Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FYTOPLANKTON - Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken

Ja klopt , maar ik associeer zelf een lagere pH (zonder al te veel humuszuren) altijd met een hoger co2 gehalte :biggrin:
Dat toevoegen van extra ijzer komt volgens mij door de co2 toevoeging . Heb ik wel een aantal keer moeten doen op een half jaar tijd , dan bekomt je plankton binnen hele korte tijd .

Op verzoek vul ik even aan zodat het overzichtelijk blijft :

Die humuszuren hebben niks met het zeewater te maken .
Dat dateert nog uit mijn zoetwatertijd .
Ik bedoel maar dat als je bijna geen/weinig zuren in je water hebt en de pH toch lager is dan normaal dat dit bijna altijd door een verhoogd co2 gehalte komt .
Dus als je weet wat het natuurlijk co2 gehalte van je water is (na beluchting) krijg je een evenwichtsituatie met de omgeving . Natuurlijk co2 gehalte (+- 0,5mg/l)
Is je pH lager , zit je waarschijnlijk met meer co2 in je water .

Hoop dat dit wat duidelijker omschreven is .

Het extra ijzer toedienen , dat komt volgens mij doordat de plankton zo hard groeit dat de fytovoeding die ik gebruik net niet toereikend is .
Na toediening wordt de kweek weer mooi fris groen , en kan hij weer weken vooruit met de gewone fytovoeding .
Ik weet trouwens niet precies welke fytovoeding ik heb , ik heb die via een forumlid .
Het is overigens wel goede . Voor de rest geen problemen gehad .
 
Oke gaan we dat doen heb er nu ook een ledlamp bij gezet. Hopelijk werkt dat beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ik ben ook met led begonnen , niet content over (ik had er +-15-20W aan ledjes bij hangen)
Vervangen door 2x24W T5 zoetwaterlampen en toen ging ie pas lekker .
 
Op verzoek vul ik even aan zodat het overzichtelijk blijft :

Die humuszuren hebben niks met het zeewater te maken .
Dat dateert nog uit mijn zoetwatertijd .
Ik bedoel maar dat als je bijna geen/weinig zuren in je water hebt en de pH toch lager is dan normaal dat dit bijna altijd door een verhoogd co2 gehalte komt .
Dus als je weet wat het natuurlijk co2 gehalte van je water is (na beluchting) krijg je een evenwichtsituatie met de omgeving . Natuurlijk co2 gehalte (+- 0,5mg/l)
Is je pH lager , zit je waarschijnlijk met meer co2 in je water .

Hoop dat dit wat duidelijker omschreven is .

Het extra ijzer toedienen , dat komt volgens mij doordat de plankton zo hard groeit dat de fytovoeding die ik gebruik net niet toereikend is .
Na toediening wordt de kweek weer mooi fris groen , en kan hij weer weken vooruit met de gewone fytovoeding .
Ik weet trouwens niet precies welke fytovoeding ik heb , ik heb die via een forumlid .
Het is overigens wel goede . Voor de rest geen problemen gehad .


Ik begrijp nu wat je bedoelt met het humuszuren/CO2 verhaal.

Zover ik weet gebruiken fyto's nauwelijks ijzer, wellicht doet het ijzer iets met het water waardoor de fyto weer happy is.
 
Ik ben ook met led begonnen , niet content over (ik had er +-15-20W aan ledjes bij hangen)
Vervangen door 2x24W T5 zoetwaterlampen en toen ging ie pas lekker .

Oke gaan we dat doen heb er nu ook een ledlamp bij gezet. Hopelijk werkt dat beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Heb ook met diverse soorten led verlichting gewerkt maar ik doe tegenwoordig alles buiten, heeft vele voordelen.
Gratis licht rondom met alle juiste frequenties.
Met kunstlicht doe je al snel 1 kant fel belichten en de andere zijde is dan donker als de cultuur goed groeit. De fyto komt dan in een soort van knipperlicht te zitten terwijl het rond circuleerd. Kan me voorstellen dat de fytocellen dat niet echt fijn vinden. Maar het kan wel, had zelf de beste resultaten met een warm wit led armatuur die in de plafonds hangen van kantoren en dergelijke.
 
Dat klopt wel , 1 kant is fel belicht , echter met T5 kan je er best goed "doorschijnen" en best lang .
Is voor mij ook een indicatie van wanneer de max. zowat bereikt wordt .

Ik heb nog een filmpje gevonden van toen , dat was zowat het maximale , en moest ik gaan verdunnen (5x)

https://www.youtube.com/watch?v=7rLCLVBFwys

Hier rechts zie je hoe je terug begint , meer naar links loopt enkele dagen voorop :
 

Bijlagen

  • DSCF1944.JPG
    DSCF1944.JPG
    124,4 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Bij mij is het nog nooit zo groen geweest.. alleen licht groen. Maar buiten kweken is dat niet te koud?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Potje vooraan in het midden is trouwens een deeltje van het eindresultaat ;) waar het mij om ging .
 
