Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waar koralen plaatsen?

wlanssens

ZeewaterForum lid
Hallo,

Zou er een lijst of tekst bestaan die uitlegt waar bepaalde koralen best geplaatst worden?

Veel licht, weinig licht, veel of weinig stroming, etc...

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten

Wouter

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Robert58

Senior Forumlid
Hallo,

Zou er een lijst of tekst bestaan die uitlegt waar bepaalde koralen best geplaatst worden?

Veel licht, weinig licht, veel of weinig stroming, etc...

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten

Wouter

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Er bestaan diverse naslagwerken op het net. Zelf gebruik ik vaker das Meerwasser lexicon.
Ook de database van het forum kan voldoende informatie geven.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Yoeri

ZeewaterForum gebruiker
Je kan inderdaad best eens per koraal nakijken wat deze het liefst heeft.

Maar algemeen zou je het volgende kunnen zeggen:

SPS hebben veel licht en veel stroming nodig: deze dus bovenaan plaatsen. Althans deze in vertakte vorm.
SPS die kruipen of een kelk vormen hebben dezelfde vereisten, maar zullen ook het licht onder hen wegnemen eens ze groter worden. Deze plaats je dus best in goede stroming, maar toch onderaan of middelhoog zodat ze niets eronder overschaduwen. Aan de andere kant kan je ook zo een overhanging maken met de groeiende koralen waar de visjes kunnen onder zwemmen.

LPS hebben liever een middelmatige stroming. De Euphillia soorten bijvoorbeeld hebben ook niet zo veel licht nodig. Deze kan je dus onderaan plaatsen.

Naar verlichting toe: Er zijn verschillende meningen. Ik geef gewoon mijn persoonlijke mee:
Ik kies voor zowel T5 als LED. Onder de T5 plaats ik de SPS. Onder de LED de LPS. Waarom:
De LPS kleuren beter onder de LED. Maar LED is puntverlichting. Dit maakt niet zo veel uit voor de LPS, maar bij de SPS krijg je hierdoor bovenaan kleuring, waar de zijkanten donkerder zijn (misschien details, want de kleur is er ook nog hoor met LED, maar als je het koraal egaal wilt, dan is T5 beter...)

Bovenaan