Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vangstmethodes en hun beperkingen

Captain Nemo

Senior Forumlid
Mogelijk is er interesse om meer te weten over hoe onze /uw vissen gevangen worden. Er gaan nog steeds de nodige indianenverhalen de ronde. Daarnaast is het zo dat MAC ( Marine Aquatic Council ) een pracht initiatief was maar gewoonweg niet werk.....
ik lees het wel.
The Captain
 
Ik ben benieuwd, vertel...
 
Ik moet jullie vragen om een beetje geduld.
Ik ben in Nederland vanwege mijn medische problemen . Daarvan maken ogen en handen een onderdeel uit . Ik heb dus tiojd nodig ... Maar komt helemaal goed
Specifieke vragen over soorten kan ik sneeller beantwoorden !!

The Captain



Ben benieuwd ik lees mee.

Groetjes
 
Ik moet jullie vragen om een beetje geduld.
Ik ben in Nederland vanwege mijn medische problemen . Daarvan maken ogen en handen een onderdeel uit . Ik heb dus tiojd nodig ... Maar komt helemaal goed
Specifieke vragen over soorten kan ik sneeller beantwoorden !!

The Captain
Beterschap/sterkte. Macropharyngodon choati :)
 
ik hoorde dat de zanclus op hawai anders gevangen worden dan elders.
de hawai zanclussen zouden het beter volhouden in onze bakken dan dat ze elders vandaan komen.

zelf heb ik een uit hawaï

weet jij hier meer van?

heb al mega veel gelezen, maar ben benieuwd wat jij hier over weet.
 
Bij mijn weten worden alle zaclus wereldwijd gewoon met Barrier netten gevangen dus ook op Hawaii,. Ik ken op Hawaii 1 van de duikers van het eerste uur Steve, nick name "Mr. Fish ". verschil is dat ze op Hawaii veel beter water hebben om de dieren in op te vangen dan elders.. Daarbij komt dat ze voor de vis plm 3 x zoveel vragen als elders... Dus ze krijgen ook meer aandacht vanwege de extra winst na ik aanneem. Zanclus kan heel slecht tegen koper !! lLet daar dus goed op, beter te gebruiken is Quinine..wat langzamer werkt dan koper maar ook veel milder is...De Zanclus van Hawaii is vaak veel beter van kleur dan bv Sri Lanka .

Zanclus is een vis met een enorm verspreidingsgebied het is dus altijd maar de vraag of je daadwerkelijk een Hawaii Zanclus koopt......Zelf heb ik ze met succes weten te houden op algen ( ook draadalg!) en krill.....
Het zijn stressers van de bovenste plank en dienen altijd ruim te worden ingepakt bij aankoop!!!!!Het is een bekend gegeven dat ze vaak in paren zwemmen of in combinatie met dokstersvissen aan de rand van een school ... De aanwezigheid van dokters in de bak schijnt ook een gunstig effect te hebben op hun welzijn. Persoonlijk geloof ik dat je ze niet ruim genoeg kunt huisvesten...... Bij stress kunnen ze het koraal in schieten en dood blijven hangen...Volgens mij heb ik hier eigenlijk niets nieuws geschreven ,, maar OK misschien dat je er toch wat aan hebt. Anders graag je vraag meer toegespitst !!

kijk en luister eens naar de VIDEO : http://nlsfishfood.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=61

gaat deels speciaal over Zanclus.. kijk en geniet!!!!!!!

The Captain






ik hoorde dat de zanclus op Hawaii anders gevangen worden dan elders.
de hawai zanclussen zouden het beter volhouden in onze bakken dan dat ze elders vandaan komen.

zelf heb ik een uit hawaï

weet jij hier meer van?

heb al mega veel gelezen, maar ben benieuwd wat jij hier over weet.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten worden alle zaclus wereldwijd gewoon met Barrier netten gevangen dus ook op Hawaii,. Ik ken op Hawaii 1 van de duikers van het eerste uur Steve, nick name "Mr. Fish ". verschil is dat ze op Hawaii veel beter water hebben om de dieren in op te vangen dan elders.. Daarbij komt dat ze voor de vis plm 3 x zoveel vragen als elders... Dus ze krijgen ook meer aandacht vanwege de extra winst na ik aanneem. Zanclus kan heel slecht tegen koper !! lLet daar dus goed op, beter te gebruiken is Quinine..wat langzamer werkt dan koper maar ook veel milder is...De Zanclus van Hawaii is vaak veel beter van kleur dan bv Sri Lanka .

Zanclus is een vis met een enorm verspreidingsgebied het is dus altijd maar de vraag of je daadwerkelijk een Hawaii Zanclus koopt......Zelf heb ik ze met succes weten te houden op algen ( ook draadalg!) en krill.....
Het zijn stressers van de bovenste plank en dienen altijd ruim te worden ingepakt bij aankoop!!!!!Het is een bekend gegeven dat ze vaak in paren zwemmen of in combinatie met dokstersvissen aan de rand van een school ... De aanwezigheid van dokters in de bak schijnt ook een gunstig effect te hebben op hun welzijn. Persoonlijk geloof ik dat je ze niet ruim genoeg kunt huisvesten...... Bij stress kunnen ze het koraal in schieten en dood blijven hangen...Volgens mij heb ik hier eigenlijk niets nieuws geschreven ,, maar OK misschien dat je er toch wat aan hebt. Anders graag je vraag meer toegespitst !!

kijk en luister eens naar de VIDEO : http://nlsfishfood.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=61

gaat deels speciaal over Zanclus.. kijk en geniet!!!!!!!