Bij mij is het nog nooit zo groen geweest.. alleen licht groen. Maar buiten kweken is dat niet te koud?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ben ooit begonnen in een glazen kas in de tuin, gaat prima totdat de zon flink gaat schijnen. In de kas schiet de temp dan omhoog en dus ook de temp van de fyto, het wordt er dan een stuk warmer dan buiten. Dit houden ze niet lang vol. Heb gewerkt met ventilatoren, kalk op de ramen, afdekzeilen enz. tevergeefs.
In de winter vroor 't er net zo hard als buiten.

Heb ook een half jaar in een leeg toilethokje in het douchegebouw op mijn werk gekweekt. Bijna constante temp van 24 graden en op ledlicht of TL. Ging op zich prima maar de ruimte was weer nodig dus ik moest eruit.

2014-12-24 13.21.36.jpg2014-12-24 13.22.20.jpg2014-12-24 13.21.52.jpg

Zoals jullie zien, dit kan je binnenshuis niet zo makelijk plaatsen, dus ben ik mijn dakterras opgegaan. En dit gaat buitengewoon goed! Ben in februari 2015 gaan bouwen en in maart draaide het volop.

2015-02-18 10.40.28.jpg2015-03-25 17.22.42.jpg

Deze opstelling is later nog groter geworden zoals op eerdere foto's is te zien.
Waarom dit goed gaat kan ik niet helemaal verklaren.
De reactoren staan op het zuiden dus ook hier is het in zomer verschrikkelijk warm, maar de boom die erachter staat houdt de zon dan tegen tot een uur of 1. Daarna kan mijn zonnescherm het overnemen. Zo krijgen de reactoren bijna geen direct fel zonlicht gedurende de dag waardoor ze dus niet opwarmen door de zon maar door de omgevingstemp. Door het volume ontstaat er ook wat traagheid bij het opwarmen maar niet veel. Dit is vorige zomer genoeg gebleken op de heetste dagen, maar als ik de gelegenheid had zou ik het op het noorden plaatsen.

In post #45 zie je hoe ik winter ben doorgekomen, het had die nacht 5 graden gevroren.

Op zich had ik niet verwacht dat het zo goed zou gaan, het overtreft mijn verwachtingen.
Het gaat ook beter dan in het toilethok, en hier komen wat vraagtekens want daar waren de omstandigheden behoorlijk ideaal.
 
Dat klopt wel , 1 kant is fel belicht , echter met T5 kan je er best goed "doorschijnen" en best lang .
Is voor mij ook een indicatie van wanneer de max. zowat bereikt wordt .

Ik heb nog een filmpje gevonden van toen , dat was zowat het maximale , en moest ik gaan verdunnen (5x)

https://www.youtube.com/watch?v=7rLCLVBFwys

Hier rechts zie je hoe je terug begint , meer naar links loopt enkele dagen voorop :

Zo Erwin dat ziet er zeer netjes en schoon uit, klasse!

Maar ik heb toch nog wat opbouwende kritiek voor je, volgens mij kweek je nannochloropsis, dit is een zeer kleine cel van een paar micron welke eigenlijk al uit zichzelf in suspensie blijft. Verder is het een snelle makkelijke groeier, nanno geeft dus niet snel problemen en daarom gaat het goed met je kweekflessen.
Als je wat lastigere fyto's gaat proberen zal dat waarschijnlijk niet meer zo goed gaan in jou opstelling. Met lastiger bedoel ik grotere cellen en niet beweeglijke soorten, deze hebben dus hulp nodig tegen het uitzakken en klonteren.

Wat is de kritiek: de petflessen en zeker die met de vernauwing creëren geen circulaire stroming maar een turbulente. Turbulent is te woest/ruig/onwillekeurige stroming, circulair (kreisel effect) is rondjes draaien. Verder geef ik de voorkeur aan glas, is helderder en gladder. Ik gebruik bijna alleen deze flessen


image.jpg

Hierin kan een je mooie rustige circulaire stroming creëren, de gladde bodem zorgt dat uitzakken bijna onmogelijk is. Vullen tot de hals nauw wordt, rietje erin en met rustige bellenstroom draait de hele inhoud rond.
Het is een 1,5 liter whisky fles, hier heb ik er heel veel van maar zoveel drink ik niet.
Ik ben naar de slijter gegaan, in het rond gekeken naar wat voor fles ik wilde hebben (kies iets goedkoops), zet je meest vriendelijke gezicht op en begin een gesprek met de slijter. Vraag of hij/zij wil vragen aan de klanten die de desbetreffende drank kopen of ze de lege fles willen terug brengen. Moet natuurlijk wel een goed verhaal zijn waarom ze de flessen moeten terug brengen anders gebeurt er niets.
Zo kom ik aan mijn mooie flessen, goed uitspoelen, etiketten eraf weken en gaan.
 
