Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Is dat binnenwerk van kunststof?

De exterieur is van kunststof en de buis is kwartsglas.
De aanslag is zo te zien een neerslag van Kalk en ijzer.
Lamp is al meer dan een jaar sinds aankoop en plaatsing (juni 2013) niet onderhouden.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
HI Glenn,

ik moest laatst mijn UV bulb vervangen omdat de buis kapot was gegaan.

Met kwartsbuis zag er hetzelfde uit, weliswaar niet zo aangegroeid maar zat ook behoorlijk wat kalk op.
Was er gelukkig wel makkelijk af te halen.

groet
Adri

Als jouw bak met een uv lamp in deze toestand goed draaide, dan kun je je afvragen of de inzet van goede uv lamp eigenlijk wel zoveel toevoegt. :)
Ik heb inmiddels ook ondervonden dat een regelmatige schoonmaakbeurt, bv om de 3 maanden, geen kwaad kan.

ik zag sinds enige tijd wat stip op mijn witborst, dus dacht ik het wordt tijd om die lamp te vervangen. Dat was 3-4 weken terug, maar ik kwam er steeds niet aan toe door allerhande beslommeringen. vanmorgen dacht, "ik nu of nooit" en terecht.

ik moet dit voortaan net wat jij zegt, eens in de 3 maanden gaan open werken en schoonmaken...

HI Glenn,

ik moest laatst mijn UV bulb vervangen omdat de buis kapot was gegaan.

Met kwartsbuis zag er hetzelfde uit, weliswaar niet zo aangegroeid maar zat ook behoorlijk wat kalk op.
Was er gelukkig wel makkelijk af te halen.

groet
Adri

ik heb het gewoon in een bak met een hoog concentraat azijn ~20-30% gekieperd en een paar uren laten staan, daarna wat het net snot met een spons af te vegen.

En zo was het weer klaar voor gebruik
14962856873_4cf8c3226d.jpg

15397011448_b9f18daa0b.jpg

15396398459_769c14c316.jpg

14962973503_7ea1eb47ea.jpg

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Gisteren ook een 6 tal T5 lampen vervangen. Op 3okt2014 has ik al een 4 tal vervangen.
Het verschil was verbijsterend.
Mijn conclusie is dat je T5 lampen elke 10 maanden moet vervangen om een SPS bak op hoog niveau te (be)houden.
Dat geld in veel mindere mate voor leders softkoralen en sommige minder licht behoeftige LPSen.

De nieuwe lampen net na het vervangen.
Bekijk bijlage 406538

greetings, GlennF

Bijlage werkt niet. Bij mij ist na 6 maanden vervangen en zelfs dan merk ik een enorm verschil in kracht.

Gisteren ook een 6 tal T5 lampen vervangen. Op 3okt2014 has ik al een 4 tal vervangen.
Het verschil was verbijsterend.
Mijn conclusie is dat je T5 lampen elke 10 maanden moet vervangen om een SPS bak op hoog niveau te (be)houden.
Dat geld in veel mindere mate voor leders softkoralen en sommige minder licht behoeftige LPSen.

De nieuwe lampen net na het vervangen.
Bekijk bijlage 406538

greetings, GlennF

Bijlage werkt niet. Bij mij ist na 6 maanden vervangen en zelfs dan merk ik een enorm verschil in kracht.

Ongetwijfeld zal dit voor bepaalde soorten en hoe de lampen geplaatst zijn van invloed zijn. Ook zal de koraal bezetting een grote invloed uitoefenen op het licht dat in de bak doorkomt.
Ik ga na 6 maanden eens goed opletten....

Mogelijk zou ik in de toekomst zelf moeten overwegen i.p.v. 14 lampen naar 16 lampen te gaan om volledige dekking te krijgen.
Vooralsnog heb ik na de wissel een berg meer licht. Ik ga er ook vanuit dat de kleuren binnenkort een boast zullen krijgen.want ik miste iets van kleur en dat was iets waar ik mijn vingers niet op kon leggen.
uploadfromtaptalk1413646656927.jpg
greetings, GlennF

Dit is een van de 2 koraal stekjes die ik van jacodg heb gehad.
De ander is niks van over. Die was in de stekkenbak geplaatst, maar daar stond een chinaled boven (met alleen blauw/witte leds).

Toen ik deze kreeg was hij bruin met een licht paarse kleur, die diep onder de bruin verborgen zat.
Het is minimaal 4x de formaat en meermaals vertakt. De paarse kleur kom meer naar voren, echter ik weet dat het beter kan.
Dit koraaltje had veel mooier van kleur kunnen zijn en veel meer gegroeid kunnen zijn.
De reden van de stagnatie is :
- Een shitty plek in de bak (hoek wat amper belicht wordt, omdat ik geen plek meer vrij had)
- aangevuld met een lange periode (3-4 maanden) van meer dan hoog fosfaat/nitraat 0.24/25 t.g.v. extreem voeren va NPS koralen.
- aansluitend T5 lampen die al minimaal 3 maand geleden hadden moeten worden vervangen (blijkt nu).

Zo blijf je steeds struikelblokken in deze hobby nemen en leer je elke keer weer wat nieuws.

uploadfromtaptalk1413676930402.jpg

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog een stek van staan. Onder led, van alles geprobeerd, meer licht, minder licht. Meer stroming, minder stroming, drie merken led verlichting gebruikt enz niks werkt om hem op kleur te krijgen of te laten groeien. Enkel in 3 bakken met t5 verlichting gaat het wel goed.
Mijn conclusie, niet alle koralen vinden led fijn en dit is er 1 van.

Ik heb hier nog een stek van staan. Onder led, van alles geprobeerd, meer licht, minder licht. Meer stroming, minder stroming, drie merken led verlichting gebruikt enz niks werkt om hem op kleur te krijgen of te laten groeien. Enkel in 3 bakken met t5 verlichting gaat het wel goed.
Mijn conclusie, niet alle koralen vinden led fijn en dit is er 1 van.

Yep... dat is ook mijn constatering, maar ik ben conservatief met uitspraken. Dit geld met name voor enkele acropora soorten.

greetings, GlennF

Yep... dat is ook mijn constatering, maar ik ben conservatief met uitspraken. Dit geld met name voor enkele acropora soorten.

greetings, GlennF
Conservatief of niet, dit is een constatering die wij beiden hebben gedaan in ieder geval met dit stuk. Een ieder mag zijn mening daarover hebben als ze dat willen toch.

Maar, schiet het een beetje op met klussen Glenn?

Conservatief of niet, dit is een constatering die wij beiden hebben gedaan in ieder geval met dit stuk. Een ieder mag zijn mening daarover hebben als ze dat willen toch.

Maar, schiet het een beetje op met klussen Glenn?

Zo is het..

Ik ben eindelijk klaar met mijn afdak...

straks komt er een nieuwe project restyling van een 3 laags woning. Maar ik zal jullie niet lastig vallen met de details want het is hier geen klusforum he....

greetings, GlennF

Wij het terug plaatsen en keek ff in de buis..
Denk niet dat uv hier nog enige uit werking zal hebben voor de bak
Bekijk bijlage 406434

Hier na 6 maanden 24*7 inzet, ook de uv lamp eens opengehaald. Zo kwam bij mij de glazenbuis er uit, nauwelijks een spoor van vervuiling/aanslag:
Afbeelding_20141019134116833.jpg

In het het verleden heb ik ook wel eens een vergelijkbare kalkaanslag als bij jouw gehad. Ik had het vermoeden dat het neerslaan van kalk grotendeels veroorzaakt werd door warmte. Bij mij zit de uv op een aftakking van de opvoerpomp. Op de momenten dat de opvoerpomp stilstaat, voerpauze, onderhoud en waterverversen, stond ook het water in de uv lamp stil en kreeg de kans wat op te warmen. Tegenwoordig is de uv lamp gelijkgeschakeld met de opvoerpomp. Het lijkt een groot verschil te maken.

Hier na 6 maanden 24*7 inzet, ook de uv lamp eens opengehaald. Zo kwam bij mij de glazenbuis er uit, nauwelijks een spoor van vervuiling/aanslag:
Bekijk bijlage 406687

In het het verleden heb ik ook wel eens een vergelijkbare kalkaanslag als bij jouw gehad. Ik had het vermoeden dat het neerslaan van kalk grotendeels veroorzaakt werd door warmte. Bij mij zit de uv op een aftakking van de opvoerpomp. Op de momenten dat de opvoerpomp stilstaat, voerpauze, onderhoud en waterverversen, stond ook het water in de uv lamp stil en kreeg de kans wat op te warmen. Tegenwoordig is de uv lamp gelijkgeschakeld met de opvoerpomp. Het lijkt een groot verschil te maken.

Dat is idd een mogelijkheid anthony.

Ik denk dat bij mij carbon en ijzer dosering een rol speelt i.c.m. het feit dat ik de uv alleen in de nachtelijke uren aanzet. Hierdoor kan gedurende de dag zich een bacterie film afzetten die weer in de avond wordt gedood. Dit geeft toch een soort aanslag, waarop zich ook kalk en ijzer neerslag kan gaan verzamelen.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan