Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Watertoevoegingen?!

S

Silsonique

Guest
Als het goed is wordt volgende week mijn aquarium afgeleverd en kan ik eindelijk gaan starten. Nu lees ik hier maar ook elders veel over watertoevoegingen in de vorm sporenelementen, calcium, of andere 'waterverbeteraars'.....

Aangezien ik geen (nog geen) omkeerosmoseapparatuur bezit wil ik gaan starten met 'gewoon' leidingwater. Is het dan ook verstandig om direct te beginnen met toevoegingen? Bvb. waterverbeteraars die zoals de advetentie zegt:

om nieuwe aquaria heel snel volwassen te laten worden, om koper te verwijderen, om de slijmhuid te beschermen, om vissen en lagere dieren te ontstressen, om (chemische) contaminanten te verwijderen, om jonge vissen, planten en koralen beter te laten groeien, om de kweek te bevorderen, om algen te bestrijden, en nog veel meer.


Of moet ik dit alles met een korreltje zout nemen en gewoon de natuur zijn werk laten doen....?
 
Hallo,

Ik zelf laat eerst de natuur zijn werk doen.
Met het inbrengen van vers levend steen komen de beste waterverbeteraars in je bak en filter.
En vooral geduldig zijn, als het evenwicht in je bak zit zie je dat direct.
Veel cucces met de bak.

Groet,

Jan
 
ik kan je alleen vertellen wat mijn ervaring is omdat ik ook maar net bezig ben met het opstarten van een bak

ik ben zelf ook begonnen met leidingwater en heb daar zout aan toegevoegd het nadeel hiervan is t.o.v. osmosewater dat je meer alg problemen gaat krijgen.
osmosewater is dus gewoon "dood" water waar eigelijk niets meer in zit
dat is wat ik hier geleerd heb op het forum
voor de rest kan je met de ZOEK optie binnen dit forum ook nog een hoop leren
en voor de rest moet je gewoon VEEL geduld hebben en veel lezen binnen dit forum of elders want er zijn nog meer dingen waar je rekening mee zult moeten houden om alleen maar je watertemperatuur op te noemen en het verdampen van je water
met andere woorden veel lezen


mvg jaap
 
Je KUNT het jezelf behoorlijk moeilijk maken door met leidingwater te beginnen.

Over het "wondermiddel" waarvan je het etiket citeert bestaan uiteenlopende meningen.
Of het werkt...?
Het schaad je bak in elk geval niet.
 
Hi Sil,

Ik gebruik zelf ook nog gewoon leidingwater. Heb hier niet duidelijk nadelige gevolgen van gezien. Een probleempje bij het geheel is wel dat je nooit van je water op aan kunt.
Ik meet hier 0 nitraat en 0 fosfaat (Salifert) en ben denk ik een van de weinigen die nog zulk schoon leidingwater heeft, maar wat zit er verder nog allemaal in??? . Chloor, koper, silicaat, fluor? Daarom filter ik het ZOETE! water dat ik gebruik voor mijn aquarium, constant over kool en phosex (om de fofaat uit de kool weer weg te vangen). Mijn bijvulwater en verversingswater zijn zo vrij van fosfaat en nitraten ik heb hiervan continu een voorraad. Twee dagen voor een waterversing gooi ik het filtertje eraf en maak het aan met zeezout en flink rondpompen.

Ik hoop op deze manier mijn leidingwater zoveel mogelijk te zuiveren van ongerechtigheden voor ik het aan de bak toevoeg.
Misschien een tip om je bak gevuld met zoet water ook op een dergelijke manier te behandelen. Als ik echter nitraat zou meten in mijn leidingwater dan zou ik het liever niet gebruiken om mijn bak mee op te starten. Je begint dan eigenlijk al meteen met een "achterstand".


Henri
 
Leidingwater is over het algemeen helemaal niet zo erg slecht, een belangrijke reden het niet te gebruiken kunnen de silicaten zijn.
Als ik hier 2 dagen achter elkaar 10 liter (verdampt) water met leidingwater bijvul (op een bak van 1000 l) verschijnt er onmiddelijk een bruine laag kiezelalgen op de stenen en de bodem.

Je zou over silicarbon kunnen filteren, dit schijnt aardig te werken maar het heeft wel tijd nodig.
 
Als ik dit allemaal zo lees denk ik dat ik maar niet op een osmose apparaat ga bezuinigen. Een ieder alvast bedankt voor de reacties.
 
Dit is een hele verstandige beslissing, de algproblemen welke je met leidingwater tegen gaat komen wegen niet op tegen de bezuiniging van een aanschaf van een osmoseapparaat.

Succes met het opstarten
 
hoi

water uit de waterleiding verschilt nogal van zuiverheid

maar het ergste is dat ze om de zoveel tijd verschillende stoffen meesturen die de leidingen moet zuiver houden

voor de mens niet schadelijk maar voor lagere dieren en of vissen dodelijk

groet frank
 
Bovenaan