Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het hangend aquarium deel 2...the story continues

Taurus

I have a dream...
bij een nieuw verhaal hoort een nieuw dagboek. Of althans een vervolg dan want helemaal nieuw is mijn bak natuurlijk niet. Maar om het voor mijzelf overzichtelijk te houden (en voor eventuele lezers) toch maar een nieuw avonturenboekje ;) Voor achtergrondinformatie check even mijn andere dagboek http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?86012-mijn-hangend-aquarium-de-ultieme-uitdaging!

Vooralsnog ben ik nog niet veel verder met de planning dan het zoetwater uit mijn oude zeewaterbak te pompen aankomend weekend waarna ik eens rustig ga nadenken over wat ik nu precies wil. Mijn scape ideeën zitten tussen het minimalistische óf een groot overhangend stuk in. Beide passen bij het hele uiterlijk van de bak én bij de ideeën van de inrichting die ik heb.

Eén ding is wel zeker....ik wil in ieder geval een bak opzetten waar ik moreel gezien achter sta en dat gaat nog enige moeite kosten maar zoals velen van jullie me al kennen...dat is voor mij nu net de uitdaging :)

To be continued dus!!
 
Ik weet dat ik alvast een abonnementje ga nemen op dit topic, Miranda! topjes

Erg leuk om je weer terug te zien in deze hobby! :biggrin:
 
Fijn dat je weer terug bent Miranda. Het forum is nu al een stuk gezelliger.
Heel veel plezier met het opnieuw inrichten van je prachtige bak.
En wat een leuke honden heb je.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien in het DIY topic een stel geweldige meedenkers bezig zijn over de mogelijkheden van een zwevend rif, hier maar effe wat uitleg :)

Zoals ik een jaar geleden aangaf, was een van de redenen dat ik ging stoppen met de hobby dat ik morele bezwaren had tegen het (massaal) vangen van vissen zodat er 1 over bleef voor in mijn bakkie. Ik wil overigens benadrukken dat dit mijn visie is en dat ik hier geen hele lange discussies over wil gaan voeren, dit is hoe ik tov alles in het leven sta maar ik wil anderen niet mijn mening opleggen (hooguit hoop ik dat anderen die dit lezen ook eens nadenken over hoe we meer verantwoord met onze hobby om kunnen gaan ;)) Genoeg daarover dus.

Nu de uitdaging. Ik zou Miranda niet zijn als ik weer iets raars had bedacht. Omdat ik dus moreel gezien achter mijn hobby wil staan, zou de inhoud van mijn bak hier op afgestemd moeten zijn. Stekken of "tweedehands"koralen en geen nieuwe kopen zou redelijk simpel te doen moeten zijn (al word dat wel lastig tov mijn geduld bij stekken haha) maar met de vis word het al lastiger. Tuurlijk kan ik ook hierin veel "tweedehands" aanschaffen maar wat dan. In het hangend aquarium deel 1 had ik vrede met de gobies en garnalen die weinig ruimte behoeven en dus op die manier al minder sneu waren in mijn beleving dan sommige dokters of keizers die in te kleine bakken zwemmen (sorry). Dat zou dus een optie kunnen zijn wederom wil het niet dat deze dusdanig onopvallend waren in mijn toch wel lange bak dat het altijd leek of de bak leeg was.

De koraalduivel is een spectaculaire vis en leeft in de schemer. Daarnaast word de duivel op dit moment bejaagd omdat hij de inheemse soorten aantast, hij kent weinig natuurlijke vijanden en vreet hele riffen vol vis leeg. Daar 2 exemplaren (de dwergen) van in mijn bak zou ik dus wel kunnen overwegen. Alleen die schemer...betekent weinig verlichting of alleen s avonds actief. Zo is mijn idee van een soort zwevend rif ontstaan. Bovenin koraal op een groot stuk overhangend rif, onder het rif kan de koraalduivel zijn ding doen. Eventueel aangevuld met andere schemerdieren. Bijkomend voordeel is ook het open stuk wat de stroming bevorderd...iets waar ik ook vaak tegenaan liep bij mijn vorige opbouw(en) in mijn extreem smalle bak. Tot slot plaats ik de koralen hoog op het rif vlak onder de verlichting waardoor ik niet allerlei dure verlichting hoef aan te schaffen. Heb dit destijds bij mijn hoge kolommenbak ook gezien en gedaan.

