hahaha

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Tja weet niet zeker of het zo is hoor maar ik weet wel dat marine pure een stuk sneller is dan levend steen en 1 blok is goed voor iets van 500l.. dus ja dat lijkt me niet handig met een wieren filter..
 
Bovenaan