Idd artemia , maar niet vanuit nauplien .
Laten kweken in 2 vijvers , dus levendbarend laten kweken , ging bovenverwachting goed . Echt volle vijvers mee gehad . Daarna een bak in de serre maar die wilde niet echt .
In het voorjaar begin ik weer mee :biggrin:

dscf1941.jpg


dscf1943.jpg
[/quote]

Ik ben het helemaal mee eens dat de flessen met vernauwingen niet ideaal zijn , de vernauwde flessen waren er al tussenuit na een tijd . De tip van de glazen flessen van de slijter is top , ga er zeker eens langs .
Naar aanleiding van jouw opstelling was ik al eens aan het rondkijken voor glazen buizen , maar dat valt niet mee .
Mocht ik die vinden is er makkelijk iets mee te maken , voetplaatje eronder en je bent vertrokken .
 
Idd artemia , maar niet vanuit nauplien .
Laten kweken in 2 vijvers , dus levendbarend laten kweken , ging bovenverwachting goed . Echt volle vijvers mee gehad . Daarna een bak in de serre maar die wilde niet echt .
In het voorjaar begin ik weer mee :biggrin:

dscf1941.jpg


dscf1943.jpg

Ik ben het helemaal mee eens dat de flessen met vernauwingen niet ideaal zijn , de vernauwde flessen waren er al tussenuit na een tijd . De tip van de glazen flessen van de slijter is top , ga er zeker eens langs .
Naar aanleiding van jouw opstelling was ik al eens aan het rondkijken voor glazen buizen , maar dat valt niet mee .
Mocht ik die vinden is er makkelijk iets mee te maken , voetplaatje eronder en je bent vertrokken .[/QUOTE]

Dat is handig in de vijver, bulk artemia.
Artemia's houden van wisselingen, zoutgehalte, temp, wellicht ook stroming, zou de oorzaak kunnen zijn dat het in de serre minder ging. Daarom werkt de emmer buiten methode zo goed, alle weersinvloeden helpen in dit geval mee inplaats dat ze tegenwerken.

Had de vijver alg/fyto?
Fyto toegevoegd aan de vijver?
Chlorella zou een perfecte kandidaat zijn, is een zoetwater fytosoort.
Kweek je fyto om de artemia's en andere dieren mee te verrijken?

Het glaswerk wat ik gebruik is labstuff, als je het wilt kopen zeker niet goedkoop.
Spul van mij komt uit een onderzoekslab wat opgedoekt werd op mijn werk, heb de gelegenheid gehad om dus wat te regelen.
Kon meenemen wat ik kon gebruiken, allemaal bizar glaswerk waarmee je van alles kan bouwen, de kolomen waren oa onderdeel van een compleet glazen destillatie test opstelling.

In jou geval zou ik is kijken bij een goede perspex/plexiglas verkoper bij je in buurt, daar verkopen ze heldere buizen in elke diameter.
Deze zit bij mij in buurt
http://www.stoutperspex.nl/kunststof-producten/plexiglas-xt-buis-helder
 
Zo dat zijn beste kweken, zo ver ben ik helaas nog niet. Alhoewel mijn brachionus kweek wel goed gaat daar komt steeds meer leven in.
Alleen de fytoplankton gaat nog steeds bar slecht. Daarom heb ik nu een nieuwe poging gewaagd door het gewoon in een heel klein aquarium te doen die ik nog had staan. Met een led lamp erboven, even aankijken of de led lamp goed gaat anders heb ik nog een ander PL lampje liggen. Misschien zit er een beetje weinig water in alleen mijn zeezout is op dus moet ik van de week even halen.

phytoplankton.jpg
 
Je slaat de spijker op de kop .
Voor artemiakweek heb je weersinvloeden nodig , regenbuien , koudere nachten ...
Was ook mijn conclusie . Eerst ook binnen geprobeerd , geen succes .
De vijver is in staat om fyto te maken en hanteren , echter als hij vol zit met artemia moest ik dagelijks bijvoeren , soms deed ik zelfs 2 keer per dag een halve liter uit de flessen van het filmpje . Je ziet ze dan echt supersnel racen door de fyto .
Ik heb trouwens ook zoetwaterfyto gegeven uit de vijver ernaast , ging ook goed , echter blijft die niet leven .
Uiteindelijk kwam er ook wat groene alg in , en dat is op zich niet slecht , echter blijft de artemia er in vasthangen .
Wat ook opviel is dat de kweek super draait voor een 2 maand , en dan krijgt het een keerpunt en stabiliseert de kweek .
Ik zit er aan te denken om op dat moment de vijvers eens af te schuimen en over kool te filteren . Om dan weer door te gaan .
Dat is te doen , de vijvertjes zijn 650 liter en 300 liter , in de serre heb ik echter capaciteit tot 2000 liter .
 