Kortom...genoeg stof tot nadenken :) Dank Sander voor het geweldige voorbeeld, dit had ik zelf nog niet gevonden (it was all in my head!)
 

Bijlagen

  • zwevend%20rif.jpg
    zwevend%20rif.jpg
    21 KB · Weergaven: 894
De koraalduivel is een spectaculaire vis en leeft in de schemer. Daarnaast word de duivel op dit moment bejaagd omdat hij de inheemse soorten aantast, hij kent weinig natuurlijke vijanden en vreet hele riffen vol vis leeg. Daar 2 exemplaren (de dwergen) van in mijn bak zou ik dus wel kunnen overwegen. Alleen die schemer...betekent weinig verlichting of alleen s avonds actief. Zo is mijn idee van een soort zwevend rif ontstaan. Bovenin koraal op een groot stuk overhangend rif, onder het rif kan de koraalduivel zijn ding doen. Eventueel aangevuld met andere schemerdieren. Bijkomend voordeel is ook het open stuk wat de stroming bevorderd...iets waar ik ook vaak tegenaan liep bij mijn vorige opbouw(en) in mijn extreem smalle bak. Tot slot plaats ik de koralen hoog op het rif vlak onder de verlichting waardoor ik niet allerlei dure verlichting hoef aan te schaffen. Heb dit destijds bij mijn hoge kolommenbak ook gezien en gedaan.
En koraalduivels zijn nog lekker ook.

Eén ding, niet omdat ik je ethiek in twijfel trek, maar juist omdat ik het serieus neem: de duivels worden bejaagd in de gebieden waar ze oorspronkelijk niet voorkomen: de Atlantische kust van Zuid- tot Noord-Amerika. De duivels die we in de winkel kunnen kopen komen uit hun oorspronkelijke leefgebied, voornamelijk de Indische- en Stille Oceaan, vrijwel altijd uit Indonesie en de Filippijnen. Als je meer wil weten over het probleem met de duivels buiten hun natuurlijke leefgebied, zie bijvoorbeeld hier: http://reefbuilders.com/2014/05/13/...h-barbecue-with-collectors-of-gramma-dejongi/

Verder is het een erg interessant idee wat je wil. Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Nog een suggestie: meer en meer vis wordt als nakweek leverbaar. Niet alles kan je winkelier uit voorraad bestellen, maar om een idee te krijgen zou je eens kunnen kijken wat bijvoorbeeld De Jong Marinelife kan leveren op bestelling: http://www.dejongmarinelife.nl/fish/tank raised/0 :)
 
Altijd origineel jij hè?

Ik heb een aantal jaar geleden bij het duiken op Bonaire nog overal markers geplaatst waar we koraalduivels zagen. (Ze horen daar niet) maar die passen niet in jouw 250L. :)

Zo'n overhang hoe mooi ook, lijkt me wel echt heel lastig om onder te komen voor onderhoud aan het rif (gevallen koraal) of zand. Ik heb dat nu al met m'n normale opbouw.

Tenzij je hem kan optakelen natuurlijk, Haha.
 
En koraalduivels zijn nog lekker ook.

Eén ding, niet omdat ik je ethiek in twijfel trek, maar juist omdat ik het serieus neem: de duivels worden bejaagd in de gebieden waar ze oorspronkelijk niet voorkomen: de Atlantische kust van Zuid- tot Noord-Amerika. De duivels die we in de winkel kunnen kopen komen uit hun oorspronkelijke leefgebied, voornamelijk de Indische- en Stille Oceaan, vrijwel altijd uit Indonesie en de Filippijnen. Als je meer wil weten over het probleem met de duivels buiten hun natuurlijke leefgebied, zie bijvoorbeeld hier: http://reefbuilders.com/2014/05/13/...h-barbecue-with-collectors-of-gramma-dejongi/

Verder is het een erg interessant idee wat je wil. Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Nog een suggestie: meer en meer vis wordt als nakweek leverbaar. Niet alles kan je winkelier uit voorraad bestellen, maar om een idee te krijgen zou je eens kunnen kijken wat bijvoorbeeld De Jong Marinelife kan leveren op bestelling: http://www.dejongmarinelife.nl/fish/tank raised/0 :)
dank voor deze aanvulling, goed om te weten. Het blijft een lastig verhaal (dat heb je wel vaker met principes ;)) maar ik heb alle tijd het rustig uit te vogelen. Om je een idee te geven hoever ik in mijn principes ga, ben ik as we speak handmatig achtergebleven vuurgarnalen uit de sump aan het vangen. Ik zou het sneu vinden als ze in mijn tuin wegspoelen met het restantwater uit de sump. Zoonlief wil ze graag in een eigen bakje op zijn kamer dus daar ff wat voor in elkaar flansen.

