Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

verschil inhoud base en core

jdk

Senior Forumlid
Ik was mij aan het informeren over Triton, zag dat sommige gebruikers handmatig de KH iets bij moeten sturen en dacht bij mijzelf waarom dan niet iets meer Natrium Bicarbonaat toevoegen aan de fles waarin dit zit.
Toen vond ik dit op de website van Triton:

Base BottleContents
Number1=Alkalinity+Traces
Number2=Calcium+Traces
Number3A=Magnesium+Traces N
umber3B=Magnesium+Traces

Core BottleContents
Number1=Magnesium+Traces
Number2=Calcium+Traces
Number3A=Alkalinity+Traces
Number3B=Alkalinity+Traces

Verbaasd mij eigenlijk...
 
Hoi Jan,

De dosering van de elementz is gebaseerd op het KH gehalte.

Wanneer je KH te laag is betekent dit dat je hoger moet doseren / toevoegen. Elk elementz dus 1,2,3a & 3b.

Zie topic "De Triton Methode"

Er kan een situatie ontstaan waardoor je handmatig m.b.v. CO3 je KH moet verhogen. Bijvoorbeeld door een defecte en/of onbetrouwbare doseerpomp. Dit probleem heb ik helaas zelf ervaren:(

csm_TRITON-Product-CO3-1000ml_800px_e072307c3c.jpg


https://www.triton-reagents.de/fileadmin/user_upload/support-uploads/Manuals/Manual_CO3_EN.pdf
 
Laatst bewerkt:
Maar ik hoor ik dat er ook met goede doseerpompen...de boel in loop der tijd uit de pas gaat lopen.
Ergens snap ik dat niet, in balling doseer ik langzaam maar zeker ook de KH omhoog, en dan moet ik uiteraard ook de ca iets aanpassen.
Bij triton zou dat toch hetzelfde moeten zijn...ga je meer KH verhogen gaat Ca gelijk mee, is immers in de flessen zo afgevuld.
Waarom loopt het dan toch uit de pas ?
 
Ik was mij aan het informeren over Triton, zag dat sommige gebruikers handmatig de KH iets bij moeten sturen en dacht bij mijzelf waarom dan niet iets meer Natrium Bicarbonaat toevoegen aan de fles waarin dit zit.
Toen vond ik dit op de website van Triton:

Base BottleContents
Number1=Alkalinity+Traces
Number2=Calcium+Traces
Number3A=Magnesium+Traces N
umber3B=Magnesium+Traces

Core BottleContents
Number1=Magnesium+Traces
Number2=Calcium+Traces
Number3A=Alkalinity+Traces
Number3B=Alkalinity+Traces

Verbaasd mij eigenlijk...
Mij verbaast het niet. In de oude fles 1 zat 840 gram poeder. Hooguit 840 gram NaHCO3 dus. Dat betekent dat je bijna tegen de grens van de oplosbaarheid aan zat. De andere elementen waren daarop afgepast. In de Core7 werk je met vloeistof en ik vermoed dat ze door met een combi van NaHCO3 en wellicht NaCO3 een grotere hoeveelheid KH in één fles kunnen doen en dan hebben ze dat nog over twee flessen verdeeld. Daardoor kan je dus ook meer calcium et cetera kwijt per liter. Ik vind het een buitengewoon slimme zet van ze.

Waarom in sommige aquaria de KH en Ca minder in de pas lopen dan met de oude flessen weet ik niet zeker, maar ik durf wel een gok te doen: wanneer je de nieuwe KH-vloeistoffen (die wel een hogere pH moeten hebben dan de oude) doseert in je systeem, is de kans op neerslag van calciumcarbonaat groter dan met de oude vloeistoffen. Nog meer dan met de oude vloeistoffen is het dus zaak vooral 3a en 3b te doseren op een punt in het systeem met een zeer sterke doorstroming.
 
aaaaah nu wordt het duidelijk, dat is goede info.
Dank je wel.

verklaart nu ook het eea.
gezien de vloeistoffen wordt het inderdaad een kwestie van een goede en snelle afvoer wil je geen neerslag krijgen..

hmmm dan toch maar niet de core maar bij de base blijven.
 
hmmm dan toch maar niet de core maar bij de base blijven.
Als je er tevreden mee bent is dat mooi. Ik zie zelf in mijn bak een verbetering sinds ik de Core gebruik. Bijsturen was altijd al simpel (met de gewone zouten) en is dat nog altijd. Daarbij levert het veel gemak op als je echt niks meer hoeft aan te maken... Gemak dient de mens :)
 
Mij verbaast het niet. In de oude fles 1 zat 840 gram poeder. Hooguit 840 gram NaHCO3 dus. Dat betekent dat je bijna tegen de grens van de oplosbaarheid aan zat. De andere elementen waren daarop afgepast. In de Core7 werk je met vloeistof en ik vermoed dat ze door met een combi van NaHCO3 en wellicht NaCO3 een grotere hoeveelheid KH in één fles kunnen doen en dan hebben ze dat nog over twee flessen verdeeld. Daardoor kan je dus ook meer calcium et cetera kwijt per liter. Ik vind het een buitengewoon slimme zet van ze.

Waarom in sommige aquaria de KH en Ca minder in de pas lopen dan met de oude flessen weet ik niet zeker, maar ik durf wel een gok te doen: wanneer je de nieuwe KH-vloeistoffen (die wel een hogere pH moeten hebben dan de oude) doseert in je systeem, is de kans op neerslag van calciumcarbonaat groter dan met de oude vloeistoffen. Nog meer dan met de oude vloeistoffen is het dus zaak vooral 3a en 3b te doseren op een punt in het systeem met een zeer sterke doorstroming.

topjes
 
Bovenaan