Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

verdunnen jodium betadine

Marc

Senior forumlid
hoi,

sinds de zeewaterforumdag voeg ik jodiumbetadine toe aan mijn aquarium. dit doe ik door elke dag 1 druppel in mijn bioloog te doen.
ik kan nu al zeggen dat het zichtbaar resultaat heeft. niet bij alle dieren maar ik heb rode poliepjes die nu duidelijk mooier kleuren en verder openstaan en ook een ruw oor die mooier van kleur is en ook verder open staat.

nu heb ik van een ziekenhuis een afgeschreven infuus apparaat gekregen niet omdat hij kapot is maar ze mogen maar een aantal jaren gebruikt worden. deze kan ik instellen dat hij 0,1 ml per uur m'n bak in drupt dat is dus 2,4 ml per dag en zo kan ik met een 50 ml spuit 20 dagen doen. als hij bijna leeg is geeft het apparaat een signaal dat je hem moet bijvullen.

alleen 2,4 ml jodiumbetadine is volgens mij te veel.

wie weet waar ik de jodium mee kan verdunnen ?

met vriendelijke groeten

Marc
 
Hoi,

Bij mijn weten kun je jodiumbetadinen beter niet met een doseerpomp doseren: de jood (gasvormig) die in de jodiumbetadine zit, verdampt, óók door de meeste soorten kunststof. De neopreen of siliconen slangetjes die in de meeste doseerpompen gebruikt worden, laten dit gas door, waardoor én de concentratie in de vloeistof daalt, én de RVS delen van de motor gesloopt worden.

Helaas, maar dus beter elke dag ff druppelen :(

Leuk trouwens te horen dat ook anderen goeie resultaten met dit goedje hebben!

groetjes
Tanne
 
dit is niet echt een pomp maar een apparaat waar je een dikke injectiespuit op aansluit die langzaam wordt leeggedrukt dus je hebt geen metalen onderdelen alleen een spuit een een dun slangetje die aan de spuit vastgemaakt zit.
 
Je kunt het natuurlijk proberen. Maar ik verwacht dat het slangetje én de spuit al gauw bruin worden door de jood, wat dus betekent dat er minder van in je bak terecht komt.

Je verdunt het goedje met osmosewater. Hoe groter de hoeveelheid die je aanmaakt, hoe nauwkeuriger je kunt werken. Maak bijv. 500 ml ofzo aan, en bewaar dat in 'n bruine glazen fles (kost bijna niets bij de apotheek) in de koelkast. Ook je doseerinstallatie moet je in het donker bewaren, omdat jodium betadine niet goed tegen licht kan: de jood verdampt dan nog sneller. Dit is tevens één van de redenen waardoor jodium/jood/jodide zo snel uit onze aquaria verdwijnen..

groetjes
Tanne
 
ik ga het proberen als er een deel verdampt kan ik natuurlijk ook meer gaan toevoegen een flesje jodiumbetadine kost ook bijna niets en met die ene druppel per dag doe je met 10 ml ook een hele tijd.

met dit apparaat kan je trouwens ook heel naukerig een mengsel maken je kan nl ook bijv 3,8 ml snel toevoegen en de maximum stand is 150 ml per uur dus je kan er wel wat leuke dingen mee doen.

tanne,
ik had begrepen dat jij grotech ABC toevoegd in je aquarium. daar zit al jodium in voeg je dan extra jodium toe of ben je gestopt met jodium toevoegen van jodium toen je met abc begon.


groetjes

Marc
 
Het probleem is dat je nauwelijks ziet dat er wat verdampt. Er verdampt nl gasvormig jood uit de oplossing, alleen zie je niet echt dat je dan minder 'vloeistof' hebt.

Ik gebruik zelf inderdaad abc, en voeg daarnaast jodium betadine toe. Momenteel 1 druppel per 2 dagen.

groetjes
Tanne
 
Ik heb de zeewaterdag niet kunnen meemaken, maar wat bedoelen jullie precies met joodbetadine? Ik zou zeker afraden om alcoholische oplossingen toe te voegen, want dan krijg je inderdaad zeker te kampen met verdamping, zowel van de alcohol als van het jodium. Daarnaast is het ook erg caustisch en giftig! Is het niet beter de zgn. isobetadine te gebruiken? Dit is synthetisch vinylpolymeer dat jodium-ionen stabiel vasthoudt en wordt gebruikt bij wondontsmetting. Het is perfect wateroplosbaar en kan dus prima verdund worden met osmosewater. Is ook bruin van kleur.
Let op: dit zijn desinfectantia en doden bacterien !
 
wat wij gebruiken is Jood Betadine oplossing
te koop bij de apotheek
te gebruiken als
desinfectie van snij, schaaf en brandwonden

mvg

marc
 
Hoi Tanne,

Ik heb toch geprobeert om de jodium te verdunnen en via de infuusspuit toe te dienen, maar zoals je al zij verdampt de jodium.

Het mengsel heeft een donkerbruine kleur als het wordt aangemaakt en wordt elke dag lichter tot er bijna weer alleen water in de spuit zit.
op de spuit en het slangetje naar m'n sump komt geen bruine aanslag.

het is jammer nu elke dag maar weer druppelen.

groetjes,

Marc
 
Ik hoopte eerlijk gezegd voor je dat ik geen gelijk zou hebben... In elk geval 'n aardige praktijkproef. De meeste jood-verbindingen worden niet voor niets in glazen flessen bewaard, of met speciale kunststofsoorten ingepakt..

groetjes
Tanne
 
Bovenaan