De rifwachter was ooit een van mijn mooiste vissen (in mijn eerste bak) en had ik nog altijd bovenaan mijn lijstje staan, zeker ook in combi met het schemergebeuren / koraalduivels. Ik ben heel erg blij te zien dat deze beauties ook nagekweekt kunnen worden. Bied weer perspectieven.

Altijd origineel jij hè?

Ik heb een aantal jaar geleden bij het duiken op Bonaire nog overal markers geplaatst waar we koraalduivels zagen. (Ze horen daar niet) maar die passen niet in jouw 250L. :)

Zo'n overhang hoe mooi ook, lijkt me wel echt heel lastig om onder te komen voor onderhoud aan het rif (gevallen koraal) of zand. Ik heb dat nu al met m'n normale opbouw.

Tenzij je hem kan optakelen natuurlijk, Haha.
Daar heb je een punt waar ik zeker nog over na moet denken. Zand zal zoveel mogelijk schoongeblazen moeten worden alleen dingen die er onder vallen ...tja daar moet ik nog eens over nadenken. Maar vooralsnog weerhoud dat me er niet van. Ik kan me nog een zekere discussie (niet met jou overigens) herinneren over een bepaalde onmogelijke bak haha dus eigenwijs als ik ben, zou ik hier wel voor durven gaan... Nu ff naar de winkel om een klein bakkie te halen voor zoontjelief...
 
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Wel een uitdagend project!!!

Als ik dat zo lees krijg ik bijna weer zin om mijn eigen rif te gaan verbouwen ;). Ik denk nu even mee zoals ik het denk ik zou doen....

Als ik het zo bekijk zou ik wat platte doodstenen platen kopen, deze op een houtenplank leggen om zo alvast de vorm te bepalen van het rif waar je tegenaan gaat kijken. Dan zou ik een lat pakken en deze bovenop de stenen leggen en aftekenen wat er vanaf moet. Dan zou ik een flex/slijptol pakken en het overtollige weg slijpen langs de lijn op. Nu heb je dus een natuurlijke kant waar je tegenaan kijkt met grillige vormen en een recht geslepen kant die uiteindelijk tegen de achterwand aan komt.

Ik zou dan een plexiglas plaat aanschaffen welke dik genoeg is om het gewicht te kunnen dragen, en zeker lang genoeg is om het rif te dragen alswel genoeg oppervlaktelengte heeft om later tegen de raam aan te kitten. De plexiglas plaat zou ik dan op de stenen leggen die je zojuist in de gewenste vorm hebt gelegd. Wederom teken je met een stift af wat er vanaf moet (blijf ca. een cm of 4-5 van de rand vd steen af anders ga je dit later zien). Dan pak je een decoupeer (duk-op-en-neer) zaag en haal je het overtollige weg. Eenmaal dit klaar, dan zou ik de plexiglas plaat door iemand laten zetten in 90 graden. Er zijn bedrijven voor die dat zouden kunnen.

Nadat de plexiplaat is gezet zou ik voorzichtig in elke steen twee of vier kleine gaatjes boren waar later een tyrap doorheen kan. Meerdere gaatjes dan dat is niet nodig, tis maar net dat de stenen blijft liggen, versteviging van het geheel komt zo aan de orde (cement). Eenmaal twee of vier gaatjes geboord in elke steen ga je de stenen op de 90 graden gezette plexiglas plaat leggen. Dan pak je een ijzerboortje en gebruik je de gaten in de stenen als voorgeboord gat om dan door de plexiplaat te boren. Een maal klaar met boren trek je een/de tyrap(s) erdoorheen en begin je aan de volgende steen tot je klaar bent. De tyrap(s) doe je er nu al doorheen zodat ze niet meer kunnen verplaatsen als je de gaten door het plexiglas bent aan het boren.