Leuk stuk

Verstuurd vanaf mijn LG-D605 met Tapatalk
 
Ik ben net bij Arie van Aquacompleet geweest, heb hier 4 flessen met Phaeodactylum Tricornutum achter gelaten.
Deze flessen bevatten nog een aardige dosis voedingsstoffen, genoeg om de hoeveelheid +/- 5x te verdubbelen.
Is dus in 1e instantie om je eigen kweek mee te starten, niet als voer.

Af te halen tegen een kleine vergoeding en de gene die de eerste is krijgt er een verrassing bij.
 
Je slaat de spijker op de kop .
Voor artemiakweek heb je weersinvloeden nodig , regenbuien , koudere nachten ...
Was ook mijn conclusie . Eerst ook binnen geprobeerd , geen succes .
De vijver is in staat om fyto te maken en hanteren , echter als hij vol zit met artemia moest ik dagelijks bijvoeren , soms deed ik zelfs 2 keer per dag een halve liter uit de flessen van het filmpje . Je ziet ze dan echt supersnel racen door de fyto .
Ik heb trouwens ook zoetwaterfyto gegeven uit de vijver ernaast , ging ook goed , echter blijft die niet leven .
Uiteindelijk kwam er ook wat groene alg in , en dat is op zich niet slecht , echter blijft de artemia er in vasthangen .
Wat ook opviel is dat de kweek super draait voor een 2 maand , en dan krijgt het een keerpunt en stabiliseert de kweek .
Ik zit er aan te denken om op dat moment de vijvers eens af te schuimen en over kool te filteren . Om dan weer door te gaan .
Dat is te doen , de vijvertjes zijn 650 liter en 300 liter , in de serre heb ik echter capaciteit tot 2000 liter .

Als wilt gaan afschuimen moet het zoutgehalte op aquarium niveau zijn, anders doet de afschuimer het niet goed. Lastig te handhaven buiten in een vijver met alle regen. Volgens mij kan het veel makkelijker, helemaal zoet.
Groot voordeel is dan ook dat de artemia's zich anders gaan voortplanten, zonder eitjes!

Wat een luxe 2 vijvertjes, hier een idee. Ga batch-gewijs werken, als volgt.
Begin met beide vijvers met chlorella en F/2 te enten, dus nog geen artemia of andere diertjes erin.
Als de chlorella goed aanslaat en alles begint groen te worden in 1 vijver artemia introduceren.
Als de vijver helder is geworden alle artemia eruit scheppen en vervolgens de groene vijver enten met artemia.
De heldere vijver weer op gang helpen door er wat verse chlorella en F/2 bij te doen.
Enz enz.....
Tussendoor kan je natuurlijk elke dag wat artemia oogsten en chlorella toevoegen zodat de kweken langer lopen.
Zou dan ook een flinke kweek van chlorella opstarten, om vandaaruit te voeren, dat komt er dus bij.
Vijvers zou ik een flink beluchten, goed voor de chlorella en goed voor de artemia, probeer met een luchtgordijn stroming te creëren.
Dat is alles, hoop dat het duidelijk is. Denk dat je zo een grote opbrengst kan halen zonder al te veel werk.
Zo maar een idee hoor, heb hier geen ervaring mee.

Ik kweek mijn volwassen artemia's momenteel gewoon in een emmer binnen, aangezien het buiten nog wat te koud is hiervoor.
Gaat prima, grote emmer, stevig bellenstroom van grote bellen, regelmatig wat fyto erbij als voer en verder gooi ik er ook elke dag wat selco bij. Zodoende zijn ze altijd verrijkt en gelijk klaar om te voeren na uitgezeefd en afgespoeld te zijn.
Verder niets, continu het zelfde water, geen verversing.
 
Ik ben net bij Arie van Aquacompleet geweest, heb hier 4 flessen met Phaeodactylum Tricornutum achter gelaten.
Deze flessen bevatten nog een aardige dosis voedingsstoffen, genoeg om de hoeveelheid +/- 5x te verdubbelen.
Is dus in 1e instantie om je eigen kweek mee te starten, niet als voer.

Af te halen tegen een kleine vergoeding en de gene die de eerste is krijgt er een verrassing bij.
Sjips , net f ff te ver weg

Verstuurd vanaf mijn LG-D605 met Tapatalk
 
Bovenaan