Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zand wit houden

zeefanaat

Senior Forumlid
Ik heb vandaag eens wat nieuw zand toegevoegd en toen viel mij op dat het bestaande zand toch wel erg gelig/ donkerder wit is dan het nieuwe. Betreft hetzelfde soort zand als dat er bij is gekomen.
Nu ben ik toch benieuwd wat je eraan zou kunnen doen om het zand net even wat witter te houden.
 
Bij mij houden me zandhaper zand zevende zeester heremiet kreeft zee egels en slakken de bodem netjes schoon. En doe met de water wissel altijd me bodem en rif stofzuigen.
 
Zandhapper durf ik niet meer aan. Aangezien deze vaak zand over de koralen gooide. Heb er zelf 5 zeesterren in, stuk of 100 slakken denk ik. En 3 egels, maar die doen niets op het zand enkel de stenen.
Stofzuigen doe ik idd enkel het rif. Zal eens voorzichtig het zand ook doen.
 
Zandhapper durf ik niet meer aan. Aangezien deze vaak zand over de koralen gooide. Heb er zelf 5 zeesterren in, stuk of 100 slakken denk ik. En 3 egels, maar die doen niets op het zand enkel de stenen.
Stofzuigen doe ik idd enkel het rif. Zal eens voorzichtig het zand ook doen.

Als je zandlaag dik genoeg is , is een zeemuis ook een optie
Deze woelt het zand goed om
 
Daar zou ik wel eens voor kunnen kijken. Alleen heb een 4-tal lipvissen en daar zullen er nog een 4 bijkomen tzt. Zullen deze geen ruzie met de zandmuis gaan krijgen?
 
De geringde goby pakt t zand in ze bek en laat t op de zelfde plek weer vallen. In tegen stelling van de meeste zandhapers die een bek vol nemen en dan vrolijk t zand door de hele bak los laten. Ik gebruik zo speciaal opzet stuk met bodem stofzuigen waar door t gaat wervelen en t vuil met t water mee gaat en t substraat alleen word opgetild en weer terug zakt naar de bodem.
 
De geringde goby pakt t zand in ze bek en laat t op de zelfde plek weer vallen. In tegen stelling van de meeste zandhapers die een bek vol nemen en dan vrolijk t zand door de hele bak los laten. Ik gebruik zo speciaal opzet stuk met bodem stofzuigen waar door t gaat wervelen en t vuil met t water mee gaat en t substraat alleen word opgetild en weer terug zakt naar de bodem.


Mijn geringde goby had waarschijnlijk een andere opleiding genoten , bij mij gooide hij het zand tot 20 cm hoogte op mijn koralen
 
Bovenaan