Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

Hoi richard,

Geen verkeerde DIY reactor. Het principe is hetzelfde zover ik zie, dus qua werking doet deze niet onder van een originele. En waarom zou je een originele kopen als je er zelf ook een kunt bouwen voor 1/3de van de prijs ;). Maar als je de reactor werkende hebt, dan hoef je je geen zorgen meer te maken omtrent je CA en KH. deze blijven mooi stabiel en een absolute must bij veel steenkoralen.

Een gafzak is idd goed om zweefvuil op te vangen, niks mis mee. Zelf heb ik er ook een en deze gebruik ik eens per maand als ik met een stromingspomp mijn stenen schoon blaas. Veel mensen zijn druk bezig met het verhelpen van hoge PO4 en NO3 waardes, maar je kunt het ook mee helpen voorkomen. Er slaat altijd detritus, voer resten en andere zooi op je stenen neer en dit zorgt ook voor PO4 en NO3. Daarnaast voer ik niet veel, voer moet binnen enkele minuten weg zijn, liever een hongerige vis als een verzadigde.

Mbt NP biopellets en zeo, niet doen of proberen. Het probleem met NPB's zijn is dat je niet weet wat het doet, wanneer het wat doet en of het überhaupt wat doet.... En om je tank te laten crashen wat al geregeld is gebeurt door NPB's dat is het niet waard...
 
echt?

buttons staan liever in wat rijker water.. NO3 van 5 is geen enkel probleem en hierin vermeningvuldigen ze zich snel. Ook de kleur blijft perfect.

5 is weer een uitgevonden richtlijn zoals het aantal watts per liter, in NZW is het NO3 gehalte ook lager.

Die van mij staan er nog (diverse kleuren en op kleur), zelfs bij een lagere waarde als 0,25. Dus op basis daarvan vindt ik dit niet dat dat de reden zou kunnen zijn waarom de buttons verdwijnen. Ik weet ook wel dat buttons het beter doen in wat rijker water, maar ze kunnen ook gehouden worden bij een lagere waarde als 5. Dit wil dan weer niet zeggen dat het dan een ideaal milieu is voor de buttons. Maar op een begeven moment moet je kiezen, ga je voor het houden van buttons en ander hoger nitraat behoevende dieren of ga je volledig voor ULNS (ultra low nutrition system).
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit topic niet verder vervuilen, maar ik ben het niet met je eens, Frank.

Hoezo vervuilen, als jij anders van mening bent moet je dat gewoon schrijven topjes.

Ik weet ook niet alles, wist ik dat maar. En je ziet wel, Glenn is het ook met je eens, dus jullie ervaring samen is al meer als die van mij :).

En misschien moet richard maar een keuze maken, ULNS en snoepjeskleuren of buttons houden... :biggrin:
 
Wat mij opvalt
Veel blauwe en roze tinten + lichte kleuren
Weinig groen en diepe contrast kleuren
Dat lijkt kenmerkend voor ZEO.
Uitsluitend bepaalde types SPS
Geen buttons , soft, en weinig lps koralen.

Mooie bak !
Verstuurd van mijn GT-I9295
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt
Veel blauwe en roze tinten + lichte kleuren
Weinig groen en diepe contrast kleuren
Dat lijkt kenmerkend voor ZEO.
Uitsluitend bepaalde types SPS
Geen buttons , soft, en weinig lps koralen.

Mooie bak !
Verstuurd van mijn GT-I9295

Dat is naar mijn mening veelal te wijten aan de T5 verlichting;

zeo t5 bak 3.jpg
zeo t5 bak 2.jpg
zeo t5 bak 1.jpg
zeo t5 bak.jpg
zeo t5 bak 4.jpg
 
Combinatie van T5+zeo.
Bij sommige koralen vindt ik het mooier als deze wat dieper van kleur zijn, dan de hele lichte Zeovit kleurtjes. Er zijn vele mooie bakken met prachtig gekleurde sps die zonder zeo draaien. Maar sommige Zeobakjes zijn echt kickuh!:cool:
 
Laatst bewerkt:
Hoi richard,

Geen verkeerde DIY reactor. Het principe is hetzelfde zover ik zie, dus qua werking doet deze niet onder van een originele. En waarom zou je een originele kopen als je er zelf ook een kunt bouwen voor 1/3de van de prijs ;). Maar als je de reactor werkende hebt, dan hoef je je geen zorgen meer te maken omtrent je CA en KH. deze blijven mooi stabiel en een absolute must bij veel steenkoralen.

