Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangaan experiment onder DSR gebruikers

Het levend houden en mooi laten staan is al een test..

greetings, GlennF
Dat is 1 ding wat zeker is ;)
maar dus nog niet met calciet te maken.
 
Misschien een domme vraag, maar ik kon het even niet terugvinden :eek:

Is de DSR mangaan ook gechelateerd zoals de FE-Trace?

Ik gebruik namelijk wel gechelateerde mangaan welke door licht wordt afgebroken. Binnenkort laat ik weer een triton test uitvoeren, ben benieuwd of dit dan naar voren gaat komen. Voor mijn ijzer zou dit sowieso dan het geval moeten zijn door het gebruik van FE-trace :).
 
Misschien een domme vraag, maar ik kon het even niet terugvinden :eek:

Is de DSR mangaan ook gechelateerd zoals de FE-Trace?

Ik gebruik namelijk wel gechelateerde mangaan welke door licht wordt afgebroken. Binnenkort laat ik weer een triton test uitvoeren, ben benieuwd of dit dan naar voren gaat komen. Voor mijn ijzer zou dit sowieso dan het geval moeten zijn door het gebruik van FE-trace :).

Ik ga in de eerste instantie zonder chelatie testen, omdat ik dat niet denk nodig te hebben.

Wanneer, hoe vaak en hoeveel Fe trace doseer jij ? Wanneer meet je jij ijzer gehalte en met welke test ?

greetings, GlennF
 
Ik ga in de eerste instantie zonder chelatie testen, omdat ik dat niet denk nodig te hebben.

Wanneer, hoe vaak en hoeveel Fe trace doseer jij ? Wanneer meet je jij ijzer gehalte en met welke test ?

greetings, GlennF

Ik werk met de Sera test om mijn ijzer te meten. Ik meet wekelijks mijn ijzer.

Ik doseer momenteel ff geen ijzer meer (voldoende in mijn water aanwezig). Ik doseerde voorheen de ijzer oplossing van Reef Corner 18ml per dag en de FE-trace 0,5ml per dag. Enkel met de FE-trace begon ijzer meetbaar te worden.
 
Ik werk met de Sera test om mijn ijzer te meten. Ik meet wekelijks mijn ijzer.

Ik doseer momenteel ff geen ijzer meer (voldoende in mijn water aanwezig). Ik doseerde voorheen de ijzer oplossing van Reef Corner 18ml per dag en de FE-trace 0,5ml per dag. Enkel met de FE-trace begon ijzer meetbaar te worden.

Logisch toch frank.
Het is ook een bewust vrij hoge en direct meetbare hoeveelheid die je doseert met Fe-Trace .
Als je daarbij van 2 kanten gaat doseren, mag je verwachten dat het resultaat meer zal zijn dan je wenst te doen.

Tot heden heb ik nog geen geval in dsr dat het meetbaar blijft.
Maar idd omdat jij op 0,00x po4 draait en daarbij als extra een sporen mix gebruikt , kan dat het verschil maken waarom het bij jou meetbaar blijft.



greetings, GlennF
 
Laatst bewerkt:
Hallo Glenn,

Daar ik sinds Dinsdag ben begonnen met mangaan te testen zie ik hier en daar weer kleine stukjes rooie alg terug komen.
Nu weet ik niet of dit door de test komt of door wat anders ik heb niks aan mijn verlichting of andere toevoegingen gedaan zo als alles is voor geschreven.
Heb jij meschien hier een verklaring voor of nog ff afwachten hou het wel scherp in de gaten hoor het wel.

gr. Karel
 
Hmm..misschien ook maar eens een gonio aanschaffen...begint een hype te worden.. ;)

Het zijn ook hele mooie koralen Bas.
Ik doe dit voor de test en probeer te achterhalen wat er zo moeilijk aan is.
Als je alle soorten al in de bak kan laten groeien, dan is de kick juist op zoek te gaan naar de uitdagingen.
Hoe meer parameters/indicatoren, hoe meer je keert over koralen in een korte tijd.

greetings, GlennF
 
Hallo Glenn,

Daar ik sinds Dinsdag ben begonnen met mangaan te testen zie ik hier en daar weer kleine stukjes rooie alg terug komen.
Nu weet ik niet of dit door de test komt of door wat anders ik heb niks aan mijn verlichting of andere toevoegingen gedaan zo als alles is voor geschreven.
Heb jij meschien hier een verklaring voor of nog ff afwachten hou het wel scherp in de gaten hoor het wel.

gr. Karel

Dan stop je met doseren Karel en wacht het geduldig af. Als alles stabiel is ga je weer doseren. Je moet vanaf een baseline werken..... en steeds terug bij twijfel.

greetings, GlennF
 
De flavesense zijn ingebracht, omdat een aquarium op DSR ( met een rijke voedingsbodem) zonder algen opruimers in principe al snel vol kan gaat zitten met ongewenste aangroei, waar daarop ook van alles zich kan gaan vastzetten.
De filosofie is ook een rijke voedingsboden voor koralen, maar ook voor ander leven in de bak. Algen vallen dus ook onder leven. Het bestrijden van algen wordt aangepakt met dieren die zich daarop voeden.
Dit zijn o.a.
Doktervissen, slakken, heremiet kreeften, emerald crab, percon gibensis krab, egels etc.


greetings, GlennF
 
Dan stop je met doseren Karel en wacht het geduldig af. Als alles stabiel is ga je weer doseren. Je moet vanaf een baseline werken..... en steeds terug bij twijfel.

greetings, GlennF

Oke Glenn, ik laat het wel horen hoe het verder verloopt en of alles weer weg gaat, als alles weer stabiel is laat ik het wel weten.
 
Met deze goniopora is het trio van dreamcorals compleet.

uploadfromtaptalk1423326117492.jpg

De kleuren zijn niet optimaal, maar dat is meer door mijn "poep" verlichting die ik op de bak heb hangen.
Nieuwe lamoen en vsa zijn onderweg en hopelijk heb ik van de week wat te melden.

greetings, GlennF
 
Omdat de roze gonio sinds de aanschaf en ondanks PO4, NO3, mangaan en Fe trace dosering niet aan poliep expansie kwam , heb ik de test aquarium "geflushed" met het rif en heb ik de roze gonio ook tijdelijk in het rif geplaatst.
We gaan kijken wat het doet.

greetings, GlennF
 
Bovenaan