Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tunze safety connector

Glasanemoon

Senior Forumlid
Iemand die de tunze safety connector gebruikt? Ik kom er niet helemaal uit, hij lijkt niet te werken, dus ik doe iets niet goed.

Ik heb eerst eentje binnengekregen en direct volledig aangesloten (dus incl. accu). Die kreeg ik niet werkend dus uiteindelijk een nieuwe ontvangen.
De nieuwe heb ik eerst zonder accu aangesloten, toen deed hij het nog. Vervolgens de accu aangesloten en toen deed hij het niet meer, ook niet meer zonder accu. Ik hoor wel een hoge toon uit het aparaatje komen, maar snap er niks van.
Iemand die mij even kan helpen?

Foto1 is werkend, foto2 is niet meer werkend. Foto 3 is de accu, niet hoe ik hem aangesloten heb, maar even ter illustratie welke accu.
Ik probeer dus de Tunze safety connevtor even zonder accu aan te sluiten om te kijken of die met stroom weer werkend krijgt en zelfs dat lukt niet, dus kortom, help!?☺️
 

Bijlagen

  • 3236A00F-A413-45BC-844A-982D9FFC81F7.jpeg
    3236A00F-A413-45BC-844A-982D9FFC81F7.jpeg
    90,5 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5505.jpeg
    IMG_5505.jpeg
    231,4 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5500.jpeg
    IMG_5500.jpeg
    198,7 KB · Weergaven: 28
Kan je even een foto of schema posten hoe je alles hebt aangesloten, zonder is het wat moeilijk.
Aan de rechterzijde van de safety connector zit er een zekering, kan je even nakijken als deze nog intact is?
 
Kan je even een foto of schema posten hoe je alles hebt aangesloten, zonder is het wat moeilijk.
Aan de rechterzijde van de safety connector zit er een zekering, kan je even nakijken als deze nog intact is?
Het vreemde is hij deed het zonder de accu, toen sloot ik de accu aan toen deed hij het niet meer. Toen accu eraf en toen ook niet meer, dus ik heb iets niet goed gedaan wat eerst wel goed zat..
 
Het vreemde is hij deed het zonder de accu, toen sloot ik de accu aan toen deed hij het niet meer. Toen accu eraf en toen ook niet meer, dus ik heb iets niet goed gedaan wat eerst wel goed zat..
Misschien heb je de polariteit van de kabels omgewisseld?
Als je geluk hebt is hierdoor enkel de zekering gesprongen.
Ik heb zelf geen safety connector, maar aan de rechterzijde kan je de zekering er uit draaien, en eens nakijken
1710785989348.png
 
Tip: Als je niet weet hoe een doorgebrande zekering eruitziet, ga dit soort klusjes dan niet zelf doen. Wel zo veilig voor jou en iedereen in je omgeving.
 
Laatst bewerkt:
super thanks voor je snelle reactie, is deze foto beter?
Dus tunze pomp stroom gaat in tunze safety connector en tunze saftey connector gaat in pomp controller.
Verder accu aangesloten met een druppellader, maar dat zou niet uit moeten maken..
Het lijkt juist.
Wat me wel opvalt is dit
1710786446510.png
Mogelijks kortsluiting in de kabel/
 
Tip:
Als je niet weet hoe een doorgebrande zekering eruitziet, ga dit soort klusjes dan niet zelf doen. Wel zo veilig voor jou en iedereen in je omgeving.
Nee hoor, het is lage voltage dus ik probeer gewoon te leren en veilig te werken. Ik heb inderdaad geen idee, maar ook geen betere backup plannen, dus probeer met wat gegoogle eruit te komen en mogelijk met jullie hulp.

Misschien heb je de polariteit van de kabels omgewisseld?
Als je geluk hebt is hierdoor enkel de zekering gesprongen.
Ik heb zelf geen safety connector, maar aan de rechterzijde kan je de zekering er uit draaien, en eens nakijken
Bekijk bijlage 632114
Okee ik ga is kijken of ik die kan vervangen.
 
Nee hoor, het is lage voltage dus ik probeer gewoon te leren en veilig te werken. Ik heb inderdaad geen idee, maar ook geen betere backup plannen, dus probeer met wat gegoogle eruit te komen en mogelijk met jullie hulp.


Okee ik ga is kijken of ik die kan vervangen.

Laag voltage wil niet zeggen dat het veilig is.
Je kan niet geëlektrocuteerd worden, maar je kan wel nog altijd brand veroorzaken.

Volgens ik kan zien op de foto is het correct aangesloten.
Ik zou eens zekering vervangen en testen.
 
Laag voltage wil niet zeggen dat het veilig is.
Je kan niet geëlektrocuteerd worden, maar je kan wel nog altijd brand veroorzaken.

Volgens ik kan zien op de foto is het correct aangesloten.
Ik zou eens zekering vervangen en testen.
Nee dat is waar, zucht..
backup batterijen zijn niet helemaal mijn ding maar kon niet echt een alternatief vinden 😅 dit zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn.
 
Nee hoor, het is lage voltage dus ik probeer gewoon te leren en veilig te werken. Ik heb inderdaad geen idee, maar ook geen betere backup plannen, dus probeer met wat gegoogle eruit te komen en mogelijk met jullie hulp.
Dat zal niet de eerste keer zijn dat de brandweer dat hoort, als ze straks voor de deur staan. ;)
 
Los van alles is je opstelling wel correct, en op zich niks mis mee.
Enkel zorgen dat de polariteit zeker correct is.

Mocht je toch beslissen om het tijdelijk opzij te zetten is het best van de accu opgeladen te bewaren.
Zolang je zorgt dat de polen van de batterij afgeschermd zijn is een loodaccu zeer veilig.
 
Los van alles is je opstelling wel correct, en op zich niks mis mee.
Enkel zorgen dat de polariteit zeker correct is.

Mocht je toch beslissen om het tijdelijk opzij te zetten is het best van de accu opgeladen te bewaren.
Zolang je zorgt dat de polen van de batterij afgeschermd zijn is een loodaccu zeer veilig.
Dank! Ja volgens mij is het goed aangesloten, maar mogelijk de eerste keer toch foutief gedaan .. ik ga is kijken of er iemand in de buurt is die met mij mee wilt kijken. Een gewaarschuwd man telt voor 2 ;)!
 
Goede beslissing. 👍🏻
Overigens heb je wel de juiste apparatuur gekocht, een betere (lees veiliger) acculader dan C-tek kun je je niet wensen en Tunze monteert tenminste nog een zekering in tegenstelling tot een hoop Chinese conculega’s..

Het lijkt alsof je alles goed hebt aangesloten, maar de bedrading oogt wel rommelig mogelijk kortsluiting gemaakt tijdens het aansluiten?
 
Bovenaan