Een gafzak is idd goed om zweefvuil op te vangen, niks mis mee. Zelf heb ik er ook een en deze gebruik ik eens per maand als ik met een stromingspomp mijn stenen schoon blaas. Veel mensen zijn druk bezig met het verhelpen van hoge PO4 en NO3 waardes, maar je kunt het ook mee helpen voorkomen. Er slaat altijd detritus, voer resten en andere zooi op je stenen neer en dit zorgt ook voor PO4 en NO3. Daarnaast voer ik niet veel, voer moet binnen enkele minuten weg zijn, liever een hongerige vis als een verzadigde.

Mbt NP biopellets en zeo, niet doen of proberen. Het probleem met NPB's zijn is dat je niet weet wat het doet, wanneer het wat doet en of het überhaupt wat doet.... En om je tank te laten crashen wat al geregeld is gebeurt door NPB's dat is het niet waard...

Allereerst excuses voor de late reactie,.

ik had examens omtrent een belangrijke cursus en probeerde zodoende even alle interessante verleidingen te vermijden haha. gelukkig is het goed gegaan en heb ik 2 niveau's behaald in het tijdbestek van 1 :D jeej !!

ok, zoals ik eerder al aangaf had ik me niet goed genoeg verdiept erin of gewoon genoegen genomen met wat thomas me vertelde bij De Jong Marine Life.
Ik had al gekozen om voor ULNS te gaan, daarom ook dus mijn hele beslissing Zeo te gaan draaien. dus zodoende zijn alle buttons al ondergebracht in een andere bak,.

Ik bevestig hierbij even jullie vermoedens,. bij mijn eerste bericht wist ik mijn No3 waarde niet, bij mijn tweede was deze 0,25ppm. en nu leest de Red Sea Pro test 0PPm. Binnenkort wordt mijn water ook verstuurd naar triton voor een degelijke test en zodoende kan ik refereren of mijn testsetjes enigszins goed meten, (herstel,. of ik ze nauwkeurig genoeg gebruik binnen hun bereik) en wie weet op den duur komen er Hanna Checkers,..

Ik neem aan dat toch de dalende No3 waarde icm met de al zeer lage Po4 waarde de ""boosdoener"" was voor mijn buttons..

Voor mijn huidige bak + zeo vind ik persoonlijk zelf dat ik wel wat veel vissen heb, maar of er button etende bij zitten denk ik niet,. althans dan ben ik (weer) niet goed geinformeerd geweest.. en voor zeo had ik hier immers geen last van ( de grote vissenbestand heeft eerder te doen met de grote bak die eigenlijk al eerder opgestart zou zijn,. start gaat nu gebeuren op 01-12-2013. )

Mijn vissenbestand is :

3x Chromis viridis
2x Amphiprion ocellaris ( Gaan eruit incl hun 2 grote anemonen ivm volledig sps)
1x Cirrhitichthys falco
1x Enchelyurus flavipes
1x Paracanthurus hepatus
1x Ctenochaetus tominiensis
1x Cryptocentrus leptocephalus
1x Chrysiptera taupou
1x Chaetodermis penicilligerus
1x Siganus unimaculatus
1x Gymnomuraena zebra

voeren doe ik 1 tot 2 keer per dag,. kleine beetjes, en het is altijd binnen 1 minuut weg,.. honger hebben ze altijd wel,.

Kalium is inmiddels verhoogt van de 350PPM naar de 400PPM ( getest met KZ testsetje) ( verhoogt met K-Balance van KZ)
na deze verhoging trok mijn montipora binnen 2 dagen weer bij van kleur. had waarschijnlijk dus toch daarmee te maken,..

Sinds het stoppen met de gafzak is de bruine smeeralg (op de ruiten) zo goed als verdwenen.. iig zeker voor meer als de helft verminderd. dat komt wel goed denk ik met tijd en waterwisselingen van dien. kwam dus toch logicawijs zoals Frank zei silicaat chloor ect de bak in op deze manier,..ik hou het nou op 1 x in de maand ongeveer de stenen achter in de hoeken schoonspoelen en dan tijdelijk alleen mijn gafzak inzetten,..

tot en met einde van de maand ga ik nog even door met mijn ballingzouten,. samen met de start van de grote bak, start ik ook gelijk de kalkreactor,. het is zeker geen verkeerde en ben er dan ook zeer blij mee!

Mvg,

Richard
 
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk geen snars verstand van zoutwater (al zou ik dat graag willen leren, maar mijn stage op het PTC+ was destijds te kort hiervoor) waar ik wel verstand van heb deels is zeolieten en zoetwater.

