Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk geen snars verstand van zoutwater (al zou ik dat graag willen leren, maar mijn stage op het PTC+ was destijds te kort hiervoor) waar ik wel verstand van heb deels is zeolieten en zoetwater.
Allereerst zeolieten vallen net als actieve cool (maar ook klei,lavasteen in zekere zin) onder de chemische filters. Ik heb gehoord of het waar is weet ik niet dat een chemisch filter na ongeveer 3 dagen ook een biologisch filter is (ik stel hier mijn vraagtekens bij of het altijd dezelfde tijd is)
In iedergeval in het geval van zeolieten gaat het om rasters waarin elementen (vaak ionen) zijn geladen (opgeslagen) deze worden gewisseld voor een ander ion. En daar begint vaak de ellende in zoetwater. Daarnaast heeft zeoliet ook een enorm oppervlak om als bioloog te dienen omdat (vaak zelfs 2-4x zo groot als actieve cool) daar dus enorm veel bacterien in gehuisvest kunnen worden dient hier ook rekening mee te worden gehouden.
Daarom dienen altijd de volgende zaken in acht genomen te worden (met alle chemische filters overigens bij de 1 meer dan bij de ander):
1. Als er geen specifieke reden is altijd aan het einde van je filters traject plaatsen (dus achter je bioloog, behalve als je je filter beschermen wil zoals bij antibioticum behandeling --> raad ik overigens af!)
2. Kijk wat de soort doet in je kringlopen en ketens: Hij neemt dus stoffen op maar geeft ze ook af! Hier staan ze allemaal zowel synthetisch als natuurlijk:
http://www.iza-structure.org/databases/
3. Houd er dus rekening mee dat je dezelfde wetten als met biologen in acht neemt: niet teveel in 1x vervangen, vervangen om een teveel aan anaerobe zones te voorkomen, biologische invloeden op je waterwaardes enz.
4. Let er op dat een biologische fall out een ketting reactie kan veroorzaken en zo op je chemische filter zowel een chemische als een biologische fall out kan veroorzaken.
5. In principe zijn chemische fall outs idiopathisch (de kennis is vaak te ontoereikend om de oorzaak op tijd te achterhalen) gebeurt er dus wat in je aquarium wat onbekend is mijn advies vervang eerst je chemische filters)
6. Betreft punt 1 en 3. Ik raad altijd af om een aquarium/vijver of wat dan ook te houden met alleen een actieve bioloog. Als er een actieve bioloog gehouden wordt is het aan te raden om deze in de eerste stap van een biologische filter keten te houden (met als het kan een mechanisch filter ervoor) en daarna op een statisch biologisch filter. En het water tussendoor te laten beluchten/mengen en nooit water direct uit een bioloog het aquarium in te voeren.
!!!!!!!!!!!!!!! Dit is wel op eigen risico en ik weet ook niet of het altijd werkt!! (daarnaast is NO2 veel giftiger in zoet dan in zoutwater!) Mocht het wel het geval zijn dat je alleen een actieve bioloog hebt of als laatste in de keten splits de invoer dan in een deel wat de bak ingaat en een deel wat terug gaat naar de invoer van de bioloog en laat deze iets sneller lopen (dit kan de circulatie wel versnellen maar afvalstoffen zijn soms stoichiometrisch zwaarder en gaan daardoor weer het filter in waardoor bij een fallout je bioloog zichzelf meer vergiftigd dan dat het de bak en het filter samen vergiftigd (uiteindelijk vergiftigd de bak wel maar duurt dit langer) !!!!!!!! Nogmaals ik weet niet zeker of dit werkt!!! (al volstaat een simpel zuurstof pompje op een accu bij evt. stroom uitval soms ook gewoon
)
Even voor de duidelijkheid onder actieve filters versta ik: alle biologen die op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat er meer bacterien gehouden kunnen worden op hetzelfde oppervlak dan normaal bij een statisch filter gangbaar is. (een trickle filter reken ik niet mee en een bewegend bed valt er eigenlijk wel onder maar de kans is klein)
Maar biotorens/upflow filters geladen met zand enz. vallen er dus wel onder maar ook (en hier komt) het filters onder druk dus ook chemische filters die onder druk staan (de biologische bacterien voeren via de biofilm zeer diep in de porien voedingstoffen aan met gassen lukt dit minder behalve als ze onder druk staan --> valt de druk weg dan wordt zo''n filter snel zuurstof loos met mogelijk alle gevolgen van dien) Bij actieve biologen gebeurt eigenlijk het tegenovergestelde de toevoer van water en evt. zuurstof valt weg. De massa zakt in elkaar waardoor er minder zuurstof bij kan en de culturen worden snel zuurstofloos.
De meest gangbare zeoliet in vooral zoetwater is: clinoptilolite (klinoptoliet)
https://en.wikipedia.org/wiki/Clinoptilolite (zoutwater werkt hij dus minder goed want is geladen met zout!)
Hij wordt vooral in vijvers vaak gebruikt in het laatste filtre compartiment En is dan geladen met zout. Vaak raden vijverwinkels hem aan bij koi's zonder planten vijver om hem in de herfst er in te doen om problemen te voorkomen (op zich goed advies) helaas raden ze in de lente vaak dezelfde mensen aan om er een emmer of bepaalde hoeveelheid zout in te gooien om de anti-septische slijmlaag die om de vis heen zit te bevorderen (het maakt NO2 in zoetwater ook minder giftig maar dat weten ze vaak niet) gevolg is dus dat het zeoliet wat de hele herfst en winter de afvalstoffen heeft opgenomen deze in 1x los laat doordat deze het uitwisselt voor het zout Helaas testen sommige vijvershops dan ook nog alleen de pH (en die is door de ammoniak gelukkig vaak omlaag gegaan) en raden ze aan om deze dan omhoog te bufferen waardoor deze giftiger wordt.
Zover ik weet is zeoliet klinoptoliet voor zoutwater geladen met K of Ca (1 van de 2 heeft minder invloed op de pH in zoutwater dan dat hij in zoetwater heeft)
Ook van die ontgiftingsmatjes zijn vaak zeolieten overigens.
Ik weet niet hoe dit in zoutwater zit maar sommige dingen zijn wel hetzelfde zover ik het weet dus een paar handige tips (let op er zijn altijd uitzonderigen):
Ammoniak ontvet en vet is lichter dan water het kan gassen dus ook langer in het water houden door het met een filmlaagje af te sluiten. (bij problemen blijven bellen dus langer op het water staan)
De vissen worden vaak ook mat omdat hun anti-septische slijmlaag dunner wordt. Daarnaast irriteert het de kieuwen deze worden meer rood van kleur. (bij irritatie bij een chemische fall out kun je dus ook meer rode kieuwen krijgen)
No2/No3 vergiftiging is vaak te zien doordat bij vissen het hemoglobine in het bloed veranderd in metahemoglobine en kan dus geen zuurstof meer kan binden, het bloed wordt bruin (kieuwen worden dus ook bruiner of lichter van kleur) New/old tank syndome/brown blood disease. Is een veel gebruikte term hiervoor. (volgens mij denitrificeerd een zoutwater aquarium sneller omdat zoutwater minder zuurstof kan bevatten dan zoetwater maar wordt dit weer gecompenseerd?)
Bij een teveel aan denitrificatie gaat het filter soms naar zwavel stikken (lucifers, rotte eieren)
Te lage pH: Afwijkend zwemgedrag (schudden enz.) hyper actief worden/ verhoogde ademhaling, slijmlaag productie (soms ook acuut verlies van vinstralen/schubben) Let op metalen zijn giftiger in een lage pH! NH3 is minder aanwezig in een lage pH dan bij een hoge pH. (in zoetwater zal de pH bij een normaal nitrificerend proces in de meeste gevallen dalen als de afvalstoffen stijgen buffer dus nooit zomaar omhoog!)
PH te hoog: De kieuwen en vinnen worden juist mat, stress.
Bij veel problemen is juist zwemgedrag van vissen 1 van de symptomen dat er wat fout gaat een vis maakt over het algemeen een paar slagen en houd dan een ruststand aan. Daarnaast hebben vissen een zijlijn orgaan wat een grote zenuwbaan aan de zijkanten van het lichaam zit. Bij sommige problemen irriteert deze waardoor de vis bijvoorbeeld niet meer slagen links rechts links maakt op een recht stuk maar bijvoorbeeld ineens 2 rechts en dan links of zelfs gaat kronkelen.
Zoals ik al zei: ik heb niet heel veel kennis en het is met name zoetwater 2 boeken die ik daarin overigens kan aanraden zijn (wel in het engels): Edward J noga Fish disease Diagnosis and treatment (dit boek is eigenlijk meer voor dierenartsen voor zowel zoet als zoutwater)
en Diana Walstad Ecology of the planted aquarium (dit boek gaat over kringlopen en dergelijke in zoetwater (ik weet niet of er zo'n boek voor zoutwater is?) maar dit boek is echt het beste wat ik tot nu toe heb gezien in zoetwater aangezien er ook duidelijk nitrificatie en de verschillende vormen van denitrificatie in staan.