Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verdamping en saliniteit

melvje

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,

Wellicht een heel voor de hand liggende oplossing voor mijn vraag maar vandaag merkte ik dat de saliniteit in een week tijd van het normale 35 naar 37 was geklommen.
Dit ondanks dat ik het waterniveau in de sump altijd op dezelfde hoogte bijvul met osmosewater.
Ik heb altijd gedacht dat er alleen maar zout verdwijnt door bijvoorbeeld eiwitafschuimer, testwater etc.

Het is dat ik de saliniteit om de paar dagen meet, maar ik kan mij voorstellen dat er rampzalige dingen zouden kunnen gebeuren als de saliniteit nog hoger was gekomen.
Heeft iemand een verklaring voor bovenstaande? Mijn opvoervak is overigens maar ca 15 x 35 cm, met een waterhoogte van 25, dus ik vul echt heel regelmatig bij met osmosewater, dus ik snap niet dat de saliniteit met 2ppm om hoog kan schieten.

Overigens misschien niet helemaal voor dit topic, maar ik merk dat ik mijn refractometer heel vaak moet ijken... Ik gebruik daar voor aqua medic 35ppm test oplossing maar om de zoveel tests heeft hij al weer een afwijking van 2ppm.
Is dit normaal? Ik kan mij niet herinneren dat ik dit bij mijn vorige bak ook zo vaak deed. Met bovenstaande vraag over de stijging van saliniteit is de refractometer overigens wel eerst geijkt, dus daar kan het niet aan liggen, haha.

Alvast dank voor de reacties.

Groet, Melvin.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Melvin,
Stijging van 2 promille in 1 week is wel erg veel. Bij gebruik van een balling gerelateerd methode dus Calciumchloride en Natriumbicarbonaat als toevoeging voor Ca en KH zal je saliniteit langzaam stijging door 'rest' ionen natrium en choride. Afhankelijk van hoeveelheid toevoeging stijgt je saliniteit. Hoeveel vervalt jouw KH dagelijks (dus hoeveel KH voeg je toe)? En hoeveel calcium?
Heb je toevallig een flinke hoeveelheid Magnesium toegevoegd de afgelopen week?
 
Magnesium heb ik nog niet toegevoegd, ca is met de opstart na het testen van de doseerpomp per ongeluk blijven doorlekken. Hij lekt nu echter niet meer al een tijd en langzaam aan begint het ca ook te zakken naar het gewenste niveau dus zou juist minder moeten worden lijk mij dan toch? Verder heb ik de doseerpomp al een hele tijd ut staan wegens de reeds gewenste waardes (die dus eigenlijk al iets te hoog zijn). Kh is nu 8.9 en komt van boven de 9.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Als toevoeging; in mijn dagboek had ik de vraag ook gepost. Ik begrijp niet zo goed waarom de ca en kh ondanks een 5-tal lps koralen zo langzaam zakken. Het lijkt net alsof de lps het niet goed kunnen opnemen door onbalans tussen ca en magnesium. Magnesium test ik namelijk nog niet, ik ga daar vanavond een testsetje voor halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Als toevoeging; in mijn dagboek had ik de vraag ook gepost. Ik begrijp niet zo goed waarom de ca en kh ondanks een 5-tal lps koralen zo langzaam zakken. Het lijkt net alsof de lps het niet goed kunnen opnemen door onbalans tussen ca en magnesium. Magnesium test ik namelijk nog niet, ik ga daar vanavond een testsetje voor halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Lijkt me verstandig om magnesium te testen.
LPS koralen gebruiken in principe wat minder KH en Calcium omdat ze wat minder snel skelet aanmaken dan de snelgroeiende sps koralen.
Als je geen toevoegingen hebt gebruikt tussen de gemeten waarde van 35 en 37 promille en je water volume is wel gelijk gebleven door aanvullen met osmose water. Dan lijkt het me vreemd dat je saliniteit is gestegen. Je zou eerder verwachten dat het door het afschuimen wat gezakt is. Misschien toch nog een keer goed meten of het door iemand anders (winkel bv) laten meten als extra check.
 