Allereerst zeolieten vallen net als actieve cool (maar ook klei,lavasteen in zekere zin) onder de chemische filters. Ik heb gehoord of het waar is weet ik niet dat een chemisch filter na ongeveer 3 dagen ook een biologisch filter is (ik stel hier mijn vraagtekens bij of het altijd dezelfde tijd is)

In iedergeval in het geval van zeolieten gaat het om rasters waarin elementen (vaak ionen) zijn geladen (opgeslagen) deze worden gewisseld voor een ander ion. En daar begint vaak de ellende in zoetwater. Daarnaast heeft zeoliet ook een enorm oppervlak om als bioloog te dienen omdat (vaak zelfs 2-4x zo groot als actieve cool) daar dus enorm veel bacterien in gehuisvest kunnen worden dient hier ook rekening mee te worden gehouden.

Daarom dienen altijd de volgende zaken in acht genomen te worden (met alle chemische filters overigens bij de 1 meer dan bij de ander):

1. Als er geen specifieke reden is altijd aan het einde van je filters traject plaatsen (dus achter je bioloog, behalve als je je filter beschermen wil zoals bij antibioticum behandeling --> raad ik overigens af!)
2. Kijk wat de soort doet in je kringlopen en ketens: Hij neemt dus stoffen op maar geeft ze ook af! Hier staan ze allemaal zowel synthetisch als natuurlijk: http://www.iza-structure.org/databases/
3. Houd er dus rekening mee dat je dezelfde wetten als met biologen in acht neemt: niet teveel in 1x vervangen, vervangen om een teveel aan anaerobe zones te voorkomen, biologische invloeden op je waterwaardes enz.
4. Let er op dat een biologische fall out een ketting reactie kan veroorzaken en zo op je chemische filter zowel een chemische als een biologische fall out kan veroorzaken.
5. In principe zijn chemische fall outs idiopathisch (de kennis is vaak te ontoereikend om de oorzaak op tijd te achterhalen) gebeurt er dus wat in je aquarium wat onbekend is mijn advies vervang eerst je chemische filters)
6. Betreft punt 1 en 3. Ik raad altijd af om een aquarium/vijver of wat dan ook te houden met alleen een actieve bioloog. Als er een actieve bioloog gehouden wordt is het aan te raden om deze in de eerste stap van een biologische filter keten te houden (met als het kan een mechanisch filter ervoor) en daarna op een statisch biologisch filter. En het water tussendoor te laten beluchten/mengen en nooit water direct uit een bioloog het aquarium in te voeren.

!!!!!!!!!!!!!!! Dit is wel op eigen risico en ik weet ook niet of het altijd werkt!! (daarnaast is NO2 veel giftiger in zoet dan in zoutwater!) Mocht het wel het geval zijn dat je alleen een actieve bioloog hebt of als laatste in de keten splits de invoer dan in een deel wat de bak ingaat en een deel wat terug gaat naar de invoer van de bioloog en laat deze iets sneller lopen (dit kan de circulatie wel versnellen maar afvalstoffen zijn soms stoichiometrisch zwaarder en gaan daardoor weer het filter in waardoor bij een fallout je bioloog zichzelf meer vergiftigd dan dat het de bak en het filter samen vergiftigd (uiteindelijk vergiftigd de bak wel maar duurt dit langer) !!!!!!!! Nogmaals ik weet niet zeker of dit werkt!!! (al volstaat een simpel zuurstof pompje op een accu bij evt. stroom uitval soms ook gewoon ;) )

Even voor de duidelijkheid onder actieve filters versta ik: alle biologen die op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat er meer bacterien gehouden kunnen worden op hetzelfde oppervlak dan normaal bij een statisch filter gangbaar is. (een trickle filter reken ik niet mee en een bewegend bed valt er eigenlijk wel onder maar de kans is klein)
Maar biotorens/upflow filters geladen met zand enz. vallen er dus wel onder maar ook (en hier komt) het filters onder druk dus ook chemische filters die onder druk staan (de biologische bacterien voeren via de biofilm zeer diep in de porien voedingstoffen aan met gassen lukt dit minder behalve als ze onder druk staan --> valt de druk weg dan wordt zo''n filter snel zuurstof loos met mogelijk alle gevolgen van dien) Bij actieve biologen gebeurt eigenlijk het tegenovergestelde de toevoer van water en evt. zuurstof valt weg. De massa zakt in elkaar waardoor er minder zuurstof bij kan en de culturen worden snel zuurstofloos.

De meest gangbare zeoliet in vooral zoetwater is: clinoptilolite (klinoptoliet) https://en.wikipedia.org/wiki/Clinoptilolite (zoutwater werkt hij dus minder goed want is geladen met zout!)
Hij wordt vooral in vijvers vaak gebruikt in het laatste filtre compartiment En is dan geladen met zout. Vaak raden vijverwinkels hem aan bij koi's zonder planten vijver om hem in de herfst er in te doen om problemen te voorkomen (op zich goed advies) helaas raden ze in de lente vaak dezelfde mensen aan om er een emmer of bepaalde hoeveelheid zout in te gooien om de anti-septische slijmlaag die om de vis heen zit te bevorderen (het maakt NO2 in zoetwater ook minder giftig maar dat weten ze vaak niet) gevolg is dus dat het zeoliet wat de hele herfst en winter de afvalstoffen heeft opgenomen deze in 1x los laat doordat deze het uitwisselt voor het zout Helaas testen sommige vijvershops dan ook nog alleen de pH (en die is door de ammoniak gelukkig vaak omlaag gegaan) en raden ze aan om deze dan omhoog te bufferen waardoor deze giftiger wordt.

Zover ik weet is zeoliet klinoptoliet voor zoutwater geladen met K of Ca (1 van de 2 heeft minder invloed op de pH in zoutwater dan dat hij in zoetwater heeft)

Ook van die ontgiftingsmatjes zijn vaak zeolieten overigens.

Ik weet niet hoe dit in zoutwater zit maar sommige dingen zijn wel hetzelfde zover ik het weet dus een paar handige tips (let op er zijn altijd uitzonderigen):

Ammoniak ontvet en vet is lichter dan water het kan gassen dus ook langer in het water houden door het met een filmlaagje af te sluiten. (bij problemen blijven bellen dus langer op het water staan)

De vissen worden vaak ook mat omdat hun anti-septische slijmlaag dunner wordt. Daarnaast irriteert het de kieuwen deze worden meer rood van kleur. (bij irritatie bij een chemische fall out kun je dus ook meer rode kieuwen krijgen)

No2/No3 vergiftiging is vaak te zien doordat bij vissen het hemoglobine in het bloed veranderd in metahemoglobine en kan dus geen zuurstof meer kan binden, het bloed wordt bruin (kieuwen worden dus ook bruiner of lichter van kleur) New/old tank syndome/brown blood disease. Is een veel gebruikte term hiervoor. (volgens mij denitrificeerd een zoutwater aquarium sneller omdat zoutwater minder zuurstof kan bevatten dan zoetwater maar wordt dit weer gecompenseerd?)

Bij een teveel aan denitrificatie gaat het filter soms naar zwavel stikken (lucifers, rotte eieren)

Te lage pH: Afwijkend zwemgedrag (schudden enz.) hyper actief worden/ verhoogde ademhaling, slijmlaag productie (soms ook acuut verlies van vinstralen/schubben) Let op metalen zijn giftiger in een lage pH! NH3 is minder aanwezig in een lage pH dan bij een hoge pH. (in zoetwater zal de pH bij een normaal nitrificerend proces in de meeste gevallen dalen als de afvalstoffen stijgen buffer dus nooit zomaar omhoog!)

PH te hoog: De kieuwen en vinnen worden juist mat, stress.

Bij veel problemen is juist zwemgedrag van vissen 1 van de symptomen dat er wat fout gaat een vis maakt over het algemeen een paar slagen en houd dan een ruststand aan. Daarnaast hebben vissen een zijlijn orgaan wat een grote zenuwbaan aan de zijkanten van het lichaam zit. Bij sommige problemen irriteert deze waardoor de vis bijvoorbeeld niet meer slagen links rechts links maakt op een recht stuk maar bijvoorbeeld ineens 2 rechts en dan links of zelfs gaat kronkelen.

Zoals ik al zei: ik heb niet heel veel kennis en het is met name zoetwater 2 boeken die ik daarin overigens kan aanraden zijn (wel in het engels): Edward J noga Fish disease Diagnosis and treatment (dit boek is eigenlijk meer voor dierenartsen voor zowel zoet als zoutwater)

en Diana Walstad Ecology of the planted aquarium (dit boek gaat over kringlopen en dergelijke in zoetwater (ik weet niet of er zo'n boek voor zoutwater is?) maar dit boek is echt het beste wat ik tot nu toe heb gezien in zoetwater aangezien er ook duidelijk nitrificatie en de verschillende vormen van denitrificatie in staan.
 
Even stof afblazen... Wie draait er in Nederland of België met Zeovit?
 
Even stof afblazen... Wie draait er in Nederland of België met Zeovit?
👆
Ik draai met 3 L. Schud niet puur als bioloog en opname po4.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan