Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blijvend fosfaat nitraat probleem

Vanochtend even foto genomen van de dino/kiezelalg , de draadjes zie je niet , nu wat later weer foto genomen en de slijmlaag en slierten komen weer nu me lampen aan gaan . Waar duidt dit nu op
14f02f5cf980fb619088914004f35996.jpg
2a4df0de1f46d9c8bbdd5b3f14935a9b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als ik de fotos allemaal zo zie lijkt het me idd dinoflagelaten. Heb je dit alleen op de bodem of ook op het steen en/of koralen. 'Chemisch' ingrijpen hier is een optie maar laat je goed informeren over de manier waarop je dit inzet. Ik heb 2,5 jaar geleden (toen ik nog in mijn opstart zat) ook dinoflagelaten gehad. Ik heb toen ultra algae X gebruikt van Fauna Marin. Na 3 doseringen was ik eraf. Ik had toen nog niet zoveel koraal staan en met name zachte koralen en LPS. Deze zijn de behandeling goed doorgekomen. Ik heb begrepen dat doopvonten dit niet zo prettig vinden.
 
Als ik de fotos allemaal zo zie lijkt het me idd dinoflagelaten. Heb je dit alleen op de bodem of ook op het steen en/of koralen. 'Chemisch' ingrijpen hier is een optie maar laat je goed informeren over de manier waarop je dit inzet. Ik heb 2,5 jaar geleden (toen ik nog in mijn opstart zat) ook dinoflagelaten gehad. Ik heb toen ultra algae X gebruikt van Fauna Marin. Na 3 doseringen was ik eraf. Ik had toen nog niet zoveel koraal staan en met name zachte koralen en LPS. Deze zijn de behandeling goed doorgekomen. Ik heb begrepen dat doopvonten dit niet zo prettig vinden.

Het zit ook op me stenen nu , dus het gaat wel een ernstige vorm aannemen , dus aktie is wel vereist , ga zowiezo weer een henkie halen aangezien deze eruit is gesprongen en een powerfilter inzetten en ook rowacarbon preventief


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En bedoel jij inderdaad de rowacarbon in een zakje want die heb ik toevallig staan !


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja. En dan goed doorstroomd. Jouw bak is 250 liter, dus ik denk aan ongeveer zo'n 150 ml. Normaal adviseer ik minder, maar omdat je al 11 maanden zonder kool hebt gedraaid zou ik de eerste keer wat meer inzetten. Daarna maandelijks ongeveer 50 ml gebruiken.
 
Het zit ook op me stenen nu , dus het gaat wel een ernstige vorm aannemen , dus aktie is wel vereist , ga zowiezo weer een henkie halen aangezien deze eruit is gesprongen en een powerfilter inzetten en ook rowacarbon preventief


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kijk het idd even aan op die manier. Maar let wel op dat het niet je hele bak overspoeld. Je moet er nl rekening mee houden dat er gifstoffen vrijkomen als je dinos massaal sterven. Dus idd ook flink over aktieve kool

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Kijk het idd even aan op die manier. Maar let wel op dat het niet je hele bak overspoeld. Je moet er nl rekening mee houden dat er gifstoffen vrijkomen als je dinos massaal sterven. Dus idd ook flink over aktieve kool

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ja ik kijk het nog even aan, deze week over kool met powerfilter . Las alleen dat dino ex van fauna marin de minst belastende voor je bak is maar dan mag je niet over kool filteren staat in de beschrijving


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je inderdaad later chemische middelen gaat inzetten, moet je de kool verwijderen, daar deze de chemische middelen uit je water gaat halen alvorens ze kunnen inwerken. Maar daarvoor zeker doen.

En lees bij gebruik van chemische middelen zeker ook de instructies.
 
Laatst bewerkt:
- Dat is 'other methods', prima dus.
- Powerfilter: prima.

Ok ga ik doen !!

Nu net fotos genomen , gister avond op de plek waar je nu de zeester ziet afgezogen en is niet teruggekomen , je ziet wel dat sinds me lampen aan zijn dat alle draadjes weer komen . Waar denk jij dan aan Tanne? En ik moet de Afschuimer op ze natst zetten dus luchttoevoer helemaal open want begrijp nat is meer afvalstoffen eruit en droger minder ?

Thanx!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok ga ik doen !!

Nu net fotos genomen , gister avond op de plek waar je nu de zeester ziet afgezogen en is niet teruggekomen , je ziet wel dat sinds me lampen aan zijn dat alle draadjes weer komen . Waar denk jij dan aan Tanne? En ik moet de Afschuimer op ze natst zetten dus luchttoevoer helemaal open want begrijp nat is meer afvalstoffen eruit en droger minder ?

Thanx!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

3baff61f9d6a5b68d853f30167532cb5.jpg
5f0af532afd99215a7c0e20e338cadba.jpg
afaacc0e005d8c6d642793171df59e72.jpg




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ok ga ik doen !!

Nu net fotos genomen , gister avond op de plek waar je nu de zeester ziet afgezogen en is niet teruggekomen , je ziet wel dat sinds me lampen aan zijn dat alle draadjes weer komen . Waar denk jij dan aan Tanne? En ik moet de Afschuimer op ze natst zetten dus luchttoevoer helemaal open want begrijp nat is meer afvalstoffen eruit en droger minder ?

Thanx!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nat is wat meer afvalstoffen (en wat meer water). Ik denk dat door te doen wat ik boven heb geadviseerd je algen langzaam maar zeker zullen verdwijnen omdat je hun voedingsbodem (vuil en wellicht enkele stoffen waar je blijkbaar veel van hebt) weg te nemen. Daarbij stimuleer je door de alg te verwijderen ook de concurrentie van andere soorten met deze alg.

De boven genoemde chemische goedjes zou ik beslist niet inzetten. Probeer eerst eens een poos (1-2 maanden) wat ik boven heb aangeraden.
 
Ja ik kijk het nog even aan, deze week over kool met powerfilter . Las alleen dat dino ex van fauna marin de minst belastende voor je bak is maar dan mag je niet over kool filteren staat in de beschrijving


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja klopt. Als je deze middelen gebruikt moet je aktieve kool eruit halen. Maar vooralsnog, als je voor reinheid gaat, zou ik zeker aktieve kool inzetten samen met het nat afschuimen. Ik weet niet wat jou lagere dieren bestand is maar het werken zonder deze geneesmiddelen zou mijn voorkeur hebben als je een uitgebreid lagere dieren bestand hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Nat is wat meer afvalstoffen (en wat meer water). Ik denk dat door te doen wat ik boven heb geadviseerd je algen langzaam maar zeker zullen verdwijnen omdat je hun voedingsbodem (vuil en wellicht enkele stoffen waar je blijkbaar veel van hebt) weg te nemen. Daarbij stimuleer je door de alg te verwijderen ook de concurrentie van andere soorten met deze alg.

De boven genoemde chemische goedjes zou ik beslist niet inzetten. Probeer eerst eens een poos (1-2 maanden) wat ik boven heb aangeraden.

Net bij aquacompleet geweest en Arie heeft me sillicaat getest en die was beeld te hoog , heb nu rowaphos meegekregen en moet 250 gram gebruiken. Omdat me fosfaat al 0 is moet ik gaan PO4 toevoegen , moet dat dagelijks en hoeveel?

En kan ik de rowacarbon gewoon laten zitten ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je po4 moet toevoegen zal rowaphos er uit moeten.
ik schreef in een eerder bericht dat ik fosfaat toevoeg ,
ik voeg 7dagen 3ml per dag en dan weer meten.
let wel, wat bij mij werkt kan bij jou heel anders gaan.
ik heb veel nieuw levend steen wat fosfaat opneemt.
dus ik speel alles op save.
ik ga stap voor stap de goeie kant op.
vooral niet handelen in paniek.
 
Ik weet niet hoeveel te hoog je silicaatgehalte was, maar heb je geen mogelijkheid tot een grote waterwissel (50%)?
 
Ik weet niet hoeveel te hoog je silicaatgehalte was, maar heb je geen mogelijkheid tot een grote waterwissel (50%)?

Nee dat weet ik niet , maar was echt veels te hoog werd er gezegd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Net bij aquacompleet geweest en Arie heeft me sillicaat getest en die was beeld te hoog , heb nu rowaphos meegekregen en moet 250 gram gebruiken. Omdat me fosfaat al 0 is moet ik gaan PO4 toevoegen , moet dat dagelijks en hoeveel?

En kan ik de rowacarbon gewoon laten zitten ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoi Remi,
Rowaphos toepassen met een al laag fosfaat in natuurlijk niet prettig, maar ik snap dat het in dit geval moet. Wat ik zou doen is fosfaat iig beschikbaar stellen in je bak door smorgens en savond 0.01 ppm fosfaat toe te dienen. Het is dan iig voor een korte tijd beschikbaar. Meet wel even na 3-4 dagen wat er gebeurt met fosfaat. Dus of het echt laag blijft. Meer voeren is ook optie, maar persoonlijk vind ik dat weer een risico voor oplopende metalen. In een bak met nog niet zo een groot kh verbruik, vind ik dit de beste oplossing. Ideaal is het niet, maar je zult van je silicaat afmoeten als dit de veroorzakers is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Is Silicarbon niet een optie in dit geval?

RowaPhos trekt ook het fosfaat onderuit en dit is al niet meetbaar.

groet
Adri
 
De powerfilter staat er nu 3 dagen in en moet elke dag de watten verwisselen omdat de pomp "lucht"blaast . Nu met weer fosfaat gemeten en was 0.14 . Morgen gaat me rowacarbon eruit en ga ik over op rowaphos voor me sillicaat .
Voor de rest nog geen verandering op het kiezelalg/ dino . Eet een henkie trouwens geen kiezelalg?

Is mij geadviseerd om de rowaphos er 4 weken er in te doen omdat sillicaat er langzaam uit gaat , klopt dit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan