Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zeegras vijfvissen hebben eitjes

wouterr

ZeewaterForum gebruiker
Hoi allen,

Ik heb een koppeltje Zeegras vijfvissen (Acreichthys Tomentosus).

Nu hebben deze eitjes gelegd. Althans.. dat denk ik… Er ligt sinds gisteren een rond kwabje op de grond en 1 van de vijfvissen zit er de hele dag vlak boven met stekel vooruit. Zodra er een andere bewoner in de buurt komt wordt deze direct weggestuurd en gaat de Vijlvis er weer direct bovenhangen.

Nu is het een 2 meter bak vol met andere bewoners. Dus de kans dat de eitjes uitkomen is natuurlijk niet heel groot. En als ze überhaupt al uitkomen zullen de baby’s meteen als voer gezien worden.

Om een lang verhaal wat korter te maken: Wat zouden jullie doen? Lekker laten zitten of toch proberen om de eitjes in een ander bakje te doen?

Eitjes.jpg
 
Allereerst, gefeliciteerd.
En bijzonder gaaf dat je dit mag meemaken.

M.b.t. de praktische kant.
Ik zou dit broedsel gewoon even uitzitten. Waarom?
Om te leren hoe lang de eitjes nodig hebben zich te ontwikkelen tot larven.
Te zien wat de broedzorg van de ouders precies inhoud.
Wanneer de larven uitkomen (qua tijdstip) en hoe ze er dan uitzien, et cetera.

Daarbij kun je in de tussen tijd je verdiepen in het rustig opzetten van voedselkweken (geen idee wat je nodig gaat hebben), want larvenbroedsels hebben veel, heel veel voer nodig.
YouTube barst van de informatieve filmjes over fytoplankton, bracchionus, copepoden en amphipoden kweken.
 
Stel verkopen aan de Jong en aandeel in de verkoop vragen. :)
 
Vanochtend was alles weg. Wel jammer. De eitjes hebben er dan een dag of 4 a 5 gelegen. En een van de ouders zat er nonstop boven met stekel vooruit om andere weg te jagen. Vanochtend viel mij op dat beide vijlvissen samen aan de andere kant van het aquarium zaten. Ik heb goed gekeken en gezocht, maar kan nergens iets ontdekken. Wel jammer hoor.
 
Bovenaan