The Captain

Ik heb mijn zanclus nu 1.5 jaar zwemmen. Hij eet echt alles op dit moment. soms pakt hij een lekker buttontje.
zeer mooie vis en heerlijk genieten. de kleuren van me zanclus zijn intens en niet zo faal als ik ze soms zie bij andere leverancieren.
verder weet ik genoeg over de zanclussen waar ze wel en niet tegen kunnen. was wel zeer benieuwd hoe ze gevangen werden.

Bedankt voor je video!
 
ik ben benieuwd naar de vangstmethodes van de kleinere vissen, zoals gobies, blennies, en de echte dwergjes zoals de trimma's etc. Heb al begrepen dat pitvisjes met harpoentjes gevangen worden (....) maar hoe gaat dat met de rest? Leuk dat je je hier weer even meld captain, vind je aanvullingen op het forum altijd heel interessant!
 
UIT EIGEN ERVARING.............

Over kleine visjes zoals de Trimmas die allemaal komen van Cebu ( waar ik tot kort woonde en werkte) kan ik heel zeker zeggen met cyanide... dat geldt ook voor bv Gobiodon okinavae De reden ? Volgens MAC ( Marine Aquatic Council,dienen alle vissen milieuvriendelijk te worden gevangen.... Hmm. Dat ging een tijdje goed.. Gele koraal gobies leven op Acropora in de bak en in de zee is dat niet anders... Je kunt dus een grote plastic zak over het stuk acropra doen. bij de voet een slag met een koperen hamer en je hebt een boel gobies en een stuk los koraal.. gobies schud je uit het koraal in de zak.. maar wat doe je met dat stuk koraal..

Om die reden merkte wij dat na 4 maanden er bijna geen Gobies meer binnenkwamen..

Sorry Sir, no more gobies...spraken de duikers keer op keer.... Dat koraal is ook broedplaats en kleuterkamer en dus.......En dat noemt MAC dan "milieuvriendelijk vangen"......
Gewoon cyanide in een zeer lichte dosering versuft de viskes voor een paar seconde en hoppa in het netje... Als dat goed doet leid het koraal GEEN SCHADE omdat de stroming van het water de rest voor je doet.
Ja ik weet het documentaires en meer over de verwoestingen van het koraalrif specifiek in de Filipijnen DAT WAS IN DE 70'en 80'JAREN !! Men had geen flauw benul van doseren en er ging mogelijk meer dan 70% van de vis kapot.
Dat is nu al tijden heel anders . Steeds meer Amerikanen , Australiërs en Europeanen doen de export vanuit de Filipijnen en zijn de methodes gewoonweg verbetert Trimmas... al eens geprobeerd 1 in je bak te vangen En ?? ben je nu nog steeds er mee bezig.....
En een valletje zetten en er bij blijven tot er 1 in zit??? Als je fles met perslucht op is moet je toch echt FF naar boven hoor...
Nu hoor ik denken ja maar Bali dan.. Hmmm. Bali gebruikt TUBA.. en geen cyanide..
Fantastisch!! Maar uhh wat is TUBA dan??
CYANIDE het sap van giftige zeekomkommer gemengd ( een tropische cocktail .. maar ik sla FF over !!) Veel schadelijker.. Veel dwergkeizesr om die reden vanuit Bali steken dan ook binnen korte tijd de dievenmoord ( Ik ben van geboorte Amsterdammer zo je kunt lezen )...Maar elders is het niet anders hoor. Toen ik begon waren er amper C loricula te koop en nu komen ze met honderden het land in...
O ja. Florida en Curaçao vangen met een heel milieuvriendelijke stof QUINALDINE geheten.. erg duur maar prima te gebruiken..
Nog iets over Cyanide wat ik ooit al eens schreef. Cyanide indien JUIST gebruikt laat slecht superficiële wonden inwendig achter.. Te vergelijken met als je de koffie heet zou drinken.. een rauwe strot dus..
Sodium thiosulphat in het water en het probleem is opgelost....
Nu had ik een heel stuk neet getypt over C loricula,flavissima en multicolor maar ... ben het kwijt.. Volgens sommige was ik al zwaar dement .. ik ga nu toch ook twijfelen of....

Tot later,
Captain Nemo





ik ben benieuwd naar de vangstmethodes van de kleinere vissen, zoals gobies, blennies, en de echte dwergjes zoals de trimma's etc. Heb al begrepen dat pitvisjes met harpoentjes gevangen worden (....) maar hoe gaat dat met de rest? Leuk dat je je hier weer even meld captain, vind je aanvullingen op het forum altijd heel interessant!
 
Ik heb je topic gelezen !! Ik heb op 3 weken tijd al 4 vissen dood die ik in de winkel heb gekocht . Mijn andere vissen doen het goed . Ze aten goed en waterwaardes zijn in orde. Ik vraag me serieus af , of die vissen ook niet gevangen met zulke producten en ze daardoor na een 2 maand sterven . Ik hecht me aan die visjes en dan sterven ze door onverklaarbare reden !! Een bij particulier gekocht omdat hij te groot werd in zijn bak , die doet het prima . Maar alle nieuwe vissen vanuit de winkel , sterven !! Ik stel mij serieus vragen ??? Al veel geld uit gegeven en telkens weer een teleurstelling ? Kan iemand mij wa uitleg geven ?
En aub vraag me niet mijn waterwaardes , zoutgehalte , grote van bak ( 700 liter ) want dat is allemaal al verschillende keren gecheckt .
Bij mij is het raadsel , vissen van bij particulier blijven leven en nieuwe vissen uit winkel sterven na hooguit 3a 4 weken of vroeger ?
Graag jullie mening
Groetjes Dominique


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bovenaan