Lijkt me verstandig om magnesium te testen.
LPS koralen gebruiken in principe wat minder KH en Calcium omdat ze wat minder snel skelet aanmaken dan de snelgroeiende sps koralen.
Als je geen toevoegingen hebt gebruikt tussen de gemeten waarde van 35 en 37 promille en je water volume is wel gelijk gebleven door aanvullen met osmose water. Dan lijkt het me vreemd dat je saliniteit is gestegen. Je zou eerder verwachten dat het door het afschuimen wat gezakt is. Misschien toch nog een keer goed meten of het door iemand anders (winkel bv) laten meten als extra check.

Zal ik inderdaad ook laten doen, bedankt voor het advies.
Zou de verhoging wellicht kunnen worden veroorzaakt door een lichte schommeling in temperatuur? Deze was namelijk 26,5 en heb ik teruggeschroefd naar 25,5.
2 promille verhoging door deze lichte schommeling lijkt mij wat veel toch?

In ieder geval mijn to-do lijst:
-MG testset halen en testen, indien nodig verhogen
-Water laten testen
-SPS inbrengen zodat ik de groei van koralen wat meer kan "meten"
 
Zal ik inderdaad ook laten doen, bedankt voor het advies.
Zou de verhoging wellicht kunnen worden veroorzaakt door een lichte schommeling in temperatuur? Deze was namelijk 26,5 en heb ik teruggeschroefd naar 25,5.
2 promille verhoging door deze lichte schommeling lijkt mij wat veel toch?

In ieder geval mijn to-do lijst:
-MG testset halen en testen, indien nodig verhogen
-Water laten testen
-SPS inbrengen zodat ik de groei van koralen wat meer kan "meten"

1 graad temperatuurverschil van je watermomster kan 2 punten in saliniteit niet verklaren, en dan nog: met de automatische temperatuurcorrectie (ATC) waarmee je refractometer is uitgerust zou dit niet moeten uit maken.
Ongeveer 5 graden temperatuurverschil is nodig voor een verschil van zo'n 2 ppt.

Bij het gebruik van een refractometer nog al wat fout gaan. Om er wat te noemen:
- afleesonnauwkeurigheden. Vanwege de gecomprimeerde schaal is het feitelijk niet mogelijk om nauwkeuriger dan 0,5 ppt af te lezen. De ene keer 0,5 punt te laag, de andere keer 0,5 punt te hoog en hebt een 1ppt verschil te pakken.
- defecte ATC. Op het ATC mechanisme kan speling komen, waardoor bij temperatuurs wisseling de schaal niet goed volgt.
Het beste is het om he refractometer op een constante temperatuur te bewaren. bv in de sumpkast.
- onjuist kalibreren. Verkeerde instrument temperatuur. Zoutresten op het venster.
- verlopen kalibratievloeistof. Een opgedroogde korrelzout op het tuitje van het flesje.
Volop mogelijkheden dus om een fout te creeeren.
- onvoldoende tijdnemen om het watermonster de temperatuur van het instrument te laten aannemen.

Voor een vluge meting volstaat een refractometer wel. Wil ik het precies weten, dan pak ik toch een goede zoutdobber (Dupla marin, gekalibreerd en afleesbaar in hoge resolutie). Maar bv een wat eenvoudiger uitvoering bv de salimeter van Aquamedic voor een fractie van de prijs volstaat ook prima. Natuulijk heb je bij het gebruik van een dobber wel met de temperatuur te maken, maar zo veel verschilt die over het jaar ook weer niet. Met een tabelletje in de had heb je voor een afwijkende temperatuur ook snel gecorrigeerd.
 

Bijlagen

  • Tabellen dichtheid - spec.dichtheid saliniteit temp.JPG
    Tabellen dichtheid - spec.dichtheid saliniteit temp.JPG
    67,3 KB · Weergaven: 28
Overigens misschien niet helemaal voor dit topic, maar ik merk dat ik mijn refractometer heel vaak moet ijken... Ik gebruik daar voor aqua medic 35ppm test oplossing maar om de zoveel tests heeft hij al weer een afwijking van 2ppm.
Is dit normaal? Ik kan mij niet herinneren dat ik dit bij mijn vorige bak ook zo vaak deed. Met bovenstaande vraag over de stijging van saliniteit is de refractometer overigens wel eerst geijkt, dus daar kan het niet aan liggen, haha.


Groet, Melvin.