Vervolgens knip je alle tyraps los, haalt de stenen er vanaf en ga je de plexiglas plaat in het aquarium kitten. Waarom de stenen er weer vanaf, vanwege het gewicht. Je wilt natuurlijk dat de kit minimaal belast waardoor hechting geoptimaliseerd wordt. Nadat de kit gedroogd is kun je de stenen weer terug gaan plaatsen. Je weet ook waar ze moeten komen door de geboorde gaatjes.

Voordat je de stenen gaat plaatsen zou ik een kilo of 2-3 snelcement, rifcement, reefcement (what ever wat ze het noemen) aanschaffen. Ik gebruik tegenwoordig gewone beamix snelcement (5min hard), werkt prima. Het is handig als je met twee man bent waarbij er een het cement aanmaakt en de ander plakt. Nu maak je een flinke klodder cement aan, doet dit en verspreidt dit op het gedeelte waar je de eerste steen gaat plaatsen, je pakt de platte steen die daar hoort drukt/wrijft die in het cement (alle holtes/oneffenheden op de steen wordt nu opgevuld, steen komt stabiel te liggen), je pakt je tyrap en trekt de steen vervolgens aan/op de plexiglas plaat, overtollige cement haal je weg. Dit proces herhaal je telkens tot alle stenen er uiteindelijk op liggen. Dan ga je de gaps/gaten opvullen tussen de individuele platte stenen en de tyrap bandjes wegwerken. Uiteindelijk wordt het een geheel waarbij elke steen middels cement aan elkaar zit geplakt, en je dus zelf een lange rifplaat hebt gemaakt in jou gewenste vorm.










.
 
Dank je Frank voor de uitgebreide uitleg! Vandaag bezig geweest met vuurgarnalen redden uit t restje water in de sump en bak. Zoonlief bedacht dat hij ze wel wilde dus daar moest een bakje voor komen. Ik snel naar mn lokale winkelier (nietsponsor maar hij heeft een steeds groter wordende winkel dus eerdaags mag ik wel reclame maken voor m) En bij t uitvangen vd garnalen trof ik ook een kuhli en babycoryadora aan dus toen moest ik halsoverkop een verwarming regelen voor in t garnalen bakje. Die heb ik niet zo klein dus maar ff provisorisch tot maandag een grotere erin gehangen. Garnalen visjes en kind blij. Mama moe en morgen weer verder met de bak leegmaken / opruimen.
 

Bijlagen

  • 20150228_185521.jpg
    20150228_185521.jpg
    27,7 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt:
Wat moest er dan verwijderd worden? En hoe helpt WD40 daarbij?
 
Wat moest er dan verwijderd worden? En hoe helpt WD40 daarbij?
aangezien ik in mn zoete bak een zwarte achterwand had gekit van plexi...die losliet grrrr....dus in het kader van no compromises en t echt goed doen die wand er uit maar dat leverde kitresten op. WD40 blijkt n uitstekende verwijderaar voor wat met de krabber alleen niet lukte ;)
 
WD40 is uiteindelijk grotendeels visolie ;)

Ssssssssstttt !!! Ander's spelen d'r principes straks weer op. Hihihi.

Hoewel... Als je rovers overweegt zoals koraalduivels en rifwachters dan loopt het wel los. Komen die garnalen ook nog van pas.

(je weet wie het zegt hè? ;-))
 
Ssssssssstttt !!! Ander's spelen d'r principes straks weer op. Hihihi.

Hoewel... Als je rovers overweegt zoals koraalduivels en rifwachters dan loopt het wel los. Komen die garnalen ook nog van pas.

(je weet wie het zegt hè? ;-))

Hahaha ja lach maar...misschien was ik in mn vorig leven wel een vis...of garnaal ;) In de muppetshow was die garnaal ook mn favo muppet dus bedoel maar :p
 
Hahaha ja lach maar...misschien was ik in mn vorig leven wel een vis...of garnaal ;) In de muppetshow was die garnaal ook mn favo muppet dus bedoel maar :p

Mijn favoriet is de Swedish Chef... zegt ook genoeg denk ik?
 
Inmiddels is de kap eraf en kon ik eeeeindelijk de achterwand (aan de achterkant van de bak) ontdoen van een paar kalkrestjes. Aangezien ik een (losse) plaat als achterwand gebruikte en er geen trekstrippen over de hele lengte van de bak zitten, zijn er in het verleden wat druppels over de rand gelopen wat lelijke strepen naliet. Eerste wat ik dus ga doen is een "spatrandje" maken op de open stukken. Verder alvast weer de nachtverlichting gemaakt. Een ledstrip die ik destijds in het aquarium had geplakt (met zo'n afstandsbediening) maar die het door de zoutaanslag (denk ik) niet meer goed deed. Inmiddels doet die het ook weer dus stiekum weer een heel klein stappie verder.

Volgende stap(pen) zullen het verzamelen van de techniek en geschikt vulsteen zijn. Mochten er lezers vulsteen (of een schuimer ;)) overhebben en in de omgeving zitten, let me know. Ook (fijn) zand restanten zijn welkom hoor. Spoelen moeten we toch :)

Ik zit qua techniek toch weer hard aan de ATI schuimer te denken, maar qua verlichting weet ik het nog niet. Ik heb er nu (van mn zoetwater) nog een t8 balkie opliggen. Voorheen volstond 2x 80 watt t5 maar als ik echt voor een groot stuk verhoogd rif ga, dan heb ik ook niet zo'n zware verlichting nodig, zeker nu nog niet. Dit zal dus mijn latere zorg zijn. Daarnaast heb ik bij Antwan nog (al heeeel lang haha) een door hem gemaakte LED verlichting liggen dus daarmee moet ik ook een heel eind komen. Streamers heb ik ook nog, al zal ik (wederom als ik voor het verhoogd rif kies) wel wat moeten verzinnen voor het neerslaan van vuil op de bodem (de dode hoeken) omdat de bak zo lang en vooral smal is. Misschien een soort van rifspoeling.

Dan de toevoegingen. Ik ben lui in die dingen dus weet nog niet hoe ik dat ga doen. Ik werkte met balling en op zich werkte dat prima al ging dat op een gegeven moment wel heel hard (maar dat kwam vooral ook door die belachelijk grote platen van een zeker iemand :p) Genoeg uitzoekklusjes nog dus en genoeg stof tot nadenken wederom. Vanmorgen half door mn rug gegaan met het opzij zetten van de bank, dus nu eerst maar eens op het bankie zombies kijken.... Fijne avond nog mensen!

PS voor de leukigheid, zomaar nog wat plaatjes van mn oude bakkies. Alleen maar tekst is ook zo saai en dit is een mooie reminder voor mezelf om te zien wat ik anders wil of wat ik juist hetzelfde moet doen.
 

Bijlagen

  • IMG_3166.jpg
    IMG_3166.jpg
    80,9 KB · Weergaven: 75
  • P1050062.JPG
    P1050062.JPG
    176,8 KB · Weergaven: 73
  • P1050989.JPG
    P1050989.JPG
    169,8 KB · Weergaven: 78
  • IMG_2611.jpg
    IMG_2611.jpg
    144,9 KB · Weergaven: 73
  • IMG_8238.jpg
    IMG_8238.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 78
Volgende stap(pen) zullen het verzamelen van de techniek en geschikt vulsteen zijn. Mochten er lezers vulsteen (of een schuimer ;)) overhebben en in de omgeving zitten, let me know. Ook (fijn) zand restanten zijn welkom hoor. Spoelen moeten we toch :)

Ik zit qua techniek toch weer hard aan de ATI schuimer te denken, maar qua verlichting weet ik het nog niet. Ik heb er nu (van mn zoetwater) nog een t8 balkie opliggen.

Dan de toevoegingen. Ik ben lui in die dingen dus weet nog niet hoe ik dat ga doen. Ik werkte met balling en op zich werkte dat prima al ging dat op een gegeven moment wel heel hard (maar dat kwam vooral ook door die belachelijk grote platen van een zeker iemand :p)

Ha Miranda,

Ik heb nog een ATI Powercone 200iS afschuimer staan die ik nooit stabiel draaiend heb gekregen, maar ik zie niet hoe die in jouw bak zou passen, dus ik denk dat jij een ander type bedoelt??

Qua Balling, verbruik van m.n. Natriumbicarbonaat is hoog, maar ik gebruik al een paar jaar baking soda van een kruidengroothandel naar grote tevredenheid. En à €8,50 voor 2,5KG (genoeg voor 25L oplossing!) kun je best wat verstoken :).

Groeten van Mr. Monti :p
 
Bovenaan