Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Weer een Afschuimer vraag,

L

laurensxeon

Guest
ik heb al de faq door gelezen en ook de andere starters handleidingen
hier staat in dat een afschuimer niet groot genoeg kan zijn. ik wil graag een nano bakje starten (80L) en hier wil ik eigenlijk ook een afschuimer op hebben.

ik hoor veel mensen zeggen neem geen afschuimer op lucht omdat deze snel verstopt maakt en ontiegelijk veel herrie maakt. aangezien het bakje op mijn kamer komt te staan is stilte toch wel belangrijk.

nu zijn er ook mooie afschuimers die naast de bak kunnen staan zoals de AM multi SL 1000. op de site van AM staat dat deze schuimer voor 500 tot 1000L is.

is het dan geen grote over kill op een 80l bakje??? of zou de schuimer niet genoeg schuim kunnen maken door dat er niet genoeg afstoffen aanwezig zijn in een bakje van 80L?

graag hoor ik jullie adviesen.
 
ik denk dat hier inderdaad sprake is van overkill,als je steenkoralen zoals acroporas wilt houden dan heb je heel schoon water nodig maar oren en lederkoralen hebben wel voeding nodig in vorm van nitraat.
Als je zo een capaciteit schuimer hebt dan blijft er niet veel te eten over.
Waar je ook rekening mee moet houden is hoeveel water de pomp van de afschuimer door de afschuimer heen pompt.Als je een grote afschuimer wilt gebruiken moet je ook een grote sump gebruiken en een grotere opvoerpomp.
De regel is dat de opvoerpomp gelijk of groter moet zijn dan de afschuimer pomp.Als je dus een afschuimer met een capaciteit van 500-1000 liter wilt gebruiken dan praat je toch al gauw over minimaal 1000 liter waterverplaatsing
Dan heb je dus een behoorlijke stroming in zo een klein bakje.
Ik zou dus kijken naar een afschuimer met een capaciteit van ca 200 liter.

succes peter
 
1000 liter waterverplaatsing komt slechts neer op een 12.5 keer de bakinhoud, wat zeker geen probleem is. Ik weet dat een AM turboflotor 1000 multi sl 2500l/u verstookt, dan heb je ook al een mooie overloop nodig.Of je moet hem aan je bak hangen... Ik ga binnenkort een turboflotor 1000 multi sl op een 115l bakje zetten met sump, dus later zal je mijn bevindingen kunnen ontdekken.
 
Waar lees jij in de FAQ dat een afschuimer nooit groot genoeg kan zijn?
 
Ik was juist even aan het lezen in het dagboek van R2D2. Hij had een afschuimer met 10x de bakinhoud. Dus ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een zeer zware eiwitafschuimer op je bak te zetten.
 
Mathijs zei:
Ik was juist even aan het lezen in het dagboek van R2D2. Hij had een afschuimer met 10x de bakinhoud. Dus ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een zeer zware eiwitafschuimer op je bak te zetten.
Ik had een ''gepimpte'' AC1000 op een bakje van onder de 200 liter :p.....
 
oke bedankt voor jullie antwoorden.ik heb vandaag een opgehaalt. de pomp is idd een AM OR2500PH maar doordat er lucht vermengt word spuit de pomp lang geen 2500L p/u er komt slechts 2 straaltjes water uit, denk aan z'n 200L p/u zou iemand misschien een foto kunnen maken van een AM turboflotor SL 1000 ?? dan kan ik zien hoe hij moet gaan functioneren gr en bedankt
 
nou heb vandaag eens een beetje azijn er ingeflikkerd. zow wat schuimt dat ding zeg. daar zal het iig niet aan gaan liggen. bedankt voor de tips.
 
Bovenaan