Hoe maak je je refractometer schoon na gebruik? (Als je hem al schoonmaakt:))
 
Ik maak deze schoon met lauw kraanwater en veeg deze dan droog met een stofvrije doek (die bij de meter werd geleverd)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ik maak deze schoon met lauw kraanwater en veeg deze dan droog met een stofvrije doek (die bij de meter werd geleverd)

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Dan kan het er denk ik niet aanliggen dat er zoutkristalletjes achterblijven op je glas waardoor iedere keer je zoutgehalte anders is:)
Wel vreemd dan als je hem schoonmaakt op de 'juiste' manier en er bij een volgende meting verschillen zijn...
Misschien eens in een lfs laten ijken? Wellicht dat je iets toch verkeerd doet?
 
Ik sluit me bij Anthony aan. Koop een goede dobber.
 
Ga ik daar eens voor kijken. Dacht ik juist profi te zijn met een refractometer in plaats van een dobber haha...

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ga ik daar eens voor kijken. Dacht ik juist profi te zijn met een refractometer in plaats van een dobber haha...

Nou, er zijn ook verschrikkelijk slechte dobbers. :)
Maar het grote voordeel is dat als je een kwalitatief redelijke dobber hebt (af fabriek goed gekalibreerd) je nauwelijks wat fout kan doen. (manier van aflezen en evt. een correctie voor temperatuur)
De dobber van Dupla marin (ca €35) zal voor de meesten wat overkill zijn. Het grote drijflichaam met het dunne "steeltje" maakt hem met een langgerekte schaalverdeling maakt deze zeer nauwkeurig afleesbaar maar ook kwetsbaar. Prima om bijvoorbeeld referentievloeistof voor je refractometer samen te stellen.
Voor het dagelijks meten volstaat de eenvoudiger dobber van Aquamedic prima (incl maatcilinder om in te meten ca. €9)
 

Bijlagen

  • aqua-medic-hydrometer-aqua-medic-salimeter.jpg
    aqua-medic-hydrometer-aqua-medic-salimeter.jpg
    6,1 KB · Weergaven: 34
  • dupla marin aerometer.jpg
    dupla marin aerometer.jpg
    10,6 KB · Weergaven: 151
  • aflezen hydrometer.JPG
    aflezen hydrometer.JPG
    14,3 KB · Weergaven: 150
Dan wel m'n streamers uitzetten, anders wisselt de saliniteit wel opeens heel heftig 😂. Geintje natuurlijk. Super bedankt voor de info, aqua medic it is!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ga ik daar eens voor kijken. Dacht ik juist profi te zijn met een refractometer in plaats van een dobber haha...

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Ik heb er ook ooit een gehad. Nadat het nieuwe er vanaf was voelde ik me juist een amateur, wat een gedoe om een juiste meting te krijgen... ;)

Tip: koop twee dobbers. Zolang beide hetzelfde aangeven weet je dat er niks mis is met je dobber (of dat in elk geval de afwijking niet is veranderd). Zodra ze gaan verschillen moet je actie ondernemen. Afgezien van de breekbaarheid is er maar één probleem met het gebruik van de dobber: als je ze hard neerzet is het mogelijk dat het papiertje waarop de waardes gedrukt staan binnenin verschuift. Dat leidt uiteraard tot incorrecte metingen.
 
Ik heb er ook ooit een gehad. Nadat het nieuwe er vanaf was voelde ik me juist een amateur, wat een gedoe om een juiste meting te krijgen... ;)

.

was "het gedoe"nu de reden om te kiezen voor een dobber of het meetverschil ?
zelf heb ik de red sea refractometer en vind het een uitermate simpel apparaat en analyse meting.
Gekalibreerd met osmose water en vervolgens voer ik 10 metingen uit alvorens nogmaals te kalibreren ZONDER dat ik hoef bij te stellen.

De meter bewaar ik in de kast van het aquarium ivm de temperatuur en veeg het na iedere meting schoon met osmose water.
Zoveel gedoe vind ik het dus niet.....
 
was "het gedoe"nu de reden om te kiezen voor een dobber of het meetverschil ?
Beide. Ik probeer bij mijn aquarium alles wat fouten of gedoe kan veroorzaken te vermijden, tenzij dat natuurlijk onmogelijk is.
 
Bovenaan